Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@19:52:23 GMT

برگزاری چهارشنبه سوری با اداب و رسوم سنتی ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۷۵۸۷

برگزاری چهارشنبه سوری با اداب و رسوم سنتی ایرانی

به گزارش ایرنا؛ نیاز است ماجراجویی و لذت های هیجانی از سوی برخی از نوجوانان و جوانان که این روزها با ساخت ترقه ها و فشفشه های دست ساز همراه است به صورتی مدیریت شود تا این جشن باستانی نیز میدانی برای همیاری و همزیستی عمومی تبدیل شود.
جشن نوروز ایرانیان که با چهارشنبه سوری به طور رسمی آغاز و تا 13 فروردین ادامه دارد از جمله اعیاد ملی در جهان است که با طبیعت و دید و بازدید گره خورده است اما برخی رفتارهای هیجانی کنترل نشده همیشه خسارت هایی را ببار می اورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد، جوان 18 ساله بابلی سه سال پیش در روز چهارشنبه سوری دچار سوختگی شدید از ناحیه چشم شد و یکی از مهمترین عضو بدنش را از دست داد.
او تنها پسر خانواده است و از آن تاریخ تاکنون دچار مشکلات روحی شده چون می داند چشم از دست رفته اش دیگر برنخواهد گشت و تا آخر عمرش باید با یک چشم دنیا را نظاره گر باشد و امروز افسوس می خورد که ای کاش.....
او می گوید هرگز براین تصور نبودم که بعد از بازی با ترقه در این روز که با دوستانم و بدون آگاهی خانواده ام اتفاق افتاد، چشم، آن هم مهمترین عضو بدنم را برای همیشه از دست بدهم .
واژه چهارشنبه سوری از 2 واژه چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری که در زبان کردی، پشتو و چند زبان دیگر ایرانی به معنی سرخ، ساخته شده است که اشاره به سرخی آتش دارد.
کارشناس میراث فرهنگی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدا باید سپاسگذار آن عده از افرادی باشیم که همچنان براساس سنت دیرینه چهارشنبه سوری را برپا نگه می دارند که خوشبختانه برخی از این مراسم ها به خصوص در جنوب بابل که در سال گذشته در فضای مجازی منتشر شده است بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
علی جهانیان افزود: به همان اندازه ای که از اجرای چهارشنبه سوری در برخی از شهرها انتقاد داریم همه ما موظفیم در اجرای مراسم اصیل چهارشنبه سوری هم کوشا باشیم.
وی اظهارداشت: این واقعیت تلخ را باید بپذیریم که در بسیاری از شهرهای ما دیگر همانند گذشته خانواده ها به همراه فرزندانشان یک چهارشنبه سوری شاد و بدون حاشیه ای نخواهند داشت و برغم میل باطنی برنامه های خود را به گونه ای تنظیم می کنند که در اجرای مراسم چهارشنبه سوری از خانه خارج نشوند.
وی اضافه کرد: در هر صورت اجرای مراسم چهارشنبه سوری غیر قابل حذف است و در سال های اخیر مدیریت بهتری صورت گرفته و یک مکانی را انتخاب می کنند تا جوانان انرژی خود را تخلیه کنند.
جهانیان گفت: امروز یکی از افتخاراتی که ایران ما در جهان به آن می بالند فرهنگ و تمدن غنی ایرانی است و امروز همه ما به خصوص در مدارس و دانشگاهها باید تلاش کنیم تا این فرهنگ در وجود جوانان نهادینه شود که ارزش های والای ملی خود را با برخی از هیجانات کاذب خدشه دار نکنیم.
*برافروختن آتش چهارشنبه سوری
جشن چهارشنبه‌سوری، مقدمه ای برای برپایی جشن‌های نوروزی مردم برای استقبال از بهار است و براساس آیین باستانی ایرانی در این شب آتش بزرگی برپا می‌شود که تا صبح زود و طلوع آفتاب، برافروخته می‌ماند و مردم از روی آتش می‌پرند و با گفتن 'زردی من از تو، سرخی تو از من' زردی، بیماری و مشکلاتشان را به دست آتش می‌سپارند و به جای آن سرخی، گرما و نیرو را از آتش هدیه می‌گیرند.
آتش در دید ایرانیان پدیده ی روشنی، پاکی، شادابی، سازندگی و تندرستی است و بیماری ها، زشتی ها، بدی ها و همه گرفتاری ها در پهنه تاریکی جای دارند و تاریکی و تیرگی جلوه گاه اهریمن است.
افروختن آتش، راه یافتن روشنی شناخت در دل و روح است که نشانه ی نامبارکی را از میان بر می دارد و مردم ایران در این شب به رسم مهربانی و یکدلی دور هم جمع شده و با برافروختن آتش بر روی هیزم از روی آن می پرند و با گفتن جمله زردی من از تو، سرخی تو از من، خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلات شان را بگیرد و بجای آن سرخی، گرمی و نیرو به آنها بدهد.
7328/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استقبال از بهار باستانی چهارشنبه سوری خانواده فرهنگ و تمدن 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۷۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رحیم خاکی گفت: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به خصوص در روستا‌های شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آنها پابرجا مانده است. وی حفظ این آیین‌ها و رسومات را موجب غنای فرهنگی و تاریخی استان عنوان کرد و گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.  او افزود: در تلاشیم سیاهه برداری میراث ناملموس استان را برای شناسایی تمام آداب، رسوم و فرهنگ‌های دیرینه البرز با همکاری جمعی از البرزپژوهان انجام دهیم که نقش مردم و فعالان فرهنگی در شناسایی و معرفی انواع آداب و رسوم و آیین‌های خاص مناطق مختلف استان البرز پررنگ است.

دیگر خبرها

  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • پخش‌زنده| برگزاری مراسم وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری
  • جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است
  • برگزاری مراسم ازدواج ۱۰۰ زوج جوان در شهرستان قشم
  • روایت بشار اسد از خروجی دیدارهای سوری‌ها با مقامات آمریکایی
  • حضور سفیر عربستان در مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به حج
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • رئیس جمهور صبح چهارشنبه عازم سریلانکا خواهد شد