Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@10:20:51 GMT

سوغات مشهد از مختصات فرهنگی خالی است

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۹۲۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ هادی بختیاری در نشست زیارت نوروزی تحت عنوان سوغات در زنجیره گردشگری در سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: در موضوع سوغات یک‌سری ابعاد اقتصادی مانند نقشی‌ که در گردش مالی شهر ایفا می‌کند داریم که در رابطه با آن بحث می‌شود و در رابطه با آن به‌طور تخصصی نیز بعدا صحبت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی که خود صاحب نظران، مصرف‌کنندگان، زائران و افراد مختلف به آن اشاره دارند آنچه در بازار مشهد به عنوان سوغات از آن یاد می‌شود از یک‌سری مختصات فرهنگی خالی است که چه‌مقدار این‌ها حس تعلق به محیط مشهد و چقدر حس مشهدی بودن دارند جای بحث و حدیث است.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: خود این‌ها نکته‌ایست که اگر به آن‌ها توجه شود می‌تواند در برندسازی و ارتقا تصویری که از مشهد و مشهدی‌ها در ذهن و ضمیر غیر مشهدی‌ها است، تاثیر‌گذار باشد که این خود دغدغه‌ایست که وجود دارد‌.

بختیاری بیان کرد: ما در حوزه فرهنگی شهرداری هم این به موضوع فکر می‌کنیم و دوستان طرح‌هایی دارند و حاضریم حمایت‌هایی را در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم از سوغات‌هایی که وجه مشهدی بودنشان برجسته است، برخوردار باشیم.

وی بیان کرد: البته به این موضوع می‌توان دو نگاه داشت اول پیشینه تاریخی، محیطی و طبیعی مشهد را در این طراحی‌ها گنجاند دوم اینکه ابتکار و خلاقیتی داشته باشیم که بتوان کالایی را به عنوان کالای مشهدی تولید کنیم.

بختیاری بیان کرد: خوب است که ما به سمتی برویم که کالاهایی که طراحی شده و به عنوان سوغات در بازار مشهد فروخته می‌شود ماندگاری و خاطره‌انگیزی بیشتری داشته باشد، این موضوع خاطره بخشی موضوع مهمی است.

وی افزود: موضوع سوم این است که بالاخره مشهد ظرفیت‌ها و شاخص‌های فرهنگی بالایی دارد و دغدغه‌ای که وجود دارد این است که چه میزان از سوغات‌ها هویت فرهنگی و تبادل معنی دارد.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد ما می‌توانیم در زمینه اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط و تقویت تعاملات با زائر کمک‌کننده باشیم. افرادی که تولید‌کننده هستند یا محصولی دارند به ویژه آن‌جایی که ما می‌خواهیم هدایت‌گری کنیم و به نوعی الگو ارائه سوغاتی که زائر با خود می‌برد را تسهیل کنیم. ما می‌خواهیم در این زمینه در کنار مجموعه‌های دیگر قرار بگیریم و کمک کنیم مثلا تسهیلاتی را شهرداری ارائه دهد و بازارهای سوغات شکل بگیرد حتی با کمک دوستان ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری در میدان شهدا ساخته شده که البته نباید به یک مرکز اکتفا کرد.

بختیاری گفت: ما در حوزه اجرایی و حاکمیتی نیازمند سیاست‌گذاری‌هایی هستیم که ضمن تضمین و تعریض بازار، تولید الگوها و محصولات جدید، در این زمینه برندسازی را نیز انجام دهیم. همچنین با مطالعاتی که باید انجام شود می‌توان در مدیریت مشهد به ویژه در بخش فرهنگی ظرفیت‌هایی ایجاد کرد. همچنین تحقیقاتی در زمینه ذائقه‌شناسی برای شاختن ذائقه مخاطبین مورد نیاز است تا بتوانیم به چند محصول محدود برسیم و آن‌ها را ترویج دهیم تا سرمایه گذاری انجام شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است

آیت الله علم الهدی در دیدار با رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشهد گفت: نهاد مقدس حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حلقه واصل و خط مقدم انتقال سیره شهدا به نسل‌های بعدی است تا این فرزندان عزیز ما که عهده دار آینده کشور و انقلاب هستند پیرو همان طریقتی باشند که شهدای ایران اسلامی با توسل به آن، کشور را از گزند هجمه همه جانبه دشمن حفظ کردند.

وی ادامه داد: بعد از پایان جنگ تحمیلی، به تدریج این فکر در ذهن برخی افراد ایجاد شد که اگر دوباره هجمه‌ای به تمامیت ارضی ایران اسلامی صورت بگیرد، شاید نسل دهه ۶۰ و ۷۰ نتواند به اندازه نسل طلایی جنگ از امانت انقلاب صیانت کند. با این حال، موضوع دفاع از حرم و پس از آن دفاع از امنیت و سلامت به همه ثابت کرد که نسل آینده کشور نه تنها کم از شهدای دفاع مقدس ندارد بلکه در برخی عرصه ها، از نظر ایمان و باور بر آن‌ها پیشی گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: نمونه شخصیت‌هایی مانند شهید محسن حججی، طلایه دار نسلی بودند که نشان اقتدار آن‌ها را امروزه نه فقط در عرصه دفاعی و نظامی بلکه در ساحت‌های مختلف علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی و جهادی شاهد هستیم.

علم الهدی با بیان این که موزه‌های دفاع مقدس سنگر‌های ماندگار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر استان است افزود: این خیلی مهم است که شما متمرکز بر کار فرهنگی باشید، اما تحقق چشم انداز‌های فرهنگی منوط به فراهم کردن برخی زیرساخت هاست.

وی اضافه کرد: موزه‌های دفاع مقدس و یادمان‌های شهدا، ۲ زیرساخت اصلی در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و به موازات استمرار این پروژه‌های عمرانی در اقصی نقاط کشور، مطالبه برحق مردم در خراسان رضوی این است که موزه دفاع مقدس در این استان به قید فوریت تکمیل شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اهمیت موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی به پذیرش میلیون‌ها زائری است که همه ساله به قصد زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهد می‌شوند.

علم الهدی افزود: بخش قابل توجه از این شمار را هم زائران خارجی تشکیل می‌دهند که اگر موزه دفاع مقدس استان نیز به بهره برداری برسد، می‌تواند توفیق این زیارت را با پیوست فرهنگی مرتبط مضاعف کند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز گفت: در موضوع تکمیل پروژه موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی، تکالیف دستگاه‌ها مشخص است و همه مسوولیت دارند. در این شرایط، خوشبختانه با پیگیری‌هایی که اخیراً در دستورکار قرار گرفته، مدیریت شهری در مشهد با جدیتی بیش‌تر از قبل برای تکمیل پروژه وارد میدان شده است و امیدواریم تا در آینده نزدیک، بخش‌های نمایشگاهی موزه پذیرای علاقه‌مندان باشد.

بهمن کارگر با تأکید بر ضرورت توجه به کاروان‌های اعزام زائران راهیان نور و بازسازی زیرساخت‌های زیارت اعم از جاده‌ها و مراکز اسکان افزود: اگر چه تا پیش از کرونا، جمعیت زائران راهیان نور در کشور بیش از هفت میلیون نفر در سال بود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برای حفظ سلامتی مردم، کاروان‌های اعزام حدود ۲ سال فعالیت نداشته باشند. با این حال، هم اکنون فرایند بازدید از مناطق عملیاتی جنوب دوباره درحال رونق است و با افزایش ۲۰ درصدی در سال جاری به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • تاسیس ۱۶ موسسه فرهنگی و هنری در استان
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر
  • اژه‌ای: به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان