Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به وضعیت بازار و کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، همچنین توزیع نامناسب و صف‌های طولانی مرغ و گوشت، به آخرین وضعیت تولید این اقلام در داخل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: میزان تولید محصولات استراتژیک در اقلام مختلف باهم فرق می‌کند. به‌طور مثال در محصولی مانند گوشت مرغ امکان تولید بیشتر از نیاز کشور و صادرات آن هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر علت کمبود مرغ و گرانی این محصول پروتئینی در کشور افزود: این مهم به سبب عدم تأمین دان و خوراک (و نهاده‌های پرورش مرغ) است؛ امروز ظرفیت تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور بیش از نیاز است. در محصول گوشت قرمز هم تا 90 درصد نیاز کشور ظرفیت تولید آن در داخل کشور وجود دارد و تنها 10 درصد از نیاز کشور به گوشت از خارج کشور وارد می‌شود. در دیگر موارد هم بخش عمده نیاز مردم تولید داخل است و خیلی وابسته به واردات نیستیم.

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا می‌توان به‌طور کامل از صادرات قانونی کالاهای اساسی موردنیاز مردم جلوگیری کرد خاطرنشان کرد: می‌توان از صادرات قانونی کالاهای اساسی موردنیاز مردم جلوگیری کرد؛ اما به علت نوسانات اخیر ارزی متأسفانه قاچاق کالا در کشور افزایش‌یافته و به‌راحتی قابل‌کنترل نیست.

کاتب تأکید کرد: اما امروز لازم است تا از خروج کالاهای اساسی از طریق مبادی اصلی جلوگیری شود و که در حال حاضر مجوز خروج کالاهای موردنیاز مردم از کشور داده نمی‌شود و همه خروج این محصولات به‌صورت قاچاق است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره علت اختلاف قیمت تمام‌شده گوشت قرمز وارداتی و قیمت عرضه این محصول در بازار عنوان کرد: قیمت گوشت یخی وارداتی کیلویی 19 تا 21 تومان برای دولت تمام می‌شود و علت این اختلاف قیمت هم بحث نابسامانی در سامانه توزیع گوشت و نوسانات ارزی است اگر کشور روال منظم خودش را طی می‌کرد و مشکلی در این زمینه نداشتیم؛ قیمت‌ها متعادل و تورم هم کنترل‌شده بود.

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به الزامات عملکردی دولت برای توزیع عادلانه کالاهای اساسی در بین مردم بیان کرد: حال که این اتفاق (آشفتگی توزیع کالاهای اساسی) باید دوباره به یک سامانه توزیعی منضبط همانند زمان جنگ برگردیم. البته نه با کوپن!

کاتب در تشریح این راهکار خود افزود: الآن ما در قانون بودجه دولت را مکلف کردیم که در قالب کارت‌های الکترونیکی هوشمند کالاهای اساسی موردنیاز مردم را تأمین کند تا کالا به مصرف‌کننده واقعی به میزان موردنیاز مردم برسد و این راه‌حل برای جلوگیری از دخالت و سوءاستفاده دلالان از شرایط موجود نیز مؤثر است.

وی ادامه داد: عمده مشکل ما این است که دلالان در این بخش سوءاستفاده می‌کنند و کالا با قیمت واقعی که وارد کشور می‌شود، به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا به‌جای دادن سبد کالا و بسته‌های حمایتی حقوق‌ها نسبت به تورم ترمیم نمی‌شود تصریح کرد: هر چه نقدینگی در جامعه افزایش پیدا کند؛ تورم هم به همان میزان بیشتر می‌شود و برای اینکه به کارمندان در کشور کمک شود؛ دولت اقدام به توزیع کالا می‌کند و درواقع این سیاست اقتصادی در راستای عدم ایجاد تورم هم هست که در کشورهای مختلف هم اجرا می‌شود. درمجموع برای وضعیت اقتصادی کشور دادن کالا بجای پول مفیدتر است.

کاتب در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا دولت امروز به وظیفه نظارتی خود در بازار عمل می‌کند یا خیر گفت: نظارت بر عهده هر سه قوا هست و هم دولت در قالب تعزیرات، هم قوه قضاییه در قالب سازمان بازرسی و هم مجلس هم با تذکر به دولت و نظارت بر آن در این قضیه مکلف هستند.

وی اضافه کرد: هر سه قوا باید تلاش کنند که نظارت هر چه‌بهتر در بازار شکل بگیرد. مضافاً بر اینکه خود ملت هم باید کمک کرده و در صورت مشاهده افرادی سو استفاده‌کننده از شرایط موجود، گزارش دهند که با آنها برخورد شود.

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی افزود: این یک تکلیف ملی و اجرایی برای دولت و ملت است و دیگر نهاده‌ای حکومتی هم باید در این قضیه سهیم باشند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۰۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۸ هزار تن کالای اساسی در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل غله وخدمات بازرگانی استان در بازدید از انبار‌های ذخیره سازی کالا‌های اساسی اداره کل غله وخدمات بازرگانی استان گفت: در یک سال گذشته در مجموع بیش از ۲۸ هزار تن برنج و شکر به نرخ دولتی به منظور تنظیم بازار بین مردم واصناف تولیدی وکارگاه‌ها توزیع شد.
محسن ضیائی افزود: هیچ کمبودی در زمینه تامین اقلام وکالا‌های اساسی مورد نیاز مردم شامل برنج، شکر و روغن وگندم وآرد نیست.
محمود حقیقت سرشت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان هم در این بازدید گفت: تامین نیاز‌های اولیه مردم به کالا‌های اساسی جزو وظایف مستمر مدیران حوزه اقتصادی استان است و مردم باید بتوانند با قیمت منطقی به کالای مورد نظر خود تامین کنند.

دیگر خبرها

  • حقوق و عوارض گمرکی کالا‌های اساسی و ارزش افزوده یک درصد شد
  • اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم در تویسرکان
  • کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی
  • توزیع ۲۸ هزار تن کالای اساسی در استان اصفهان
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • کاهش مالیات حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به ۱ درصد
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد