Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در راستای مبارزه با ملخ صحرایی دیده بانی و پایش در سطح ۳۶۱ هزار و ۴۹۹ هکتار و مبارزه شیمیایی آن در سطح ۴۶۶۱ هکتار انجام شده است.

محمد قاسمی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آفات، بیماری‌ها وعلف‌های هرز از جمله عوامل خسارتزای مهم گیاهی است که می‌توانند ۳۰ تا ۱۰۰ درصد به محصول خسارت وارد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: درحال حاضر این عوامل توسط ۴۲ کلینیک گیاهپزشکی و ۶۰۰ نفر از کارشناسان حفظ نباتات و پهنه در حال ردیابی و پایش است و مبارزه با آن‌ها انجام می‌شود.

قاسمی نژاد تصریح کرد: زنگ زرد گندم یکی از بیماری‌های خطرناک مزارع گندم در استان خوزستان است که در شرایط اپیدمی خسارت عمده و جبران ناپذیر به تولید گندم وارد می‌کند اما با استفاده از ارقام مقاوم می‌توان به راحتی جلوی خسارت این بیماری را گرفت که خوشبختانه در سال زراعی جاری بیش از ۹۵ درصد گندم‌های کشت شده در استان خوزستان از انواع ارقام مقاوم شامل مهرگان، چمران ۲، بهرنگ، شبرنگ و … هستند و فقط تعداد محدودی از مزارع استان با رقم حساس چمران و ویریناک کشت شده است.

وی در خصوص شرایط اپیدمی بیماری زنگ زرد عنوان کرد: این بیماری در شرایط رطوبت بالا، باران‌های مستمر، شبنم‌های صبحگاهی و ابرناکی هوا بر روی ارقام حساس اپیدمی می‌شود. ضمناً درجه حرارت میانگین روزانه برای اپیدمی بیماری باید زیر ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.

قاسمی نژاد با اشاره به شرایط مقاومت بوته‌های گندم به این بیماری گفت: در صورتی که مزارع گندم دارای شرایط خاصی باشند به زنگ گندم مقاوم خواهند بود وهیچ مبارزه‌ای و سمپاشی نیاز نیست که این شرایط شامل استفاده از ارقام مقاوم، اینکه گندم به مرحله خمیری برسد، میانگین درجه حرارت از ۲۵-۲۲ درجه سانتیگراد بالاتر باشد و قارچ عامل بیماری وارد مرحله تلیوسپوری شود، می‌شود.

وی اظهار کرد: جهت کنترل بیماری زنگ زرد گندم در صورتی که روی ارقام حساس (چمران+ویریناک) اپیدمی شود بهتر است ضمن بازدید مستمر از مزارع حساس در صورت مشاهده اولین علائم (جوش‌های زرد رنگ که به تدریج به شکل نواری پشت سر هم تشکیل می‌شوند) اقدام به انجام عملیات سمپاشی کرد.

قاسمی نژاد با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای مدیریت بیماری زنگ زرد گندم، سپتوریوز و فوزاریوم گفت: جهت مدیریت بیماری زنگ زرد و سایر بیماری‌ها می‌بایست کشت مزارع ارقام حساس در میان مزارع ارقام مقاوم به شکل موزائیکی انجام شود. از ۳-۲ رقم مقاوم استفاده شود تا در صورت شکسته شدن ژن مقاومت در یک رقم از اپیدمی جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: همچنین سموم قارچکش بر علیه بیماری‌ها همیشه باید از قبل تدارک شود تا در صورت نیاز بتوان کانون کوبی انجام داد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در خصوص بیماری سپتوریوز و فوزاریوم ارقام مقاوم مطمئن معرفی نشده‌اند لذا در صورت مشاهده علائم بیماری و وجود شرایط دما و بارندگی مناسب الزاماً فقط از طریق سمپاشی با سموم توصیه شده می‌توان بیماری را کنترل کرد ضمناً بیشترین اهمیت بیماری فوزاریوم در گندم مربوط به فوزاریوم خوشه است که از مرحله ظهور خوشه‌ها تا پایان خمیری دانه بوته‌ها در معرض خطر هستند.

قاسمی نژاد در خصوص ردیابی و کنترل عوامل زیان رسان اظهار کرد: آفات از جمله ملخ صحرایی، سن گندم، مینوز گندم و… توسط ۱۲۳ اکیپ در حال پایش در سطح استان هستند و تاکنون در یک منطقه بیماری زنگ مشاهده شده است وعملیات سمپاشی و کانون کوبی در سطح ۲۵ هکتار انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: همچنین در راستای مبارزه با ملخ صحرایی دیده بانی و پایش در سطح ۳۶۱ هزار و ۴۹۹ هکتار و مبارزه شیمیایی آن در سطح ۴۶۶۱ هکتار انجام شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مبارزه با آفت ملخ ملخ منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۵۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: این بازدید‌ها به همراه کارشناسان با محوریت بررسی سطح سبز مزارع، بررسی آفت تریپس و ارائه توصیه‌های فنی‌های لازم در خصوص آبیاری و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قارچی انجام شده است.

سعید خسروجردی افزود: در سال زراعی جاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات جالیزی است که کشت مالچ در مزارع جالیز با هدف ذخیره‌سازی آب و کاهش آبیاری و کاهش علف‌های هرز مورد توجه بهره‌برداران این منطقه است.

 مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: بیش از ۹۹ درصد مزارع کشت جالیز از روش کشت مالچ تبعیت می‌کند و با این روش کاشت یک ماه زودتر محصول وارد بازار می‌شود.

وی همچنین در خصوص مزارع غلات روستای صدخرو گفت: در بازدید از مزارع غلات عوامل خسارت زا و تأثیر سموم شته‌کش و سن غلات و پایش مزارع غلات برای ردیابی بیماری زنگ بررسی شد.

خسروجردی با اشاره به اینکه خوشبختانه گندم و جو در مرحله رشدی خوشه مشاهده شد و به دلیل مبارزه با شته در بیشتر مزارع تراکم سن بسیار پایین است، افزود: مبارزه به صورت همزمان علیه سن و شته صورت می‌گیرد و در مبارزه با سن از سموم میکروکپسول استفاده می‌شود.

وی گفت: امسال ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زیره است که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلو در هکتار پیش بینی می‌شود ۵۶۰ تن زیره برداشت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • ۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی
  • آغاز برداشت گندم از سطح بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع شادگان  
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • برداشت گندم از مزارع بذری استان بوشهر آغاز شد
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • آفت سن وبیماری زنگ تولید گندم در کرمان را تهدید می کند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی