Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان گفت: استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد ، شهرداری‌ها ، آموزش و پرورش و دیگر نهادها برای ساماندهی و پایش متکدیان در این شهرستان لازم و ضروری است .

به گزارش ایرنا رقیه کرمانیان روز دوشنبه در نشستی به‌منظور ساماندهی امور متکدیان و کودکان کار خیابانی با بیان اینکه در دین اسلام در خصوص احسان و نیکوکاری تاکید زیاد شد، افزود: مردم این شهرستان نیز بسیار متدین ، دین‌دار و مهربان هستند و به نیازمندان کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: شاید یکی از دلایلی که مهاجران و برخی متکدیان به شهرستان مهاجرت کنند رئوف بودن مردم است .
معاون فرمانداری اردکان با بیان اینکه باید آگاه بخشی و اطلاع‌رسانی بهتری صورت گیرد که سوءاستفاده از این اخلاق نیکو مردم نشود تصریح کرد: بسیاری از مهاجران مشکل مالی دارند و حتی برای کار و اشتغال نیامدند و تنها دلیل مهاجرتشان رفعت و مهربانی مردم است و روی کمک مالی آنها حساب باز کردند متأسفانه مورد سوءاستفاده قرارگرفته و گاهی چهره شهر را نازیبا و احساسات مردم را جریحه‌دار می کنند .
کرمانیان اظهار داشت : در شهرستان اردکان گاهی کودکان کار به چشم می‌خورند و مردم را متأثرمی کنند، لازم است شهرداری ،‌ کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ ، مرکز اورژانس اجتماعی درزمینهٔ ساماندهی آنها ، یاری و همکاری کنند .
رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی(ره) اردکان نیز با بیان اینکه دغدغه اصلی مسئولان شهرستان داشتن شهر زیباست افزود: بحث تکدی گری عملی سازمان‌یافته‌ای است که به همین سادگی نمی‌توان حل کرد .
محمدرضا خلیلی گفت: تکدی گری به عنوان معضل اجتماعی محسوب می‌شود و از طرفی سوءاستفاده از عاطفه و عمل خیرخواهانه مردم و ضعف فرهنگی محسوب می‌شود .
وی با بیان اینکه برداشت مردم نسبت به کمک به متکدیان خیرخواهانه است ادامه داد: ولی این عمل در واقع فرصت‌طلبی و سوءاستفاده است که باید مردم به این درک برسند .
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اردکان اظهار داشت : از طرفی تکدی گری زنان و دختران معضلی در این شهرستان است که عواقب خوبی ندارد ، درواقع کمک مستقیم به متکدیان بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی است ، چهره شهر را زشت می‌کند یعنی همه مردم احساس گناه می کنند که این بدترین احساس است .
خلیلی افزود: کسی که تکدی گری می‌کند به دنبال کسب درآمد است و بیشترین افراد متکدی شهرها بومی نیستند ، هرچند تکدی گری جرم نیز است .
وی با بیان اینکه ائمه جماعت در فرهنگ‌سازی و نحو کمک‌رسانی صحیح به نیازمندان همکاری کنند تصریح کرد: حذف کمک‌های مستقیم به متکدیان به عنوان یکی از عوامل آسیب‌زای اجتماعی در شهر باید مطرح شود .
این مسئول با اشاره به اینکه تفکیک افراد بیمار ، سالمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست از افرادی که با این بهانه‌ها به تکدی گری می‌پردازند ضروری است، گفت: به حواشی مهاجران مثل ایجاد شغل‌های کاذب و ترویج کودکان کار توجه بیشتری شود .
خلیلی تصریح کرد: خطرناک‌ترین تفکر در مورد اردکان ثروتمند بودن آن است و این خود دلیل هجوم متکدیان به این سرزمین است ، فردی که شغلش تکدی گری است مطالعاتش زیاد و فضای مجازی را مرتب رصد می‌کند .
وی با بیان اینکه بالاترین آمار مراجعه‌کننده به کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ افراد غیربومی هستند، گفت: این نهاد برای شناسایی و بررسی افراد نیازمند در تلاش است .
همچنین کارشناس آسیب‌های اجتماعی اردکان در این نشست با بیان اینکه وظیفه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان به عهده شهرداری است، افزود: با ایجاد گرم‌خانه‌ها و کادر تخصصی بخشی از مشکلات حل و ساماندهی این افراد انجام خواهد شد .
فرزانه امین الرعایا گفت: شناسایی نیازمندان و معلولان و ساماندهی اگر صورت بگیرد اداره بهزیستی می‌تواند به آنها کمک و خدماتی ارائه کند .
به گزارش ایرنا، امروزه باوجود فعالیت و برنامه‌ریزی‌های مسئولان، تکدی گری در قامت پدیده‌ای سازمان‌یافته و به عنوان یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود که در کنار سوءاستفاده از عاطفه و خیرخواهی مردم، ضعف فرهنگی و مدیریتی نیز در بروز آن مشهود است.
برداشت و تلقی مردم از کمک به متکدیان اقدام خیرخواهانه است که در این راستا نیت خیر بوده اما روش اشتباه است، چون این فرهنگ خیرخواهانه به افزایش، فرصت‌طلبی، سوءاستفاده و درواقع بدعادت شدن متکدیان می‌انجامد، ضمن آنکه قشر نیازمند جامعه مقید بوده و تکدی‌گری نمی‌کنند.
جامعه شناسان بر این باورند که تکدی گری به‌ویژه در زنان و دختران معضلی است که می‌تواند پوششی برای رخداد آسیب‌های اجتماعی مختلف مانند روسپی‌گری، واسطه‌گری، تن‌فروشی، فروش و مصرف مواد مخدر باشد.
کمک مستقیم به متکدیان آسیب‌های اجتماعی را افزایش و گسترش می‌دهد و وجود این افراد چهره شهر را زشت کرده و کمک مردم نیز بستری می‌شود تا متکدیان پس از رفع نیاز مالی به کارهای دیگر مانند توزیع مواد مخدر اقدام کنند.
تکدی گری طبق مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی جرم است و اگر متکدی، تکدی‌گری را شغل خود بداند، قاضی و نماینده دادستان پس از اعمال قانون چنانچه فرد پیر، درراه مانده و نیازمند واقعی باشد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار می‌گیرد.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد شماری از متکدیان به دلایلی مانند طلاق، اعتیاد، بی‌سرپرستی، بد سرپرستی و محرومیت از رفاه اجتماعی، دارای پیوندهای ناقصی با جامعه و خانواده هستند که سبب افزایش میل به انحراف و از جمله تکدی‌گری در بین آنان شده است.
عواملی مانند حمایت، تأمین، کنترل و رفاه اجتماعی، جهت‌دهی ارزشی، عدم نگرش منفی، بازسازی روابط مرده اجتماعی با فرآیندهای توانمندسازی مددکاری اجتماعی و تقویت روابط سست و نیم‌بند با اطرافیان می‌تواند به ترک تکدی‌گری کمک کند.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تكدي گري اسيب اجتماعي شهرستان اردكان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری کمرنگ برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج در بویراحمد

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام مهدوی‌مطلق ظهر چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد افزود: هر چه در بحث ازدواج در مسئله جوانان خوب کار شود، معضلات و مشکلات اجتماعی کمتر می‌شود.

وی بیان داشت: راهبرد کلان کشور، جوانی جمعیت و جمعیت سازی است است اما با وجود مشکلاتی که جوانان در بحث ازدواج دارند این امر میسر نمی‌شود.

مهدوی مطلق اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی ظرفیت خود را در اختیار ازدواج جوانان قرار دهند و تمامی دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و دستگاهی اجرایی که دارای امکانات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه‌ها و هسته‌های مشاوره هستند، موظف‌اند با هماهنگی کمیته ساماندهی ازدواج، فضاهای مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجدالشرایط قرار دهند.

کد خبر 6087647

دیگر خبرها

  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • همکاری کمرنگ برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج در بویراحمد
  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم
  • داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • جهاد دانشگاهی و کارگروه مد و لباس تفاهمنامه امضا کردند
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی