Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - گفتگو با وحيد عرب، مدير كل  تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران  يكي از درآمدهاي پايدار شهرداری ها قبوض عوارضی است كه هر سال شهروندان می باید آن را پرداخت مي كنند. بسياري از شهروندان به دنبال چگونگي شرايط پرداخت و نحوه توزیع و تعيين هزينه کرد آن هستند.

به گزارش گروه شهری پول‌نیوز، اينكه بدانند چرا باید عوارض بپردازند و اين مبالغ عوارض در چه زمينه هاي استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به همين منظور و به مناسبت توزیع قبوض عوارض در سطح شهر تهران  با وحيد عرب مدير كل  تشخیص و وصول درآمد شهرداري تهران در اينباره گفتگویي انجام داديم...

قبوض عوارض شهرداري تهران چند دسته هستند؟

قبوض عوارض شهرداری که جدیدا در سطح شهر تهران توزیع شده است، در چهار دسته قرار دارند كه مربوط به عوارض نوسازي، بهاي خدمات پسماند مسكوني، بهاي خدمات پسماند غير مسكوني و عوارض كسب و پيشه هستند. قبوض با توجه به مصوبه هئيت وزيران برای عوارض نوسازي وبا فرمول تعيين شده،  چاپ و توزيع مي شوند. و بهای خدمات مدیریت پسماند از طریق مصوبه شورای اسلامی شهر محاسبه و توزیع می شود.

 بهاي خدمات مدیریت پسماند در حوزه پسماند صرف مديريت، جمع آوري و دفع پسماند می شود  و در حوزه نوسازي صرف 90 درصد از برنامه هاي عمران توسعه شهر مانند احداث بزرگراه و پارك و.....مي شوند

قبوض بر چه اساسي توليد مي شوند و شهروندان از چه روش هاي مي توانند آنها رادريافت كنند؟
منشا تعيين قبوض به سال 1347 بر می گردد و فرمول مصوبی دارد كه مربوط به دهه 80 است. فرمول محاسبه عوارض را وزارت كشور مي دهد و شوراي اسلامي شهر آن تاييد مي كند. عدد فرمول هر سال به روز مي شود. فرمول ها نرخ پايه دارند. به عنوان مثال در حوزه پسماند، توليد زباله در شهر تهران 750 گرم است. در محاسبه عوارض نوسازي هزينه فرمول تابع قيمت ارزش منطقه اي املاك یا (ضریبP) است. بالطبع اگر قيمت منطقه اي تغيير كند. قيمت قبوض هم تغيير مي كند. براي توزيع قبوض بين شهروندان راه هاي مختلفي وجود دارد. در نظام سنتي،  ما قراردادي با اداره پست بستيم كه قبوض به آدرس شهروندان فرستاده مي شود و البته از ابتدای سال شهروندان می توانند با مراجعه به ادارات درآمد یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر و یا پرتال شهرداری تهران به نشانی ، www.tehran.ir نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

برای کسانی هم که عوارض را پرداخت نکرده اند قبوضی ارسال می گردد و آنها هم می توانند از روشهای مختلف از جمله کد دستوری یا ussd با شماره گیری #137* و دستگاههای خود پرداز و یا همان روشهای بالا که عرض شد، قبوض عوارض و بهای خدمات را که شناسه قبض و پرداخت دارند ، از طریق درگاههای بانکی پرداخت کنند و  پس از پرداخت در حساب ملک مربوطه اعمال خواهد شد.

در صورت عدم تحویل قبوض نیز می توانند به ستاد های پاسخگویی در دفاتر خدمات الكترونيك شهر و واحد درآمد  مناطق 22گانه مراجعه كنند و یا با تلفن 137 و 1888 تماس بگیرند.

قبوض عوارض شامل چه شهرها و افرادي مي شود؟

عوارض از ساکنان شهرهاي كه وزارت كشور اعلام مي كند تعلق می گیرد و هر شهر بنا به مقتضيات جغرافیایی و  فرمول و عدد مربوط به خود را در حوزه پسماند و نوسازي دارد. عوارض از همه مالكين املاک مسکونی و غیر مسکونی دريافت مي شود و در حوزه نوسازي مالك مسئول پرداخت عوارض متعلقه است و در زمینه بهاي خدمات پسماند نیز  بهره بردار مسئول قانوني است.

اگر قبوض پرداخت شوند چه مزاياي براي شهروندان دارد

پرداخت قبوض يك نوع مشاركت شهروندان در اداره شهر به شمار مي رود. در حوزه پسماند باعث مي شود بتوانيم پسماند را از شهر جمع آوري و دفع كنيم كه خود سلامت شهروندان و بهبود محيط زيست را در پي دارد. در نوسازي هم همين اتفاق مي افتد. بسياري از مشكلات شهري مانند آلودگي و ترافيك بر طرف مي  شوند . در واقع يك چرخه سالم است كه نتايج آن مستقيم به خود شهروندان باز مي گردد.

مهلت پرداخت قبوض چگونه است؟ آيا مي توان به صورت اقساط هم پرداخت كرد؟

پرداخت قبوض ماهيت سالانه دارند. يعني از اول تا آخر سال امكان پرداخت وجود دارد به عبارتی مهلت پرداخت تا پایان اسفند ماه هر سال می باشد. امكان قسط بندي قبوض هم در طول سال است و شهروندان مي توانند قبوض را به صورت اقساط تا پنج نوبت به انتخاب خود پرداخت كنند.  شهروندان خوش حساب در حوزه نوسازي از 10 درصد جایزه خوش حسابی برخوردار خواهند شد و در صورت بدحسابي و عدم پرداخت تا پایان سال، جريمه 9 درصد شامل حال آنها مي شود. در حوزه بهای پسماند نیز جایزه خوش حسابی به حدود 18 درصد از ابتدای سال تا پایان سال مي رسد.

نحوه محاسبه عوارض و بهاي خدمات در سال 97 چگونه است؟

در سال 97 به طور متوسط ميزان 15 درصد افزايش در مبالغ قبوض را داشتيم. البته دربرخي مناطق كم برخوردار نیز كاهش هم پيدا كرده است. در برخي مناطق نيز افزايش بيشتر از 15 درصد را شاهد بوديم. در زمینه مبلغ پسماند غير مسكوني در سال گذشته صنوف اعتراض كردند و به دنبال اعتراض ها جلساتي با حوزه های خدمات شهري تشكيل داديم. بالاخره بعد از جمع بندي و تاييد شوراي شهر براي جلوگيري از اجحاف به صنوف، شاهد 27 درصد كاهش در محاسبه  مبلغ  قبوض بوديم.

آيا مالكيني وجود دارند كه قبض  آنها به نام خودشان صادر نمي شود و در صورت چنين مشكلي چگونه مي توانند قبض را به نام واقعي افراد تغيير داد؟

مواردي وجود دارد كه ملك چند بار مالكيت آن عوض شده و قبوض همچنان به نام مالك قبلي مي آيد. در صورت بروز چنين مشكلي مالك بايد با مدارك مالکیتی و هویتی به دفاتر خدمات الكترونيك شهر مستقر در مناطق22گانه يا اداره درآمد شهرداری منطقه محل وقوف ملک خود مراجعه كند.


منبع: پول نیوز

کلیدواژه: شهرداری تهران پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند

آیت الله علیرضا اعرافی،مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: اخذ مالیات از شهروندان و فعالان اقتصادی باید با عمران آبادانی شهر‌ها همراه باشد و عمران و آبادانی شهر‌ها جلوی چشم شهروندان رخ دهد.

آیت الله اعرافی با اشاره به وظایف نظام اسلامی در قبال مردم و جامعه گفت: نظام اسلامی در حوزه جمع آوری مالیات، ایجاد امنیت، پاکسازی و سالم‌سازی شهروندان و جامعه و همچنین آباد کردن جامعه و شهروندان وظایف سنگینی به عهده دارد و باید در تمامی این عرصه‌ها ایفای نقش کند.

وی در ادامه به ابعاد مختلف نظام مالیاتی پرداخت و گفت: یکی از این اضلاع، بعد فرهنگی و ارزشی اخذ مالیات در جامعه و بین شهروندان است و باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: اگر مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود جامعه با آمادگی بیشتری مالیات پرداخت خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • ۲۵ درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه
  • پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • پرداخت بیش از ۶ هزار میلیارد عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • خدمت رفاهی جدید برای مستمری بگیران کمیته امداد + جزئیات
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی