Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - فضاسازی های خبری رسانه‌های خارجی علیه ایران سابقه دیرینه ای دارد ، اما اقدام جدید بی‌بی‌سی در انتشار مستندی درباره ایران به قدری یک‌جانبه بوده است که حتی صدای اعتراض و انتقاد «مارکو کارنلوس» سفیر سابق ایتالیا درعراق را درآورد و وی آن را یک‌سویه و ساده‌انگارانه خواند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش یکی از شبکه‌های بی‌بی‌سی مستندی درباره عملکرد نیروهای مستشاری ایران در عراق بویژه حضور سردار قاسم سلیمانی در این کشور منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تلاش و هدف اصلی این مستند بر القای این موضوع بود که سیاست خارجی ایران ؛ خارج از دستگاه وزارت خارجه و در اختیار نهاد دیگری است.
در این برنامه‌ که تهیه و تولید سفارشی آن با هدف حمایت از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کاملا آشکار است، به حضور سردار سلیمانی در عراق پرداخته و تلاش شده از وی چهره‌ای جدای از دستگاه دیپلماسی ایران برای غرب ترسیم شود.
پخش این مستند را باید با رخداد چند هفته پیش مرتبط دانست؛ اواسط اسفند ماه امسال بود که رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار پس از انقلاب، نشان ذوالفقار - بالاترین نشان نظامی کشور- را به سرلشکر قاسم سلیمانی اعطا کردند.
از همان زمان ، لفاظی ها ، اظهارات و اتهامات برخی مقام‌های غربی بویژه آمریکایی وصهیونیستی علیه کشورمان بویژه با محوریت حضور مستشاری ایران درعراق شدت یافت.
هرچند که از زمان حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه، واکنش‌های رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای زیرسوال بردن این حضور با خبرسازی‌های مختلف همراه بوده است.

**مستندی مبتنی بر منابع صهیونیستی
از زمانی که تحولات در عراق و سوریه به گونه‌ای پیش رفته که دولتمردان غربی به رغم تلاش‌هایشان در حمایت و پشتیبانی از داعش، با شکست مواجه شده‌اند، دامنه فشار رسانه‌ای علیه ایران دوچندان شده است. نمونه جدید آن را می‌توان در مستند پخش شده از شبکه دوم بی‌بی‌سی مشاهده کرد.
پخش این مستند با واکنش «مارکو کارنلوس» سفیر سابق ایتالیا درعراق همراه شد.
وی در یادداشتی در «میدل ایست آی» تصریح کرد که مستند شبکه 2 بی‌بی‌سی دیدگاهی ساده‌انگارانه در باره نقش ایران در خاورمیانه ارائه داده است.
«این مستند، نه تنها اطلاعات تازه‌ای نمی‌دهد، بلکه از نگاه این دیپلمات غربی ، دیدگاهی یکجانبه دارد؛ همچنین هیچ نقل قولی از مقام‌های ایران ارائه نمی‌شود.»
این دیپلمات ارشد ایتالیایی خاطرنشان کرد که ، «روایت مستند بی‌بی‌سی درباره ایران و سلیمانی تا حد زیادی توسط منابع اسرائیلی و بدون بررسی حقایق شکل گرفته است.»
در مستند بی‌بی‌سی، مقام‌های آمریکایی در ادعایی مضحک از سردار سلیمانی تصویر فردی مشتاق برای برقراری رابطه با خودشان ترسیم کرده و مدعی‌ شده‌اند وی مدام خواستار برقراری رابطه با آنها بوده و آنان این درخواست‌ها را رد کرده‌اند!!
کارنلوس دیپلمات سابق ایتالیایی ضمن رد این مساله، تصریح کرده است:«از روی تجربه‌ای که در عراق پیدا کردم می‌توانم اطمینان دهم که قضیه درست برعکس آن است. در مدت 2 سال حضورم در بغداد، مقام‌های آمریکایی بارها از من خواستند که پیغام شان را به شبه‌نظامیان شیعه برسانم که بیشتر حول تقاضا برای ارتباط مستقیم با همتایان آنها در ایران بود. این درخواست به طور مرتب از سوی 2 سفیر ایران در بغداد رد شده بود.»
سفیر سابق ایتالیا در عراق همچنین، روایت بی بی سی از حوادث در بصره در سال ‌های 2007 و 2008 و القای دخالت ایران در هرج و مرج این منطقه را غیرواقعی دانسته است.
تلاش بی‌بی‌سی دراین مستند، القای نقش سردار سلیمانی در عراق بدون توجه به جایگاه دستگاه سیاست‌ خارجی ایران بوده که در این زمینه نیز این دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد ، جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و امنیتی اولویت‌ های روشن و واقع بینانه و همچنین برنامه ‌ریزی بلندمدت دارد.
آوازه محبوبیت سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت بلندمرتبه نظامی و مسئول نیروهای مستشاری ایران در جنگ علیه داعش ، روز به روز گسترده تر می شود و مردم و مقامات کشورهای عراق و سوریه پیوسته از شجاعت و محبوبیت او سخن می‌گویند.
کارنلوس درادامه این یادداشت درباره سردارسلیمانی گفته است: او فردی شجاع و با منطق است و تعهد انقلابی و همدردی نسبت به یارانش دارد؛ فرماندهی الهام‌بخش و شنونده که گفت‌وگو را با توسل به ارتباط‌های گسترده، تسهیل می‌کند. این شاخصه‌ها را دشمنان اسرائیلی، آمریکایی و عرب او گاهی ندارند؛ توانایی منحصر به فرد او در استفاده از اشتباهات بی شمار همین دشمنان است؛ عملکرد وی براساس اهداف شفاف و واقع بینانه ایران در حوزه امنیت و سیاست خارجی است که سبب رسیدن به دستاوردهای بزرگ شده است.
در ادامه یادداشت این دیپلمات ایتالیایی آمده است:«هیچ تردیدی نیست که سلیمانی یک فرمانده نظامی نابغه است؛ افرادی که ازنزدیک بااو تعامل داشته‌اند، مانند «موفق الرباعی» مشاور نظامی و امنیت ملی مالکی، سه ویژگی اصلی او را باهوشی، با تفکر مکتبی و از همه مهم‌تر دارای استعدادهای کم‌نظیر راهبردی و تاکتیکی، اعلام کرده‌اند.»
اعتراف سفیر سابق ایتالیا در عراق از شخصیت سلیمانی و موفقیت ایران در شکست داعش سبب شده تا هم پیمانان رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی در خبرسازی‌ها و مستندهای مختلف به دنبال طرح مسایل تفرقه افکنانه در ایران و منطقه باشند.
سوابق عملکرد بی‌بی‌سی بویژه بخش فارسی این رسانه بارها نشان داده است که برخلاف شعار بیطرفی، به شدت در جهت ایران‌ هراسی بویژه در میان مردم منطقه گام برداشته و از هر شیوه‌ای برای خبرسازی طبق چارچوب سیاست‌خارجی غرب علیه ایران استفاده کند.

**واماندگی از گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایران
سفر چند روز پیش حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به عراق و دیدارهای مختلف با مقام‌ها و شخصیت‌های مختلف و همچنین امضای قراردادهای اقتصادی، بازتاب گسترده‌ای در منطقه و جهان داشت و سبب شده تا جهت‌گیری علیه منافع ایران از سوی کشورهای منطقه و غربی دوچندان شود.
از زمانی که «برایان هوک» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران منصوب شده، به طور دائم در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف، هجمه علیه ایران را افزایش داده است.
فضای سخنان هوک وجریان‌سازی‌های رسانه‌ای و قواعد بازی تحریمی آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن به شدت به دنبال محدودسازی فضای تحرک اقتصادی ایران درمیان همسایگان است واکنون که دامنه مناسبات اقتصادی ایران با عراق و سوریه رو به گسترش نهاده، از هیچ اقدام رسانه‌ای و ... برای افزایش فشارهای دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک علیه ایران و همسایگانش دریغ نخواهد کرد.
اروپام** 2023 **1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه بي بي سي سليماني ايران عراق ديپلمات ايتاليا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۶۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نیروهای مقاومت عراق اعلام کرده‌اند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6084937

دیگر خبرها

  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • رادیو صدای لحظه‌هاست
  • عکسی از پوشش یک زن دیپلمات در دیدار با ابراهیم رئیسی
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق
  • صدای اردیبهشت رادیو در ۸۴ سالگی
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم