Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:45:28 GMT

نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۰۱۸۳

نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند

تهران - ایرنا - دبیر پنجمین جشن هفته هنر انقلاب، اسامی نامزدهای اولیه کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب را اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از حوزه هنری، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری و دبیر پنجمین جشن هفته هنر انقلاب، 14 چهره فرهنگی و هنری را به عنوان نامزدهای اولیه کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال 97 معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا به این خبر، اسامی این شخصیت‌ها و معیارهای انتخاب آن‌ها به ترتیب حروف الفبا و شرح زیر اعلام شد:

**رضا امیرخانی
معیار: برنده جایزه یازدهمین دوره جایزه جلال در سال 97 برای نویسندگی رمان «رهش»، تأثیرگذاری ادبی و جذب حداکثری مخاطب.

**محمدعلی باشه آهنگر
معیار: کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» و نگاهی نو به دفاع مقدس و حادثه کشتار مکه.

**هدایت‌الله بهبودی
معیار: برنده یازدهمین جایزه جلال در سال 97 برای نویسندگی کتاب «الف-لام-خمینی» و مستندسازی از وقایع مهم تاریخ انقلاب.

**ابراهیم حاتمی‌کیا
معیار: کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» و پرداختن به موضوع مدافعان حرم و مبارزه با تروریسم و توفیق در جذب مخاطب گسترده.

**کوروش زارعی
معیار: کارگردانی نمایش «مثل ماهی در خاک» و اجرا در کنگره سرداران شهید کرمان به عنوان پرمخاطب‌ترین نمایش سال، کارگردانی نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با بازی هنرمندان سوری و اجرای یک‌ماه آن در کشور سوریه.

**محمدمهدی سیار
معیار: خالق اشعار و ترانه انقلابی، آثار وی نسبتی نزدیک با موضوعات روز انقلاب اسلامی و دغدغه‌های مردم داشته و مورد اقبال مخاطبان است. همچنین پاسخ‌گویی بهنگام و روزآمد به مسائل اجتماعی، خلق اشعار و ترانه‌های انقلابی، جلب اقبال عمومی در اشعار عاشقانه.

**نیلوفر شادمهری
معیار: نویسنده کتاب پرفروش و جریان‌ساز «خاطرات سفیر» با تیراژ بیش از 100 هزار نسخه در یک سال.

**مهناز فتاحی
معیار: نویسنده کتاب پرفروش «فرنگیس» که مبین گوشه‌هایی مهم اما دیده نشده از مقاومت مردمی و نقش زنان در دوران دفاع مقدس است.

**پیام فضلی‌نژاد
معیار: مجری و سردبیر برنامه تلویزیونی «شوکران» در نقد و تبیین اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی که در نظرسنجی‌های رسانه ملی در مرتبه پربیننده‌ترین برنامه‌های گفت‌وگو محور قرار گرفت.

**محسن کاظمی
معیار: نویسنده کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» خاطرات متهم دادگاه میکونوس، تحقیق و نگارش این کتاب که درباره مهم‌ترین پرونده امنیتی و بین‌المللی چهل ساله انقلاب است، بیش از 10 سال طول کشیده و سند گویای مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی است.

**مسعود نجابتی
معیار: تأثیرگذاری در عرصه هنر تجسمی، جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ هنری، آموزش هنرمندان متعهد و جوان و واکنش به وقایع مهم جهان با نگاهی هنری. مدیریت و دبیری جشنواره تجسمی مقاومت، توجه به کادرسازی و آموزش گسترده هنرمندان متعهد و جوان، واکنش هنرمندانه، متعهدانه و بهنگام نسبت به وقایع جهان اسلام.

**فاضل نظری
معیار: دستیابی به آمار فروش بیش از 500 هزار نسخه از مجموعه شعرهای این شاعر در سال 97 و جریان‌سازی سبکی در شعر معاصر و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی.

**مهدی نقویان
معیار: کارگردانی مستندهای «در برابر طوفان»، «خارج از دید 2» و «ایران 20»، مستندسازی و شناساندن افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به شیوه‌ای نوین.

**وحید یامین پور
معیار: اجرای برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در رسانه و بررسی و پرداخت به مسائل روز انقلاب و چاپ کتاب پرمخاطب نخل و نارنج.
از میان اسامی نامبرده، 5 چهره به عنوان نامزدهای نهایی کسب عنوان چهره سال 97 هنر انقلاب متعاقباً انتخاب و اعلام خواهند شد. چهره سال هنر انقلاب با رأی 100 نفر از فرهیختگان، هنرمندان پیشکسوت و مدیران ارشد فرهنگی انتخاب خواهد شد.
جشن هفته هنر انقلاب که به همت حوزه هنری و با همکاری مؤسسه سپهر سوره هنر برگزار می‌شود، به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ 20 فروردین‌ماه 98 آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و… تا تاریخ 27 فروردین ادامه می‌یابد.
در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری از یک عمر فعالیت متعهدانه، روزآمد و تأثیرگذار استاد رضا بدرالسماء و استاد نادر طالب‌زاده تقدیر خواهد شد.
رویکردها و سیاست‌های جشن هفته هنر انقلاب از شعار «هنر متعهد به حقیقت» پیروی می‌کند.
فراهنگ**9246**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي حوزه هنري هنر انقلاب نامزدها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، رویداد و دیوارنگاره «و فتح قریب» تازه‌ترین اثر این هنرمند طراح گرافیک بود. نجابتی در فروردین ماه امسال در اوج حملات اسرائیل به غزه به همراه هنرمندانی از کشورهای مختلف دیوار حائل میان جنوب لبنان و سرزمین‌های اشغالی را به نمایشگاه آثار هنرمندان جبهه مقاومت تبدیل کردند. آیه «نصر من ‌الله و فتح قریب» روی دیوار نقش بست و هنرمندان با جلوه‌های ویژه هنری برگرفته از مقاومت و مبارزه ضد رژیم صهیونیستی این رویداد کم‌نظیر هنری را رقم زدند.  نجابتی برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم همین دیوارنگاره در مراسم گرامیداشت دهمین هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» انتخاب شد. به انگیزه این انتخاب، هفته هنر انقلاب و وضعیت گرافیک با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید. 


بی‌مهری نسبت به هنر انقلاب
مسعود نجابتی در ابتدا از اهمیت هفته هنر انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر معرفی شاخه‌های مختلف هنر گفت و ادامه داد: به طور طبیعی به مقوله هنر انقلاب در فضاهای عمومی پرداخته نمی‌شود، در دانشگاه‌ها رشته مجزایی با این عنوان نداریم و حتی در فضای تلویزیون و نقد هنری جایگاهی ندارد. تنها عاملی که سبب می‌شود هنر انقلاب سر زبان‌ها بیفتد، هفته هنر انقلاب است که به مناسبت شهادت شهید آوینی برگزار می‌شود. این اتفاق موجب می‌شود توجه اهالی رسانه، هنر و مردم به این رویداد جلب شود. 
وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که از هنر انقلاب بیشتر شناخته شده مربوط به بخش استکبارستیزی و مقابله با ظلم است اما تعریف هنر انقلاب تنها محدود به این موضوع نمی‌شود. ما این هنر را در تمام شئون زندگی مانند آرمان‌های انقلاب جاری می‌دانیم. هنر انقلاب تجسم و تعیّن آرمان‌ها و شعارهای انقلاب است که مربوط به یک عرصه خاص نمی‌شود. بچه‌های حوزه انقلاب در حوزه نشر، تولید پرچم و کتیبه و جشنواره مقاومت فعال هستند. یکی از شعارهای اصلی انقلاب بحث آزادی بود و این آزادی فرصتی را برای هنرمندان ایجاد کرد که به این موضوع بپردازند. اگر ما نتوانیم در جایی هنر انقلاب را با باورهای خودش ترسیم کنیم، قطع به یقین دشمن این کار را انجام می‌دهد. 

تأثیر مثبت هنر در ابعاد مختلف زندگی انسان
مدیر مسئول کانون هنر شیعی با اشاره به اینکه هنر در تعریف امروزی‌اش به عنوان هنر کاربردی هم تلقی می‌شود، بیان کرد: هنر در تمام ابعاد زندگی مردم نقش مستقیمی دارد. بحث طراحی که یکی از مشخصه‌های بارز هنر است، به طراحی زندگی امروز انسان می‌پردازد. در بحث تمدن نیز هنر سهم زیادی دارد. آثاری که در نمایشگاه‌های دنیا نمایش داده می‌شود، بازمانده‌های تمدن اسلامی است که در گذشته خیلی دور در زندگی انسان‌ها حضور داشته است. امروزه اگر بخواهیم به صورت جدی به تمدن نوین اسلامی بپردازیم، چاره‌ای جز پرداختن به معماری و اقسام هنرهایی که به زندگی انسان‌ها مربوط می‌شود، نداریم. ما نمی‌توانیم دم از تمدن نوین اسلامی بزنیم اما بحث لباس، گرافیک شهری، معماری و... وام گرفته از غرب باشد. هنر فقط بحث گالری، نمایشگاه و سینما نیست در واقع هنر زندگی امروز را طراحی می‌کند.
این طراح گرافیک در بخش دیگری از گفت‌وگو به تشریح وضعیت هنر گرافیک پرداخت. نجابتی با تأکید بر اینکه امروزه در رشته گرافیک در مقایسه با سایر هنرها به لحاظ نیروی انسانی و وسعت کاری که انجام می‌شود با پیشرفت مواجه‌ایم، گفت: ما به لحاظ تکنیک با گرافیک جهانی فاصله بسیار کمی داریم. مشکل عمده ما تبیین مبانی نظری و مباحث تئوریک هنر انقلاب در شاخصه گرافیک است. امروزه متخصصان گرافیک مشغول تولید کارهای فاخر هستند و فرصت بررسی آثار و پرداختن به نقد را ندارند و این موضوع می‌تواند نقطه ضعفی برای این رشته هنری باشد. اگر به این موضوع توجه نشود، در آینده با آثاری مواجه می‌شویم که با جریان هنر انقلاب به مشکل می‌خورد.

وضعیت طراحی گرافیک کشور مطلوب است
او همچنین اظهار کرد: در بحث هنر انقلاب و در قیاس با سیر انقلاب‌ها وضعیت مطلوبی داریم. ما در بحث گرافیک تجاری، گرافیک نشر و مطبوعاتی به دلیل حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاه‌های کتاب بسیار موفق هستیم. حتی برخی از آثار ما در جشنواره‌های خارجی شایسته تقدیر شده‌اند. سبک و سیاق گرافیک ایرانی به خصوص به واسطه تایپوگرافی‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته و از طریق کشورهای اسلامی رصد می‌شود. در بحث گرافیک سیاسی که بخشی از آن مربوط به کاریکاتور است جزو کشورهای رتبه بالا هستیم. همچنین چهره‌های شناخته شده‌ای در این حوزه داریم که در کشورهای خارجی داور هستند. در بعضی موارد شاید از لحاظ گرافیک تجاری ضعیف باشیم به عنوان مثال از لحاظ کیفیت، زعفران کشورمان در بالاترین رتبه محصولات جهانی قرار دارد اما متأسفانه از لحاظ بسته‌بندی و عرضه موفق نبوده‌ایم. در مجموع باید بگویم وضعیت طراحی گرافیک کشور مطلوب است.
وی افزود: امروزه مردم به واسطه فضای مجازی که لحظه به لحظه با یکدیگر در تماس هستند، از امکانات ویژه مانند تصویر و صوت مدیوم‌های مختلف رسانه‌ای استفاده می‌کنند، اما متأسفانه به دلیل بالا بودن هزینه تولید، فضای مردمی کمرنگ و فضای حمایتی نیز کم‌رمق است. ما نیاز داریم در موضوعاتی که جامعه به آن مبتلاست و بحث درآمدزایی و اقتصاد در آن مطرح نیست، حمایت‌های بیشتری از جانب دستگاه‌های حکومتی دریافت کنیم. همچنین ما در فضاهای ارزشی و تبیینی با مشکل مواجه‌ایم.‌

سیر تحول تایپوگرافی در ایران
چهره برگزیده هنر انقلاب یادآور شد: به دلیل رویکرد جهانی که نسبت به تایپوگرافی و حروف‌نگاری وجود دارد، خط در گرافیک به نسبت دیگر اقسام گرافیک با جدیت دنبال می‌شود. آن چیزی که در دنیا به عنوان گرافیک ایرانی عرضه می‌شود و مکتب گرافیک ایران لقب گرفته، آثار تایپوگرافی ما بوده است. این حوزه تنها حوزه‌ای است که به واسطه نوع نوشتارمان، به جد حرف برای گفتن داریم. حتی صفحات مجازی بچه‌های تایپوگرافی توسط طراحان کشورهای عربی دنیا در حال رصد است. نسبت به ۱۰ سال گذشته که با فقر فونت مواجه بودیم امروزه با رشد چشمگیر و تنوع فونت مواجه هستیم. به نظر من جا دارد به این رشته با عنوان یک رشته مستقل در دانشگاه‌ها پرداخته و حمایت شود. 
نجابتی در پایان از کسانی که در هنر گرافیک از آن‌ها تأثیر گرفته است، صحبت کرد و توضیح داد: افراد شاخصی مانند آقای احصایی در حوزه گرافیک استاد و الگوی بنده بودند و هنوز هم هستند. استاد جلیل رسولی در فضای خط و نقاشی، آقای صداقت جباری در فضای خط در گرافیک و مرحوم مرتضی ممیز در حوزه طراحی نشانه و عناوین فیلم، کارهای بی‌نظیری انجام دادند و هنوز هم کار ایشان دنبال می‌شود.

محدثه رضایی

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • برگزاری اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی+فیلم