Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@12:31:56 GMT

حکم شرعي اهداي تخمک

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۹۵۴۹

حکم شرعي اهداي تخمک

خبرگزاري آريا -
حکم شرعي اهداي تخمک از نظر مراجع
پيشرفت علم امروزه به کمک زوج هاي نابارور آمده و راه هاي گوناگوني را از لقاح خارج رحم گرفته تا استفاده از بانک نطفه و اهداي تخمک در اختيار آنها مي‌گذارد تا از موهبت پدر و مادر شدن بهره ببرند و لذت داشتن فرزند را تجربه کنند. يکي از راه ها براي زوجيني که به علت نداشتن تخمک از امکان باروري محروم هستند اهداي تخمک مي باشد که در ادامه اين مقاله به حکم شرعي اهداي تخمک اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اهداي تخمک چيست؟
در سال هاي نه چندان دور هنگامي که زوجي براي بچه دار شدن اقدام مي کردند و نتيجه نمي گرفتند، يا به شرايط بي فرزندي عادت مي کردند و يا جدا مي شدند و يا فرزند شخص ديگري را به عنوان فرزند خود بزرگ مي کردند.
در بعضي موارد، علل ناباروري به گونه اي نيست که با تجويز دارو يا روش هاي پيشرفته درمان ناباروري بتوان آنها را رفع کرد، براي مثال در بعضي زنان به خاطر سن بالا، يائسگي زودرس و اختلالات ديگر، عليرغم سالم بودن ارگان هاي باروري، به علت نداشتن تخمک از امکان باروري محروم هستند. در اين افراد تنها راه باروري، دريافت تخمک اهدايي از يک داوطلب زن است.
در محيط آزمايشگاه تخمک اهدايي توسط اسپرم هاي مرد که همسر گيرنده تخمک است لقاح مي يابد و جنين حاصله از اين لقاح در رحم زن نابارور منتقل مي شود.
حکم شرعي اهداي تخمک از نظر مراجع تقليد:
آيت الله العظمي خامنه اي:
اگر مردى‌، همسرش قدرت تخمك‌گذارى ندارد، جايز است اسپرم خود را با تخمك زن اجنبى در خارج از رحم تلقيح مصنوعى كند و سپس نطفه لقاح يافته را به رحم همسر خود منتقل كند به شرط اينكه از مقدمات حرام اجتناب شود، و كودكى كه از اين راه متولد مى‌‌شود ملحق به صاحب اسپرم و تخمك مى‌‌باشد و الحاق آن به صاحب رحم مشکل مى‌‌باشد لذا بايد نسبت به احکام شرعى مربوط به نسب، احتياط رعايت شود.
آيت الله شبيري زنجاني:
به طور کلي لقاح تخمک و اسپرم غير زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است ولي اگر بين آنها به طريق شرعي زوجيت - ولو موقت - حاصل شود و لقاح صورت گيرد، اشکالي ندارد.
سوال هاي شرعي در خصوص اهداي تخمک:
سوال: از آنجايي که در انجام لقاح آزمايشگاهي، جهت آبستني مصنوعي، گرفتن اسپرم (نطفه) از شوهر و نيز برداشت تخمک از تخمدان زن ضرورت دارد، نظر مبارک حضرت عالي در موارد ذيل چيست؟
1ـ برداشت تخمک از تخمدان با هدايت سونوگرافي(1) از طريق مهبل (واژن) زن، که اين کار توسط متخصص زنان و در اتاق عمل، تحت شرايط کاملاً استريل (بهداشتي) و با ضرورت نگاه به عورت زن انجام مي پذيرد.
2ـ برداشت تخمک با هدايت سونوگرافي، ولي از طريق لاپاراسکوپي(2) که مستلزم نگاه به عورت زن نيست. شايان ذکر است در سال هاي اخير به خاطر پرخطر و پرهزينه بودن، از اين روش استفاده نمي شود.
پاسخ: در تمامي موارد عمل مذکور في نفسه اشکال ندارد، ولي واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود. (آيت الله العظمي خامنه اي)
پاسخ: با اجتناب از لمس و نگاه حرام، چنان عملي مانع ندارد اما اين که مادر جنين کدام است؟(صاحب تخمک و يا رحم) در احتمال وجود دارد و بنابر احتياط واجب هر دو جانب احتياط را رعايت کنند. (آيت الله العظمي سيستاني)
******
سوال: تخمک هاي زني ضعيف مي باشد و لذا فرزندان ناقص الخلقه اي به دنيا مي آورد. آيا جايز است تخمک زن دومي را در آزمايشگاه با اسپرم شوهر زن اول لقاح دهند و سپس جنين را به رحم زن اول منتقل نمود؟
پاسخ: في نفسه منعي ندارد. (آيت الله العظمي خامنه اي)
******
سوال: حکم دادن تخمک توسط يک زن غريبه به همسر شخص چيست ؟
پاسخ: در مواردي که تخمک زن مشکل دارد، تنها راه، اين است که بين مرد و زن ديگري عقد موقت خوانده شود (هر چند اصلا همديگر را نبينند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکيب کنند. و پس از آن، نطفه ترکيب شده را در رحم زن اول بکارند. فرزندي که متولد مي شود بر آن مرد و زن محرم است، ولي تنها از صاحبان نطفه ارث مي برد. ( آيت الله العظمي مکارم شيرازي)
******
سوال: آيا خريد و فروش تخمک زن، جايز است؟
پاسخ: چنين کاري جايز نيست. ( آيت الله العظمي مکارم شيرازي)
پاسخ: جايز است. (آيت الله العظمي سيستاني)
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی فردا سوم اردیبهشت در شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، فردا دوشنبه، سوم اردیبهشت، سیزدهم شوال و بیست و دوم آوریل است.
هنگام اذان صبح در شیراز ساعت ۴ و ۳ دقیقه
طلوع آفتاب ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه
اذان ظهر ساعت ۱۱ و ۵۸
اذان مغرب ۱۸ و ۴۹ دقیقه
و نیمه شب شرعی امشب شیراز هم ۲۳ و ۱۷ دقیقه است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی چهار شنبه ۵ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی پنجم اردیبهشت در سمنان
  • اوقات شرعی ۴ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی سه شنبه ۴ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی چهارم اردیبهشت در سمنان
  • اوقات شرعی دوشنبه ۳ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی ۳ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی سوم اردیبهشت در سمنان
  • ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند
  • اوقات شرعی فردا سوم اردیبهشت در شیراز