Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصوبه روز گذشته هیئت دولت مبنی بر افزایش قیمت CNG از خرداد سال آینده، نگرانی‌های زیادی را در خصوص کاهش مصرف آن ایجاد نموده و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این عمل را می‌توان زمینه سازی جهت افزایش نرخ بنزین به حساب آورد.

در حالی که چند روز پیش تصمیم هیئت دولت در خصوص تامین ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده و ایجاد بستر برای اتصال سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران مصوب شد، روزگذشته  و در یک تصمیم عجیب پیرامون این مصوبه، اعلام شد به منظورتامین منابع مالی اجرای الزامات ایمنی، قیمت CNG از خرداد سال آینده10 درصد افزایش خواهد یافت و از 4140ریال به 4532ریال در هر مترمکعب می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هم چنین در ادامه این مصوبه آمده است، منابع حاصل از این افزایش به عنوان منابع شرکت ملی گاز ایران محسوب خواهد شد که با رعایت قوانین ومقررات، در راستای اجرای این تصویب نامه هزینه می‌شود. اما عده‌ای ازکارشناسان این افزایش قیمت CNG را غیر کارشناسی و به نوعی کج سلیقگی می‌دانند.

در همین رابطه یک کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: این اقدام قطعا نادیده گرفتن خدمات CNG به کشور است که باعث شده از واردات روزانه 20 میلیون لیتر بنزین به کشور، جلوگیری گردد.

او خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از مصرف CNG در کشور، مربوط به حمل و نقل عمومی است که می بایست انگیزه های لازم در این بخش، در جهت استفاده بیشتر از CNG، ایجاد گردد.

وی در رابطه با اینکه اقدام اخیر دولت، فاقد کارشناسی و مطالعه مناسب بوده، گفت: نگرانی اصلی سیاست هایی است که منجر به کاهش مصرفCNG در کشور می شود.

او افزود: مناسب‌تر آن بود که در شرایط کنونی، تصمیمات به گونه‌ای گرفته می شد تا استفاده از این حامل انرژی تقویت شود، نه اینکه دولت قیمت بنزین و گاز مایع را ثابت نگه ‌دارد و قیمت CNG را که در کشور دارای مزیت نسبی است، افزایش ‌دهد.

وی همچنین ادامه داد: این تصمیم بدون شک ناپخته بود و قطعا از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار نبوده است.

این کارشناس گفت: حتی تفاوت فعلی قیمت CNG و بنزین، برای مصرف کنندگان CNG، آنچنان جذاب نیست، چه برسد به اینکه این فاصله قیمتی کمتر هم بشود. هر میزان کاهش مصرف CNG در کشور، به همان میزان افزایش مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت. پس با تصمیمات غیرکارشناسی، زمینه تبدیل شدن مجدد کشور، به وارد کننده بنزین را فراهم نکنیم.

این درحالی است که صادقین یکی دیگر از کارشناسان حوزه انرژی، نسبت به اینکه افزایش قیمت CNG می‌تواند زمینه سازی بالارفتن قیمت بنزین را درپی داشته باشد به خبرنگاراقتصادآنلاین گفت: از نگاهی کشور سال آینده با کسری بودجه بسیاری مواجه است، چراکه بر اساس لایحه دولت کسری بودجه سال 98 بیش از 130 هزار میلیارد تومان خواهد بود،به طوری که فراهم آوردن آن ، مستلزم یک سری منابع جدید است و قطعا قوانین مصوب شده اخیر هم در راستای تحقق این وضعیت می‌باشد. بخشی از آن که برداشت ازصندوق توسعه ملی است قطعا جوابگوی این کسری بودجه نیست.قسمت دوم فروش ارز آزاد توسط دولت می‌باشد که عملی غیر قانونی است و دولت هم دربیان تظاهر می‌کند چنین کاری را نخواهد کرد، اما سومین و مهم‌ترین گزینه افزایش قیمت‌ فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

او افزود: دولت سال آینده باید فکری برای کنترل نرخ ارز داشته باشد، سال آینده بلاشک در مورد قیمت بنزین وCNG و بالارفتن ارزش دلار ما رشد قاچاق را خواهیم داشت، همچنان که با وضعیت موجود عمده یارانه انرژی که از قیمت بنزین و گازوییل و CNGاز مردم اخذ می‌شود بخش قابل توجهی از آن به سه دهک بالای جامعه تعلق دارد و دهک‌های پایین‌تر کم‌ترین بهره وری را از آن‌ها دارند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: تمامی این‌ها زمینه‌ افزایش قیمت سوخت در سال آینده را فراهم می‌کند، این فرآیند از CNG آغاز و احتمالا در فاصله چندماه به بنزین ختم خواهد شد. او همچنین تاکید کرد: اگر شرایط بهبود نیاید ما عملا رانتی را در اختیار دهک‌های بالای جامعه قرارداده‌ایم. 

صادقین نسبت به جو روانی حاکم شده در بازار، به دنبال افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی گفت: بر اساس دیدگاه‌های 40 سال گذشته  صرفا کوتاه مدت بوده و قابلیت جبران برای گرو‌های مختلف وجود دارد، اما نکته آنجاست که بار کسری بودجه پیش بینی شده بسیار سنگین خواهد بود.

اوهمچنین درباره وضعیت خودکفایی در بنزین و قطع واردات آن از مهر ماه اضافه کرد: با توجه به الگوی مصرفی فعلی و روند رشد سالیانه مصرف بنزین، ما حتی با افزایش تولید داخلی آن‌هم درمی‎‌توان پیش بینی کرد، درآینده‌ای نزدیک مجدد وارد کننده خواهیم بود.

باتوجه به نظرات کارشناسان در خصوص مصوبه اخیر هیات دولت، این سوال به ذهن می رسد که اگر بحث گرانی بنزین در پیش نیست، چرا مزیت رقابتی CNG که قیمت پایین نسبت به بنزین بود را از بین بردند؟

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000D8r برچسب ها: بنزین ، قیمت بنزین ، سوخت ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بنزین قیمت بنزین سوخت بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل

جلیل سالاری معاون وزیر نفت ­در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت تأمین سوخت در کشور گفت: در دوره سرد سال علاوه بر بخش حمل‌ونقل، باید سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها را نیز تأمین می‌کردیم که سه میلیارد لیتر سوخت در حوزه نیروگاه‌ها مصرف شد و به موازات آن، تأمین بنزین برای سفر‌های نوروزی را انجام دادیم.   وی افزود: مصرف ۱۵۹ میلیون لیتر بنزین که در ۲۹ اسفند ثبت شد، هشت میلیون لیتر نسبت به روز مشابه در سال قبل از آن افزایش داشت؛ در مجموع، حدود ۳۷۰ میلیون لیتر جا‌به‌جایی و توزیع فرآورده‌های نفتی بنزین و گازوئیل در اسفند صورت گرفت که ۲۴ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش نشان می‌دهد.   این مقام مسئول با اشاره به اینکه­ پلیس راهور میزان سفر‌ها در پنج روز ابتدایی امسال را ۱۳۹ میلیون تردد اعلام کرده، اضافه کرد: این تردد‌ها عمدتاً ثبت جاده‌ای شده که نشان می‌دهد، حمل‌ونقل عمومی در کشور فاقد ظرفیت و کارایی لازم است و از سوی دیگر، شرایط قیمتی حمل‌ونقل عمومی به شکلی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند.   وی همچنین درباره سایر دلایل افزایش مصرف سوخت، اظهار کرد: خودرو‌های موجود در چرخه حمل‌ونقل، عمدتاً فرسوده هستند یا مصارف آن‌ها نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار بالاتر است. پایشی که در سامانه هوشمند سوخت انجام دادیم، نشان می‌دهد که روند مصرف سوخت خودرو‌های جدیدی که وارد چرخه می‌شوند، نسبت به سال گذشته افزایشی است.    ­سالاری با تأکید بر این که باید توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی مصرف سوخت شود، ادامه داد: متنوع کردن سبد سوخت، اجرایی کردن سامانه پایش در حوزه گازوئیل که سال‌هاست انجام نشده، تمرکز بر استفاده از کارت‌های سوخت شخصی و جلوگیری از جابه‌جایی این کارت‌ها، از برنامه‌های مهم مدیریت مصرف در سال ۱۴۰۳ است.   وی تأکید کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بحث استفاده از کارت‌های سوخت شخصی آمده و باید اجرا شود؛ همچنین بحث مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن، از مسیر سیاست‌های غیرقیمتی در دستور کار و برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ­قرار دارد.   معاون وزیر نفت­ در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در ۶ روز ابتدایی امسال نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که ۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف داشتیم، افزایش یافته است.   وی افزود: به علت­ محدودیت‌­ چرخه حمل‌ونقل خودرو‌های سنگین و این که صرفاً خودرو‌های حامل کالا‌های اساسی اجازه تردد جاده‌ای دارند، ­مصرف گازوئیل بخش حمل‌ونقل در ایام سفر‌های نوروزی کاهش پیدا می‌کند که اکنون میانگین مصرف روزانه آن، از ۶۵ میلیون لیتری که قبل از این ایام بود، به حدود ۴۵ میلیون لیتر کاهش یافته است.   منبع: صداوسیما باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مصرف حدود ۱۲۷میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار
  • مصرف سوخت در سراسر کشور همچنان افزایشی است
  • مصرف حدود ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار
  • مصرف سوخت در سراسر کشور همچنان افزایشی است/ مصرف حدود ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت
  • توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در هفتمین روز بهار
  • افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • رشد مصرف بنزین در روزهای نخست سال ۱۴۰۳ در منطقه اردبیل
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود