Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:41:41 GMT

نشانه هاي شکست آمريکا در جنگ نفتي عليه ايران

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۷۳۴۰

نشانه هاي شکست آمريکا در جنگ نفتي عليه ايران

خبرگزاري آريا- هم زمان با نزديک شدن به پايان مهلت معافيت نفتي آمريکا به 8 کشور براي واردات نفت از ايران، گمانه زني ها در خصوص ادامه اين معافيت ها با توجه به تحولات بازار انرژي افزايش پيدا کرده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، ايالات متحده آمريکا هم زمان با بازگشت دور دوم تحريم ها عليه ايران در آبان 97 به هشت خريدار عمده نفت خام ايران معافيت 6 ماهه اي واگذار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس معافيت ها اين هشت کشور که مشتريان عمده نفت خام ايران را تشکيل مي دهند، تا پايان ماه مي (ارديبهشت 98)  قادر به خريد نفت ايران خواهند بود. در شرايط فعلي، تحليگران بازار انرژي به دنبال پاسخ اين سوال هستند که آيا معافيت هاي ايران يک بار ديگر تمديد خواهد شد يا خير؟
 مهم ترين هدف آمريکا در تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران ايجاد اختلال در صادرات نفت اين کشور به بازارهاي جهاني است که به عقيده کارشناسان و تحليلگران بين المللي در خوش بينانه ترين شرايط آمريکا قادر به تحقق اهداف اوليه تحريمي نفتي خود عليه ايران نخواهد بود. گزارش هاي کارشناسان در رسانه هاي بين المللي حاکي از آن است که آمريکا براي به صفر رساندن خريد نفت خام ايران با چالش هايي مواجه است.
 
ادامه معافيت واردکنندگان عمده نفت
تحليلگران بر اين باورند که در پايان مهلت 6 ماهه معافيت از خريد نفت ايران در ماه مي (14 ارديبهشت 98) از 8 کشور فعلي معافيت پنج کشور هند، چين، ژاپن، کره جنوبي و ترکيه براي خريد نفت ايران تمديد مي شود. اين کشورها خريداران اصلي نفت خام ايران در آسيا هستند. با توجه به تلاش آمريکا براي حفظ ژست ابرقدرتي در جهان، عدم  تمديد معافيت کشورهايي چون ايتاليا، يونان و تايوان به عنوان سه کشور ديگر تحريم شده از خريداري نفت ايران دور از ذهن نيست. براساس گزارش هاي موجود از مراکز بين المللي اين سه کشور با وجود دريافت معافيت از آمريکا بعد از شروع تحريم ها محموله اي از ايران وارد نکرده اند.
 
رشد مصرف نفت مانعي در برابر تحريم هاي آمريکا
اگر چه ميزان توليد و عرضه انرژي هاي غير فسيلي در حال افزايش است اما اين روند صعودي با افزايش ميزان مصرف انرژي در جهان هم خواني ندارد. از اين رو به رغم افزايش توليد اين انرژي (نفت) هر ساله ميزان نياز دنيا به توليد و مصرف انرژي هاي فسيلي در حال افزايش است و اين مساله شکست سياست هاي تحريمي نفتي آمريکا عليه ايران را به تصوير مي کشد. هر چند که تحريم هاي نفتي ايران از منظر آمريکا اهرم فشاري بر ايران است تا بتواند خواسته هاي خود را به ايران تحميل نمايد. آنچه که آمريکا را در اين مسير قاطع تر کرده اقتصاد نفتي ايران است و قطعا وابستگي شديد بودجه دولت به درآمدهاي نفتي از جمله موضوعاتي است که بهره برداري هاي سياسي را از آن دو چندان کرده و  اميد آمريکا را به ايجاد فشار و تحميل خواسته هاي خود با ابزار نفت به مسوولان و دولتمردان به شدت افزايش داده است.
 
فقدان جايگزين براي نفت ايران/ ترس آمريکا از افزايش قيمت نفت
از سوي ديگر با توجه به رشد اقتصادي کشورهايي مانند چين، هند و کره به عنوان مشتريان نفت در سال آينده کشورهاي ياد شده براي قطع واردات نفت خود از ايران نيازمند پيدا کردن جايگزين هاي مناسبي هستند، لذا در شرايط فعلي چنين جايگزيني براي نفت ايران وجود ندارد. از طرفي با توجه به افزايش رکود اقتصادي در جهان و اينکه رشد اقتصادي کشورهايي مانند هند و چين نسبت به گذشته کاهش خواهد يافت، اما به هر حال هر گونه افزايش قيمت نفت مي تواند رکود موجود در اقتصادهاي عنوان شده را تشديد کند. قطعا علاوه بر ويژگي منحصر به فرد نفت خام ايران در مطابقت با پالايشگاه کشورهاي مختلف، يکي از مهمترين مشکلات آمريکا براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران, اثر اين رويداد بر رشد قيمت نفت در بازارهاي جهاني است. کاهش صادرات نفت ايران براي دولت ترامپ که خواهان نفت ارزان است مخاطره جدي به شمار مي رود. شاخص نفت خام برنت در ماهي که آمريکا معافيت هاي نفتي ايران را صادر کرد نسبت به اوج قيمت ها در اوايل اکتبر افتي 22 درصدي داشت. همين موضوع باعث شد اوپک به همراه متحدانش با کنار هم قرار دادن اين ميزان افت قيمت و معافيت هاي نفتي ايران با کاهش توليد 2/1 ميليون بشکه اي در 6 ماه نخست 2019 موافقت کند.
 در عين حال وزراي نفت بزرگ ترين اعضاي اوپک اعلام کرده اند اگر نياز به کاهش توليد بيشتري باشد اين سازمان آمادگي کاهش توليد بيشتر نفت را خواهد داشت. به نظر مي رسد ارسال اين سيگنال ها که پيام عدم همکاري نفتي اوپک با آمريکا را عنوان مي کند، در تمديد مجدد معافيت هاي نفتي خريداران ايران بي اثر نباشد. قطعا کاهش توليد نفت جهاني و به صفر رساندن صادرات نفت ايران (به فرض محال) موجب افزايش سرسام آور نرخ نفت مي شود و رئيس جمهور آمريکا خواهان جهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و تحمل تبعات آن نيست.

 
ترکش هاي آمريکا رو به اتمام است
دلايل بيان شده باعث مي شود کشورهاي ياد شده به صورت قانوني يا در پشت پرده با تحريم هاي نفتي آمريکا عليه ايران همکاري نکنند اين موضوع فارغ از اينکه ايران حتي در صورت اجماع جهاني براي تحريم نفت خود با تجربه سال هاي 90-91 مي تواند تحريم هاي نفتي خود را دور زده و از طرق غير مرسوم مبادرت به فروش نفت خود کند. مجموعه اين عوامل و دلايل بيانگر آن است که تحريم هاي نفتي عليه ايران با شکست مواجه شده است و شرايط فعلي نهايت تلاش و توان آمريکا  عليه ايران را به نمايش گذاشته است. در واقع شرايط فعلي حاکي از آن است که آمريکا از تمام ابزارهاي اقتصادي خود براي قطع صادرات نفت ايران بهره برده اما در دستيابي به هدف ناکام مانده و تلاش مي کند با عمليات رواني گسترده و القاء تشديد تحريم ها عليه مردم ايران زمينه هاي شکل گيري ثبات اقتصادي را از بين ببرد.

 اعتراف ضمني به شکست از سوي مسئولان آمريکايي
برايان هوک نماينده ويژه امور ايران در وزارت خارجه ايالات متحده هفته گذشته در مصاحبه با اس اند پي گلوبال پلتس ضمن تاکيد براينکه معافيت هاي 6 ماهه تمديد نخواهد شد بر اين موضوع تاکيد کرده که آمريکا بازار را رصد مي کند تا در صورت نياز بازار معافيت ها براي برخي از کشورها يک بار ديگر تمديد شود. با توجه به اظهارات برايان هوک، به نظر مي رسد تهديد آمريکا در به صفر رساندن صادرات نفت ايران تهديدي يک جانبه است که بدون توجه به شرايط بازارهاي جهاني، اقدامات ايران و سياست هاي انرژي اين کشور مطرح شده و شانس چنداني براي اجرايي شدن نخواهد داشت.


شکست اسرائيل در حمله به نفتکش هاي ايراني
به گزارش اسپوتنيک،آقاي بنيامين نتانياهو تهديد کرده که اسرائيل نفتکش هايي که نفت ايران را قاچاق مي کنند را هدف قرار خواهد داد.
البته معلوم نيست که منظور ايشان از قاچاق نفت ايران چيست.
طبق همه قوانين و مقررات بين المللي ايران مجاز است نفت خود را صادر کند و اگر ايالات متحده از قوانين بين المللي تخطي کرده و براي خود تحريم هايي بر نفت ايران وضع کرده اين به اين معنا نمي باشد که تصميم هاي ايالات متحده جهان شمولي است و ايالات متحده و اسرائيل کل جهان نيستند.
در واقع چيزي به نام نفت قاچاق ايراني وجود ندارد و کل نفت صادراتي ايران طبق قوانين بين المللي مشروع و قانوني به حساب مي آيد.
اين ايالات متحده است که با تصميم خود مقررات بين المللي و تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل را زير پا گذاشته.
اگر ايران براي مقابله با تحريم هاي آمريکا دست به هر اقدامي ميزند و ديگر کشورها اين اقدام ايران را پذيرفته اند به اين دليل است که هيچ کشوري در جهان، البته منظور اينجا کشورهاي مستقل است، اين تحريم هاي آمريکا را قبول ندارند اما متاسفانه برخي به دليل ترس از قلدري آمريکايي ها نمي خواهند اين اقدامات شان علني باشد.
با توجه به اين شرايط هيچ نفتکشي به عنوان نفتکش قاچاق کننده نفت ايران وجود ندارد وهمه اين نفت کش ها نفت کش هاي مشروع و قانوني مي باشند و هر گونه حمله و يا حتي جلوگيري از حرکت اين نفت کش ها تعدي به قوانين بين المللي مربوط به تردد کشتي هاي باري از آب هاي آزاد به حساب مي آيد.
قطعا در اين شرايط هم واکنش ايران به اين صورت نخواهد بود که روي ديگر خود را برگرداند تا اسرائيلي ها بخواهد به آن نيز سيلي بزنند.
اگر اسرائيلي ها در سوريه حملاتي را انجام داده اند و تا به حال پاسخي دريافت نکرده اند به اين دليل بوده که ايراني ها در سوريه مهمان هستند واين ارتش و دولت سوريه هستند که بايد زمان مناسب براي پاسخ گويي به اسرائيل را تعيين کنند اما ظاهرا اين ماجرا منجر شده که اسرائيل به خود غره شود و آقاي ناتاياهو تصور کند که هر کاري دلش بخواهد مي تواند انجام بدهد.
بماند که اين تهديد آقاي نتانياهو خود به نوعي بايد مورد بحث و بررسي در شوراي امنيت سازمان ملل قرار گيرد و اگر وي چنين سخناني را بيان مي کند به اين دليل است که ايالات متحده شوراي امنيت را تعطيل کرده و اجازه نمي دهد اين شورا که وظيفه اش جلوگيري از هرج و مرج بين المللي است قدمي بر عليه اسرائيل بردارد، اما به هر حال چنين اقدامي مي تواند صلح وامنيت بين المللي را به خطر بياندازد چرا که ايران هم دست روي دست نخواهد گذاشت و دست به اقدامات تلافي جويانه خواهد زد.
ايران ديگر در آب هاي بين المللي مهمان به حساب نمي آيد تا بخواهد منتظر تصميم صاحبخانه باشد که کي و چگونه مي خواهد از خانه خود دفاع کند، ايران در اين آبها صاحب اختيار است.
آنوقت است که ديگر شايد هيچ نفت کشي نتواند حتي يک ليتر سوخت به سمت سرزمين هاي اشغالي فلسطين منتقل کند و در کل آب هاي بين المللي شانس آن وجود داشته باشد که هر کشتي اي که پرچم اسرائيل را حمل مي کند غرق شود.
اين ماجرا ممکن است به درياها ختم نشود و حتي منجر به آن شود که ايراني ها جاهاي ديگر که خيلي درد اش براي اسرائيل زياد تر است پاسخ دهند.
بديهي است که آقاي نتانياهو هم بخوبي از چنين ماجرايي مطلع است و اگر اينگونه نبود آمريکايي ها که خيلي قلدر تر از اسرائيل هستند دست به چنين اقدامي مي زدند چه رسد به اسرائيل.
با اين شرايط مي توان گفت اين سخنان آقاي نتانياهو بيش از اينکه تهديدات واقعي به حساب آيد به نوعي شانتاژ هاي تبليغاتي هستند که وي تلاش دارد از طريق آن بتواند درون اسرائيل در انتخابات آتي مقداري راي جمع کند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمريکا اسرائيل ايران نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۷۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که فعالیت‌های دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

رویترز همچنین گزارش داد: انگلیس اشخاص و نهادهای مربوط به بخش دفاعی ایران را تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شخص و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد این تحریم‌های انگلیس و آمریکا نیز مانند تحریم‌های گذشته کشورهای غربی علیه کشورمان به بهانه حمایت از جریان‌های محور مقاومت در منطقه و عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مختلف و همچنین در راستای حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی صورت می‌گیرد.

کد خبر 6088709

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی