Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@08:33:18 GMT

تیک آف صنعت خودرو در جاده تولید

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۲۰۳۷

رکنا: در آخرین روزهای سال 1397 خبر خوش از صنعت خودرو شنیده شد. شرکت‌های خودروسازی بعد از مدت‌ها کاهش تولید، توانستند تولید روزانه خود را بیش از 800 دستگاه افزایش دهند.

تا هفته‌های پیش تولید روزانه شرکت‌های خودروسازی به کمتر از 1200 دستگاه در روز رسیده بود و البته در مقطعی خودروسازان تنها 650 دستگاه خودرو تولید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که تولید خودرو روند نزولی به خود گرفت، قطعه سازان هم هشدار دادند که به دلیل کمبود منابع مالی، تولید قطعه امکانپذیر نخواهد بود. با فشارهایی که قطعه سازان و خودروسازان به دولت وارد کردند، تزریق منابع مالی به این مجموعه‌ها آغاز شد و از طرفی دولت تصمیم گرفت به خواسته خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها تن دهد. هر چند که درصد افزایش مقبول خودروسازان نیست اما قطعه سازان افزایش قیمت‌ها را موفقیتی در فعالیت‌های خود می‌دانند. با تخصیص 3 هزار و 400 میلیارد تومان نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی روند بهبود تولید به سرعت نمایان شد. سرعت رشد تولید خودرو به گونه‌ای بود که برخی‌ها این‌گونه استنباط کردند کاهش تولید بهانه‌ای بود تا قطعه سازان و خودروسازان از دولت پول دریافت کنند. البته مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو این موضوع را تکذیب کرد و گفت: بروز دو اتفاق به‌صورت همزمان در صنعت خودرو و قطعه‌سازی سبب شد تا اوضاع قطعه‌سازان بهتر و تولید نیز بیشتر شود؛ بخصوص این‌که از قبل نیز اعلام کرده بودیم که اگر مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود، خواهیم توانست ظرف مدت 6 تا 8 هفته، تولید خودرو را ریکاوری کنیم.

وی افزود: دلیل اصلی این اتفاق، قطعاتی بود که در گمرک وجود داشت و قطعه‌سازان پولی برای ترخیص نداشتند، بخصوص این‌که گمرک نیز از آنها بابت ترخیص این قطعات، مابه‌التفاوت درخواست کرده است، این درحالی است که در نیمه دوم امسال 2500 میلیارد تومان افزایش قیمت قطعات به قطعه‌سازان تحمیل شده است. روز گذشته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم درباره وضعیت تولید خودرو و خبر خوشی که در آخرین روزهای سال رسانه‌ای شد، گفت: میزان تولید 2 خودروساز بزرگ کشور چند ماه پیش 1200 تا 1500 دستگاه در روز بود اما با اقدامات و اصلاحات انجام شده میزان تولید اکنون از چهار هزار دستگاه در روز عبور کرده است. وی در حاشیه جلسه هیأت دولت اظهار داشت: قرار بود چهار هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شود که تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. وی اضافه کرد: البته اقدامات دیگری نیز انجام شده که از جمله آنها می‌توان به آغاز اصلاحات ساختاری و مدیریتی، فروش املاک مازاد و داخلی‌سازی قطعات وارداتی اشاره کرد که آثار مثبت اجرای این طرح‌ها را نیز مشاهده می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با افزایش تولید خودرو، توان خودروسازان برای ایفای تعهدات افزایش یافته و میزان تحویل خودرو چند برابر شده است.

رحمانی با بیان این‌که قطعه سازانی که مشکل جدی داشتند، اکنون فعال شده‌اند، اضافه کرد: سیاست‌هایی که شروع کرده‌ایم شامل یک بسته 10 یا 11 محوری است که به تدریج آثار خود را نشان خواهد داد. قیمت خودرو در این هفته نسبت به هفته‌های قبل حدود 10 درصد کاهش داشته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ارزیابی فضای کاری سال آینده گفت: برای سال آینده فرصت‌های جدیدی وجود دارد و پروژه‌هایی نیز بر مبنای اقتصاد مقاومتی تعریف کرده‌ایم.

رحمانی با بیان این‌که تحریم‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات، فرصت‌هایی را نیز فراهم کرده‌اند، اضافه کرد: در برخی صنایع مانند لوازم خانگی، پوشاک، صنایع معدنی، شرکت‌های دانش بنیان و فناوری فرصت‌های جدیدی ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با این نگاه می‌توان گفت که سال آینده برای بخش صنعت و تولید، سال فرصت زایی باشد.

وی با بیان این‌که باید سال آینده از فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم به جای اتاق‌ها و کلینیک‌های بحران، کلینیک‌های درمان را راه اندازی کنیم تا از ظرفیت‌های واحدهای تولیدی بیشتر استفاده شود. رحمانی گفت: تولید در کشور با تلاش مردم و صنعتگران جریان دارد؛ تولید ما همانند سال قبل بوده و حتی در بخش‌هایی نیز بهتر شده است.البته مشکلاتی مانند نوسان نرخ ارز و تلاطم‌های بازار را داشتیم که تلاش شده است این مشکلات رفع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به ادعای یکی از نمایندگان مجلس که اعلام کرده بود 60 درصد خودروهای تولیدی به افراد خاص واگذار شده است، گفت: با توجه به این‌که همه افراد می‌توانند از طریق کد ملی و اینترنتی ثبت نام کنند، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

رحمانی افزود: اگر فروش از طریق نمایندگی‌ها انجام می‌شد، شاید امکان وقوع این‌گونه تخلفات وجود داشت اما وقتی که ثبت نام به صورت اینترنتی است مراقبت می‌شود که این اتفاق رخ ندهد.

منبع: رکنا

کلیدواژه: جاده خودرو صنعت تولید افزایش عکس فیلم بیمارستان ماه یک زن حادثه دختر مصدوم خودکشی خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان طی سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سال گذشته ۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شد که همین امر کمترین نوسان قیمت را در خصوص گوشت مرغ مصرفی مردم استان به دنبال داشته است و در سال جدید نیز این مهم با جدیت هرچه تمام‌تر دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، پیمان اسکندری امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در دیدار نوروزی مجموعه جهاد کشاورزی با نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی استان در سال گذشته افتاد که افزایش تولید محصولات کشاورزی از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تُن به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تُن از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

وی افزود: دانش بنیان کردن فعالیت‌ها و گسترش دامنه آموزش‌های کارشناسی در حوزه کشاورزی زمینه‌ساز جهش در تولید محصولات کشاورزی استان کردستان بوده است که امیدواریم در سال جاری و سنوات آتی نیز شاهد افزایش هرچه بیشتر تولیدات کشاورزی در استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش تولیدات کشاورزی استان در حوزه گندم بوده است و سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید داشتیم که ۱۰ درصد کل گندم تولیدی کشور را شامل می‌شود.

اسکندر: ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان توسط شرکت غله و تعاون روستایی خریداری شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شد که همین امر روندی با کمترین نوسان قیمت را در خصوص گوشت مرغ مصرفی مردم استان به دنبال داشته است و در سال جدید نیز این مهم با جدیت هرچه تمام‌تر دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اسکندری به افزایش ۲.۷ برابری ظرفیت گلخانه‌ای استان در طول فعالیت دولت سیزدهم در استان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز شاهد افتتاح ده‌ها پروژه در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.

هدف‌گذاری بر فعال کردن واحدهای راکد دامداری روستایی و صنعتی

اسکندری افزود: برای سال ۱۴۰۳ با توجه منویات رهبری تلاش خواهیم کرد که واحدهای راکد از جمله دامداری‌ها روستایی و صنعتی را فعال کنیم و در حوزه شیلات و تولید تخم مرغ و مرغ افزایش تولید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بخش کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد استان کردستان است و در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: نهضت گلخانه سازی در استان شروع شده است و در سال ۱۴۰۳ چند پروژه شیلاتی، گلخانه‌ای، تبدیل اراضی دیم استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسکندری تصریح کرد: توسعه صادرات، اشتغال و تنظیم بازار همه از تولید نشأت می‌گیرد و در این راستا هشت هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه گذاری افراد اهلیت دار داریم که امیدواریم در سایه رهنمون‌های نماینده معزز ولی فقیه در استان شاهد تسهیل امور برای تولیدکنندگان باشیم.

کد خبر 739586

دیگر خبرها

  • ب ام و E30 M3؛ یکی از جذاب ترین طراحی ها در صنعت خودرو (عکس)
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • ۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان طی سال گذشته
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد
  • تأکید مخبر بر تسریع در عملیات جاده‌سازی محور کندوان