Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@22:24:42 GMT

"اینستکس" شفاف نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۲۷۱۷

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ساز‌و کار ویژه مالی بین اروپا و ایران «اینستکس» کانال مبادله نفت در برابر کالا است.به گزارش بلاغ،احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ایجاد ساز‌وکار ویژه مالی بین ایران و اروپا موسوم به «اینستکس»، اظهار داشت: محدود کردن کشور به کانال مالی که اروپایی‌ها برای ما تعیین کرده‌اند با منافع ملی ما در تعارض است و در آینده پیامد‌های امنیتی خطرناکی برای ما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بر اساس این ساز‌وکار، درآمدهای ناشی از فروش نفت ایران به اروپایی‌ها  در حساب «اینستکس» واریز می‌شود، افزود: طبق این سازو‌کار پول ناشی از فروش نفت ایران به کشور‌های اروپایی به بانک‌های آنها واریز و از این کشورها غذا و دارو وارد خواهیم کرد؛  که به عبارتی می‌توان گفت این سازوکار، مبادله نفت با کالا است.

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه این ساز‌وکار ویژه مالی شفافیت کافی را ندارد، افزود: کانال مالی مذکور یک سیستم کامل نیست و گشایش موقتی است که مشکلی را برای ایران حل نخواهد کرد.

علیرضابیگی با بیان اینکه اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و در گذشته نیز به تعهدات خود عمل نکره‌اند، اظهار داشت: نباید به این وعده‌های پوچ اروپایی‌ها خوشبین باشیم و همواره مسیر پیشرفت را در داخل جست‌وجو کنیم.

انتهای‌پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند.

به گزارش یورونیوز، زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت که ممکن است از همین شنبه، کنگره کار بررسی و رای‌دادن به این بسته را آغاز کند.

با وجود طیف گسترده‌ای از تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران، صادرات این کشور در بحبوحه تقاضای چین برای طلای سیاه همچنین فعالیت شبکه‌هایی خارج از سیستم مالی آمریکا که تجارت نفت را انجام می‌دهند، افزایش یافته است.

بسته کمک اوکراین

این بسته که شامل میلیارد‌ها دلار کمک برای اوکراین، اسرائیل و متحدین آمریکا در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام است، حاوی چند اقدام در مورد تحریم‌های ایران نیز خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت ClearView Energy Partners، که یک گروه تحقیقات در زمینه تجارت و صادرات نفت و انرژی است، نوشت که دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا و اعمال، بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند.

در اولین مورد، در چهارچوب قانون توقف پناه دادن به نفت ایران (SHIP)، تحریم‌هایی علیه بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی اعمال می‌شود که «به طور آگاهانه» در حمل و نقل، انتقال، معامله و فرآوری نفت خام و دیگر محصولات ایران مشارکت داشته باشند.

کشتی‌هایی که این ممنوعیت را نقض کنند، برای دو سال از ورود به بنادر ایالات متحده منع خواهند شد.

با این حال، این لایحه شامل معافیت‌های ۱۸۰ روزه‌ای است که بایدن می‌تواند آن‌ها را اعمال و از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند.

این بسته همچنین تحریم‌های ثانویه علیه نفت ایران را گسترش می‌دهد که شامل هر تراکنش یک مؤسسه مالی چینی در ارتباط با خرید نفت از ایران خواهد بود. این تحریم‌ها با ارزیابی‌های سالانه اعمال می‌شود و تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

باز هم به احتمال زیاد رئیس جمهور آمریکا می‌تواند معافیت‌های تجدیدپذیررا بر این تحریم‌ها اعمال کند.

الزامی کردن گزارش دهی درباره وضعیت دارایی‌ها و حساب‌های بانکی غیرایرانی رهبران گروه‌هایی از جمله حزب‌الله از دیگر اقدامات است و بر همین اساس نیز بستن حساب‌های آمریکایی این افراد اجباری می‌شود.

شرکت ClearView می‌گوید این امر هم می‌تواند بر تجارت نفت تاثیر بگذارد.

اگر این لایحه به دلایلی از جمله مخالفت شدید جمهوری‌خواهان راست‌گرا شکست بخورد، باز هم ممکن است در اواخر سال جاری، به عنوان بخشی از بسته‌های قانونی دیگر که از حمایت هر دو حزب برخوردار است در کنگره تصویب شود. اقداماتی که ClearView می‌گوید بر تجارت نفت ایران و چین اثر خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین
  • عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
  • واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان
  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان
  • فعلاً نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • تیک‌تاک فقط ۲۴ ساعت برای شفاف‌سازی مهلت دارد!
  • موضع شفاف بایرلورکوزن: قیمت ویرتس حداقل 150 میلیون یورو است
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • پیروزی جبهه مقاومت و نابودی اسراییل پیام شفاف «وعده صادق» است