Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- وزير امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد: در حال رايزني براي انعقاد قرارداد دو جانبه پولي و مالي يا چين هستيم تا بتوانيم معاملات دو جانبه را با ارز ملي دو کشور انجام دهيم.

فرهاد دژپسند روز دوشنبه در پکن در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: همچنين در اين سفر با طرف چيني در مورد رفع مشکلات بانکي ميان دو کشور رايزني خواهيم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


`فرهاد دژپسند` وزير امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران عصر امروز دوشنبه در راس يک هيات اقتصادي براي حضور در نشست کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و چين وارد پکن شد.
وزير اقتصاد در گفت و گو با ايرنا هدف اصلي از سفر به چين را حضور در کميسيون مشترک اقتصادي ايران و چين عنوان کرد و افزود: برنامه هاي متعددي براي توسعه روابط اقتصادي دو کشور داريم که در اين کميسيون مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
به گفته وي در شرايط فعلي اگرچه حجم روابط اقتصادي دو جانبه در حد مقبولي است اما بايد تلاش کنيم روابط اقتصادي دو کشور در حوزه هاي تجاري، سرمايه گذاري و علم و فناوري توسعه يابد و قرار است فردا در کميسيون اقتصادي مشترک، اين موضوعات مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: برخي از پروژه هاي مشترک در حال اجرا ميان دو کشور با اندک مشکلاتي مواجه شده اند و قرار است در اين نشست با مقامات مختلف چين در مورد اين مشکلات مذاکره و آنها را رفع کنيم.
دژپسند جذب سرمايه گذاري خارجي در ايران را يکي از محورهاي مذاکرات خود خواند و افزود: در اروند، تهران و ري سرمايه گذاري هاي مختلفي توسط چيني ها در حال انجام است و قصد داريم اين سرمايه گذاري ها را توسعه دهيم.
به گفته وي در بحث کشاورزي نيز از جمله در بحث کشت گلخانه اي و شيلات قصد داريم سرمايه گذاران چيني را به کشور دعوت کنيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي ايران در مورد طرح يک جاده - يک کمربند نيز گفت: در اين زمينه تمام آن بخش هايي که مي توانيم فعاليت کنيم را متناسب با شرايط احصا کرديم و پيرامون يک برنامه دراز مدت در حال مذاکره با چيني ها هستيم.
او گفت: يکي از ظرفيت هاي يک پهنه - يک راه بحث صندوق سرمايه گذاري است که منابع خوبي دارد و بايد تلاش کنيم تا بتوانيم از اين منابع استفاده کنيم و طرح ها و پروژه هايي که در اين مسير وجود را از محل اين منابع به اجرا در بياوريم.
دژپسند افزود: اراده نظام بر ايجاد رابطه راهبردي و استراتژيک با چين است در اين سفر حول ظرفيت هاي همکاري دراز مدت رايزني خواهيم کرد.
وي تصريح کرد: چين داراي شرکت ها و سرمايه گذاران متعددي است که از توان مالي و تکنولوژي بالاي برخوردارند و بايد آنها را به حضور در ايران تشويق کنيم.
وزير اقتصاد در ادامه خواستار اصلاح نگرش مردم نسبت به کالاهاي بي کيفيت چيني شد و افزود: چين کالاهاي خوب هم دارد و بايد بستر انتقال اين کالاها به داخل کشور را از طريق سرمايه گذاري خارجي فراهم کنيم تا بتوانيم روابط دو جانبه را توسعه دهيم.
دژ پسند افزود: در مجمع يک کمربند يک جاده که ارديبهشت ماه امسال در پکن برگزار مي شود جمهوري اسلامي ايران در سطح بالايي شرکت خواهد کرد و اميدوارم هيات ايراني در سطح عالي در اين کنفرانس شرکت کند.
هفدهمين کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و چين فردا سه شنبه در پکن برگزار مي شود.
در اين اجلاس راهکارهاي گسترش همکاري هاي ايران و جمهوري خلق چين در حوزه هاي سرمايه گذاري، تجاري، مالي و بانکي، انرژي و کشاورزي، علمي، آموزشي و فرهنگي در قالب کميته هاي تخصصي بررسي مي شود.
ديدار با وزير اقتصاد، ديدار با تجار ايراني و چيني و حضور در همايش تجاري مشترک از جمله برنامه هاي سفر دو روزه وزير امور اقتصاد و دارايي ايران به چين است.
**آساق**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور

مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص چرایی عدم مشاهده نتایج چند دوره رشد مثبت اقتصادی در معیشت مردم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: تا دهه ۷۰ میلادی رشد اقتصادی به معنای تغییر در معیشت مردم بود؛ اما پس از این دوران به دلیل تغییر ماهیت تکنولوژی صنعتی این شرایط متفاوت شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازادامه داد: پس از ایجاد تحولات صنعتی در دهه ۷۰ میلادی و پیشرفت تکنولوژی سرمایه بر و اتومات می‌شود که رشد اقتصادی داشت، اما توزیع درآمد صورت نگیرد و اشتغال ایجاد نشود. این موضوع به دلیل ماهیت رشد است؛ به همین دلیل از همان دوره به کشور‌های درحال توسعه تاکید می‌شد که به موضوع رشد فقرزدا بپردازند.

رشد اقتصادی عمدتا در واحد‌های صنعتی و اقتصادی سرمایه‌بر است

افقه تاکید کرد: بنابراین می‌توان رشد اقتصادی داشت، اما توزیع درآمد انجام شود و یا توده مردم از آن بهره‌مند شوند. همچنین می‌شود رشدی داشت که آثار آن به توده بیشتری از مردم تسری پیدا کند. در کشور ما رشدی که حادث شده است به خصوص در شرایط تحریمی عمدتا در واحد‌های صنعتی و اقتصادی سرمایه‌بر مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این نوع واحد‌ها صادرات دارند و با توجه به نرخ ارز درآمد و سوددهی آنها بالا می‌رود، اما با توجه به اینکه فعالیت آنها مبتنی بر تکنولوژی و اتوماسیون است و سطح اشتغال‌زایی پایینی دارند معمولا موجب رشد درآمد توده مردم نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: این شرایط زمانی تشدید می‌شود که بخش زیادی از رشد اقتصادی فعلی ما در اثر تحولات نفتی بوده است. همچنین برخی از از رشد اقتصادی مربوط به واحد‌هایی می‌شود که در جریانات شیوع کرونا و همچنین تشدید تحریم‌های سال ۱۳۹۷ به مرز تعطیلی کشانده شده بودندو در حال حاضر با گشایش‌هایی که ایجاد شده است، احیا شده اند. از نظر می‌توان گفت که ایجاد اشتغال عظیمی اتفاق نیفتاده است که تعدادبیشتری از منافع رشد اقتصادی بهره‌مند شوند.

تاثیر دانش‌بنیان‌ها بر افزایش تولید و رشد اقتصادی

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: اصولا پیشرفت کشور‌های جهان در شرایط امروز مبتنی بر علم و توسعه تکنولوژی است. اگر علم و دانش از این روند حذف شود، تبدیل به فروش منابع می‌شود؛ بنابراین اگر قرار است که رشدی پایدار و مستمر داشته باشیم باید این رشد برپایه توسعه علم و تکنولوژی باشد.

وی ادامه داد: منشاء رشد اقتصادی بر پایه تولید و تکنولوژی انسان است و نه منابع طبیعی؛ از همین رو طبیعیت که اگر بخواهیم رشد اقتصادی در ایران را پایدار کرده و با نوسانات قیمت نفت و یا شدت گرفتن تحریم‌ها دچار افت و خیز نشیم، باید توسعه خود را به نیروی انسانی و گسترش فناوری متکی کنیم.

افقه تصریح کرد: به همین جهت لازم است که توجه بیشتری به دانش بنیان‌ها که هم اکنون بازوی تحقق این امر در کشور ما هستند داشته باشیم. البته باید در نظر داشته باشیم باید سیاست‌های ما در حقیقت به سمت توسعه تولید و حمایت از تولیدکنندگان باشد؛ چرا که متاسفانه در گذشته اخباری منتشر شد که بسیاری از دانش‌بنیان‌ها به دلیل مشکلات، در پی مهاجرت از ایران هستند.

شرط تامین زیرساخت‌ها برای جوانان دانشمند

وی در ادامه گفت: تاکید می‌کنیم که اگر قرار است که رشد اقتصادی مستمری محقق شود و منافع آن به جمع بیشتری از مردم برسد، باید بر روی شرکت‌های جوان و نوپا دانش‌بنیانی سرمایه گذاری کنیم که حجم اشتغال بالایی را نیز ایجاد می‌کنند. این سرمایه گذاری رشدی پایدار و با نرخ رشد سریع را به شرط تامین زیرساخت‌ها برای جوانان دانشمند فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج
  • حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد
  • چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • میکرو بلاگر‌های اقتصادی در کمین جیب مردم
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • افتتاح دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در دادگستری
  • میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم