Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - شرکت های بیمه در فرانسه روز دوشنبه اعلام کرند اعتراضات اخیر در این کشور که هر شنبه برگزار می شود، بدون احتساب هجدهمین اقدام معترضان، 170 میلیون یورو خسارت بر جا گذاشته است.

این خسارت ها بطور عمده شامل تخریب اموال عمومی و دولتی توسط جلیقه زردها و همچنین اعتصاب های گسترده کارمندان فرانسوی شاغل در خدمات عمومی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، 'امانول مکرون' رئیس جمهوری فرانسه پس از خشونت هایی که در جریان هجدهمین هفته اعتراض های جلیقه زردها در پاریس به وقوع پیوست گفته که می خواهد تظاهرات در خیابان شانزه لیزه را ممنوع اعلام کند.
این اظهارات مکرون درست نقطه مقابل سخنانی است که او در 11اسفند امسال بیان کرد.
سرسختی مکرون در برابر خواسته های مخالفان وی موسوم به جلیقه زردها در حالیست که هجدهمین هفته اعتراضات را می توان نقطه عطف بحران در کاخ الیزه بر شمرد.
شرکت های بیمه فرانسه تخمین زده اند که از آغاز اعتراض های این کشور تا کنون، به استثنای اعتراض های هفته هجدهم، 170 میلیون یورو خسارت به اقتصاد فرانسه وارد شده است.
هجدهمین هفته اعتراضات جلیقه زردها به سیاست های اقتصادی دولت مکرون درحالی با پایان نخستین مرحله از گفت وگوهای ملی فرانسه همزمان شده است که بسیاری از کارشناسان و ناظران بین الملل این تلاقی را هشداری جدی برای مستاجر کاخ الیزه می دانند.
طرح گفت وگو ملی فرانسه، دو ماه پیش به ابتکار رئیس جمهوری فرانسه و به منظور رفع بحران جلیقه زردها آغاز شد.
در واقع باید گفت که از این پس، رئیس جمهوری فرانسه و تیمش، باید به تحلیل خواسته های مردم که در این دو ماه مطرح شده است، بپردازند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ممکن است که یافتن راه حلی جامع برای رفع مشکلات مردم و پاسخگویی به مطالبات آنان دشوار باشد و ماهها به طول بینجامد.
در دو ماه گذشته، بیش از10هزار و سیصد گردهمایی در این مدت در سرتاسر فرانسه برگزار شد و شرکت کنندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت و گو کردند.
مکرون وعده داده است که در اواسط ماه آوریل تصمیمات اساسی خود را اعلام و در این مدت باز هم به نواحی مختلف فرانسه برای بحث و گفت و گو با مردم سفر خواهد کرد. بسیاری از نمایندگان دولت را تحت فشار گذاشته اند تا برنامه های سریع حتی نمادینی را در پاسخ به مطالبات جامعه به اجرا بگذارد.
اما بسیاری از کارشناسان با اشاره به آخرین تظاهرات جلیقه زردها که به دستگیری 250 تن از معترضان انجامید، آینده خوبی را برای این طرح جنجالی مکرون متصور نمی شوند.
در هجدهمین شنبه اعتراضی مخالفان مکرون، حدود پنج هزار نیروی انتظامی برای جلوگیری از خشونت در پاریس حضور یافته‌اند. در واقع باید گفت که تظاهرات امروز جلیقه زردها در سراسر فرانسه از آنجایی حائز اهمیت است که نخستین شنبه بعد از پایان روند دوماهه گفت وگوهای ملی یا همان بحث بزرگ به شمار می رود که طی آن دولت تلاش کرد نظرها و پیشنهادهای شهروندانش را برای اصلاح امور جمع‌آوری کند. این ابتکار کم‌سابقه دولت در واکنش به شکل‌گیری جنبش جلیقه زردها طرح شد.
هنوز مشخص نیست که این نظرخواهی گسترده و سراسری تا چه اندازه نتیجه‌بخش باشد.

**درخواست وزیر کشور فرانسه برای برخورد قاطع با معترضان
وزیر کشور فرانسه خواستار برخورد قاطع با معترضان و عاملان خشونت در درگیری ها شد.
کریستوف کاستنر معتقد است که عده ای از حرفه ای ها نقاب بر چهره در بین جلیقه زردها نفوذ کرده اند که خواستار خشونت و به دنبال ترویج هرج و مرج هستند.
وی در توئیتی با محکوم کردن اعمال خشونت آمیز خواستار برخورد پلیس با نهایت قاطعیت با عاملان خشونت شد.

**اذعان 170 مورد خشونت علیه جلیقه زردها
وزیر کشور فرانسه روز شنبه با اذعان به وقوع یکصد و 74 مورد خشونت پلیس در حاشیه تظاهرات جلیقه زردها، گفت که تحقیقاتی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
کریستف کاستانر در گفت وگو با شبکه بی.اف.ام. تی.وی گفت: در مجموع یکصد و 74 مورد خشونت پلیس از طرف دادگستری به بازرسی کل پلیس ملی فرانسه ارجاع شده است و اگر تحقیقات نشان دهد که اشتباهی روی داده عاملان آن حتما مجازات خواهند شد.
اظهارات وزیر کشور فرانسه درحالیست که براساس آخرین گزارش ها، در تظاهرات و اعتراض های امروز پاریس، یک مادر به همراه نوزادش به دست نیروهای ضدشورش به شدت زخمی شده اند که وضعیت جسمانی هر دو وخیم اعلام شده است.
علاوه بر سازمان های بین المللی، تظاهرکنندگان، فعالان آزادی های عمومی و احزاب سیاسی در فرانسه، به برخی روش های حفظ نظم به ویژه استفاده پلیس از فلش بال برضد جلیقه زردها به شدت انتقاد دارند.
درهمین ارتباط، چندی پیش نیز میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره استقاده پلیس فرانسه از سلاح های مرگبار در سرکوب جلیقه زردها شده است.
باشله گفت: گزارش هایی مبنی بر استفاده نیروهای پلیس فرانسه از سلاح های نامتعارف در اعتراض های جلیقه زردها به کمیسیون عالی حقوق بشر رسیده است.
ماه گذشته نیز گروه های مدافع حقوق بشر با اشاره به ادامه اعتراض های جلیقه زردها در فرانسه و برخورد شدید نیروهای پلیس ضدشورش با آنها در هفته های گذشته، درباره خرید سلاح های جدید و مرگبار پلیس ابراز نگرانی کرده بودند.
گروه های مدافع حقوق بشری هشدار داده اند که وزارت کشور فرانسه برای رویارویی با مخالفان، یکهزار و 280 قبضه سلاح مرگبار فلش-بال خریداری کرده که در اختیار نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش قرار می گیرد.
خیابان‌های پاریس در هفته‌های گذشته صحنه درگیری خشونت‌بار نیروهای پلیس و معترضان فرانسوی بوده است.
اعتراض‌ها در ابتدا در واکنش به سیاست‌های اقتصادی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه بویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد، اما به سرعت جنبه‌ سیاسی پیدا کرد.
دولت این کشور در هفته‌های گذشته با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته، اما در این مسیر موفق نبوده است.
از آغاز تظاهرات علیه دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، تاکنون دستکم 2 هزار تظاهرکننده و یک هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.
اروپام**9041**شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي خسارت فرانسه جليقه زردها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۰۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل عجیب جمیله علم الهدی از اعتراضات دانشگاه

آفتاب‌‌نیوز :

علم الهدی از «استعمار معرفتی»، «فاصله و گسیختگی علم و فرهنگ» و «نگاه احساسی به سنت» به عنوان سه مشکل مهم نهاد دانشگاه نام برد و گفت: پیدا کردن راه حل برای این سه مشکل، نیازمند مواجهه فعال با فرهنگ و تجدد و بخصوص لایه علم است و این مهم نمی‌تواند اتفاق بیفتد مگر با مراجعه به منابع قرآن و معصومین (ع).

استاد دانشگاه شهید بهشتی، در پیش‌نشست این کنگره که در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه سخنان خود درباره علم را با رویکرد مواجهه نهادی نسبت به علم مطرح می‌کند، گفت: در رویکرد پسااستعماری به نهاد علم، نگاه انتقادی به جریان پیشرفت علم وجود دارد که متاسفانه این نگاه در ایران خیلی مورد استقبال نیست و عموم دانشمندان چندان به این نوع مسائل نمی‌پردازند و تاریخ علم و پیشرفت‌های علمی را در قالب دیدگاه‌های پسااستعماری بررسی نمی‌کنند.

نهاد علم در ایران مبتلا به استعمار معرفتی است
رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاه پسااستعماری به نهاد علم و در نظر گرفتن رویکردی انتقادی، بیان داشت: به نظر می‌رسد اگرچه ایران هیچ وقت در تاریخ، یک کشور مستعمره نبوده و با پایداری و مقاومتی که پیشینیان ما داشته‌اند، استعمارگران نتوانسته‌اند آن را مستقیم استعمار کنند، ولی می‌شود عبارت استعمار معرفتی را درباره‌اش تشخیص داد؛ یعنی ما دچار استعمار معرفتی بوده‌ایم. استعمار معرفتی ناظر بر آن بخشی است که شرق‌شناسی به استعمار کمک می‌کند و تبیینی از هویت افراد و اشخاص و جوامع و تاریخ می‌دهد که آن‌ها خود را با استاندارد‌های غربی تعریف می‌کنند. در این دیدگاه بین شرق‌شناسی و استعمارگرایی معرفتی رابطه مستقیم وجود دارد و خدمات متقابلی به هم داشته‌اند.

وی افزود: اگر این نگاه را دنبال کنیم و تاریخ پیشرفت‌های علمی را در ایران بررسی کنیم، زیاد خوشایند نیست، چون مشاهده می‌شود که ما هم مبتلا به استعمار معرفتی بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم هماره خود را با استاندارد‌های غربی بررسی و بر اساس آن تعریف کنیم. بر این اساس، نهاد علم در ایران همچنان خود را تابع نهاد علم در جهان می‌داند و دوره پیش از مدرن یعنی قبل از قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی را در ایران، دوره پیشامدرن تعریف می‌کنند و پیشامدرن مساوی بربریت را می‌پذیرند.

دچار یک هژمونی فرهنگی با عنوان عقب‌افتادگی شده‌ایم
علم‌الهدی تصریح کرد: در حالی پیشامدرن مساوی بربریت پذیرفته شده است که تاریخ نشان داده، افلاطون اعلام کرده و بسیار درباره علم در ایران سخن گفته اند و دانشگاه جندی شاپور شاهد زنده آن است که این تمدن بیش از پانزده هزار ساله، تمدنی عقلانی و متکی بر علم است، ولی ما همچنان در قشر تحصیلکرده، احساسی از این هویت تمدنی را مشاهده نمی‌کنیم. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما امروز به تمدن و پیشینه خود افتخار نمی‌کنند، این تلقینی است که به صورت یک هژمونی فرهنگی در کشور ما وجود دارد. در چنین وضعیتی که ما دچار یک هژمونی فرهنگی با عنوان عقب‌افتادگی یا مفهوم شیک‌تر آن، خود را به عنوان یک کشور در حال توسعه پذیرفته‌ایم، یک فاصله نسبتاً زیادی هم بین علم و فرهنگ ایجاد شده است.

اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نمایشی از توسعه فرهنگ حاشیه‌نشینی در وسط دانشگاه است
علم‌الهدی، دومین مشکل بزرگ در این زمینه را مشکل فاصله و گسیختگی علم و فرهنگ دانست و تشریح کرد: گویا علم و فرهنگ از همدیگر قهر کرده‌اند؛ جریان‌های فرهنگی، جریان‌های علمی را قبول ندارند و جریان‌های علمی هم به جریان‌های فرهنگی بی‌توجه هستند و به نظر می‌رسد عاقبت این قهر اصحاب علم و فرهنگ از همدیگر در ایران، اتفاقاتی است که فرهنگی که نسبتاً انسجامی پیدا کرده، ولی عقلانیتی در آن نیست، به نهاد علم حمله‌ور شده است و آن چیزی که خصیصه فرهنگ حاشیه‌نشینی است امروز در صحن دانشگاه‌ها ظهور پیدا کرده و اغتشاشات سال گذشته نمایشی از توسعه فرهنگ حاشیه‌نشینی در وسط دانشگاه است و این به نظر خیلی تلخ هم است.

فرهنگ بریده از علم، دانشگاه را تهدید می‌کند
وی افزود: بی‌اعتنایی اصحاب علم به مسائل فرهنگی جامعه منجر شده است که جریان‌های فرهنگی بدون صدارت علم و بدون پدری کردن علم و اصحاب علم، کم کم به موجوداتی تقریباً پرخاشگر تبدیل شوند و حتی سراغ خود نهاد علم را گرفته و به آن حمله ور شده‌اند. این شرایط را همه لمس می‌کنیم. علاقه به علم و کسب علم کاهش پیدا می‌کند و هدف از تحصیل و انگیزه‌های تحصیل به شدت تغییر کرده و دانشگاه از این جهت دچار تهدید شده است، فرهنگی که دارد دانشگاه را تهدید می‌کند.

رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع‌بندی دو مشکلی که از آن یاد کرد، بیان داشت: مشکل اول، استعمار معرفتی است و اینکه دانشگاه ایرانی، دانشمند ایرانی و دانشجوی ایرانی خودشان را تابعی از دانشگاه مدرن تلقی می‌کنند و خود را با استاندارد‌های آن دانش سنجش می‌نمایند و حس عقب‌ماندگی را به طور ناخودآگاه به جامعه تزریق می‌کنند و مشکل دوم این که فرهنگ بریده از علم، به صورت یک فرهنگ مهاجم، دانشگاه را تهدید می‌کند.

علم‌الهدی، در تشریح مسئله سوم نیز گفت: مسئله سوم ناظر بر نگاه ما به سنت است که در استاندارد‌های شرق‌شناسی قرار گرفته و نگاه ما به سنت را به عنوان یک امر فرسوده، کهنه، مربوط به گذشته و در قالب آرشیو و بایگانی مشاهده می‌کنیم و بهترین حالت آن احساسی عمل کردن درباره سنت و نکوداشت عاطفی، احساسی و بسیار مبتذل از سنت است. این موضوع باعث شده است که دو بال اصلی غرب‌گرایی به معنای غرب‌زدگی و از آن طرف، غرب‌ستیزی به معنای سلفی‌گری رو در روی هم قرار گرفته‌اند و در نتیجه آن باز هم علم و فرهنگ دچار تهدید می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره الزامات راه حل این سه مشکل، گفت: اگر بخواهیم راه حلی برای این سه مشکل پیدا کنیم، مواجهه فعال با فرهنگ و تجدد و بخصوص لایه علم مطرح می‌شود. این فعالیت که بسیار ضروری است و کمی هم دیر شده است نمی‌تواند اتفاق بیفتد مگر با مراجعه به منابع معصوم و از همه مهم‌تر منبع قرآن کریم است که عالی‌ترین ارزیابی و قضاوت‌ها را می‌شود از قرآن کمک گرفت.

وی افزود: ما نمی‌توانیم سنت را بدون هیچ معیاری مورد مواجهه نقادانه قرار دهیم و فعالانه در سنت دست به گزینش بزنیم، چه اینکه نمی‌توانیم در رابطه با تجدد بدون هیچ معیاری و ملاکی وارد شویم و بخواهیم از تجدد و مدرنیته، لایه‌هایی را گزینش کنیم.

البته این کار بسیار دشواری است بخاطر اینکه نسبت به خود قرآن هم نگاه معقولی وجود ندارد. مواجهه ما با قرآن همواره به عنوان کتابی بوده است که با استفاده از روش‌شناسی‌هایی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در حالی که متناسب با حکمت شیعی ما، قرآن یک شخصیت و معلم بزرگ است و بیشتر از اینکه بخواهیم روش تحقیق در قرآن را بررسی کنیم، باید آداب تحقیق در قرآن را دنبال کنیم و آداب حضور در محضر یک معلم بزرگ را یاد بگیریم و تا این کار را یاد نگیریم، قرآن با ما سخن نخواهد گفت.

علم‌الهدی ادامه داد: تلقی ما از قرآن به عنوان معلم بزرگ بشریت و رعایت آداب تحقیق تا حدی که به مقام مطهرون برسیم، نیاز به تزکیه‌هایی دارد که برای مَسْح و بعد از آن تدبر، باید تطهیر داشته باشیم؛ بنابراین تزکیه و تطهیر هم شیوه‌های خاص خود را دارد که حکمای بزرگ ما در درس‌های مراقبات، آن‌ها را به خوبی تشریح کرده‌اند؛ بنابراین خود تلقی ما از قرآن نیز دچار سکولاریزه شدن است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: آنچه در این وضعیت اضطرار، اضطرار به معنای تمام واقعیت شرایط موجود کشور ما به عنوان تنها کشوری که افتخار اسلام ناب محمدی و افتخار تدوین یک دیدگاه متفاوت در برابر هژمونی فرهنگی را دارد، بایسته است، بازگشت به قرآن توسط اندیشمندان و دانشمندان است. بحث‌های علم و دین سال‌هاست در کشور ما رواج دارد و دستاورد‌های خیلی خوبی هم داشته است، ولی شاید بحث‌های علم و قرآن به دلایل تاریخی و برخی مواجهه‌های نامعقولی که وجود داشته، مگر در رشته‌های تخصصی خاص همواره مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.

کنگره بین‌المللی علم و قرآن؛ آغازی برای رویکرد پژوهش در قرآن
وی افزود: از سال گذشته که رئیس‌جمهوری در سازمان ملل به قرآن مراجعه کردند و آن را بر سر دست گرفتند، بنای این گذاشته شد که یک فعالیت جدی در حوزه قرآن اتفاق بیفتد. جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که تلاش بسیار زیادی را برای ترویج قرائت، تلاوت و فهم قرآن انجام داده است، ولی به نظر می‌رسد نسبت به رویکرد پژوهش در قرآن خیلی جای کار داریم و کنگره بین‌المللی علم و قرآن، آغازی برای این اتفاق است که یک جریان علمی در دانشگاه‌های ایران و مطالعات بین‌المللی در موضوع قرآن و علم را آغاز کند.

علم الهدی، این کنگره را شروع جریان بین‌المللی در پژوهش‌های علم و قرآن با حضور اساتید بزرگ علاقمند به مطالعه قرآن و شخصیت‌های سیاسی بین‌المللی دانست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ریزش کوه به چند خودرو در کندوان خسارت زد
  • رونمایی از پیراهن چهار مدعی قهرمانی یورو (عکس)‏
  • رسمی؛ رونمایی از پیراهن‌های فرانسه برای یورو 2024
  • برافروخته شدن مجدد شعله‌های خشم فرانسوی‌ها علیه پلیس
  • در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱، ۲۰۲ نفر از مردم کشته شدند
  • در جریان اعتراضات سال گذشته، ۲۰۲ نفر از مردم جان خود را از دست دادند
  • تحلیل عجیب جمیله علم الهدی از اعتراضات دانشگاه
  • تظاهرات در پاریس علیه «خشونت پلیس» و «نژادپرستی سیستماتیک»
  • اعتراضات فعالان محیط زیست در بخش‌های مختلف آلمان
  • وزیر خارجه سابق فرانسه خشونت رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد