Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@02:07:55 GMT

شاهنامه خواني براي کودکان

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۹۳۸۲

شاهنامه خواني براي کودکان

خبرگزاري آريا -
فوايد شاهنامه خواني براي کودکان
شاهنامه خواني و آشنايي کودکان با رسم زندگي پهلوانان اين سرزمين از موارد مهمي است که بايد اهتمام بيشتري در ترويج آن داشته باشيم. شاهنامه را به کودکان آموزش دهيم تا مفاهيم والاي انساني در آنان تحقق پيدا کند و به جايگاهي برسند که بتوانند سعادت را براي نسل بعدي بشريت به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاهنامه خواني در بين کودکان:
مردم ايران زمين از ديرباز با داستان‌هاي شاهنامه فردوسي، مثنوي معنوي مولوي و آثاري از اين قبيل که نويسندگان بزرگ سرزمين ما به اين مرز و بوم تقديم کرده‌اند، آشنا هستند از اين رو شاهنامه خواني در ميان مردم ما رواج بسياري داشته است. با مقدمه اي از تاريخ شاهنامه به بررسي بازتاب اين روز‌هاي شاهنامه خواني در ميان فرزندان ايران زمين مي‌پردازيم.
تاريخ شاهنامه خواني:
شاهنامه‌خواني خواندن اشعار شاهنامه فردوسي به آواز مخصوص است و آن را در دو مجلس مختلف از جمله خوانين و اشراف و ديگري در قهوه خانه ها اجرا مي‌ کردند.
شاهنامه‌خواني را در مجالس خوانين به صورت نشسته و در قهوه‌خانه‌ها به صورت ايستاده اجرا مي‌ کردند. شاهنامه خواني هميشه به صورت انفرادي يا چند نفري اجرا شده و در اجرا‌هاي اقوام لر همراه با ساز تال (کمانچه محلي خرم آباد) و با سبک خاص خود همراه بوده است. اين فرهنگ در بين اقوام لر از بين نرفته‌ و اگر چه کمرنگ‌تر از گذشته اجرا مي شود اما همچنان پابرجاست.
در فرهنگ لري شاهنامه خواني به «شه نومه» خوني معروف است و شاهنامه‌خواني با نقالي تفاوت دارد. در شاهنامه‌خواني گفتار و رفتار اغراق‌آميز وجود ندارد و قصه‌گو با استفاده از لحن خودش داستان را بيان کرده و گاهي نيز از برخي حرکات براي رساندن معني بهره مي‌برد، اما نقالي به نوعي اجراي نمايش تک نفره است و اجرايش پيچيده‌تر از شاهنامه‌خواني است.
شاهنامه بي اغراق براي همه گروه‌هاي سني داستان‌هاي مناسب دارد. کوچکتر‌ها بيشتر با بخش‌هاي اسطوره‌اي همانند داستان سيمرغ، زال، ضحاک ماردوش و داستان پرواز کيکاووس و... ارتباط برقرار مي‌کنند و براي جوانان هم عاشقانه‌هاي بسيار شيرين و آموزنده در شاهنامه داريم؛ مثل داستان بسيار دلکش ازدواج زال و رودابه و پهلواني‌ها و دلاوري‌هاي فراوان و البته همه اين داستان‌ها سرشار از مضامين تربيتي و نکات آموزنده هستند.
داستان شنيدن و نقل کردن آن با اجراي نمايش توسط کودکان بسيار جذاب است. شاهنامه مملو از داستان هاست و داستان چيزي است که خرد جمعي در آن اتفاق نظر دارد و حاصل تجربه مردم است. سال ها نياکان ما با داستان زندگي کرده اند و تاثير آن هميشه عميق بوده است.
آشنايي کودکان و نوجوانان با شاهنامه
هدف از شاهنامه خواني براي کودکان:
شاهنامه خواني ابزار تربيتي دارد. بافت داستاني شاهنامه فردوسي به گونه اي است که همه افراد، از کودکان تا بزرگسالان را به خود جذب مي کند.
جذابيت نهفته در شاهنامه قدرت يادگيري کودک را افزايش مي دهد. کودکان در خواندن آن با هم همراه مي شوند و نکات آموزشي، اخلاقي، عرفاني و … که در آن وجود دارد را ياد مي گيرند.
فضاي شاهنامه فضاي بزرگي، عزت، اخلاق و جوانمردي است. اگر شاهنامه وارد ذهن کودک يا بزرگسال شود، خود به خود مي تواند به عنوان بازدارنده از خطا عمل کند. تکرار چنين داستاني از دوران کودکي مي تواند مقام و منزلت انساني و وارستگي را در انسان شکل دهد. ذهن کودک در حال رشد و شکل گيري است و اگر از همان ابتدا سعي کنيم قوانين و قواعد هنجار مانند پيمان بستن، دلاوري، راستي و درستي، خردورزي، مهر، خدمت و … در ذهن کنجکاو و کاوشگر کودک و نوجوان نقش ببندد، مسائل رواني و تربيتي کودک به سمت و سوي مثبتي سوق پيدا خواهد کرد. بهترين زمان براي يادگيري شاهنامه خواني زماني است که جنين داخل رحم مادر است. جنين صداي مادر را مي شنود.
نکات مهم درباره شاهنامه خواني براي کودکان:
- بهتر است آشنايي کودکان و نوجوانان با شاهنامه با قصه گويي آغاز شود.
- در آشنا کردن کودکان و نوجوانان با شاهنامه، هدف را قصه گويي و شادي و لذت قرار دهيد و بر جنبه داستاني متن تاکيد کنيد. درک مفاهيم را به عهده ي مخاطب بگذاريد.
- در ترويج داستان هاي شاهنامه نبايد شتاب زده عمل کنيم. بهتر است بدون شلوغ کردن ذهن مخاطبان، فرصت دهيم از داستان شگفت زده شوند.
- اجراي نمايش خلاق و تهيه ي ديوار نگاره، نقاشي و کلاژ از صحنه هاي داستان يا فضا سازي و مجسمه سازي از شخصيت ها با گل سفال، براي کودکان و نو جوانان بسيار جالب است.
- تهيه ي فيلم و آلبوم عکس از فعاليت هاي شاهنامه خواني و برگزاري نمايشگاهي از آن ها و دعوت از دانش آموزان، والدين و مسولان مدرسه براي بازديد، انگيزه ي خوبي براي ادامه ي شاهنامه خواني است.
- چگونگي خواندن شاهنامه، در شوق انگيز کردن آن براي کودکان و نوجوانان بسيار مؤثر است. مروج (شاهنامه خوان) بايد مسلط، خوش صدا و آشنا به فن بيان باشد.
- کتاب هاي باز نويسي شده را در اختيار کودکان و نوجوانان بگذاريد. فرصت دهيد با تماشاي تصاوير، بدون توضيح شما صحنه هاي داستان راتجسم کنند و تصويري عيني در ذهن شان پديد بيايد.
- بايد بازنويسي هايي از شاهنامه را انتخاب کنيم و در اختيار کودکان و نوجوانان قرار دهيم که ريزه کاري هاي داستان هاي شاهنامه را بهتر منتقل کنند و نثر روان و ساده اي داشته باشند
گردآوري: بخش کودکان بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمیِ حضوری و غیرحضوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو سطح ملی و استانی در بازه زمانی اول اردیبهشت تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

