Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:15:57 GMT

عشایر البرز میزبان مسافران نوروزی می شوند

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۳۱۶۰

عشایر البرز میزبان مسافران نوروزی می شوند

کرج - ایرنا - مدیر امور عشایری استان البرز گفت که عشایر با برپایی سیاه چادر در 2 نقطه پرترد داین استان از مسافران و گردشگران نوروزی پذیرایی می کنند.

علی نقدی بازنشین روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سیاه چادرها در 2 منطقه ری زمین جاده کرج- چالوس و ورودی شهرستان نظرآباد کنار کارخانه فخر ایران برپا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: مسافران و گردشگران نوروزی ضمن استراحت و صرف چای و غذا در این سیاه چادرها با زندگی و فرهنگ و آداب و رسوم نوروزی و توانمندی های تولیدی عشایر استان البرز آشنا خواهند شد.
مدیر امور عشایر استان البرز اضافه کرد: همچنین در این سیاه چادرها انواع غذاها، شیرینی ها ، سوغات محلی و صنایع دستی تولیدی عشایر به گردشگران و مسافران نوروزی عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته سیاه چادرهای عشایر مورد استقبال فراوان بازدیدکنندگان قرار گرفت، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد در این سیاه چادرها گردشگران و مسافران نوروزی را با شیوه زندگی، آیین های نوروزی، آداب و رسوم و ظرفیت های تولیدی عشایر آشنا کنیم.
عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب 860 خانوار و جمعیت چهار هزار و 800 نفر تشکیل یافته که حدود 56 درصد آنان کوچنده هستند.
این تعداد عشایر در 84 سامان و 6 سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان البرز دارای 321 هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری از 148 هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کند.
همچنین عشایر البرز سالانه با تولید 6 هزار و 800 تن شیر، سه هزار و 700 تن گوشت و یک هزار و 300 تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.
6156/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سياه چادر عشاير البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۵ گردشگر گرفتار شده در مسیر برفی دریاچه‌های هویر و تار

رییس جمعیت هلال احمر دماوند از نجات ۵ گردشگر گرفتار شده در مسیر برفی دریاچه‌های «تار» و «هویر» خبر داد.

به گزارش مهر، سعید طاهری عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران از نجات ۵ گردشگر گرفتار شده در مسیر برفی دریاچه‌های «تار» و «هویر» خبر داد و اظهار کرد: در ساعت ۵ بامداد چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گزارشی مبنی بر گرفتار شدن پنج نفر در حوالی دریاچه «هویر» به هلال احمر دماوند اعلام شد که بلافاصله نجات گران هلال احمر از نزدیک ترین پایگاه امداد و نجات در شهر کیلان به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: گردشگران علی‌رغم انسداد جاده کوهستانی منتهی به دریاچه «هویر» و «تار» به علت شرایط نامساعد جوی اقدام به ورود به این محدوده کرده بودند که گرفتار شده و درخواست کمک خود را به جمعیت هلال احمر اعلام کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر دماوند گفت: پس از انجام هماهنگی و با تلاش دهیاری و شورای اسلامی و اهالی روستای «هویر» این مسیر کوهستانی برای دسترسی نجاتگران بازگشایی شد.

طاهری عنوان کرد: همزمان این گردشگران با راهنمایی عوامل جمعیت هلال احمر اقدام به پیمایش به موقعیت اعلام شده توسط هلال احمر کردند و به محل ایمن منتقل شدند.

وی در ادامه افزود: یک نفر که در این حادثه در اثر برودت هوا و شوک ناشی از حادثه دچار مصدومیت شده بود توسط عوامل امدادی به مرکز درمانی منتقل شد.

طاهری در پایان گفت: از شهروندان و گردشگران درخواست می‌شود به هشدارهای هواشناسی و موانع ورود به محیط‌های تفریحی و گردشگری توجه کنند و در صورت بروز حادثه، با تلفن ۱۱۲ ندای امداد جمعیت هلال احمر تماس بگیرند. جو و رحمتی بودند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • فیلم| درگیری بر سر جمع کردن چادرها در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • نجات ۵ گردشگر گرفتار شده در مسیر برفی دریاچه‌های هویر و تار
  • اختصاص ۸۰۰۰ مترمربع پارکینگ به روستای ابیانه
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان