Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@10:00:31 GMT

سوختگی را از هفت سین امسال دور کنیم

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۲۸۵۷

سوختگی را از هفت سین امسال دور کنیم

اراک - ایرنا - چهارشنبه سوری سنت دیرین ایران باستان است که آموزه های اخلاقی و پیام های متعددی را دارد اما در سال های اخیر به دلیل آمیختگی آن با رفتارهای پرخطر مشکلات زیادی را در سلامت مردم و سلب آرامش عمومی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه پایانی سال نزد ایرانیان از گذشته های دور با برگزاری رسوم و آیین های خاص همراه بوده که کارویژه های آن تقویت پیوست های اجتماعی، مشارکت جویی و الفت بیشتر مردم با هم، توجه به نیکی، سلامت و عافیت طلبی و اشاعه نشاط است اما، با تغییر شیوه های این رسم در سال های اخیر جای جای ایران در این ایام به کارزاری از آتش افکنی تبدیل می شود که جز آزار، آسیب های جسمانی و روحی و خطرآفرینی چیز دیگری با خود ندارد و گاه حوادث تلخ و جبران ناپذیر آن کیفیت زندگی فرد و خانواده ها را تغییر می هد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایرانیان باستان براین باور بوده اند که فروهر ( دلاور حفاظت کننده) در چهارشنبه پایانی سال به زمین می آید و برکت و نیک روزی را به ارمغان می آورد و به همین منظور با افروختن آتش در سامگاه سه شنبه پایانی سال به استقبالش می رفتند.
ایرانیان گاه این آتش را بر روی بام و گاه در کوچه و گاه در معابر برپا می کردند که شمار گله های آتش باید به عدد مقدس سه و هفت همخوان می شد و به معنای روشنایی و سمبل گفتار نیک، رفتارنیک و پندار نیک بود.
در دوران ساسانیان این جشن از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بودو همه می کوشیدند که به آتش احترامی خاص بگذارند و فسردگی سال را به آتش سپرده و دل زنده و سرشار از امید پای در سال جدید بگذارند.
در شاهنامه فردوسی اشاره هایی درباره بزم چهارشنبه ای آستانه نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است.
واژه چهارشنبه سوری به معنای سرخی و و جشن در روز چهارشنبه است و در جریان این رسم آتش بزرگیبرپا شده همه از روی آن می پرند و ارزوی شادکامی و سلامت می کنند.
«زردی من از تو، سرخی تو از من» نجوایی است که حین پریدن از آتش در چهار شنبه پایانی سال از زبان ها جاری می شود که در واقع به معنای تطهیر و پاک سازی و دعای نیک است و به بیان دیگر ایرانیان با ادای این جمله خواستار عبور از بیماری و مشکل هستند و آرزوی سرخی و گرمی می کنند، این آیین وابسته به دین یا قومیت افراد نیست بلکه نوعی خیرخواهی و درایت را در خود دارد.
مردم استان مرکزی در سال های نه چندان دور در قالب چهارشنبه سوری گرد آتش اجتماع می کردند و با آرزوی ایام نیک با آجیل مشکل گشا، سنت پختن حلوا، قاشق زنی، شال انداختن را اجرا کرده و اوقات به یاد ماندنی خلق می کردنداما، این مراسم دچار تحول ساختاری شده و جای خود را به برخی رفتارهای پرخطر چون استفاده از مواد محترقه و آتش زا داده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: نیروها و کادر درمانی اورژانس در سطح 32 پایگاه فوریت های پزشکی استان در سه شنبه آخر سال آماده باش کامل دارند.
دکتر «پریا بهرامی» افزود: گروه های آموزش مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار و خطرآفرین از اوایل اسفندماه جاری در بیش از 20 مدرسه حضور یافته و آموزش های لازم را ارایه کرده اند.
وی بیان کرد: طرح مشترک اورژانس، آتش نشانی و پلیس استان مرکزی برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری کلید خورده که در قالب آن اقلام آگاهی بخش تهیه و در بین اقشار مختلف جامعه توزیع شده است که علاوه بر نکات هشدار دهنده روش های درمانی اولیه در حوادث و بلایا نیز ارایه شده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: نشست های هماهنگی درون و برون سازمانی برای اقدام های لازم در خصوص چهارشنبه آخر سال نیز از اواخر بهمن ماه جاری برگزار شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
دکتر بهرامی یادآور شد: 76 مصدوم در چهارشنبه آخر سال پارسال به مراکز درمانی این استان به جز شهرستان ساوه اعزام شدند که این تعداد نسبت به مدت مشابه قبل 19 درصد کاهش داشت.
وی عنوان کرد: 60 نفر از مصدومان مرد و 16 نفر زن بودند و 33 نفر از این افراد در گروه های سنی زیر 20 سال، 31 نفر در گروه سنی 20 تا 40 سال و 12 نفر بالای 40 سال بودند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: آسیب دیدگی 25 نفر از مصدومان اعزام شده به بیمارستان ها از ناحیه چشم، سه مورد صورت، 6 آسیب از ناحیه پا، 29 مورد آسیب از ناحیه دست، پنج مورد سر، چهار مورد تنه و چهار مورد سایر اعضا بود.
دکتر بهرامی تصریح کرد: پارسال در چهارشنبه آخر سال یک مورد قطع عضو از مصدومان مراجعه کننده انجام شد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک نیز گفت: کارگروه پیشگیری از حوادث شب چهارشنبه آخر سال با حضور سازمان ها و نهادهای امدادی و آموزشی از جمله اورژانس، هلال احمر، صدا و سیما و آموزش و پرورش از بهمن ماه امسال برگزار شده است.
«مسعود آقازیارتی» افزود: پنج هزار اقلام آگاهی بخش ایمنی با عنوان « نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در بین جامعه هدف شهرستان اراک توزیع شده است.
وی بیان کرد: جشن ایمنی در اسفندماه امسال به مدت سه روز برای دانش آموزان اراکی در مقاطع مختلف تحصیلی در فرهنگ سرای شهر اراک برگزار شد و توصیه های لازم در خصوص خطرات استفاده از مواد محترقه پرخطر ارایه شد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ادامه داد: مربیان آموزشی این سازمان از نخستین روزهای اسفندماه در مدارس مختلف به ویژه دوره متوسطه حضور فعال داشتند و تذکر و هشدارهای لازم به دانش آموزان را گوشزد کردند.
آقازیارتی تصریح کرد: راه اندازی کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک»، نصب بنرهای هشدار دهنده خطرات آخرین سه شنبه شب (چهارشنبه سوری) سال و برگزاری نشست آموزشی و توجیهی برای مدیران و مربیان مدارس مقطع متوسطه با نگاه ویژه به مخاطرات چهارشنبه سوری از دیگر اقدام های انجام شده است.
وی گفت: نیروهای عملیاتی و ستادی آتش نشانی اراک در سه شنبه و چهارشنبه آخر سال به حالت آماده باش کامل هستند و در قالب تیم های ثابت و گشت های سیار در مناطق حساس، پمپ‌بنزین‌ها، مناطق حاشیه شهر و مراکز تفریحی برای ارایه خدمات حضور دارند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک افزود: نقاط پرخطر شهر برای استقرار خودروهای آتش نشانی و تسریع و سرعت عمل آتش نشانان در حوادث احتمالی جانمایی شده است.
آقازیارتی یادآور شد: 12 مورد حادثه در چهارشنبه پایانی سال گذشته توسط سازمان آتش نشانی اراک امدادرسانی شد که خوشبختانه این حوادث مصدومی در پی نداشت.
وی هشدار داد: انتظار است خانواده ها در روزهای پایانی سال به ویژه چهارشنبه سوری نظارت صحیحی بر فرزندان خود داشته باشند و آنان را از خطرات استفاده از موادمحترقه پرخطر آگاه سازند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز گفت: پلیس تدابیر لازم امنیتی را برای چهارشنبه سوری اندیشیده و انتظار است خانواده ها در این روز نظارت صحیحی بر رفتار فرزندان خود داشته باشند.
سردار عزیزی بیان کرد: پلیس با افرادی که در چهارشنبه سوری موجب سلب آسایش عمومی شوند و یا حرکات پرمخاطره داشته باشند برخورد جدی می کند.
وی تاکید کرد: 496 هزار و 226 عدد مواد محترقه کم خطر و پرخطر و 78 کیلوگرم سرنج و اکلیل در روزهای اخیر در استان مرکزی کشف و ضبط شده است.
مدیرکل دادگستری استان مرکزی در این خصوص گفت: والدین در چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) مراقب رفتارهای ناهنجار و خطرناک احتمالی فرزندانشان باشند و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی یا پلیس 110 اطلاع دهند و از برخورد شخصی با این موارد خودداری کنند.
حجت الاسلام «قاسم عبداللهی» افزود: افرادی که نسبت به خریداری، نگهداری، حمل، توزیع و یا فروش مواد منفجره و محترقه غیرمجاز اقدام می کنند به استناد بندهای پ، ث و تبصره ماده 12 قانون قاچاق اسلحه و مهمات به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم می شوند.
وی بیان کرد: افرادی که در چهارشنبه پایانی سال نسبت به اختلال در نظم، آسایش و آرامش عمومی اقدام کنند به استناد ماده 618 قانون مجازات اسلامی به مجازات حبس و شلاق محکوم می شوند.
مدیرکل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: متعرضان خیابانی که برای اطفال یا زنان در اماکن عمومی مزاحمت ایجاد کنند به استناد ماده 619 قانون مجازات اسلامی به حبس و شلاق محکوم می شوند و کسانی که نسبت به آتش زدن عمدی هر محل مسکونی و سایر اماکن عمومی و خصوصی و یا آتش زدن اشیای منقول دیگران اقدام کنند نیز به استناد ماده های 675 و 676 قانون مجازات اسلامی به حبس محکوم می شوند.
حجت الاسلام عبداللهی ادامه داد: عاملان احتمالی که اقدام به آتش زدن اشیای منقول دیگران و تخریب عمدی اشیای منقول یا غیرمنقول دیگران به وسیله موادمنفجره کنند به استناد ماده 678 قانون مجازات اسلامی به مجازات حبس محکوم می شوند و بخشش و تخفیفی در این راستا نیست.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نوروز چهارشنبه سوري استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۲۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت ۱۲۰۰ نفر در حوادث ترافیکی نوروز امسال

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۲۰۰ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جعفر میعادفر امروز در نشست خبری طرح سلامت نوروزی که با حضور وزیر بهداشت و معاونان بهداشت و درمان وزارت بهداشت در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، از آغاز طرح سلامت نوروزی در سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه در ایام تعطیلات نوروزی سال 1402، بیش از 1200 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند که امیدواریم امسال با رعایت قوانین رانندگی و تلاش سازمان‌های امدادی شاهد کاهش حوادث، مصدومیت‌ها و مرگ و میر در ایام نوروز باشیم.

وی از برگزاری جلسات ستاد سلامت نوروزی از یکماه پیش با حضور ذینفعان درون بخشی و برون‌بخشی برای تامین سلامت مردم و مسافران در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی خارج از وزارت بهداشت از جمله نیروهای مسلح، وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می‌کنند که هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در عید نوروز با آن‌ها انجام شده است.

ابراز خوشحالی کارشناس اورژانس بابل از پیام رهبر انقلاب/ احساس کردم دست خدا روی زمین بودم

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: تیم‌های نظارتی سازمان اورژانس کشور در کنار تیم‌های نظارتی معاونت‌های بهداشت و درمان به صورت مداوم، آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی در ایام نوروز را پایش و بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استمرار آماده‌باش آتش‌نشانی برای امشب و تمهیدات در ایام نوروز
  • آسیب ناشی از بمب‌دستی چهارشنبه سوری روی اثر تاریخی ۱۰۰۰ ساله سه‌گنبد ارومیه!
  • مهم‌ترین حوادث ۱۴۰۲؛ از قتل مهرجویی تا بازگشت تتلو
  • بازداشت عاملان پرتاب نارنجک به سمت ماموران پلیس در چهارشنبه سوری
  • عاملان پرتاب نارنجک به سمت ماموران پلیس در چهارشنبه سوری بازداشت شدند
  • بازداشت عاملان پرتاب نارنجک دستی به سمت ماموران پلیس در چهارشنبه‌سوری
  • خرابکاری فاجعه‌بار زن جوان حین رانندگی
  • حال نامساعد دو جوان قربانی آتش بازی‌های چهارشنبه سوری در مشهد
  • تصاویر| پل تاریخی خواجو، قربانی چهارشنبه‌سوری
  • فوت ۱۲۰۰ نفر در حوادث ترافیکی نوروز امسال