بر همین اساس نقاشی، خوش‌نویسی تحریری، نوشتن خلاق، عروسک‌سازی، آزمایش‌های علمی در خانه، انیمیشن، نمایش عروسکی، پاپیه ماشه، نجوم، زیست‌شناسی، بازی و سرگرمی، قصه‌گویی، شبه قالی، تصویرسازی، کاردستی، سفال، کلاژ، اریگامی، نقالی از جمله کارگاه‌های برخط (آنلاین) فصل بهار است که در دو سطح مقدماتی و تکمیلی برگزار می‌شود.

علاقمندان با شرط دارا بودن سن ۴ سال به بالا برای ثبت‌نام در دوره‌های مجازی تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند به پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی http://kpf.ir مراجعه کنند.

در عین حال برای ثبت‌نام اولیه در دوره‌های حضوری نیز علاقمندان نخست باید به سایت کانون به نشانی https://kpf.ir مراجعه و در یکی از مراکز نزدیک محل سکونت خود ثبت‌نام کنند سپس با تماس یا مراجعه حضوری به آن مرکز در جریان برنامه کارگاه‌های آن قرار بگیرند.

دیگر خبرها

  • جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان
  • جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان
  • اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی
  • افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 
  • شوق زندگی با تسهیل فرزند خواندگی
  • بازوی حامی باش، راهکار جدید اپلیکیشن بله برای حمایت از کودکان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد