Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: توقع ما از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آن است که سامانه متمرکز ارتباط با صنعت را راه‌اندازي کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، حجت‌الاسلام سيدسعيدرضا عاملي در نشست هم‌انديشي «حمايت از کالاي ايراني – تهديدها، فرصت‌ها و راهبردها» که در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پايان رسيدن سال 1397 که توسط رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالي) به‌عنوان «سال حمايت از کالاي ايراني» نام‌گذاري شده، اين جلسه تشکيل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: با توجه به تجربه ساير کشورها در حمايت از توليد ملي، متوجه مي‌شويم که اين کار يک کار زمان‌بر و محتاج برنامه‌ريزي بلندمدت و هدفمند است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: به عنوان مثال با نگاه به تجربه کشور ژاپن مي‌بينيم که اولويت‌بندي و اصلاح نظام آموزشي در رأس برنامه‌هاي اين کشور در مسير حمايت از توليد ملي است.
عاملي تأکيد کرد: اين نگاه موجب شده تا نام کشور ژاپن تبديل به نمانام (برند) شود و توليدات اين کشور، صرف‌نظر از آن که توليد کدام شرکت ژاپني هستند، مطلوبيت دارد.
وي ادامه داد: نگاه برون‌گرا و درون‌زا از اهم برنامه‌هاي دو سده اخير کشور ژاپن در زمينه حمايت از توليد ملي است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: ايجاد روحيه حمايت و تعصب نسبت به کالاي توليد ژاپن در ميان شهروندان اين کشور و ترويج اين گفتمان که کالاي ژاپني حتي اگر ضعيف‌تر از کالاي خارجي باشد ولي بايد مصرف شود، از ديگر مواردي است که در اين زمينه به چشم مي‌خورد.

نام‌گذاري سال‌ها توسط رهبر حکيم انقلاب جهت‌گيري اقتصاد مقاومتي داشته است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران بيان کرد: در طول 10 سال اخير تمام نام‌گذاري سال‌ها توسط رهبر حکيم انقلاب جهت‌گيري اقتصاد مقاومتي داشته است.
عاملي با تأکيد بر ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: اين موضوع مهم، نقطه ثقل حمايت از توليد داخلي است.
وي افزود: تجربه ايجاد مؤسسات پژوهشي و آموزشي مشترک با دانشگاه‌ها که متولي انجام طرح‌هاي صنعتي و... باشند، در برخي دستگاه‌ها موفق بوده و مي‌توان از اين الگو استفاده کرد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بايد دستگاه‌ها در اين زمينه به همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي توجه داشته باشند.

دستگاه‌هاي اجرايي بايد از توانايي‌هاي همه دانشگاه‌ها استفاده کنند
وي تصريح کرد: دستگاه‌هاي اجرايي بايد از خدمات و توانايي‌هاي همه دانشگاه‌هاي کشور استفاده کنند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: تحقيق و توسعه، امروز جاي خود را به تحقيق و کار داده است و شرکت‌هاي مهم در اين زمينه پيشگام بوده‌اند.
عاملي افزود: حاصل اين نگاه ايجاد اشتغال مفيد و پايدار و استفاده بهينه از سرمايه انساني است و اين موضوع در کشور ما که داراي سرمايه غني نيروي انساني است، بايد بيشتر مورد توجه باشد.

تأکيد رهبر معظم انقلاب بر تخصيص 3 درصد بودجه دستگاه‌ها به پژوهش
عاملي ادامه داد: تأکيد رهبر معظم انقلاب بر لزوم تخصيص 3 درصد بودجه دستگاه‌ها به امر پژوهش، نشان از نگاه راهبردي و کلان ايشان به موضوع پژوهش است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به لزوم واگذاري واحدهاي آموزشي و پژوهشي دستگاه اجرايي کشور به دانشگاه‌ها گفت: اين موضوع که مورد حمايت رئيس‌جمهور است، جراحي براي اصلاح ساختار پژوهشي کشور است.
وي افزود: معنا ندارد که ما در کشور نهاد دانشگاه و آموزش عالي داشته باشيم ولي هر دستگاهي به ميل خود يک مؤسسه پژوهشي و آموزشي داشته باشد.
پس از ارائه اين گزارش، عاملي در سخناني گفت: اين مصوبه جامع و شامل چند بخش مهم و راهبردي است و همان‌گونه که در متن اين مصوبه آمده است، دستگاه‌هاي مسئول موظف هستند گزارش اقدامات خود را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه دهند.
وي افزود: توقع ما از وزارت علوم آن است که سامانه متمرکز ارتباط با صنعت را راه‌اندازي کند.

کالا و خدمات ساخت ايراني وارد عرصه رقابت جهاني شده است
عاملي اظهار کرد: رتبه کشور ما در زمينه استفاده از کالاي ايراني در ساير کشورها مطلوب نيست.
وي افزود: بايد دغدغه تقويت و ترويج مصرف کالاي ايراني در ساير کشورها در ميان دستگاه‌هاي اجرايي ما ايجاد شود، در بسياري از زمينه‌ها، کالا و خدمات ساخت ايراني وارد عرصه رقابت جهاني شده است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان کرد: اين موضوع که رشد علمي ايران 11 برابر متوسط رشد جهاني است و توليدات علم ما جزء 10 کشور برتر جهان است، نشان‌دهنده ورود ما به عرصه رقابت جهاني در زمينه سرمايه علمي است، وقتي سرمايه علمي ما توان رقابت جهاني را دارد توليدات ما هم مي‌تواند وارد رقابت جهاني شود.
عاملي ادامه داد: امروز واقعاً نظام بيمارستاني و خدمات پزشکي ظرفيت رقابت جهاني پيدا کرده و در کنار قدرت‌هاي بزرگ، قدرت توليد دارد، امروز توليدات نظام ما نيز از ظرفيت رقابت جهاني با کشورهاي بزرگ برخوردار است.
وي بيان کرد: در فرآورده‌هاي نفتي نيز به يک ظرفيت و کيفيت مهم و جهاني دست پيدا کرده‌ايم، بنابراين «ساخت ايران» يک ساخت مهم و کيفي و رقابت‌پذير در سطح بين‌المللي شده است، البته آمارها نشان مي‌دهد که در زمينه بعضي از کالاهاي ساخت ايران در ساير کشورها وضعيت مطلوبي نداريم.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح کرد: براي تدوين سند ملي حمايت از کالاي داخلي به نظر مي‌رسد بايد قوانين و مقررات در اين زمينه به صورت يکپارچه دربيايند، در جلسه امروز معلوم شد عوامل تأثيرگذار بر اين موضوع، متنوع و متکثر است.
عاملي ادامه داد: اقدامات فرهنگ مبنا و دانش‌بنيان در همه برنامه‌ها به چشم مي‌خورد و بايد اين رويکرد تقويت شود.
وي با تأکيد بر نقش حوزه تعليم و تربيت در اين زمينه گفت: وزارت آموزش‌وپرورش مي‌تواند به عنوان دستگاه اصلي در اين زمينه تعيين شود و ساير دستگاه‌ها به عنوان دستگاه همکار تدوين اين سند را دنبال کنند.
پس از سخنان عاملي، اسحاقي معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گزارشي از روند تدوين و اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين زمينه ارائه کرد.
همچنين نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مدعو به ارائه گزارش عملکرد دستگاه متبوع خود و پيشنهادهاي خود پرداختند که اهم آن؛ راه‌اندازي سامانه تخصيص اعتبارات پژوهشي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، برنامه‌ريزي براي ايجاد روحيه حمايت از کالاي ايراني در ميان دانش آموزان و استفاده از ظرفيت تشکل‌هاي دانش‌آموزي در وزارت آموزش‌وپرورش، تأليف و تدوين متون آموزشي مناسب و داراي محتواي جذاب در اين زمينه، گفتمان سازي تأثيرگذاري بر فرهنگ عمومي به‌منظور مقابله با قاچاق کالا توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با کالاي قاچاق از مراکز عرضه با همکاري اصناف، ايجاد ارتباط مستمر ميان دستگاه‌ها به‌منظور هم‌افزايي و اجتناب از دوباره‌کاري، تبديل تهديد تحريم‌ها به فرصت براي تقويت و حمايت از توليد داخلي و هماهنگي با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي اصلي حمايت از کالاي توليد داخل است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزارت علوم سامانه متمرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۴۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت پیروزی رزمندگان سپاه اسلام در نبرد با رژیم غاصب صهیونیستی در عملیات «وعده صادق»، که ظهر امروز در نمازخانه این وزارتخانه برگزار شد، گفت: کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» بر اساس تفاهماتی با سازمان برنامه و بودجه راه‌اندازی می‌شود.

 اسماعیلی با اعلام این خبر، ضمن تبریک اعیاد گذشته، افزود: پیروزی جبهه مقاومت در انتقام سختی که فرزندان رشید امام و رهبری گرفتند را تبریک می‌گویم.

وی تصریح کرد: در این عملیات هیمنه پوشالی دشمن صهیونسیتی شکسته شد و برای جامعه اسلامی، همه آزادگان، مستضعفان، مظلومان عالم و امت اسلامی که در این مدت هفت ماه صحنه‌های پر از جنایت عوامل صهیونیستی را می‌دیدند و بر احوالات زنان و کودکان گریه می‌کردند التیام به همراه آورد.

اسماعیلی با بیان اینکه همه دل‌ها با انتقام سختی که جمهوری اسلامی با فرماندهی رهبر انقلاب به دست آورد شاد شد، افزود: به مدت چند ساعت پهپاد‌ها از آسمان ایران، عراق، سوریه و بیت المقدس عبور و شور و شعف را در میان مسلمانان و همه کسانی که دلشان با مقاومت خونین مردم فلسطین بود آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انشاالله خداوند نصرت نهایی خود یعنی اضمحلال رژیم صهیونسیتی را زودتر به جامعه اسلامی دهد.

اسماعیلی گفت: از همه همکاران در بخش‌های مختلف که تلاش شبانه روزی دارند تشکر می‌کنم.

وزیر فرهنگ گفت: حوزه وزارت فرهنگ عمیق و وسیع است و تکالیف متفاوتی برعهده دارد؛ از حوزه مسجد، قرآن کریم و عترت در حیطه اختیارات این وزارتخانه قرار دارد تا موسیقی، تئاتر و بازی.

وی با اشاره به سابقه تهاجم فرهنگی در قبال کشورمان افزود: نگرانی‌ها در این عرصه زیاد است؛ با هجمه چند دهه‌ای در حوزه تهاجم فرهنگی در نگاهی کوتاه مدت و با نگاهی بلند مدت در عرصه نزدیک به دویست سال مواجه هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از زمان ورود تجدد به ایران با این مسایل مواجه هستیم مثلا موضوع پوشش بانوان مربوط به چند سال اخیر نیست.

وزیر فرهنگ گفت: نسل اول روشنفکران دوره قاجار در متونی که منتشر کردند چند مسأله را به غلط برای گذار ایران از عقب ماندگی بیان می‌کنند. اولین پیشنهاد آنها تغییر الفبای ما به الفبای جدیدی است تا ما را از سنت‌های گذشته دور کنند.

وی افزود: تغییر خط موجب می‌شود ارتباط نسل‌ها با گذشته خود قطع شود و دیگر امکان ندارد از آثار گذشتگان که به زبان فارسی وجود دارد بهره برد؛ در شرایط فعلی با افتخار بوستان و گلستان را می‌خوانیم این درحالی است که اگر خط تغییر یافته بود از این گنج بزرگ بی بهره بودیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نکته دیگر پوشش و حجاب بود. شاید رضا خان با گذشت هفتاد سال از مطرح شدن این سخنان پرچم مخالفت با حجاب را سردست گرفت که با مقاومت زنان ایرانی مواجه شد تا جایی که بعضی از بانوان سالیان سال از خانه خارج نشدند تا مورد تعرض افسران رضاخانی قرار نگیرند.

وزیر فرهنگ گفت: اولین قانونی که در دوره محمدرضا پهلوی (یکسال بعد از سقوط رضا خان) لغو شد همین قانون کشف اجباری حجاب بود. این اقدام به دلیل مقاومت سنگینی که مردم ایران از خود نشان دادند صورت گرفت.

وی افزود: در دوره پهلوی دوم، بی بند و باری با قوت دنبال شد. در جشن هنر شیراز، تئاتری اجرا شد که روزنامه‌های غربی در مذمت آن مطلب نوشتند که مسئول این اتفاق همسر پهلوی بود.

عفت و حجاب در جامعه ایرانی سابقه چندین هزار ساله دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این میراث بزرگ در این چهار دهه به عنوان پرچم جامعه دینی بالا رفته و امروز همه بسیج شدند تا این پرچم را پایین آورند. جامعه ایرانی عفیف است؛ عفت و حجاب در جامعه ایرانی سابقه چندین هزار ساله دارد.

فرهنگ ما فرهنگ پوشیدگی است

وزیر فرهنگ با بیان اینکه با دقت در آثار تخت جمشید متوجه می‌شویم نگاره‌های زنان ایرانی با پوشش است، افزود: فرهنگ ما فرهنگ پوشیدگی است و فرهنگ جدید غرب، فرهنگ برهنگی است به همین دلیل است که می‌بینیم در میادین شهر‌های غربی مجسمه‌ها بدون هیچ گونه پوشش در ملا عام قرار دارند نتیجه چنین رویکردی این بود که جوامع غربی به اضمحلال کشیده شده و درصد قابل توجهی از متولدین کشور‌های غربی تک‌والدی شدند.

وی با اشاره به دیگر مشکلاتی که این رویکرد به وجود آورده است، افزود: برای غرب مشکل جمعیتی ایجاد شده و خانواده از بین رفته است؛ بسیاری از بچه‌ها پدر خود را نمی‌شناسند که اینها ثمرات برهنگی غربی است و امروز می‌خواهند این مسائل را به جامعه ما تحمیل کنند.

مشکل ما با غرب اختلاف نظر تمدنی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عده‌ای فکر می‌کنند مشکل ما با غرب اختلاف نظر سیاسی و فقهی است در حالی که اختلاف نظر ما تمدنی است.

وزیر فرهنگ گفت: تمدن با سابقه چند هزار ساله منادی پاسداشت خانواده است و یک تمدن به ظاهر پیشرفته حاصل دمیدن در جامعه بی خدا و سود محور است، آنها تلاش می‌کنند ما را از عزت جامعه ایرانی به این ذلت تغییر مکان دهند.

وزارت فرهنگ یکی از مهمترین سنگر‌های صیانت از هویت و تمدن ایرانی اسلامی است

وی با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ یکی از مهمترین سنگر‌های صیانت از هویت و تمدن ایرانی اسلامی است؛ همکاران من در حوزه نمایشی سینما، تئاتر، موسیقی، مد، لباس و کتاب ماموریت اصلی صیانت از مرز‌های اعتقادی و تمدنی این سرزمین را دارند و باید محکم بر سر این موضوع بایستیم و این را به ایجاد دو قطبی تقلیل ندهیم.

بر اساس پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، مردم آیین‌ها و باور‌های دینی را باور دارند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس یافته‌های علمی متقن که آخرین آن پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان است که در وزارت فرهنگ برگزار شد، مردم نسبت به آیین‌ها و باور‌های دینی کاملا باور دارند.

وزیر فرهنگ گفت: بیش از هشتاد درصد مردم در محرم سال گذشته سیاه‌پوش امام حسین (ع) بودند، در ماه رمضان اخیر نیز درصد بسیاری از مردم تمام طول ماه مبارک را روزه گرفتند.

وی با بیان اینکه جامعه ما دینی است و امروز پرچمدار حفظ ارزش‌ها و هنجار‌ها در چنین جامعه‌ای هستیم، افزود: همکاران من باید تندیس فضائل انسانی و الگوی کارکنان و همکاران در سایر بخش‌های دولتی و خصوصی باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همکاران فرهنگی باید در همه عرصه‌ها ممتاز باشد به عنوان مثال در نماز اول وقت، تعهد در کار، مردم داری، تواضع و پوشش معرف انسان تراز فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی باشند.

وزیر فرهنگ گفت: امسال باید بتوانیم بسیاری از مشکلات اداری و مالی همکاران را حل کنیم. به دوستانم تذکر می‌دهم در گام اول باید برای خانواده ارجمند فرهنگ، هنر و رسانه و در گام بعد برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که خانواده بزرگ فرهنگی ایران عزیز را تشکیل می‌دهند اقداماتی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همکاران باید بهترین وضعیت را در تمام شاخص‌های خدماتی، حقوقی و رفاهی داشته باشند، افزود: حضور همکاران در نماز پررنگ باشد چراکه این اقدام چند خاصیت دارد؛ اول اینکه از ثواب بسیاری بهره‌مند می‌شوند. مسأله دیگر اینکه حضور در نماز موجب دیدار رو در رو با همکاران می‌شود.

کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» راه‌انداری می‌شود

وزیر فرهنگ تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کتابخانه‌ای با شرایط مطلوب دارد که براساس تفاهماتی که با این سازمان داشتیم کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» در آن ایجاد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • برگزاری مرحله غیر متمرکز المپیاد علمی دانشجویی کشور، فردا
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • راه اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در سمنان
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور
  • تعزیرات، متمرکز بر حذف کالای قاچاق از بازار است