Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: عمليات اجرايي پروژه راه آهن بيرجند - يونسي گناباد بهار 98 با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا محمدصادق معتمديان روز دوشنبه در نشست خبري افزود: با تدابير و هماهنگي هايي که توسط وزارت راه و شهرسازي با همکاري نمايندگان مجلس انجام شد تصميمات خوبي براي پروژه راه آهن استان اخذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: متقاعد کردن وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص آغاز عمليات اجرايي خط راه آهن بيرجند - يونسي گناباد اقدام بسيار مهمي بود تا بتوانيم براي تکميل اين مسير به طول 273 کيلومتر، با تشکيل يک کنسرسيوم و تقسيم 90 درصد سهم آن و 10 درصد سهم دولت شاهد آغاز اين پروژه باشيم.
استاندار خراسان جنوبي بيان کرد: در مرحله نخست مطالعات يک قطعه 30 کيلومتري به پايان رسيده و در مرحله تعيين اعتبار است که در اين سفر براي آن 50 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
وي عنوان کرد: براي تکميل پروژه راه آهن چابهار- سرخس منتظر نمانديم چون شايد مدت ها طول بکشد لذا برنامه ريزي ما در افق بلند مدت لحاظ شده است و در ميان مدت شاهد آغاز عمليات اجرايي به عنوان اولين اولويت استان شاهد اتصال مرکز استان به شبکه ريلي باشيم.
معتمديان يادآور شد: به دنبال مناقصه طرح و جذب پيمانکار هستيم که اگر با همين پيگيري ها موضوع دنبال شود در بهار 98 شاهد حضور وزير راه به استان و آغاز عمليات اجرايي راه آهن خواهيم بود.
وي گفت: موضوع راه آهن از گره هايي بود که سالها روي کاغذ مانده بود و نياز به تصميم گيري جدي داشت که اين فرايند تمام شده و اميد است در ماه هاي نخست سال شاهد آغاز عمليات آن در استان باشيم.
استاندار خراسان جنوبي به سفر رئيس سازمان برنامه و بودجه به استان و دستاوردهاي اين سفر اشاره کرد و افزود: از ابتداي ورود به استان مطالعات، بررسي ها، جمع بندي و حضور ميداني در مناطق مختلف استان آغاز شد که در کنار بررسي ظرفيت ها، پتانسيل ها و توانمندي هاي استان بررسي مشکلات مردم نيز در اولويت قرار گرفت.
وي اضافه کرد: در مکاتبات و نخستين ملاقات رسمي و کاري که با رئيس سازمان برنامه و بودجه انجام داديم دستوراتي صادر و به معاونت هاي مختلف اين سازمان ارجاع داده شد و مطالبات استان در اولويت قرار گرفت.
معتمديان با بيان اينکه رفع مسايل و مشکلات مربوط به استان در سه دسته کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت برنامه ريزي شده است اظهار داشت: برخي مسايل اورژانسي بوده و نياز به بررسي فوري دارد از جمله مشکلات مربوط به شهرستان هاي مرزي که در برنامه کوتاه مدت قرار گرفته است.
وي ادامه داد: در برنامه کوتاه مدت اقداماتي از جمله بازگشايي مجدد مرز و فعال سازي دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه انجام شد و اقدمات ديگري نيز در دست انجام است.
استاندار خراسان جنوبي عنوان کرد: در ميان مدت نيز اولويت هاي استان تعيين و موضوعات مختلف جمع بندي شده است که عمده دستاوردهاي سفر رئيس برنامه و بودجه به استان در اين حوزه بود.
وي يادآور شد: اينکه رئيس سازمان برنامه و بودجه در پايان سال و اوج کاري به استان خراسان جنوبي سفر کرد قابل قدرداني است و دکتر نوبخت قول مساعد داد سفرها به اين استان به صورت فصلي ادامه يابد.
معتمديان با بيان اينکه اين سفر سبب شد براي برنامه و ايده هاي عملياتي و اجرايي منابع مالي تعريف کنيم گفت: منابع استان بسيار محدود بوده و گذران امور به دليل پايين بودن پايه بودجه استان به سختي انجام مي شود لذا به خاطر عقب افتادگي هاي جدي در حوزه هاي زيرساختي نيازمند جذب اعتبارات ملي بوديم.
وي عنوان کرد: تلاش کرديم واقعيت هاي استان را براي مسئولان دولتي کشور و ساير دستگاه ها مطرح کنيم تا در روند توسعه استان بتوانند ما را کمک کنند.
معتمديان با بيان اينکه دولت توجه ويژه اي به استان دارد گفت: رئيس جمهوري در نشست دولت به طور صريح دستور دادند که خراسان جنوبي بايد توسعه يابد و اين نگاه در کشور ايجاد شده ما نيز مصمم هستيم با تلاش مردم، مسئولان و همه افرادي که در توسعه استان مي توانند نقش آفرين باشند شاهد رشد و پيشرفت بيشتر استان باشيم.
وي بيان کرد: برنامه ميان مدت توسعه استان در سه بخش توسعه زيرساخت ها، حمل و نقل و مسکن تعريف شده است که در سفر رئيس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبي براي استان در نظر گرفته شد و طي دو سال 98 و 99 اين اعتبارات علاوه بر بودجه استان اختصاص خواهد يافت.
معتمديان از تصويب 940 ميليارد تومان اعتبار براي توسعه زيرساخت هاي استان خبر داد و گفت: در اين زمينه حمل و نقل مهمترين مطالبه و دغدغه استان است که 560 ميليارد تومان اعتبار در چندين حوزه از جمله راه ها اختصاص خواهد يافت.
وي ادامه داد: تکميل باند دوم نهبندان - بيرجند به طول 130 کيلومتر، تکميل باند دوم بيرجند - قاين، احداث راه اصلي سربيشه - درح - ميل 78 ، جاده ديهوک - طبس - فردوس و تکميل پاويون فرودگاه بيرجند و آغاز عمليات اجرايي راه آهن از جمله اين برنامه هاست.
استاندار خراسان جنوبي با بيان اينکه براي تامين منابع آبي استان به عنوان مطالبه جدي استان 120 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شد افزود: نياز داريم برنامه هاي عملياتي و اجرايي و در واقع سند تامين آب براي استان تدوين شود.
وي بيان کرد: در نشستي که با حضور معاون وزير نيرو، معاونان، مديران مربوطه و نمايندگان مجلس داشتيم همه بر اين موضوع اتفاق نظر داشتند که بايد براي تامين آب اولويت بندي و برنامه هاي ميان مدت و بلندمدت داشت.
معتمديان با تاکيد بر اينکه تامين آب شرب مردم از اولويت هاي جدي است اظهار داشت: در حال حاضر حدود 500 روستا در استان با تانکر سيار آبرساني آب شرب مي شود که مشکلات جدي براي مردم اين مناطق به وجود آورده است.
وي عنوان کرد: اميد است با تامين اعتبار مورد نياز در بحث انتقال آب و مجتمع هاي آبرساني در اين مناطق شاهد حل مشکل آبرساني باشيم.
استاندار خراسان جنوبي با تاکيد بر اينکه براي حل مشکل تامين آب نيازمند يک برنامه جامع هستيم يادآور شد: در اين زمينه ابتدا بايد مسايل فوري مردم در آب شرب و کشاورزي ديده شود چون با اشتغال مستقيم مردم در ارتباط است و هم نگاه بلندمدت براي افق 1420 داشته باشيم.
وي گفت: شرق کشور به دليل خشکسالي با مشکلات متعددي روبه رو شده است که مطالعات مختلفي از جمله استفاده از ظرفيت سد دوستي، استفاده از آبهاي ژرف و ساير انجام شده است.
معتمديان افزود: در حوزه معاونت علمي رياست جمهوري مطالعات و اقداماتي در خصوص استفاده از آبهاي ژرف انجام شده است و در استان سيستان و بلوچستان چاه تحقيقاتي حفر شده و در مراحلي است که کيفيت و توجيه اقتصادي آب در حال مطالعه است.
وي ادامه داد: با دستور رئيس جمهوري بايد در اين مبحث به جمع بندي برسيم که در صورت موفقيت تسري داده شود، اولويت بعدي خراسان جنوبي است که در سفر دکتر ستاري و ملاقات با وزير نيرو مقرر شد همزمان بحث ايجاد چاه تحقيقاتي را در استان داشته باشيم.
استاندار خراسان جنوبي اضافه کرد: نه تنها در شرق که در تمام کشور با توجه به شرايط اقليمي آن با مشکل کمبود آب مواجه ايم.
وي ادامه داد: در استان نيز تلاش داريم از همه ظرفيت ها استفاده کرده و براي تامين آب مورد نياز مردم در بخش شرب، صنعت و کشاورزي برنامه داشته باشيم.
وي بيان کرد: مطالعات انتقال آب از درياي عمان به سه استان شرقي خراسان رضوي، جنوبي و سيستان و بلوچستان از چهار سال قبل آغاز شده است و به جمع بندي رسيده و کميسيون عمران به جد اين موضوع را پيگيري مي کند.
معتمديان عنوان کرد: انتقال آب پروژه بزرگ، هزينه بر و زمان بر است لذا در برنامه هاي بلندمدت قرار گرفته است مسئولان دنبال اين هستند تا الگويي تهيه شود که بخش خصوصي بخش اجرا و دولت خريد تضميني آب را بر عهده بگيرد.
وي به مهار روان آب هاي سطحي در استان اشاره کرد و گفت: بخشي از اين روان آبها با احداث سازه هاي آبخيزداري مهار شده و بخشي همچنان هدر مي رود، نياز داريم ورود روان آب به کوير را نيز مهار کنيم.
استاندار خراسان جنوبي افزود: برنامه هايي در بحث آبخيزداري به عنوان يک الگوي موفق تدوين شده است همانطور که امسال با احداث اين طرح ها بخش زيادي از روان آب ها مهار شد سال آينده نيز ادامه خواهد يافت.
وي در ادامه با اشاره به وضعيت عمران شهري و روستايي استان عنوان کرد: خراسان جنوبي و برخي شهرستان ها به دليل تازه تاسيس بودن در زمينه زيرساخت ها با مشکلاتي مواجه است که درخواست کرديم اعتباراتي به شهرداري ها اختصاص يابد تا در اين زمينه جهش داشته باشيم.
معتمديان بيان کرد: در بحث جداسازي آب شرب از آب فضاي سبز با توجه به محدوديت هايي که در حوزه تامين آب وجود دارد اعتباري به مبلغ 115 ميليارد تومان تخصيص داده شد.
وي اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و گردشگري که يکي از ظرفيت هاي استان است اعتباراتي ديده شده است و در اين زمينه طرح هايي پيشنهاد داده شد.
استاندار خراسان جنوبي ادامه داد: مجتمع فرهنگي هنري فرزان بيرجند که به دليل آتش سوزي تخريب شده بود اکنون در حال بازسازي است که براي تکميل آن اعتباري در نظر گرفته شد.
وي افزود: عدم پوشش شبکه هاي ديجيتالي و شبکه در برخي مراکز شهرستان ها و شهرستان هاي مرزي از ديگر مشکلات استان بود که در اين زمينه 30 ميليارد تومان اعتبار تصويب شد که در 2 سال براي افزايش پوشش ديجيتال هزينه خواهد شد.
معتمديان اظهار داشت: براي احداث فضاهاي ورزشي در برخي روستاهاي پرجمعيت استان نيز 10 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافت.
وي بيان کرد: در حوزه آموزش و پرورش 60 ميليارد تومان اعتبار براي تکميل تخريب و تکميل مدارس و توسعه فضاي آموزشي در مرکز استان و شهرستان هاي کم برخوردار پيش بيني شد.
استاندار خراسان جنوبي اضافه کرد: يکي از دغدغه هاي استان عدم استاندارد بودن وسايل گرمايشي و سرمايشي است که از مجموع اعتبار آموزش و پرورش 30 ميليارد تومان به اين حوزه اختصاص يافت.
وي از تصويب 43 ميليارد تومان اعتبار در بخش کشاورزي استان خبر داد و عنوان کرد: اين اعتبار عمدتا براي تکميل مجتمع هاي دامپروري، اجراي طرح هاي آبخيزداري، تکميل پروژه هاي آبرساني روستايي و تامين آب شرب براي پنج هزار خانوار روستايي اختصاص خواهد يافت.
معتمديان يکي ديگر از موضوعات سند توسعه اجرايي استان را موضوع مسکن دانست و يادآور شد: وضعيت ابنيه و ساختمان هاي روستايي و شهري اسفبار است حتي در بافت فرسوده مرکز استان وضعيت بسيار نامطلوب است.
وي با بيان اينکه در ارتباط با وضعيت واحدهاي مسکوني از ميانگين کشوري پايين تر هستيم گفت: رايزني هايي با کميته امداد کشور و سازمان برنامه و بودجه انجام شد که در نهايت منجر به احداث 10 هزار واحد مسکوني به مبلغ 500 ميليارد تومان در استان شد.
استاندار خراسان جنوبي افزود: اين ميزان ساخت و ساز به نسبت جمعيت خراسان جنوبي بيشتر از سهم استان بود که نشان از نگاه ويژه کميته امداد، بنياد مسکن انقلاب اسلامي و سازمان برنامه و بودجه به استان بود.
وي بيان کرد: اين واحدهاي مسکوني برنامه ريزي شده طي يکسال تکميل و تحويل داده شود که پنج هزار واحد براي افراد کم درآمد و پنج هزار براي مددجويان کميته امداد احداث خواهد شد.
معتمديان تاکيد کرد: در کنار حل مشکل مسکن مناطق کم برخوردار، شاهد پويايي صنعت ساختمان هم در استان خواهيم بود و تحرک خوبي در اين زمينه ايجاد خواهد شد.
وي يکي از اولويت هاي استان را ايجاد اشتغال دانست و بيان کرد: در اين زمينه 800 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد همچنين 200 ميليون دلار براي احداث طرح هاي توسعه اي توجيهي از محل صندوق توسعه ملي قول مساعد داده شد.
استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: در وهله نخست در مجموع بيش از پنج هزار ميليارد تومان اعتبار قرار است در مدت 2 سال به استان ابلاغ شود اينکه انتظار داشته باشيم همه مشکلات به زودي حل شود امکان ندارد لذا بر اساس برنامه زمان بندي شده مسايل اولويت بندي شده است.
وي بيان کرد: در مرحله دوم نياز به همکاري مديران و مسئولان هستيم و رئيس سازمان برنامه و بودجه قول دادند به صورت فصلي به استان سفر کرده و مصوبات را پيگيري کنند لذا فصل بهار از ميزان پيشرفت توافقات بازديد خواهد شد.
معتمديان گفت: در اين زمينه کارگروه هايي در استان با دبيري سازمان برنامه و عضويت دستگاه هاي اجرايي تشکيل خواهد شد تا در وهله نخست دستگاه ها طرح هاي اولويت دار خود را مطرح کنند.
وي با بيان اينکه نگاه ما به هيچ عنوان بخشي نيست و اولويت ها را رعايت خواهيم کرد افزود: اولويت با مناطق کم برخوردار و توسعه نيافته است و بايستي شکاف بين مناطق برخوردار و کم برخوردار کمتر شود.
7557 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۰۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

پری سیما علیزاده موفق به کسب مدال طلا در سومین دوره مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری سوئیس ویژه اعضای فدراسیون با حضور ۸۳۰ مخترع از ۳۶ کشور جهان در آگوست ۲۰۲۳، کسب مدال طلا در چهاردهمین دوره مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات خاورمیانه در کشور کویت با حضور ۲۰۰ مخترع از ۴۰ کشور جهان در فوریه ۲۰۲۴ و همچنین کسب عنوان INV از فدراسیون بین المللی مخترعین جهان شد.

از دیگر افتخارات دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ثبت اختراع در ایران با عنوان سیستم انتقال نور خورشید با استفاده از فیبر نوری برای یونیت دندانپزشکی جهت استفاده در ترمیم‌های کامپوزیتی و کمک به تشخیص پوسیدگی دندان است.

بیشتر بخوانید

مدال نقره بر گردن کارآموز مکانیک خودرو خراسان جنوبی

پری سیما علیزاده دانشجوی ترم ۶ دندانپزشکی گفت: هم اکنون MVP اختراع اولم را ساخته ام و به دنبال گام‌های بعدی از جمله تجاری سازی این محصول هستم، همچنین یک سری ایده دیگر برای اختراع‌های بعدی دارم که انشاءالله به نتیجه مطلوب برسند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس
  • دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق، فردا در بیرجند
  • اعزام ۱۱ کاروان حج تمتع از خراسان جنوبی
  • آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • نمایش شکوه اقتدار نیروهای مسلح در بیرجند + تصویر
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی
  • دستگاه‌های اجرایی، جذب اعتبارات تملک دارایی را به روزهای پایانی موکول نکنند