Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، «مهندس حمید رسولی»، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲.۵ میلیون تن معادل ۱۰۰ درصد برنامه تکلیفی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین انواع کودهای کشاورزی در سال ۹۷ از منابع داخلی و خارجی تامین و تدارک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان ساخت: امسال سومین سالی است که کودهای کشاورزی برنامه تکلیفی کشور مشتمل بر کودهای، فسفاته و پتاسه افزایش قیمت نداشته اند و کود اوره صرفا ۹ درصد رشد قیمت داشته است.

رسولی با تاکید بر تامین مکفی و مناسب انواع کودهای کشاورزی برای کشت زراعی آتی اعلام کرد: هیچ دغدغه ای در حوزه تامین کود از منابع داخلی و خارجی نداریم.

وی با اشاره به تداوم سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با قیمت فروش کودهای کشاورزی افزود: با توجه به بارندگی های مناسب و متعاقب آن افزایش تقاضای کشاورزان، در سال زراعی جاری نسبت به میانگین مصرف کود در دهه ۹۰ شاهد افزایش ۳۰ درصدی مصرف بوده ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به ذخیره استراتژیک ۳۲۰ هزار تنی انواع کودهای کشاورزی در انبارهای این شرکت در سراسر کشور عنوان کرد: باتوجه به وضعیت مناسب تامین کود از منابع داخلی و خارجی حفظ این ذخیره استراتژیک خط قرمز این شرکت است.

رسولی با تاکید بر توجه به خوداتکایی در تامین و مصرف کودهای کشاورزی اظهار داشت: ۸۱ درصد تامین کودهای کشاورزی این شرکت از منابع داخلی صورت می گیرد که در این میان کود اوره با ۱۰۰ درصد تامین از منابع داخلی بیشترین رقم را داراست.

وی گفت: تا اواخر اسفندماه، نزدیک به ۱.۶ میلیون تن کود اوره به استان ها تحویل شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان در حدود ۱.۲ میلیون تن بود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به این که مجموع کل کود اوره تحویلی به استان ها تا پایان سال قبل یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن بوده است، خاطرنشان کرد: میزان کود اوره تحویلی در دوازده ماه سال جاری از کل مقدار کود اوره تحویلی در سال گذشته ۴۰۰ هزار تن بیشتر پیش بینی می شود و فرآیند تامین و تدارک کودهای کشاورزی برای ابتدای سال ۹۸ نیز با جدیت در حال انجام است.

رسولی گفت: تا پایان سال ۹۷ میزان تحویل کود اوره به استان ها نسبت به سال قبل و میانگین بلند مدت بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در ۱۲ ماهه سال ۹۷ بیش از ۲.۵ میلیون تن انواع کودهای کشاورزی تامین و تدارک شده و ذخایر استراتژیک این نهاده شرایط مناسبی دارد. رسولی یادآوری کرد: به خاطر بارندگی های سال جاری از تقاضای بیش تر برای کود توسط کشاورزان استقبال می کنیم اما از همکاران استانی در سازمان های جهاد کشاورزی تقاضا داریم که بر مصرف و فروش کود نظارت لازم را اعمال نمایند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پیش بینی کرد: رکورد دهه ۹۰ در مصرف کودهای کشاورزی در کشور طی سال جاری شکسته شود.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم‌ها، ۱۰۰ درصد کود وارداتی مورد نیاز کشور تامین و همه قرارداد‌ها طبق برنامه با طرف‌های خارجی منعقد و محموله‌های مورد نیاز کاملا در بنادر کشور تخلیه شده و حتی ۳۲۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی ذخیره استراتژیک تامین شده است.

رسولی ادامه داد: این که ما همه محموله‌ها را بدون تاخیر و به موقع وارد کردیم، پیام مهمی به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، با اشاره به چالش هایی که امسال کشور با آن روبروست، تصریح کرد: امسال اتفاقات ویژه ای رخ داده که تامین نهاده ‌های کشاورزی را حساس‌تر کرده است.

وی افزود: تحریم ‌ها و چالش ‌های بین‌المللی از جمله عوامل بازدارنده ای بودند که مبادلات تجاری و جهانی ما را تحت تاثیر قرار دادند، اما شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توانست بر همه مشکلات و چالش ها فائق آید و حتی بهتر از سال های گذشته به وظایفش عمل کند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین به شبهه هایی که در کیفیت کودهای وارداتی از چین وارد می شود، پاسخ داد و تصریح کرد: تمامی محموله ها از منابع معتبر که دارای کیفیت و استانداردهای بالای بین المللی هستند، تهیه و خریداری می شوند ضمن اینکه چین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و همچنین صادرکنندگان کودهای شیمیایی در جهان است.

وی گفت: طی ۱۲ ماه سال ۹۷، شرکت‌های پتروشیمی در حدود ۱.۶ میلیون تن کود اوره در اختیار ما قرار داده‌اند و ماه‌ فروردین ۹۸ هم برنامه حمل ۲۲۰ هزار تن کود اوره را برای مناطق مختلف کشور در دست داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین به چالش هایی که تابستان امسال شرکت های پتروشیمی تولیدکننده کود اوره در کشور ایجاد کردند، اشاره و اظهار کرد: بجز مدت زمان ۴۰ روزی که با پتروشیمی‌ها بر سر قیمت فروش کود اوره چالش داشتیم، سرانجام به یک توافق دوطرفه منجر شد و میزان تحویل کود ازته (اوره) توسط شرکت های پتروشیمی داخلی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نیمه دوم سال جاری بسیار قابل توجه و بی ‌سابقه بوده است.

رسولی، مصرف کود در بخش کشاورزی را برای تغذیه گیاه بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: علیرغم ادعاهای موجود مصرف کود در عرصه‌های کشاورزی ایران، این میزان نصف میانگین جهانی و یک سوم کشور‌های پیشرفته می باشد.

وی همچنین با بیان این که ترکیب مصرف انواع کود در بخش کشاورزی باید به سمت استانداردها حرکت نماید، افزود: در گذشته ۸۰ درصد کود‌هایی که مصرف می شد ازت، ۱۵ درصد فسفات و ۵ درصد پتاس بود که خوشبختانه با اقدامات ترویجی و آموزشی در سال های اخیر این تناسب را به استانداردها نزدیک و به ترتیب به میزان ۷۰، ۲۰ و ۱۰ درصد تبدیل کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی، کشاورزی مصرف نکردن کود را یک فرض محال دانست و تصریح کرد: چنین اظهار نظرهایی غیر علمی و پایه و اساس فنی ندارد. تولید پایدار، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و مقابله با تنش های محیطی، بدون استفاده از کودهای کشاورزی که دارای عناصر مورد نیاز خاک و گیاه باشند، امکان پذیر نیست.

وی درباره تقلبی بودن کود‌های شیمیایی گفت: با اجرای آیین نامه ثبت مواد کودی شرایط خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است.

رسولی تاکید کرد: کشاورزان در هنگام خرید به شماره ثبت مواد کودی و سایر علائم ممیزه برای تشخیص کودهای کیفی توجه نمایند.

وی همچنین از کشاورزان خواست نیازهای خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.

رسولی یادآور شد: تخلف در هر صنف و گروهی ممکن است و در سال جاری با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی بیش از ۳۰ پرونده قضایی برای متخلفین در این حوزه داشتیم و این متخلفان که عمدتا مرتکب گرانفروشی و یا فروش خارج از شبکه بودند، به دادگاه معرفی شدند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بر حمایت دولت از تامین کودهای کشاورزی با کیفیت تاکید و تصریح کرد: تامین و تدارک کودهای کشاورزی مرغوب، مکفی، با قیمت مناسب یکی از دغدغه های اصلی دولت در بخش کشاورزی و وظیفه ای است که تصمیم سازان نسبت به آن حساسند.

رسولی ادامه داد: ناگفته نماند که قیمت کودهای کشاورزی خارجی نیز همچون قیمت خرید کود از تولیدکنندگان داخلی با افزایش قیمت های جهانی مواجه بوده اما وزارت جهاد کشاورزی این افزایش قیمت ها را در کودهای یارانه ای لحاظ نکرده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بخش کشاورزی پتروشیمی پوشش کشاورزی کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۴۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید رضا شاهمرادی گفت: باتوجه به گستردگی حوزه تجهیزات پزشکی در کشور، این حوزه دارای ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری بوده که حدود ۶۰ درصد این ارزش، از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود

وی بیان کرد:  در سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های حمایت از تولید این نسبت تقریباً به هم نزدیک شده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

  شاهمرادی تصریح کرد: تکیه اصلی ما بر توانمندی های داخلی است زیرا می توان به عنوان منبعی که تداوم بیشتری دارد روی آن حساب کرد. به همین خاطر رونق اقتصادی در بخش تولید بیشتر از سال های گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین اقلام اساسی هیات‌های مذهبی برای شب قدر
  • هیچ گونه افزایش قیمتی برای انواع کود نداریم
  • تامین و توزیع کود شیمیایی در مازندران
  • اقلام اساسی هیئت‌های مذهبی برای شب قدر تامین شد
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • تامین و توزیع ۱۲۲ هزار تن کود کشاورزی در مازندران
  • تامین تدریجی قند خون در ماه مبارک رمضان با خرما
  • توسعه زراعت چوب راه حل مناسب برای رسیدن به خودکفایی
  • تامین کود مورد نیاز کشاورزان برای کشت‌های بهاره
  • تامین آب مورد نیاز کشاورزی و آبیاری فضایی سبز با پکیج‌های تصفیه فاضلاب