Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@09:42:08 GMT

چگونه ترقه بسازیم

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۹۵۱۵

چگونه ترقه بسازیم

‍‍‍‍‍‍

بی مشکل: ترقه آتش‌بازی کوچکی است که با زدن آن بر زمین یا آتش زدن فتیلهٔ آن منفجر شده و صدای مهیبی ایجاد می‌کند.چینی‌ها از همان سدهٔ نخستین قبل از میلاد شوره و کربن را می‌شناختند. اختلاط این دو جسم به نسبت‌های معین در سدهٔ سوم میلادی رایج بود. در آغاز سدهٔ هفتم موفق به تهیهٔ ترقهٔ آتشبازی شدند. با شروع سدهٔ دهم از یک مخلوط محترقه که از گوگرد، شوره، زغال و قیر ترکیب شده بود در صنایع جنگی استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً از ترقه در جشن‌ها و مراسمی چون چهارشنبه سوری در ایران، هالووین و کریسمس، روز استقلال در آمریکا، دیوالی در هند، تیهار در نپال، عید فطر در مالزی، روز عاشورا در مراکش، شب آتش بازی در انگلستان، روز باستیل در فرانسه، سال نوی چینی و تقریباً در هر جشنواره فرهنگی سری‌لانکا استفاده می‌کنند.

وسایل لازم برای ساختن ترقه با کبریت
کاغذ
کبریت
نوار چسب
قیچی
نکات مهم در ساختن ترقه با کبریت
دور از آتش و مواد آتش زا کار کنید
جهت احتیاط در فضای باز کار کنید
در هنگام ساختن ترقه از ضربه به آن پرهیز کنید
در صورت امکان کپسول آتش خاموش کن در دسترس داشته باشید

چگونه ترقه با کبریت و کاغذ بسازیم
کافیه سرکبریت ها رو جدا کنید و باچسب دورش رو بپیچید و با ضربه زدن منفجر کنید. البته از این روش معمولا در مواقع ضروری که سوخت در دسترس نیست برای روشن کردن آتش هم استفاده می شود.
واژه کبریت پیش از ساخت کبریت‌های شیمیایی امروزی در پارسی و عربی در معنای گوگرد استفاده می‌شد. ریشه واژه کبریت به واژه کوپریتو (kuprītu) اکدی بازمی‌گردد که نخست زبان آرامی آن را به صورت ku-eb̲h̲rīt̲h̲ā وام گرفت و سپس عربی و پارسی آن را از آرامی وام گرفتند.
در قدیم برای روشن کردن آتش، یک چوب نوک تیز یا مته مخصوصی که برای همین کار درست شده را روی یک صفحه پهن می‌چرخانند و پهلوی آن ماده خشکی مانند مو یا کهنه یا ریشه و چوب‌های پوسیده قرار می‌دادند و آن‌را آنقدر می‌چرخانند تا گرمی حاصله باعث آتش زدن ماده مزبور می‌شد. در بعضی قبایل نیمه متمدن کنونی نیز با سنگ آتش‌زنه و آهن آتش روشن می‌کنند.
در گذشته هم‌چنین از پاره چوب‌های باریک یا چوب شاهدانه، کبریت ساخته می‌شد که یک یا دو سر آن را در گوگرد مذابی فرو کرده‌بودند که در برخورد با جسمی افروخته آتش می‌گرفته‌است. تقریباً در سه قرن پیش دانشمندان راه‌های مخصوصی برای بدست آوردن آتش پیدا کردند از آنجمله یکی از آنها مقداری سولفور را در مخلوطی از کلرات دو پتاسیم و قند افکند از این عمل شعله‌ای افروخته شد. پس از آن یکی دیگر از دانشمندان مقداری سولفور را بر نوک چوبی مالید و آنرا کمی در اسید سولفوریک نگاه داشت بعداً مقداری کلرات دو پتاسیم و قند تهیه کرده چوب مزبور را در آن فرو برد در این وقت واکنش‌های شیمیایی باعث افروخته شدن سولفور گشت و چوب نیز آتش گرفت.

 

کد ویدیو دانلود الفيلم الأصلي

منبع: فردا

کلیدواژه: وسایل لازم کبریت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاستمدار فرانسوی به دلیل حمایت از طوفان الاقصی مجازات شد

مقام‌های قضایی فرانسه یک سیاستمدار این کشور را به دلیل آنکه عملیات «طوفان الاقصی» از سوی جنبش حماس را در راستای «مقاومت» خوانده بود مجازات کردند.

به گزارش ایسنا، دادگاهی در فرانسه یک عضو سابق شورای شهر حوزه لیون را به خاطر آنکه عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر گذشته از سوی رزمندگان جنبش حماس علیه صهیونیست‌ها را «اقدام برآمده از مقاومت» خوانده بود را محکوم به چهار ماه حبس تعلیقی کرد.

این مجازات از سوی دادگاه شهر گرونوبل فرانسه علیه «محمد مکنی» از نمایندگان حزب سوسیالیست فرانسه و عضو سابق شورای شهر «اشیرول» واقع در حوزه لیون ارائه شده و قاضی دادگاه او را به «حمایت از تروریسم» متهم کرد.

عضویت مکنی مدتی پیش به خاطر محاکمه قضایی توسط اکثریت اعضای شورای شهر مذکور معلق شد اما با این وجود دادگاه برای او حکم ممنوعیت تصدی مناصب سیاسی را صادر نکرد.

مکنی با تاکید بر اینکه صحبت‌هایش درباره عملیات طوفان الاقصی را پس نمی‌گیرد، هنگام خروج از داگاه خود را بی‌گناه دانسته و متعهد به تلاش برای تجدید نظر در حکم مجازاتش شد.

او ساعاتی بعد از اجرای عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۲) با انتشار پستی به زبان‌های عربی و فرانسوی تاکید کرد: «هر کسی که باد بکارد طوفان درو می‌کند و اهانت و تکبر بدون مجازات باقی نخواهد ماند.»

او اضافه کرد که این عملیات «به وضوح یک اقدام برآمده از مقاومت» بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها