Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@07:50:12 GMT

کبوترها گزارشگر وضعیت آب و هوایی می شوند

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۵۷۶۴

کبوترها گزارشگر وضعیت آب و هوایی می شوند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا موفق به طراحی نوعی کوله پشتی کوچک شده اند که می تواند از طریق سنسورهای هوشمند اقدام به جمع آوری داده های آب و هوایی کند. نکته جالب این است که این کوله پشتی، مخصوص کبوتران طراحی شده است.

تا مدتی پیش بررسی وضعیت خون و آزمایش پرندگان وحشی تنها راه بررسی آلودگی ها و تغییرات آب و هوایی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون روش کار تغییراتی جدید کرده است.

محققان دانشگاه بیرمنگام در انگلستان مجموعه ای کوچک از سنسورها را ایجاد کرده اند که روی بدن کبوترها نصب می شود. ریک توماس، متخصص تحقیقاتی که این پروژه را هدایت می کند، از پرندگان برای جمع آوری داده ها در مورد میکروکلیمات های شهری استفاده می کند . میکروکلیمات، تغییرات دقیق  درجه حرارت، رطوبت و باد  را بررسی می کند که بر شرایط زندگی در شهرهای بزرگ تأثیر می گذارد.

 

او در این خصوص می گوید: "بسیاری از مردم می گویند خوب، چرا فقط از یک پهباد برای ارزیابی های خود استفاده نمی کنید؟ پاسخ من این است که پهبادها در همه جا و در هر آسمانی حق پرواز ندارند، اما پرنده ها آزادانه در هر شرایطی پرواز می کنند."

جالب است بدانید این پروژه هزینه چندانی برای تیم تحقیقاتی نداشته و این پروژه با کمک داوطلبان محلی کار می کند که کبوترهای خانگی یا کبوتر های محلی را به مسیر پروژ هدایت می کنند.هنگامی که پرندگان به آشیانه های خود باز می گردند، سنسورها بازیابی می شوند و اطلاعات در سیستم های پژوهشگران بارگیری می شوند. هر کوله پشتی پرنده  شامل اطلاعات مربوط به درجه حرارت، رطوبت، نور محیط و همچنین موقعیت GPS و فشار هوا است.

هنگام طراحی سنسورها، تیم این پروژه، دستورالعمل های دقیقی را برای اطمینان از اینکه هیچ اشتباهی رخ نمی دهد ایجاد می کنند. کل بسته روی دوش پرندگان کمتر از 3 درصد وزن بدن کبوتران است، بنابراین فشاری به آنان وارد نمی کند. برای طراحی این سیستم بارها و بارها آزمایش هایی انجام شده است.  

تا به امروز، پنج پرنده که در این پروژه شرکت داشته اند، 41 بار پرواز کرده و تقریبا 1000 کیلومتر را پوشش داده اند. قیمت هر بسته سنسور حدود 250 دلار است و این راه حلی کم هزینه برای به دست آوردن اطلاعات در مکان هایی است که به سختی در دسترس هستند.

 

داده های جمع آوری شده توسط کبوتر ها می تواند به محققان کمک کند تا پیش بینی کنند که آلودگی هوا در اطراف کدام شهرها اتفاقی می افتد، که به نوبه خود می تواند تصمیمات مربوط به ساختن زیرساخت های کلیدی مانند بیمارستان ها و مدارس را در اختیار شهرداری ها قرار دهد. افزون بر این ها، شناسایی نقاط مهم می تواند به مقامات دولتی کمک کند تا سیاست های مربوط به سازگاری با تغییرات آب و هوایی را بهتر تدوین کنند./ انتخاب

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متهم شدن اسرائیل به نسل‌کشی در گزارش سازمان ملل

 

به گزارش تابناک به نقل از آناتولی، گزارشگر سازمان ملل در گزارشی از اقدام رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی و جنایت گسترده در نوار غزه خبر داد.

در این گزارش آمده است: «دلایل منطقی وجود دارد که بگوییم اسرائیل در موارد بسیاری مرتکب نسل‌کشی و کشتار شده است. ماهیت و گستردگی حملات رژیم صهیونیستی به غزه از نیات اسرائیل برای نابودی فلسطینیان پرده برمی‌دارد.»

این گزارش قرار است امروز به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شود.

خبرگزاری فرانسه در واکنش به گزارش گزارشگر سازمان ملل متحد به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: «ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم اسرائیل در حال انجام اقدامات نسل‌کشی در غزه است.»

دیگر خبرها

  • پیگیری وضعیت توافقات و قرارداد‌های بین‌المللی دولت
  • پیگیری وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت
  • پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قرارداد‌های بین‌المللی دولت در جلسه ۳ ساعته با رئیس جمهور
  • پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت
  • پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قرارداد‌های بین‌المللی دولت
  • بررسی معطلی ۱۰ ساله برخی توافقات کلان در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل
  • نقش پروژه‌های شهری سبز بر بهبود سلامت شهروندان
  • فیلم/ آزادکردن کبوترها به یاد شهدای غزه
  • بازدید هوایی مخبر از محورهای مواصلاتی شمالی به سمت تهران
  • متهم شدن اسرائیل به نسل‌کشی در گزارش سازمان ملل