Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام یوسف زاده با بیان اینکه می‌توان از فرصت اعتکاف برای تقویت معنویت و روحیه خود در جهت تکامل و تعالی استفاده کرد، گفت: اعتکاف به هیچ عنوان گوشه نشینی نیست زیرا دین اسلام و روح آن، دینی جمعی و اجتماعی است.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن یوسف زاده»  در گفتگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان که به مناسبت ایام اعتکاف ماه رجب انجام شد با اشاره به فلسفه اعتکاف، اظهار کرد: در روایت آمده: «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا؛ در ایام زندگی شما، اوقات و فرصت های مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار می دهد، بکوشید از آن فرصت ها استفاده کنید» در نظام تعلیم و تربیتی دین مبین اسلام، این فرصت ها پیش بینی شده است تا مومنین به خود و خدا برگردند و اگر دل مشغولی های دنیا و مشکلات زندگی آنها را درگیر کرده است با استفاده از این فرصت های معنوی بتوانند به اهداف والای خود دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: مومنین می‌توانند از فرصت اعتکاف برای تقویت معنویت و روحیه خود در جهت تکامل و تعالی استفاده کنند.

 

یوسف زاده در پاسخ به این سوال که اعتکاف به عنوان گوشه نشینی برای خداوند چه تفاوته ایی با عزلت نشینی های دیگر مکاتب دارد، تصریح کرد: اعتکاف به هیچ عنوان گوشه نشینی نیست زیرا دین اسلام و روح آن، دینی جمعی و اجتماعی است و اساساً با گوشه نشینی و عزلت نشینی مخالف است، بنابراین اعتکاف فریضه جمعی است که مورد سفارش دین اسلام قرار گرفته است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه اعمال و حرکات سفارش شده دین اسلام جمعی و اجتماعی است، گفت: اگر انسان بنا دارد به اهداف خود در قالب دین اسلام دست یابد، باید با جمع این اتفاق رخ دهد، زیرا بنابر آموزه های اسلام به تنهایی نمی‌توان مسیر پیشرفت و تعالی را طی کرد.

 

مولف کتاب «الگوی رسانه مطلوب» ابراز کرد: علامه جعفری پیرامون میل به حیات معقول می فرماید که این حیات دارای چهار مرحله است و یکی از آنها، گرداندن و پیرو کردن دیگران در زمینه شناختی است یعنی انسان ضمن آنکه شناخت نسبت به موقعیت، ارتباط با هستی، خود و خدا پیدا می کند و باید شناخت خود را به باور و عمل تبدیل کند، باید دیگران را نیز همراه خود کند زیرا اگر حرکت جمعی صورت نگیرد، موفقیتی نیز از آنِ ما نخواهد شد.

 

یوسف زاده تصریح کرد: اگر دیگران همراه نشوند، نشان دهنده شکست ما در ارتباطات و رفتارهای اجتماعی است بنابراین اگر بنا داریم موفقیتی کسب کنیم باید دیگران را نیز همراه خود کنیم.

 

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی با اشاره به اینکه الگوی هستی بر اساس زوجیت بنا شده است، ابراز کرد: انسان ها نیز بر این اساس زوج خلق شده اند و در هر عرصه و میدانی مکمل یکدیگر هستند بنابراین سنگ بنای نظام اجتماعی اسلام با توجه به زوجیت بنا شده است.

 

وی با بیان اینکه انسان برای آنکه وظیفه رهبری خود را برای دیگران اجرایی کند باید در ابتدا حرکت به سمت خالق داشته باشد، افزود: در ادامه این حرکت که انسان از سوی خالق به سمت خلق باز می‌گردد، می‌تواند که دیگر مخلوقات را به سمت خالق هدایت کند بنابراین افرادی که در فریضه اعتکاف به دنبال آن هستند که دیگران را هدایت کنند، باید ابتدا سفری به سمت خالق داشته باشند و آن زمان که در محضر خالق و معبود ادب پیدا کردند، مامور می شوند تا دست دیگران را به سمت خالق بگیرند.

 

یوسف زاده با اشاره به دستاوردهای اعتکاف برای سبک زندگی در رویکردهای اخلاقی و رفتاری، تاکید کرد: انسان یک موجود دوساحتی است یعنی دارای ساحت روحانی و جسمی است که هر دو آنها مکمل یکدیگر هستند، اگرچه هویت حقیقی انسان وابسته به بعد روحانی است اما بدون توجه به بعد جسمانی و طبیعی نیز امکان حرکت و تعالی وجود ندارد لذا برای آنکه انسان بعد اصلی خود را فراموش نکند تمامی مناسک و اعمال معنوی، ابعاد روحانی انسان را مورد توجه قرار داده است و در جهت تقویت این بعد برنامه‌ریزی شده‌اند.

 

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی اضافه کرد: فرصت حضور در مساجد برای اعتکاف، روزه ماه رمضان، اعمال حج و امثال آن ضمن انجام وظایف عبادی بستری برای شناخت شیوه حرکت در نظام اجتماعی اسلام است که در آنها ضمن آنکه همبستگی خود را با دیگر مومنان اعلام می‌کنیم، حرکت خود را از این مناسک جمعی آغاز می‌کنیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: حضور در جماعت اعتکاف و دیگر مراسم های جمعی همچون حج، نقطه عزیمتی برای حرکت های جمعی و اجتماعی است.

 

حجت الاسلام یوسف زاده در ادامه تصریح کرد: اگر سبک زندگی اسلامی دارای لایه های زیرین بینشی و حکمت نظری است باید بدانیم دارای لایه های سطحی،  ظاهری و کنشی نیز است که خود را در ابعاد مختلف زندگی و اجتماع ینشان می دهد بنابراین یکی از تمایزات اصلی سبک زندگی اسلامی با دیگر روش ها جایگاه اصیل و بی بدیل معنویات و اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی آن است.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه ابراز کرد: سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی تمایز های جدی دارد زیرا تعریف ما از انسان بسیار متفاوت است. در اسلام انسان دارای روح و جسم است که به شکل مکمل به انسان امکان حرکت می دهند، در حالی که سبک زندگی غربی نگاه مادی گرایانه به انسان و جهان دارد و تمام اهداف و غایاتی که آنها تعریف کرده‌اند، محدود به همین نگاه مادی است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سبک زندگی اسلامی انسان را به سمت معنویت دعوت می کند و انسان در آن از چارچوب ماده خارج شده و به سمت خلیفة الهی و خداوند حرکت می کند و لذا آیه شریفه «إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» به این معنا است که انسان در خویش خلاصه نشده است بلکه از خود آغاز می شود و به خدا نیز باز می‌گردد و ماده و زندگی دنیایی گذرگاه و معبری برای انسان است که اگر قبل و بعد آن را مورد توجه قرار ندهیم خود را محدود و گرفتار کرده‌ایم چنان که غرب نیز امروز به این مشکل گرفتار است.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان ایام نوروز دیدار با مراجع شبستان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل چهارشنبه سوری بازار مراجع نشست خبری رهبانیت مراسم اعتکاف سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور

رئیس سازمان سنجش: همسر یکی از آنها دچار حادثه‌ای شد و تا آخر قرنطینه بی‌خبر بود، زمانی که به خانه رفت مراسم چهلم را برگزار کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فارس

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • (ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • (ویدئو) جنجال تمرین مختلط ورزش رزمی در لواسان
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • رئیس جمهور، اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان