Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@08:00:15 GMT

شامپانزه‌ها شبیه انسان‌ها با هم حرف می‌زنند!

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۱۰۸۹

شامپانزه‌ها شبیه انسان‌ها با هم حرف می‌زنند!

تحقیقات جدید دانشگاه روهمپتون (Roehampton) نشان می‌دهد که زبان مدرن انسانی دارای ریشه‌های فرگشتیعمیق است.

محققان زبان‌شناسی صدها فیلم ضبط شده از شامپانزه‌های منطقه حفاظت شده جنگل بودونگو واقع در کشور اوگاندا را تجزیه و تحلیل کردند و صداهای مورد استفاده آنان را در ۵۸ نوع ژست طبقه‌بندی کردند.

در حالی که تحقیق قبلی ثابت کرده بود که دو قاعده مشترک برای تمام اشکال ارتباطات انسانی وجود دارد: قانون "زیف"(Zipf) درباره اختصار و قانون "منزراث"(Menzerath) در مورد پیچیدگی ساختارهای زبانی که برای ارتباطات شامپانزه‌ها زمانی که در فضاهای بزرگ هستند استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این حیوانات وقتی به هم نزدیک هستند کمتر از زبان آوایی استفاده می‌کنند و بیشتر به حرکات جسمانی وابسته هستند.

قانون "زیف" معرف رابطه معکوس بین مرتبه استفاده از یک کلمه و رتبه‌بندی با توجه به کلمات دیگر است. با توجه به قانون زیف، دومین کلمه بیشتر تکرار شده در هر زبان، نسبت به کلمه اول یک دوم کمتر استفاده شده است.

این قانون به احترام جورج کینگزلی زیف زبان‌شناس مشهور نامگذاری شده است که کشف کرد هرچه بیشتر از یک کلمه استفاده شود، آن کلمه خلاصه‌تر است. به عنوان مثال پنج کلمه پرتکرار در زبان انگلیسی the ، be ،and ،of و a هستند. این کلمات بسیار کوتاه‌تر از کلماتی مانند value ،international ،building و reaction هستند که در رتبه ۵۰۰ قرار دارند.

این قانون نه تنها در هر زبان دیگری صادق است بلکه در صداهای تولید شده توسط ماکاک‌ها (بوزینه‌های دم‌کوتاه) و دلفین‌ها نیز آشکار است.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که برخی از مبانی زبان در بین گونه‌هایی از حیوانات نیز وجود دارد. تحقیقات جدید همچنین ارتباطات غیر کلامی معنادار شامپانزه‌ها را ثابت می‌کند.

با این حال در ابتدا محققان چنین تصور نمی‌کردند. هنگامی که آنها ابتدا ۲۱۳۷ ژست شامپانزه‌ها را در فیلم‌ها نگاه کردند، هیچ ارتباط مشخصی بین مدت زمان انجام هر علامت و تناوب استفاده از آن پیدا نکردند.

اما زمانی که این حرکات دسته‌بندی شد، این ارتباط نیز هویدا شد.

زمانی‌که این ژست‌ها در گروه‌هایی طبقه‌بندی شدند و متوسط طول دوره‌ی آن‌ها محاسبه شد، الگوهای محکمی به دست آمد. هر نوع بیان یک تناوب و فراوانی داشت و طبق قانون زیف حرکاتی که بیش از همه استفاده می‌شد، دارای کوتاه‌ترین دوره زمانی بودند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم ودانش شامپانزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۱۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال 1403 تغییر کرد

علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه - ۸ فروردین ماه - در حاشیه نشست هیأت دولت اظهار کرد: امروز دومین جلسه دولت در سال ۱۴۰۳ تشکیل شد و اعضای دولت گزارش هایی از موضوعات جاری مانند اقدامات ستاد سفر، فعالیت های جامعه پزشکی، خدمات رسانی به سیل زدگان در استان های سیل زده و نمایشگاه قرآن ارائه کردند.

وی افزود: رئیس جمهور وزارتخانه های تولیدی مانند نفت، نیرو، صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت را موظف کرد تا برنامه های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند که با همکاری دبیرخانه ستاد شعار سال انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به ابلاغ کلیات قانون بودجه، امروز ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد به تصویب دولت رسید که به صورت فوق العاده مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به زودی ابلاغ می شود.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه اجرای قانون بودجه از فروردین است، یادآورشد: سرعت پیشنهاد آیین نامه های اجرایی قانون بودجه سال جاری از سوی دو سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه بسیار بالا بود.

وی اضافه کرد: مصوبه دیگر نشست امروز دولت، بررسی و تصویب پیشنهاد نیروی انتظامی در خصوص افزایش جرایم رانندگی بود که مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه در ایام سفرهای نوروزی قرار داریم، در راستای حفظ و صیانت از جان مسافران، رقم جرایم رانندگی متناسب با نرخ تورم افزایش یافت و به تصویب هیأت دولت رسید

منبع: ایرنا

tags # پلیس راهنمایی و رانندگی سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست
  • استیضاح وزیر کار به خاطر میزان افزایش حقوق کارگران؟!
  • (عکس) گروه‌بندی یورو ۲۰۲۴ تکمیل شد؛ لیست تیم‌ها را ببینید!
  • مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال 1403 تغییر کرد
  • فوری؛ احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران جدی شد؛ عدد جدید چقدر است؟
  • سانسور کلمه «شهید» آزادی بیان میلیون‌ها کاربر را تحت تاثیر قرار داده است
  • ما چقدر شبیه انسان‌های نئاندرتال‌‌ هستیم؟
  • (ویدئو) آمار وحشتناک روزانه سقط در ایران از زبان کارشناس روی آنتن تلویزیون
  • انسان‌ها از ۱.۶ میلیون‌ سال پیش شروع به حرف زدن کرده‌اند
  • روسیه: باید برای آتش‌بس دائمی در غزه تلاش کنیم