Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-20@03:41:11 GMT

ژن‌های لاغری، راز لاغر بودن

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۴۲۲۱

ژن‌های لاغری، راز لاغر بودن

پژوهشگران می‌گویند به راز اینکه چرا بعضی از مردم لاغرند در حالیکه بعضی دیگر به راحتی اضافه وزن می‌کنند، پی برده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد مناطق ژنتیکی در بدن که اخیرا کشف شده با لاغری ارتباط دارد.

به گزارش بی بی سی، این گروه پژوهشی بین‌المللی می‌گوید این کشف تقویت‌کننده این عقیده است که لاغر بودن به داشتن ژن‌های "خوش‌شانس" مرتبط است نه به رژیم غذایی افراد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی دهه‌های گذشته، محققان به صد‌ها تغییرات ژنتیکی دست یافته‌اند که موجب افزایش شانس اضافه وزن در افراد هستند، اما بر روی ژن‌های افراد لاغر خیلی کمتر کار شده است.

در این تحقیق دانشمندان نمونه‌های DNA ۱۶۰۰ فرد سالم و لاغر در انگلستان ۱۸ را با ۲۰۰۰ مورد چاقی مفرط و ۱۰۴۰۰ مورد با وزن طبیعی مقایسه کردند. آن‌ها همچنین به دقت سبک زندگی آن‌ها مانند اختلالات تغذیه‌ایشان را بررسی کردند.

محققان دریافتند افراد چاق به احتمال زیاد دارای مجموعه ژن‌هایی هستند که به چاقی مرتبط است.

در همین حال، افراد لاغر نه تنها ژن‌های کمتری مربوط به چاقی دارند بلکه تغییراتی در مناطق ژن داشتند که به افراد لاغر سالم مرتبط است.

قضاوت عجولانه
صدف فاروقی سرپرست تحقیق از دانشگاه کمبریج می‌گوید نباید درباره افرادی که اضافه وزن دارند، قضاوت کرد.

به‌گفته او، "این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد افراد لاغر سالم عموما لاغر هستند، زیرا بارجهشی ژنتیک کمتری دارند که شانس اضافه وزن‌دار شدن را افزایش می‌دهد و نه به خاطر اینکه بعضی می‌گویند آن‌ها اخلاقا برترند."

او می‌افزاید: "خیلی آسان است که افراد را به خاطر وزن آن‌ها قضاوت کرد، اما علم نشان می‌دهد که این مساله بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که افراد فکر می‌کنند. کمتر از آن چیزی که دوست داریم فکر کنیم، بر وزن بدن خود کنترل داریم."

محققان می‌گویند گام بعدی، تشخیص دقیق ژن‌های لاغری خواهد بود.

یک سوم جمعیت بیشتر کشور‌ها توانسته‌اند لاغر بمانند   تفاوت ژنتیکی
تام سندرز، استاد ممتاز علم تغذیه و رژیم غذایی از کینگز کالج لندن در مورد این تحقیق گفت: "این پژوهشی مهم است که تائید می‌کند ژن در چاقی مفرط زودرس تعیین‌کننده است و نشان می‌دهد کسانی که خیلی لاغر هستند به‌لحاظ ژنتیکی از عموم متفاوتند".

اما او افزود: "بیشتر افزایش وزن در بزرگسالان مربوط به عوامل محیطی و سبک زندگى کم تحرک و دسترسی به غذا‌های پر کالری است."

تام اسپکتر از کینگز کلج لندن نیز می‌گوید به‌رغم این، یک سوم جمعیت بیشتر کشور‌ها توانسته‌اند لاغر بمانند.

او افزود: "بعضی عوامل به خاطر مسائل ژنتیکی است، اما بعضی عوامل دیگر مانند تفاوت در سبکزندگی یا میکروب‌های روده‌ایست، دخیل هستند."

به گفته متخصصان سلامت، شکل و اندازه شما یا آرایش ژن‌هایتان هر چه که باشد، اما توصیه قدیمی همچنان ورزش و رژیم غذایی خوب است.

توصیه قدیمی به همه: ورزش و رژیم غذایی خوب

منبع: فرارو

کلیدواژه: اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پراید نیز اجاره‌ای شد؛ ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

 روزگار خودرو نوشت: با توجه به افزایش قیمت ها بسیاری از افراد توان خرید حتی خودروهای داخلی مثل پراید را هم ندارند.

به همین دلیل اجاره خودرو حتی به صورت ساعتی باب شده است.

اجاره خودرویی مثل پراید در تبلیغات از حدود ساعتی ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

به نوعی بسیاری از افراد هم برای کسب درآمد خودرویشان را اجاره می‌دهند تا از این حرکت سودی دریافت کنند.

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • (ویدئو) اعتراض رئیس قوه قضائیه به طرح مسدود کردن کارت ملی افراد
  • پراید نیز اجاره‌ای شد؛ ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!
  • نجات چهار نفر از افراد گرفتار در سیلاب بلوچستان
  • ساخت بیش از۱۳۸۰ واحد مسکونی برای افراد کم برخوردار
  • معرفی بهترین روش های لاغری
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن