Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@06:31:48 GMT

از دیدگاه امام علی (ع) تحول انسان، عیدآفرین است

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۳۲۲۶

از دیدگاه امام علی (ع) تحول انسان، عیدآفرین است

اگر روزی برای انسان تحول آفرین باشد آن روز عید است و معیار عید بودن این است که انسان توجه کند در ساحت های مختلف زندگی چقدر به آن زلالی و شفافیت رسیده است.

خبرگزاری شبستان _ سرویس قرآن و معارف: «بیان زیبا و نورانی امیرالمومنین (ع) درباره عید قابل توجه است که: "کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید / هر روزی که در آن گناه نشود عید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" در حقیقت معیار عید، عبد بودن است و انسان به میزانی که تسلیم خداوند می شود و زمینه های تحول درونی را در خود فراهم می کند به عید و بهار می رسد. از این جا معلوم می شود که معیار عید بودن خود انسان است . از دیدگاه امام علی تحول انسانی عیدآفرین است و زمان معیار تحول نیست. اگر روزی برای انسان تحول آفرین باشد آن روز عید است و معیار عید بودن این است که انسان توجه کند در ساحت های مختلف زندگی چقدر به آن زلالی و شفافیت رسیده است. حدیث امام علی علیه السلام می گوید معیار تحولات عید را در انسان جستجو کن.»

آنچه در ادامه می آید گفتگوی ما با حجت الاسلام دکتر «یحیی جهانگیری سهروردی»، مبلغ بین المللی درباره معیار حقیقی عید و مبارک بودن در آستانه بهار و عید نوروز است. 

 

 

در آستانه عید نوروز قرار داریم. اگر بخواهیم معیاری برای عید بودن تعیین کنیم از دیدگاه شما آن معیار عید یا مبارک بودن ایام بر انسان چه خواهد بود؟

اگر بخواهیم عمیقا به بحث سال نو و تحول نگاه کنیم می بینیم که تفاوتی میان سال ها نیست. سال 97 همان سال 96 بود در حقیقت یک سری روزها و هفته ها و ماه ها که در سال 96 بودند در سال 97 هم تکرار شدند و به همان ترتیب رفتند. فروردین همان فروردین بود و شنبه ها و جمعه ها همان شنبه ها و جمعه ها. اگر ظاهری نگاه کنیم می بینیم که اساسا تحویل سال به واسطه تکرار چرخش زمین به دور خورشید اتفاق می افتد و ماه به واسطه چرخش ماه به دور زمین و روز به واسطه چرخش زمین به دور خودش و حقیقت آن است که چه ما باشیم و چه نباشیم این حرکت ها وجود خواهد داشت. زمانی که ما در این زمین حیاتی اکنون هم که ما بر روی این زمین زندگی می کنیم همچنان این حرکت ها تداوم دارد و بعد از ما هم خواهد بود.

در حقیقت شما بر این دیدگاه هستید که تکرار روزها فی نفسه نمی تواند مبدا یک تحول و تغییر باشد؟

بله، روزها و ماه ها و سال ها می آیند و می روند همچنان که در این سال ها برای من و شما اتفاق افتاده است که چه بخواهیم و چه نخواهیم این نظم مستقر در نظام عالم ایجاب می کند و این حرکت ها  و چرخش ها که اجرام بچرخند و روزها و ماه ها و سال ها روی دهد اما آنچه در این میان مهم و ارزشمند به نظر می رسد این است که ما این تغییر مکرر را به رشد مستمر تبدیل کنیم و این زمانی اتفاق می افتد که ما معیار تغییر را نه خورشید و نه زمین که خود انسان قرار دهیم.

اساسا از یک منظر بالاتر به این داستان آمدن سال جدید وقتی نگاه کنیم متوجه می شویم که چه بسا جای جشن و شادی نیست چه بسا جای عبرت گرفتن و واکاوی فرصت های از دست رفته است، وقتی هر سال می گذرد انسان در حقیقت یک گام بلند به سمت مرگ خویش برمی دارد و فاصله او و رخت بر بستن از این سرای گذرا کم تر می شود. این طور بگویم که هر سال نو این علامت را به ما می دهد که فرصت های بازگشت کوتاه تر می شود  و زمان پیش رو برای اتفاقات بیشتر تنگ تر و بدین ترتیب ظرفیت های تو در آینده محدودتر می شود.

پس از این زاویه سال نو می تواند مبارک نباشد؟

بله سال نو همیشه نمی تواند مبارک باشد اما از منظری دیگر می تواند سال نو مبارک باشد به شرط این که انسان در سال گذشته به تجربه و دانش و آگاهی بیشتری رسیده باشد و سرمایه افزون تری را به دوش بکشد آن وقت آمدن سال نو برای چنین انسانی می تواند مبارک باشد به خاطر این که فرصت های بیشتری برای افزایش آگاهی و بینش در برابر او قرار گرفته است.

پس عیار نو و مبارک بودن سال جدید این است که تو تا دیروز چه چیزها و عادت هایی را به دوش می کشیدی و اکنون چه فرصت های جدید را می توانی بیافرینی اما این که کسی فرصت دیروز خود را به سرمایه آفرینی تبدیل نکند آن وقت سال جدید یعنی پایان فرصت هایی که از دست رفته است.

پس  معیار مهم این است که انسان خود را محور تحولات قرار دهد انسان از خود بپرسد در دوره ای که روی این کره خاکی زندگی می کند و در این توالی زمانی قرار دارد روزهایش را چطور گذرانده و برای رسیدن به بهره و سرمایه بیشتری از روزهای پیش رو چه می خواهد بکند.

برای تحقق این هدف چه باید کرد؟

اول از همه این است که ما به تصویر واقع بینانه ای از سال و سال های سپری شده برسیم یعنی منبه تصویر اجمالی از آنچه در سال یا سال های گذسته انجام دادم برسم و این نمی شود مگر این که ما فعالیت های خود را به طور منظم در جایی ثبت کنیم و به حافظه اتکا نکنید. بنده چندین سال است که هر سال همه اتفاقات روزانه و حوادث و آنچه انجام داده ام از هر اتفاق خوب و بدی که رقم زده ام ثبت می کنم آخر سال که می شود معمولا سررسید را باز می کنم و یک ترند می بینم  و به فرض متوجه می شوم که من در سال 97، 8 دستاورد و 2 اتفاق بد را تجربه کردم و بعد بر اساس نتایجی که دستم می آید یک معدل موفقیت می گیرم که دستاوردهای من در سال گذشته در چه زمینه هایی بوده و موانع چه نقاطی بوده اند بنابراین با داشتن یک تصویر از سالی که گذشته بهتر می توانم روی نقاط ضعف خود متمرکز شوم و نقاط قوت خود را بیشتر تقویت کنم و با همین نگاه پلان سال جدید را برای خود می چینم که فی المثل حرکت های من در حوزه علم و خانواده و ... چگونه باید باشد.

به عبارت دیگر شما می گویید که برنامه ریزی درست بدون ارزیابی دقیق امکان پذیر نیست؟

اگر ارزیابی ها صورت بگیرد روزها تکراری نمی شود.  اساسا نوروز برای این است که "نو – روز" باشیم یعنی به آن طراوت در روز دست پیدا کنیم اما اگر من می بینم که هر چه زندگی ام را می کاوم چیزی نو و بدیع و خلاقانه در این زندگی یافت نمی شود معلوم است که هنوز برای من نوروز فرا نرسیده است و البته اگر کسی می خواهد به این نوروز درونی و حقیقی برسد بدون ارزیابی و داشتن برنامه عینی و عملی نمی تواند به مقصود خود دست یابد.  اگر هم رشدی صورت گیرد رشدی کاریکاتوری و غیر متوازن خواهد بود.

انعکاس عید در روایات و سیره معصومان ما چگونه است؟

عید در فرهنگ اسلامی معنای زیبا و دقیقی دارد. عید به معنای بازگشت از "عود" است و عید یعنی عود به اصل، یعنی برگردیم به آنچه که در ما اصل و حقیقت است و این بازگشت بدون گذر از آن آلایش هایی که ما را در بر گرفته اند امکان پذیر نیست.  عید یعنی این که ما دوباره به آن زلالی درون خود برگردیم و این به واسطه پیرایش ها و تطهیرهاست و اگر این پیرایش ها نباشد زمان ما را با خود می برد. بیان زیبا و نورانی امیرالمومنین (ع) درباره عید قابل توجه است که: "کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید / هر روزی که در آن گناه نشود عید است." در حقیقت معیار عید، عبد بودن است و انسان به میزانی که تسلیم خداوند می شود و زمینه های تحول درونی را در خود فراهم می کند به عید و بهار می رسد. از این جا معلوم می شود که معیار عید بودن خود انسان است . از دیدگاه امام علی تحول انسانی عیدآفرین است و زمان معیار تحول نیست. اگر روزی برای انسان تحول آفرین باشد آن روز عید است و معیار عید بودن این است که انسان توجه کند در ساحت های مختلف زندگی چقدر به آن زلالی و شفافیت رسیده است. حدیث امام علی علیه السلام می گوید معیار تحولات عید را در انسان جستجو کن.

 

 

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان ایام نوروز دیدار با مراجع شبستان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل چهارشنبه سوری بازار مراجع نشست خبری عید در اسلام عید بهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم

فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موضوع بودجه و تامین بودجه سازمان‌ها گفت: در مورد بودجه، دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه‌ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت ۱۰-۱۵ آن‌را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نگاه  عملا هنوز حاکم است و ایراداتی دارد، گفت: این دیدگاه بودجه‌ای مبتنی بر تحول نیست و الزامی هم به رعایت سیاست‌های جدید ندارد.

سلیمانی افزود: در برنامه بودجه تلاش می‌شود دولت این دیدگاه قدیمی را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند بر این اساس که چه ماموریتی از بخش‌ها می‌خواهیم؟؛ به عنوان مثال ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و برخی نهاد‌ها مولود انقلاب  و برخی دیگر هم از قبل بودند. برخی‌ها ماموریت شان کمرنگ شده و برخی ماموریت شان پررنگ‌تر شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان و مقامات بالادستی، مجموعه‌هایی که درگیر با نخبگان هستند شامل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم میشوند که  اکنون باید به جد پررنگ‌تر دیده شوند و بودجه هایشان تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ تغییراتی را از سوی مجلس داشتیم که بودجه ملی نخبگان از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ بنا شده بود ۱۴۰۲ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبینش که بالغ بر ۱۰۰ هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی‌دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: متاسفانه تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد این بودجه محقق شده و ۶۰ درصد هنوز محقق نشده است.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به ۵۰۰ نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. در صدد بودیم از استعداد‌هایی که از کمیته امداد دریافت وجه می‌کنند  حمایت ویژه‌ای داشته باشیم که این دو مورد اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، متاسفانه این اعتبار را نداریم که بدهیم به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و هر چه تلاش می‌کنیم متاسفانه بدنه سازمان برنامه و بودجه همراهی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما خودمان برای این تخصیص‌ها نگرانیم، زیرا بودجه ۱۴۰۲ آنطور که باید تحقق نیافت. ۱۴۰۳ تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود. حاضریم هر جا که هست دفاع کنیم ولی نهایتا سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش‌ها نداریم و می‌گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم نهایتا این قول را بدهیم که مشکلات نخبگان را برطرف کنیم، مهاجرت نخبگان را سعی کنیم متوقف کنیم و حتی در یک مرحله‌ای معکوس.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می‌خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل‌ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می‌خواهیم در همه جای دنیا چه کشور‌های پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را دارند.

سلیمانی تصریح کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می‌کند و برایشان شغل در نظر می‌گیرد؛ مسکن می‌دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می‌کند. نتایجشان را هم می‌گیرد. برای اولین سال که گزارش می‌دهد اعلام می‌کند شاهد مهاجرت معکوس است. چینی‌هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: این اتفاق می‌افتد، نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می‌کنند، اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش‌هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها
  • گزارش زبان معیار و این بار، ایران اکسپو
  • آخرین جزئیات روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال
  • رسانه‌ها آماده یک تحول عظیم و حوادث بزرگ در منطقه باشند
  • دیدگاه ژورنالیست؛ اریک تن هاخ هر چه سریع‌تر باید برود
  • ببینید | دیدگاه رهبر انقلاب از اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح
  • پاسخی بر یک کلیپ زرد و تأسف‌ برانگیز