Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، بوم گردی یا اکوتوریسم در تعریف خلاصه یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند.   بوم گردی ، واژه ی پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است؛ سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم ، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه ی گردشگری خاصی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریبا تمام آدمها سفرکردن را دوست دارند. دوست دارند به نقاط مختلف سفر کنند، از طبیعت لذت ببرند و دنیا را کشف کنند. اما این تجربه  سفر و لذت طبیعت گردی باید به گونه ای باشد که به محیط طبیعی منطقه آسیبی نرسد.

در پاسخ به میل و اشتیاق رو به رشد سفر کردن و طبیعت گردی و در راستای حفظ محیط زیست ، پایداری زیست بوم و فرهنگ مناطق گردشگری ، مفهوم و اخلاقیاتی نو به نام ” بوم گردی “ یا  ” اکوتوریسم “ظهور کرده است. اکوتوریسم پیش از هر چیز یک نوع نگرش خاص و آینده نگرانه و اخلاقی-فرهنگی-انسانی به مقوله گردشگری است.

کشور ایران از نظر اکوتوریسم یا طبیعت گردی به دلیل تنوع اقلیمی بی نظیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، کشوری که با داشتن چهار فصل همزمان می‌توان در یک نقطه از جاذبه‌های زمستانی مانند اسکی استفاده کرد باشد و در نقطه‌ای دیگر دارای جاذبه‌های منحصر به فرد تابستانی باشد.  

یکی از مهمترین نتایج این نگرش به گردشگری و طبیعت گردی ، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب در آمد برای آنان است؛ که از این طریق ساکنین منطقه ترغیب به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است می شوند. به این ترتیب اکوتوریسم می تواند در حفظ و پاسداری محیط زیست طبیعی و انسانی و همچنین توسعه پایدار تاثیرگذار باشد.

این شرایط سبب افزایش گردشگران داخلی و خارجی و اقامت در بوم گردی‌های مختلف کشور شده است که علاوه برطبیعت گردی، فرصتی برای خودنمایی آداب و فرهنگ مناطق مختلف با اقوام متنوع کشورمان شده است.

استان گلستان با تنوع اقلیمی و وسعت بیش از ۴۵۰ هزار هکتار جنگل‌های انبوه و دشت‌های وسیع و دریا به ایران کوچک معروف است.

استان هزار رنگی که با بیش از ۹۰۰ روستا و همچنین وجود اقوام مختلف مانند کرد، بلوچ، سیستانی، فارس، کتولی و قزلباش ظرفیتی متفاوتی نسبت به سایر استان‌های شمالی دارد و باعث می‌شود تا در این استان زندگی بخش عمده‌ای از اقوام کشور را لمس کرد.   ۱۵۰ واحد بوم گردی در گلستان / بوم گردی‌ها به پایداری و حفظ فرهنگ مردم منطقه کمک می‌کنند   ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در حال حاضراقامتگاه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی برای مسافران و گردشگران محسوب می‌شود و این ظرفیت در استان گلستان با کمک انواع جاذبه‌ها طبیعی و تاریخی و تنوع اقلیمی و فرهنگی بی نظیر است.     کریمی ادامه داد: در استان حدود ۱۵۰ واحد بوم گردی آماده ارائه خدمات به گردشگران است که بیشتر این بوم گردی‌ها به صورت خانه‌های سنتی، خشتی و گلی و با امکانات سنتی تزیین شده اند.

وی ادامه داد: این اقامتگاه‌ها در روستا‌های علی آباد کتول، مینودشت، رامیان، گنبد، آزادشهر، کلاله، گمیشان و گالیکش وجود دارند و سعی بر آن شده است تا تمام آداب ورسوم گذشتگان وزندگی روستایی به نمایش گذاشته شود.

کریمی گفت: سرو کردن غذا‌های سنتی، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی اقوام در این بوم گردی‌ها دیده می‌شود.

کریمی مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری استان گفت: ایجاد اقامتگاه‌های سنتی در روستا‌ها و مناطق گردشگری استان موجب پویایی و رواج صنایع دستی، افزایش اشتغال مستقیم و غیر مستقیم وافزایش تولیدات روستایی خواهد شد.  
وی افزود: به دلیل جذب گردشگران خارجی در این اقامتگاه‌ها از برنامه‌های آتی این نهاد توسعه بوم گردی‌ها وافزایش کیفیت آن‌ها است و تفاهنامه‌ای با اداره کل تعاون روستایی استان منعقد شده است تا مسیر برای توسعه بوم گردی‌ها و سرمایه گذاران فراهم شود.

در استان گلستان همه خود را برای استقبال از مسافران نوروزی آماده می‌کنند، علاوه بر آماده سازی اقامتگاه‌ها برای لذت بردن بیشتر شما از طبیعت، جاده‌های هموار نیز همراه با امنیت و اطمینان خاطر در کنار شما خواهند بود تا سفری بی خطر را تجربه کنید.   امنیت و آرامش مسافران نوروزی با گشت‌های شبانه روزی   بیکی معاون اداره کل راهداری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: طرح نورزوی طبق سال‌های گذشته با هدف ایمن سازی محور‌ها و احساس امنیت و آرامش مسافران نورزوی اجرا می‌شود.

بیکی ادامه داد: این طرح از ۲۰ اسفند تا ۱۷ فروردین در استان در بخش‌های مختلف مانند بهسازی محور‌ها، ترمیم و تعمیر، پاکسازی، ایمن سازی و احداث و تکمیل روشنایی‌ها انجام می‌شود.  
وی گفت: این طرح در ۵ هزار کیلومترجاده‌های استان استان مانند بزرگ راه‌ها، محور‌های اصلی و فرعی وروستایی با ۳۴ تیم، ۳۸۸ نیرو و ۱۳۹ ماشین آلات سبک و سنگین در ۲۴ پایگاه با هدف ارائه خدمات به مردم و مسافران انجام می‌شود.
معاون اداره کل راهداری استان نیز همچنان افزود: گروه‌های اجرایی در محور‌ها به طور شبانه روزی و هر ۲۴ ساعت در گشت هستند تا در صورت هر مشکلی در حوزه راه اقدامات مورد نظر انجام و مسیر برای هموطنان هموار شود.  
قسمت جذاب هر سفر، مزه کردن انواع غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی و محلی آن دیار است که سفرتان را شیرین‌تر می‌کند و شما مسافران در هر سفره خانه، نوروزگاه‌ها و رستوران‌های استان گلستان می‌توانید بدون تردید انواع خوراکی‌های خوشمزه را بخورید و به عنوان سوغاتی هم هدیه دهید.   مسافران نوروزی نگران بهداشت و سلامت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نباشند   علوی نیا مدیر گروه بهداشت محیط استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: طبق برنامه‌های ابلاغی وزرات بهداشت طرح نظارت نوروزی ۹۸ از ۲۰ اسفندماه آغاز و تا۲۰ فروردین ۹۸ ادامه خواهد داشت.

علوی نیا افزود: دراین طرح ۱۸ گروه نظارتی و ۴۳ گروه بازرسی به تعداد ۱۵۰ نفر به طور شبانه روزی و در ایام تعطیل و غیر تعطیل بر تمام مواردی که با سلامتی مردم مرتبط است فعال هستند.

وی افزود: در این ایام این گروه‌ها برتمام مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران‌ها، کبابی‌ها، شیرینی فروشی‌ها، اماکن عمومی و سامانه‌های آبرسانی و عرضه کننده دخانی و نوروزگاه‌ها نظارت و بازرسی دارند.

وی گفت: اولویت کار ما مربوط به مراکزی است که محصولات شب عید مانند شیرینی و آجیل فروشی هاست که از ۱۵ بهمن تشدید نظارت‌ها آغاز شده است.

علوی نیا افزود: براساس تصمیم گرفته شده در طرح نوروزی نظارت و بازرسی‌ها از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی حداقل ۲ بارانجام می‌شود.

وی در پایان گفت: در سال گذشته حدود ۲۸ تن مواد غذایی غیر بهداشتی معدوم سازی شد و برخی از فروشندگان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به دلیل مراجعه زیاد گردشگران از مواد غیر بهداشتی هم استفاده می‌کنند و به تمام مسافران و گردشگران توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند و در اسرع وقت به شکایات بررسی و در صورت لزوم پلمپ خواهند شد.

قابلیت‌های استان گلستان بر هیچکس پوشیده نیست وهر ایرانی با هر سلیقه‌ای می‌تواند گلستان را مقصد سفر‌های نوروزی خود قراردهد، استانی که سوغات و هدیه اش به شما میهمانان آرامش، امنیت، خاطره‌های خوش همراه با صفا و صمیمیت خواهد داد.  
گزارش از گنجا محمودی   انتهای پیام / اس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

گروه بهمن با سبدی از محصولات متنوع خود از جمله امپاور BD500،FAWJ6  تک محور ، X9،  فورس ۱۲ تن و نیز  امپاور BD300 در شهرک حمل و نقل کالای اهواز حضور خواهد داشت تا رانندگان بتوانند از نزدیک با آخرین قابلیت‌های روز این گروه خودروسازی آشنا شوند.

این رویداد روزهای 5 و 6 اردیبهشت ماه از ساعت 8 الی 12 و16:30 الی18:30 برگزار می‌شود که رانندگان فرصت رانندگی با محصولات X9، امپاورBD500  و FAWJ6 تک محور را خواهند داشت.

گفتنی است؛ کامیون امپاور BD300 محصول 19 تن بهمن دیزل است. کامیون BD300 از موتور شناخته شده CUMMINS بهره می‌برد که با حجم موتور ۶۷۰۰ cc قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار را تولید می‌کند.

کشنده امپاورBD500 با موتور شناخته شده CUMMINS با حجمی معادل ۱۱۸۰۰ ccتوانایی حمل ۴۴ تن بار را دارد. این کشنده از سال ۱۴۰۱ توسط شرکت بهمن دیزل تولید و روانه بازار شده است. 

همچنین X9 از دیگر محصولات پیشرفته بهمن دیزل است که توان رقابت با بهترین کشنده‌های اروپایی را دارد. این محصول مجهز به موتور 13 لیتری با توان 560 اسب بخار و گشتاور 2600 نیوتن‌متر، گیربکس اتوماتیک 12 دنده ZF آلمان و ریتاردر هیدرولیکی 5 مرحله است. این خودرو مجهز به انواع سیستم‌های پیشرفته کنترلی و ایمنی از جمله کروز کنترل تطبیقی، ترمز ضدقفل و ترمز اضطراری هوشمند است. 

کشنده فاو J6 از موتور شش سیلندرWUXI  با تزریق مستقیم و مجهز به توربو شارژ و اینترکولر و گیبرکس ZF و 16 دنده دستی با ریتاردر هیدرولیکی گیربکس پنج مرحله‌ای عرضه خواهد شد. این کشنده از نظر امکانات رفاهی با کولر و بخاری درجا، یخچال و کتری مسافری، صندلی راننده با تعلیق پنوماتیک با گرم‌کن و سردکن با قابلیت تنظیم در شش جهت، کروز کنترل و سیستم‌های ایمنی نظیر AEBS و LDWS، چراغ رانندگی در روز و ده‌ها امکانات دیگر عرضه می‌شود.

کامیون فورس F210 با موتور CUMMINS با حجم ۴۵۰۰cc توانایی حمل ۱۲ تن بار را دارد. فورس F210 یک خودروی تجاری ایمن، مدرن و راحت است. فورس ۱۲تن باری ایمن است چون از فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد. ترمز به عنوان مهمترین ابزار ایمنی خودرو در فورس ۱۲ تن از پیشرفته‌ترین روش‌ها بهره می‌گیرد و از سایر رقبای داخلی خود برتر است.

دیگر خبرها

  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد
  • پایان سفر پرماجرای مسافران قطار تهران - گرگان
  • سیل جلوی قطار را گرفت؛ انتقال مسافران با اتوبوس
  • سیل جلوی قطار تهران - گرگان را گرفت | انتقال مسافران در راه مانده با اتوبوس
  • تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی