Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@09:20:31 GMT

مصرف مشروبات الکلی دست ساز بلای جان شهروندان

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۳۹۶۶

مصرف مشروبات الکلی دست ساز بلای جان شهروندان

سایت خبری تحلیلی آوای مرز در جدیدترین مطلب خود مقاله ای با موضوع مصرف مشروبات الکلی دست ساز به قلم عبدالسلام معروفی منتشر کرده است.

در این مطلب می خوانیم: 'مدتی قبل اخباری نگران کننده مبنی بر فوت سه نفر از شهروندان بوکانی بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز بر روی خروجی رسانه های گروهی قرار گرفت که از بین مسمومیت 16 نفر با مصرف مشروبات الکلی دست ساز، سه نفر جان خود را از دست دادند؛ خبری نگران کننده و قابل تامل که دل هر شهروندی را به درد می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل اسفندماه جاری بود که رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل هم در خصوص مسمومیت با مشروبات الکلی در گفتگو با تسنیم خبر داده بود 57 نفر در این استان به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست ساز مسموم شده اند، یک روز قبل از خبر فوق بود که دادستان عمومی و انقلاب مشکین شهر هم از مسمومیت چهار نفر با مصرف مشروبات الکلی دست‌ ساز در این شهر خبر داد و اعلام کرد: یک نفر دچار مرگ مغزی شد و جان خود را از دست داد و فرد دیگری نیز مشکل حاد بینایی پیدا کرده است.'
این سایت در ادامه آورده است: 'حدود 2 ماه قبل بود که خبر دیگری با این عنوان مرگ 15 نفر در بندر عباس بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز در رسانه ها منتشر شد و اعلام گردید؛ مجموع افرادی که به واسطه استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز یک زن و شوهر بندرعباسی دچار مشکل شدند به 169 نفر رسید که در این بین باعث مرگ 15 نفر از شهروندان بندرعباسی شد! از این اخباری نگران کننده در طول یکسال اخیر در فضای عمومی و رسانه ای در این خصوص منتشر شده است و می رود تا مصرف مشروبات الکلی که هم از نظر اسلام مذموم و ناپسند شمرده و ممنوع شده و هم از نظر سلامتی برای خود انسان کاملا مضر است و بایستی فکر اساسی برای این معضل اندیشیده شود و نهادهای فرهنگی دست به کار شوند تا به یک بحران اجتماعی دامن گیر تبدیل نشده است! یک تحقیق جهانی به این نتیجه رسیده که مصرف الکل هر چقدر هم کم برای سلامتی مفید نیست و بهترین توصیه پرهیز کامل از نوشیدن الکل است. این تحقیق در نشریه لنست منتشر شده و نتیجه بررسی مصرف الکل در افراد ١٥ تا ٩٥ سال در ١٩٥ کشور دنیا بین سال‌های ١٩٩٠ تا ٢٠١٦ است. برای این پژوهش، محققان کسانی را که اصلا الکل نمی ‌نوشند با کسانی مقایسه کردند که روزی یک نوشیدنی الکلی می‌نوشند.'
در این مطلب همچنین آمده است: ' یک متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها هم معتقد است: مشروبات الکلی بر روی مغز، چشم، کلیه و کبد، تاثیرات مخربی دارد و تقریبا هیچ عضوی از بدن انسان از عوارض آن در امان نخواهد بود. نوشیدن مشروبات الکی دست‌ ساز حاوی متانول می‌تواند ظرف 24 ساعت منجر به مرگ شود. تعیین سطح متانول در خون به راحتی ممکن نیست و تشخیص مسمومیت فرد نیازمند همکاری صادقانه اوست. طبق آمار ثبت شده در سازمان پزشکی قانونی از استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، فارس، کردستان، البرز و اصفهان، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، هرمزگان و گیلان مشکل مسمومیت با مشروبات دست ‌ساز یا 'زیرزمینی' مشکلی جدی در تمام کشور است.'
درادامه این مطلب می خوانیم: 'بر اثر دیدگاه کارشناسان امر؛ مصرف مشروبات الکلی علل و عوامل مختلفی از جمله ساختارها و شبکه‌های اجتماعی تقویت کننده مصرف مشروبات الکلی، شبکه همسالان و دوستان، تغییر ساختار و فرهنگ خانواده‌ و ارتباطات و شبکه‌های مجازی و همچنین عوامل محیطی و زمینه ای شامل اقتصادی و بازار، اجتماعی، ساختارهای مدیریتی و حاکمیتی، ضعف برخوردهای قانونی و نظارتی، ضعف در برنامه ریزی و مدیریت، ضعف در مستندات و شواهد برای تصمیم گیری و برنامه و الگوی کلان توسعه در کشور و از همه مهم تر عدم آشنایی مردم با مضرات استفاده و مصرف آن دارد که باید مدنظر قرار گیرد.'
در بخش پایانی این سایت خبر تحلیلی می خوانیم: ' مثلی معروفی داریم که می گوید؛ 'چرا عاقل کاری کند که باز آرد پشیمانی ' پشیمانی که منجر به مرگ شخص شود و هیچ جبران مافاتی هم برای این موضوع وجود ندارد؛ پس اول خود افراد باید مراقب جان خود باشند؛ با این حال و با توجه به خطرات تولید و عرضه مشروبات الکلی در جامعه در کنار تقویت حوزه نظارت و برخورد در عرضه و تولید نقش نهادهای فرهنگ، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه و رسانه ها برای کاهش مصرف الکل در جامعه، آموزش و بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به زیان بار و خطرآفرین بودن آن ضروری به نظر می رسد و باید اقدامات جدی صورت گیرد تا مردم از عواقب و پیامدهای مصرف مشروبات الکلی و زیان های جسمانی که بر آنها وارد می شود، آگاه گردند.'
منبع: سایت خبری تحلیلی آوای مرز
9918/7129

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مصرف مشروب الكلي رسانه ها آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۳۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اغفال دختر بالاشهری توسط مرد الکلی | فرار دختر ۱۸ ساله با مردی که می‌خواست او را به خارج ببرد

به گزارش همشهری آنلاین، سردار علی ولی‌پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: اواسط فروردین‌ماه امسال و در پی فقدان دختری حدودا ۱۸ ساله و شکایت خانواده وی به پلیس در شمال شهر تهران، موضوع رسیدگی به این پرونده در دستورکار تیمی از کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و در جریان آن پدر فرد فقدانی با حضور در مقر انتظامی به کارآگاهان گفت که دختر ۱۸ ساله‌اش حدود ۸ ماه قبل با پسر جوانی که به مشروبات الکلی اعتیاد شدیدی داشت، دوست شده و اصرار داشته تا با او ازدواج کند اما پس از آنکه با مخالفت شدید خانواده‌اش مواجه شده یک روز به بهانه رفتن به سوپر مارکت از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته است.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت تصریح کرد: با تحقیقات میدانی مشخص شد فقدانی به همراه مردجوان از خانه فرار کرده و آنها در مسیر از مغازه خوراکی تهیه کردند. بدین ترتیب در ابتدا با بازبینی دوربین‌های مداربسته چهره این مرد جوان شناسایی و در نهایت با رصد های اطلاعاتی مخفیگاه وی نیز مورد شناسایی قرار گرفت. پس از اقدامات پلیسی نامحسوس و شبانه‌روزی و با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضائی، متهم در مخفیگاهش دستگیر و به‌همراه فقدانی به اداره چهارم پلیس آگاهی منتقل شد.

وی با اشاره به انجام بازجویی از متهم دستگیر شده گفت: متهم پس از انتقال به اداره چهارم پلیس آگاهی هدف تحقیقات قرار گرفت و در جریان آن به جرم خود مبنی بر اغفال دختر جوان با شگرد وعده‌های دروغین ازدواج و مهاجرت اعتراف کرد. در ادامه نیز با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی، فقدانی تحویل خانواده‌اش شد و متهم برای کشف جرائم احتمالی در اختیار کارآگاهان قرار گرفت.

ولی‌پور گودرزی در پایان به جوانان و نوجوانان توصیه کرد که خانواده امن‌ترین محیط برای بیان مشکلات و طرح دغدغه‌هاست و به هیچ عنوان نباید فریب افراد خارج از خانواده را خورده و به این بهانه از کانون گرم خانواده خارج شد.

کد خبر 846018 منبع: ایسنا برچسب‌ها اعتیاد - الکل خبر مهم آدم‌ربايى حوادث ایران

دیگر خبرها

  • تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • دستگیری ۶ نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات تقلبی در ماکو
  • فوت یک نفر با مشروبات تقلبی؛ ۶ نفر راهی بیمارستان شدند
  • فوت یک نفر با مشروبات تقلبی در این شهر
  • اغفال دختر بالاشهری توسط مرد الکلی | فرار دختر ۱۸ ساله با مردی که می‌خواست او را به خارج ببرد
  • دستگیری ۶ نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات تقلبی
  • دوستی ۸ ماهه دختر جوان با مرد الکلی منجر به فرار شد
  • فوت یک نفر با مشروبات تقلبی ؛ ۶ نفر راهی بیمارستان شدند | دستگیری ۶ نفر از عوامل توزیع