Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام‌های آمریکایی معتقدند ولیعهد عربستان یک سال پیش از ماجرای قتل جمال خاشقجی مجوز کمپینی محرمانه را با هدف ساکت کردن مخالفان از طرق مختلف نظیر استراق سمع، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: مقام‌های آمریکایی که به گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه درباره راه‌اندازی این کمپین دسترسی داشته‌اند، می‌گویند عملیات‌های محرمانه‌ای توسط اعضای همان تیمی انجام شده که در ماجرای قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول دست داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش‌ها حاکی از آن است که کشته شدن خاشقجی یکی از بخش‌های کمپین گسترده‌تری بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای ساکت کردن مخالفان سعودی به راه انداخته بود.

اعضای این تیم که در قتل خاشقجی دست داشتند به گفته مقام‌های آمریکایی عضو گروه مداخله سریع سعودی هستند؛ گروهی که در چندین عملیات دیگر از سال ۲۰۱۷ بدین سو نقش داشته است. برخی از این عملیات‌ها شامل خارج کردن اجباری اتباع سعودی از دیگر کشورهای عربی و بازداشت و شکنجه زندانیان در اماکن متعلق به ولیعهد سعودی و پدرش بوده است. یکی از اتباع سعودی که توسط این گروه دستگیر شده  استاد زبان شناسی است که درباره زنان در عربستان وبلاگ نویسی می‌کرده؛ او سال گذشته پس از آنکه مورد شکنجه روانی شدید قرار گرفت قصد خودکشی داشت.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد این گروه مداخله سریع در ژوئن گذشته به حدی پر مشغله بوده که رهبر آن از یک مشاور ارشد بن سلمان خواسته که از ولیعهد بخواهد به این تیم پاداش عید فطر بدهد. جزئیات درباره عملیات‌های این گروه سعودی از مقام‌های آمریکایی نقل می‌شود که به ارزیابی‌های اطلاعاتی محرمانه درباره این کمپین تحت رهبری سران سعودی دسترسی داشته‌اند. بخش دیگری از این جزئیات از سوی سعودی‌هایی مطرح می‌شود که درباره این عملیات‌ها اطلاعات بدون واسطه داشته‌اند، این افراد به خاطر مسائل امنیتی خواسته‌اند که نامشان فاش نشود.

در ماجرای قتل جمال قاشقجی دولت سعودی تاکید داشت که این خبرنگار مخالف به دستور ریاض کشته نشده است. مقام‌های سعودی مدعی شدند که تصمیم به قتل خاشقجی در همان محل وقوع این جنایت و توسط تیم عملیاتی اتخاذ شده است. با این حال آژانس‌های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا می‌گویند دستور انجام این قتل از قبل صادر شده بود. این در حالیست که سعودی‌ها مدعی هستند که سرویس اطلاعاتی عربستان دستور بازگرداندن خاشقجی به عربستان را داشته است. عربستان سابقه‌ای طولانی از پیگرد مخالفان و اتباع سعودی در خارج از این کشور دارد. علاوه بر این نیروهای امنیتی سعودی تعداد بسیاری از اندیشمندان، فعالان و رهبران دینی را در این کشور به عنوان یک تهدید شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

بروس ریدل، تحلیلگر سابق سیا که اکنون در مؤسسه بروکینگز فعال است به ماجرای قتل خاشقجی اشاره کرده و می‌گوید: ما هرگز چیزی در این مقیاس ندیده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان اسرائیل را بدون راه حل دو دولت به رسمیت نمی‌شناسد

سفیر عربستان سعودی در واشنگتن به نیویورک تایمز گفت که ریاض در موضع خود در قبال اسرائیل استوار است و تنها پس از اتخاذ یک مسیر برگشت ناپذیر به سوی راه حل دو دولتی، اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.

شاهزاده ریما بنت بندر آل سعود در مصاحبه با این نشریه آمریکایی افزود: «ریاض هیچ توافقی را بدون تعهدات ملموس که در خدمت آرمان فلسطین باشد، امضاء نخواهد کرد». وی تاکید کرد که راه حل دو دولتی باید نهایی، شفاف و در یک چارچوب زمانی مشخص باشد. برقراری روابط با اسرائیل هنوز در دسترس است، اما مستلزم تعهد به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیرا گفته است که راه حل دو دولتی تنها راه برقراری امنیت منطقه است. به گزارش شبکه تلویزیونی الشرق عربستان سعودی، وی خاطرنشان کرد که زمان آن فرا رسیده است که همه تلاش‌ها را به سمت راه حل دو دولت متمرکز کنیم.

مذاکرات مربوط به عادی‌سازی مناسبات عربستان و رژیم صهیونیستی در پی حمله ۷ اکتبر متوقف شد، اما رایزنی‌ها در ماه‌های اخیر از سر گرفته شده است. به عنوان بخشی از یک قرارداد سازش، عربستان سعودی می‌خواهد پیمان دفاعی متقابل را با واشنگتن ببندد و از برنامه هسته‌ای مدنی خود حمایت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه عربستان و نخست‌وزیر فلسطین در مکه
  • تبدیل شتر به گاو!
  • عربستان اسرائیل را بدون راه حل دو دولت به رسمیت نمی‌شناسد
  • حمله به رفح از رابطه با عربستان مهم‌تر است
  • جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط ایران ـ عربستان سعودی
  • عربستان سعودی روز چهارشنبه را عید سعید فطر اعلام کرد
  • عربستان سعودی، روز چهارشنبه را عید سعید فطر اعلام کرد
  • دیدار نخست‌وزیر پاکستان و ولیعهد عربستان در مکه
  • پاکستان و عربستان خواستار تشدید فشارهای بین المللی بر اسرائیل شدند
  • مذاکرات نظامی و امنیتی سومالی با عربستان