Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از لرستان، این سنگ نوشته مربوط به دوره ابوسعید برسق کبیر از امرای سلطان محمود سلجوقی است و در حدود سال 513 هجری قمری نوشته شده‌ است و هدف از ایجاد آن اطلاع دستورات و قوانین حکومتی به مردم بوده است. کتیبه سنگ نوشته در جنوب شرقی راه خرم‌آباد به خوزستان در خیابان شریعتی شهر خرم‌آباد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سنگ نوشته که پیش از این مردم به زبان محلی به آن «برد نوشته» می‌گفتند به زبان فارسی و خط کوفی و بر قطعه سنگ بزرگی نوشته شده‌ است و با بسم‌الله شروع می‌شود.
بنای این اثر تاریخی سنگی به ارتفاع سه و نیم متر در واقع صخره‌ای عظیم است که به شکل مکعب مستطیل تراش خورده است. گوشه‌های اين سنگ با جهات فرعی منطبق است. متن این اثر به خط کوفی در چهار سطح آن نقر شده است، به‌گونه‌ای که از چهار جهت قابل مشاهده است. البته متن نقر شده بر روی هر سطح این مکعب مستطیل تکرار متن سطوح دیگر نیست و در واقع کل متن، یک نوشتار چهار صفحه‌ای را شامل می‌شود که از پهنه جنوب شرقی شروع می‌شود و به پهنه شمال شرقی پايان می‌يابد.
در این کتیبه، یکی‌ از حاکمان سلجوقی به نام امیر اسفهسالار کبیر، ظهیرالدین و الدوله، معین‌الاسلام، طغرل لتکین ابوسعید برسق، احکامی به شرح زیر در آن نوشته‌اند: 1 ـ منع مردم از پوشيدن لباس ابريشمی 2ـ اجازه علف‌چرانی به دامداران.

انتخاب محل برای احداث این اثر با دقت خاصی صورت گرفته است. این نقطه که امروزه درست در کنار راه ترانزیت تهران ـ خوزستان واقع شده در زمان ساخت این اثر نیز یک نقطه استراتژیک ارتباطی و مواصلاتی بوده است به‌گونه‌ای که هر کس که می‌خواسته از منطقه فلات ایران به عراق سفر کند ناگزیر می‌بایست حتماً از این تنگه عبور کند.
ساخت دژ مستحکم نظامی فلک‌الافلاک خرم‌آباد در فاصله کمتر از هزار متر از این سنگ نوشته در زمان ساسانیان نیز مؤید این مسئله در زمان مورد نظر است. سنگ نبشته خرم‌آباد در سال 1334 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 398 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فرهنگی سنگ نوشته خرم آباد محمد علی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رهبر انقلاب به درخواست متفاوت یک کارگر از ایشان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حاشیه دیدار امروز کارگران با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، رهبری در واکنش به اقدام یکی از کارگران که روی چفیه نوشته بود: «انگشتر آقا» فرمودند: آن آقایی که یک چفیه بلند کرده و روی آن نوشته انگشتر اگر انگشتر می‌خواهد بیاید بگیرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899066

دیگر خبرها

  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • مزاح رهبر انقلاب با روش عجیب یک کارگر برای گرفتن انگشتر
  • این سریال مشهور، صداوسیما را به شدت عصبانی کرد
  • واکنش رهبر انقلاب به درخواست متفاوت یک کارگر از ایشان
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • عکسی از دست‌نوشته متفاوت یک کارگر در دیدار امروز با رهبری
  • یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری
  • قانون نانوشته!
  • نوشته یکی از کارگران نیشکر هفت تپه خطاب به رهبر انقلاب در دیدار امروز | عکس
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند