Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@07:47:39 GMT

15 مورد رفع تصرف بستر رودخانه ها در سروآباد انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۲۸۰۰

15 مورد رفع تصرف بستر رودخانه ها در سروآباد انجام شد

سنندج - ایرنا - رئیس امور منابع آب سروآباد گفت: 15 مورد رفع تصرف بستر رودخانه ها در این شهرستان انجام و بە وضعیت سابق بازگرداندە شد.

ارسو مینویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حفاظت و حراست از رودخانە ها و جلوگیری از تخلفات ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانە ها، خاک ریزی در بستر، برداشت غیرمجاز مصالح رودخانە ای و آلودگی آب رود خانەها از وظایف بسیار مهم اداره منابع آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این راستا با فعالیت مستمر اکیپ گشت و بازرسی آب های سطحی، 690 متر مربع از بستر تصرف شدە رودخانە های سطح شهرستان رفع تصرف شدە و بە وضع سابق بازگرداندە شدە است.
رئیس امور منابع آب سروآباد یادآور شد: در این رابطه تعداد 30 نفر شناسایی شده و پرونده یک نفر متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
وی اضافه کرد: از مهمترین تخلفات انجام شده می توان به ساخت و ساز غیر مجاز، خاکریزی در مسیر رودخانە، تغییر مسیر جریان آب و کاشت نهال در بستر رودخانە اشاره کرد.
مینویی اظهار داشت: برابر مادە دوم قانون توزیع عادلانە آب، تعیین پهنای بستر و حریم رودخانە ها، انهار، نهر طبیعی، مسیل، مرداب و برکە اعم از اینکە آب فصلی و یا دائم داشتە باشند با وزارت نیرو است.
وی تاکید کرد: کشاورزان، باغداران و عموم مردم قبل از هرگونە فعالیت و انجام معاملە زمین در حاشیە رودخانە ها و آبراهە ها، استعلامات لازم از ادارە منابع آب جهت تعیین پهنای حریم و بستر را انجام دهند.
وی گفت: با توجە بە آمارهای جهانی کشور ما جزء 10 کشور اول دنیا بە لحاظ وقوع سیل و خسارات ناشی از آن بە شمار می رود کە سروآباد نیز با توجە بە حجم بالای بارش ها، شیب زیاد حوزە های آبریز، رودخانە های فصلی و دائم و سایر فاکتورها مستعد این پدیدە است.
رئیس امور منابع آب سروآباد افزود: تصرفات حریم و بستر رودخانە ها بە اشکال و طرق مختلف می تواند سبب تغییر مسیر جریان آب، آب گرفتگی معابر، فرسایش خاک و خسارات جانی و مالی در هنگام وقوع سیلاب شود.
به گزارش ایرنا، کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود که میزان بارندگی سالانه این استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه هستند.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7354 / 3034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رفع تصرف رودخانه منابع آب سروآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع احداث پارکینگ در بستر رودخانه بالیقلوچای تحت رصد دادستانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از مرکز رسانه دادستانی اردبیل، جلال آفاقی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص احداث پارکینگ در حریم بالیقلوچای برای یک هتل و نگرانی جمعی از شهروندان اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم در دستگاه قضایی شخصا موضوع را رصد می‌کنم و اجازه تضییع حقوق عمومی به هیچ شخصی داده نمی‌شود.
دادستان اردبیل با تاکید بر ضرورت طرح منطقی دغدغه‌ها و مطالبه‌گری‌ها، مسئولان مرتبط را نیز بر استقبال از انتقادات سازنده و دلسوزانه و از سویی برشفاف‌سازی و تبیین لازم در ارتباط دوسویه با مردم در امور مربوط به مدیریت شهری فراخواند.
آفاقی افزود: بسیاری از شایعه‌ها در بستر فقدان اطلاعات و آگاهی است و در صورت شفاف‌سازی بسیاری از شائبه‌ها از بین می‌رود.
دادستان اردبیل با اشاره به اقدامات دادستانی در پیگیری موضوع مطرح شده در خصوص پارکینگ مقابل هتل مدنظر ادامه داد: هرچند موضوع مطرح شده با رعایت حقوق عمومی و برای استفاده عموم و حفظ حریم رودخانه و فضای سبز مطرح شده، اما به لحاظ ضرورت بررسی دقیق و پیشگیری از هرگونه مشکلات احتمالی، در حال حاضر منتفی اعلام شده است.
آفاقی تاکید کرد: موضوع تحت رصد دادستانی است و هرگونه اقدام قضایی مورد نیاز صورت خواهد پذیرفت.
پارکینگ در حریم رودخانه بالیخلی‌چای اردبیل در جلوی هتل احداث نمی‌شود
این در حالی است که شهرداری اردبیل در اطلاعیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: هیچ‌گونه مجوزی از سوی شهرداری اردبیل جهت احداث پارکینگ در مقابل هتل یاکاموز و حریم رودخانه صادر_نشده‌است.
بر اساس این اطلاعیه احداث پارکینگ در طرحح ساماندهی رودخانه بالیخلی‌چای در روبروی هتل نیز پیش‌بینی نشده و بنابراین از سوی کمیسیون ماده ۵ نیز ابلاغی مبنی بر احداث پارکینگ صورت نگرفته‌است و این موضوع از جانب شهرداری اردبیل از همان روز‌های اولیه منتفی است.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۶۵۲ مترمربع از اراضی ملی «مغانک» از دست زمین‌خواران
  • مردم از توقف در بستر رودخانه‌ها پرهیز کنند
  • ۳۹ هکتار از اراضی ملی اشنویه رفع تصرف شد
  • انجام ۱۳ کیلومتر آزادسازی تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها
  • فیلم|اجاره بستر رودخانه قانونی است!
  • جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در دلفارد جیرفت
  • هشدار سطح قرمز هواشناسی در لرستان
  • چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟
  • هشدار به مسافران ۵ استان؛ از تردد در حاشیه رودخانه خودداری کنید
  • موضوع احداث پارکینگ در بستر رودخانه بالیقلوچای تحت رصد دادستانی