Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:16:02 GMT

شاخصهای راهسازی در خراسان رضوی ارتقا یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۷۱۷۱

شاخصهای راهسازی در خراسان رضوی ارتقا یافت

مشهد- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طی پنج سال اخیر شاخصهای راهسازی در حوزه بزرگراه، آزادراه و راههای روستایی در سطح این استان ارتقا یافته است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص خراسان رضوی در حوزه بزرگراه و آزادراه نسبت به میانگین کشور کمی پایین است لذا طی این مدت 150 کیلومتر پروژه بزرگراهی در قالب تبدیل راه اصلی به بزرگراه به منظور ارتقا شاخص، در سطح استان اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی این پروژه های بزرگراهی را در مسیرهای نیشابور - فیروزه، مهنه - گناباد، گلبهار - مشهد، خواف - سلامی، تایباد - دوغارون، شادمهر - کاشمر و جاده تایباد - تربت جام ذکر و بیان کرد: همچنین عملیات ساخت بزرگراههای طرقبه - شاندیز، سبزوار - اسفراین، تربت حیدریه - زاوه، تربت حیدریه - رشتخوار - سنگان و مشهد - رضویه آغاز شده اند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این ظرف پنج سال اخیر زمینه ساخت 300 کیلومتر آزادراه حیاتی و مهم برای استان شامل آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد - چناران - قوچان نیز فراهم شده است.
وی گفت: عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان آغاز و نیز قرارداد بخشی از مسیر آزادراه حرم تا حرم در محدوده خراسان رضوی پیمانکار منعقد شده است.
اخوان عبداللهیان در ادامه جاده درگز - دوغایی - کبکان را یکی از مهمترین پروژه های راهسازی در خراسان رضوی توصیف و بیان کرد: با ساخت این جاده 80 کیلومتر از طول جاده 160 کیلومتری کنونی کاسته می شود. تاکنون حفاری یک کیلومتر از جاده درگز - دوغایی - کبکان توسط قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار انجام شده است.
وی افزود: اجرای مرحله نخست این جاده به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و طی چند ماه اخیر اجرای آن با توجه به بالا بودن میزان مطالبات پیمانکاران متوقف شده اما امید است با توجه به تاکید استاندار خراسان رضوی و همکاری وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی تونل این محور فروردین ماه آتی آغاز شود.

* راه روستایی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین گفت: تا پنج سال پیش میزان برخورداری روستاهای بالای 50 خانوار جمعیت در این استان از جاده 83 درصد بود اما در پی تلاشهای صورت گرفته هم اینک شاخص راه مناسب روستایی در خراسان رضوی به 97 درصد رسیده است.
وی افزود: در این چارچوب تاکنون شش هزار و 100 کیلومتر از کل طول هفت هزار کیلومتری راههای روستایی خراسان رضوی آسفالت، قرارداد ساخت 50 درصد راههای باقیمانده با پیمانکاران مربوطه منعقد شده است. بر این اساس امیدواریم اوایل سال 1399 جشن برخورداری کل روستاهای بالای 50 خانوار جمعیت این از راه آسفالته مناسب برگزار شود.

* اقدامات نوروزی
رئیس شورای حمل و نقل خراسان رضوی در ادامه از آمادگی کامل مجموعه دست اندرکاران حوزه راه و ترابری خراسان رضوی برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی هم خبر داد و افزود: شاهد هم افزایی و اقدامات مفید و موثر در زمینه خدمات دستگاههای زیر مجموعه وزارت ر اه و شهرسازی در سطح استان هستیم.
وی افزود: به همین منظور در 'طرح راهداری نوروز 98' که اجرای آن از 25 اسفند جاری تا هفدمین روز فروردین ماه آتی ادامه دارد 92 گروه راهداری نوروزی به استعداد 900 نفر مجهز به تمامی امکانات و ماشین آلات راهداری مستقر در سطح راهدارخانه ها، ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی آماده خدمت‌ به زائران و مسافران هستند.
اخوان عبداللهیان ادامه داد: با توجه به گرایش عمومی به سفرهای زمینی و جاده ای علاوه بر افزایش شمار ناوگان حمل و نقل بین شهری اقدامات موثری توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی در زمینه رفع نقاط پرحادثه و نیز ایمن سازی جاده های استان صورت گرفته است.

* اولویتهای سال جدید
وی همچنین اولویت حوزه راهسازی خراسان رضوی را برای سال آینده استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت راهها اعلام و بیان کرد: در این چارچوب مشابه سه سال اخیر از ظرفیت دهیاریها، شهرداریها و شرکتهایی مانند ایمیدرو برای ساخت راه در این استان بهره گیری می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: استان امسال به لحاظ برخورداری از اعتبارات در حوزه راهسازی دچار مشکل بود لذا برای جلوگیری از توقف پروژه ها، از ظرفیت بخش خصوصی به صورت مشارکت در ساخت راهها استفاده شد. هم اینک پیمانکاران پروژه های راهسازی در خراسان رضوی دو هزار میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی طلب دارند. با این حال هر سال هزار میلیارد ریال از طلب پیمانکاران در قالب اوراق مشارکت تسویه می شود.
وی ادامه داد: راهسازی در خراسان رضوی سال 1398 به صورت استفاده از کمکهای نیکوکاران، بخش خصوصی، دهیاریها و مشارکت در ساخت با احتساب 30 درصد تعهد دولت و 70 درصد برعهده طرف مقابل انجام خواهد شد.
اخوان عبداللهیان به بهره گیری از قیر رایگان در پروژه های راهسازی اشاره و بیان کرد: بخاطر گرانی قیر تلاش می شود 'بتن سازی راهها' در سطح خراسان رضوی توسعه یابد. بر این اساس تاکنون هفت کیلومتر از جاده کاشمر - شادمهر با استفاده از رویه بتنی بهسازی شده است.
وی گفت: استفاده از سیمان در ساخت راهها و برخورداری آنها از رویه بتنی علاوه بر اینکه از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار است هزینه کمتری نیز دارد.
طول راههای خراسان رضوی 20 هزار و 500 کیلومتر است. این استان 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی دارد.
7489/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد راه و شهرسازي خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۷۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌های اصلی و مواصلاتی کشور باز است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ احمد شیرانی گفت: سفر‌های نوروزی همچنان در سطح جاده‌های کشور ادامه دارد و تاکنون ۳۱۰ میلیون تردد در جاده‌ها ثبت شده است.

­

این مقام انتظامی با بیان اینکه استان‌های گیلان، مازندران و خراسان رضوی مقصد اکثر سفرهاست، افزود: در حال حاضر در استان گیلان و مازندران هرکدام جداگانه حدود ۳۰۰ هزار خودروی مسافر و در استان خراسان رضوی حدود ۱۰۰ هزار خودرو وجود دارد.

­

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور گفت: از استان تهران حدود ۹۵۰ هزار خودرو خارج شده است که بالاترین رقم نسبت به روز‌های گذشته را نشان می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

­

سرهنگ شیرانی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های تصادفات جاده‌ای تا دیروز ۴۶۹ نفر بود و علی رغم همه توصیه‌ها آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرده است، افزود: علت اصلی ۸۲ درصد تصادفات جاده ای، سرعت و سبقت غیرمجاز ناشی از عجله و شتاب در رانندگی و خستگی و خواب آلودگی ناشی از بی توجهی به جلو و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه است.

­

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه بارندگی‌های روز گذشته منجر به مسدود شدن برخی از جاده‌های کوهستانی و روستایی به صورت موقت شد، گفت: اصلی‌ترین مسیری که دیروز به علت بارندگی مسدود شد، محور جنگل گلستان بود که با تلاش عوامل پلیس راه و سازمان راهداری بازگشایی شد.

­

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور با بیان اینکه هم اکنون بارندگی در برخی از جاده‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و سیستان و بلوچستان را داریم، افزود: در محور‌های سیستان و بلوچستان و کرمان علاوه بر بارندگی، وزش باد شدید و پدیده گرد و خاک هم گزارش شده و باعث کاهش میدان دید رانندگان شده است.

­

سرهنگ شیرانی به مسافرانی که در این مسیر‌ها قصد سفر دارند، توصیه کرد: باتوجه به کاهش دید در برخی جاده‌ها به علت وزش باد، حتما احتیاط لازم را داشته باشند و چراغ خودرو را روشن نگه دارند.

دیگر خبرها

  • کشف گوشت خر در جاده نیشابور به مشهد قدیمی است! + عکس ها
  • پیگیری خط کشی و علائم جاده صفی آباد به سمت خراسان رضوی
  • تنش‌های آبی سیستان و بلوچستان چگونه مدیریت شد؟/ ارتقا و لایروبی ۱۲۳ حلقه چاه آب شرب در استان
  • توفان، باران و مه جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد کلید خورد
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد خراسان رضوی کلید خورد
  • کلنگ ساخت ۳۲ واحد مسکونی سازمانی در  هنگ مرزی تایباد به زمین خورد
  • آغاز ساخت منازل سازمانی ویژه مرزبانان استان خراسان رضوی
  • جاده‌های اصلی و مواصلاتی کشور باز است
  • سوانح جاده ای در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد