Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسابقات بین‌المللی قرآن از توفیقاتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پیام حفظ وحدت امت اسلامی به اجرا درآمد که به موجب آن، هزاران قاری و حافظ در طول سال چشم‌انتظار برگزاری مسابقات هستند. در این راستا هرساله با نزدیک شدن به ایام برگزاری مسابقات سراسری قرآن، برخی اظهار نظرها و بعضاً انتقادات از سوی پیشکسوتان و فعالان عرصه قرآنی در رابطه با نحوه برگزاری مسابقات مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌اکبر حنیفی از اساتید علم قرائت قرآن که سال‌ها تدریس و داوری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن را بر عهده دارد. معتقد است از نظر تأثیرگذاری، مسابقات بین‌المللی قرآن توانسته هیجان و انگیزه را در جوانان برای شرکت در مسابقات قرآن ایجاد کند، اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که تصمیماتی که از سوی مسئولان قرآنی در این زمینه اتخاذ می‌شود، تأثیراتی منفی و مثبت در روند مسابقات خواهد داشت.

وی تاکنون در بیش از ۲۵۰ مسابقه قرآن داوری کرده و ۱۵ بار نیز به مسابقات خارج از کشور به منظور تدریس و داوری اعزام شده است و عضویت در شورای عالی قرآن صدا و سیما و شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی از توفیقات این پیشکسوت و خادم‌القرآن به شمار می‌آید. شرح کامل گفت‌وگو با «علی‌اکبر حنیفی» در آستانه برپایی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را می‌توانید در زیر بخوانید.

- با گذشت بیش از سی سال از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به نظر شما چقدر این فرآیند توانسته در زمینه جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی مؤثر باشد؟

از نظر تأثیرگذاری، شکی نیست که مسابقات بین‌المللی قرآن به عنوان یک انگیزه و هدف برای افرادی که در کورس مسابقات و در جریان کار و فعالیت قرآنی قرار می‌گیرند، بسیار اثرگذار است. در هر حال، متسابقان با انجام تمرینات سخت و تلاش فراوان، هدفشان این است که در مسابقات بین‌المللی به مقام دست پیدا کنند که این مقام هم موجب این شود، بتوانند به عنوان یک قاری بین‌المللی در جامعه مطرح شوند و به شهرتی که حقشان هست برسند و از امتیازات این مقام استفاده کنند.

طبیعی است که خیلی‌ها برای رسیدن به این مقام با هم در رقابت قرار بگیرند و لذا مسابقات بین‌المللی این تأثیر را گذاشته و مشاهده می‌کنیم که این هیجان و انگیزه در جوانان و مخصوصاً قاریان خیلی تأثیرگذار است و نفرات دوم و سوم و ... هم می‌توانند این امید را داشته باشد که مثلاً نفر دوم به مالزی برود و همینطور مسابقات دیگر، این‌ها می‌تواند در ایجاد انگیزه در جوانان تأثیرگذار باشد، البته تصمیماتی که در این ارتباطات، گرفته می‌شود، تأثیراتی به صورت منفی و مثبت خواهد داشت.

- در رابطه با مدیریت این حرکت قرآنی در کشور، چه نکاتی را قابل طرح می‌دانید؟

برخی تصمیمات در سال‌های اخیر در رابطه با مسابقات اجرایی شده از جمله اینکه دیگر در مسابقات سراسری مقام اول تا سوم مشخص نمی‌شود، این یک تأثیر منفی در جوانان گذاشته و یک حالت سردرگمی به وجود آورده، باید هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم از ابتدا برنامه‌ریزی و طراحی کنیم که هر اتفاقی می‌افتد به صورت شفاف در مسابقه انجام شود، این رقابت را تشدید می‌کند و تأثیرگذار خواهد بود، اما این تصمیم که مقام ممتاز اعلام شود و بعداً بین ممتازین و عالی‌ها دوباره یک مرحله دیگر گذاشته شود سپس معلوم شود که چه کسی اول باید به مسابقات بین‌المللی برود، کارهای غیرشفافی است که بعداً می‌تواند اثر مخربی داشته باشد.

قطعاً کسانی که مسئولیت این کار را عهده‌دار هستند، حسن نیت دارند، لکن این کار خطایی است و باید از این روند جلوگیری شود.

- به عنوان یک داور و پیشکسوت قرآن، چه روشی را برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن توصیه می‌کنید؟

آنچه قبلاً تجربه شده در مورد رشته‌های موجود و شیوه برگزاری مثلاً فرض کنید در رشته حفظ کل، حفاظ قوی از سراسر جهان می‌آیند در سنوات گذشته غیر از یک دوره که به پیشنهاد من در زمینه برگزاری مسابقات عمل کردند و نتیجه خوبی هم گرفتند و همه راضی بودند، اما دوباره تحت تأثیر نظر برخی کارشناسان قرار گرفت. شیوه‌ای که در مسابقات معمول است، همانطور که مشاهده می‌کنید مثلاً در رشته حفظ و قرائت از یک نفر در زمینه حفظ یک سؤال یک صفحه‌ای یا 20 خطی می‌پرسند که ممکن است نمایندگان برخی کشورها وارد نباشند، اینقدر از وی غلط می‌گیرند تا این یک سؤال تمام شود و آنها هم با ترتیل‌ها و لحن‌های غیر مزین می‌خوانند که خیلی خسته کننده است و این سؤال تمام نشده دوباره یک سؤال دیگر مطرح می‌کنند و به همین شکل ادامه می‌دهند و گاهی وقتی این‌ها از تلویزیون پخش می‌شود، آنقدر سطحش پایین است که مردم عادی ابراز می‌کنند که از این افراد تبحر بیشتری دارند. وقتی که خواندن‌ها و حفظیات صحیح نیست، چه لزومی دارد که ما در ملاء عام اینطور سطح مسابقاتی را که در سراسر جهان پخش می شود پایین بیاوریم. این کار شایسته ای نیست و مردم و حضار هم خسته می‌شوند.

لذا پیشنهاد می‌کنم که این‌ افراد در یک سالن دیگر، با هرچند سؤال که مد نظر است داوری شوند، نمرات محفوظ شود و یک سؤال هم فقط در سالن مسابقات که همه می‌بینند، پخش شود که داور صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا و حسن حفظ فقط به همان یک سؤال نمره دهند و آن نمره حفظ با نمره حفظ در سالن جمع شود و معدلش برای شخص لحاظ شود در اینصورت مسابقه جذابتر و قویتر می‌شود به این ترتیب حتی کسانی که خیلی خوب نیستند و یا ضعیف هستند را می‌توانند به فینال نیاورند، البته اسم این مرحله را نمی‌توان فینال گذاشت اگر به صورت حذفی باشد، می‌توانند اسم فینال روی آن بگذارند در غیر اینصورت یک مسابقه دو مرحله‌ای می شود که بخشی از سؤالات حفظ را در یک مرحله قبل می‌خواند و یک سؤال را در منظر عمومی می‌خواند که به همه فن قرائات هم نمره داده می‌شود و این روش صحیح است.

در مسابقه قرائت هم باید تغییر روش دهیم. روش فعلی خیلی سنتی است اینکه از یک نفر می خواهیم قرائت کند و همه قراء هم در اوایل خواندن قرائت یکسان دارند و همه بیات می‌خوانند با آهنگ‌ها و روش‌هایی که تقریباً ثابت و اکثراً هم ضعیف است. البته بعضاً هم خوب هستند اما بدلیل هیجانات و التهابات مسابقه نمی‌توانند خوب بخوانند، تعدادی هم خوب می‌خوانند و در کل مسابقه قرائت به این شکل است که از 4 تا 8 دقیقه یک نفر با هر کیفیتی قرائت می‌کند و ما هم پخش می‌کنیم، این روشی است که از هزاران سال پیش وجود دارد و هیچ تغییری نکرده در حالی که مسابقه قرائت قرآن دارای آیتم‌های متعدد هست همان طور که در مسابقات ورزشی آیتم‌های مختلف دارد، مثلاً در مسابقه کشتی بعضی حرکت ها دو امتیازی و برخی سه امتیازی و الی آخر ولی در مسابقه قرائت اینگونه نیست یک عده به عنوان داور هستند که ایرادات متسابق را می‌گیرند و از او نمره کم می‌کنند تا بالاخره به یک نمره برسند. البته ما نمی‌خواهیم همه جوانب و بخش‌ها را رد کنیم، اما بخشی از کار باید اصلاح شود.

- چه راهکاری وجود دارد برای اینکه مسابقات بین المللی قرآن شکل مسابقه بگیرد و از حالت انفرادی خارج شود؟

به اعتقاد من در یک مسابقه قسمت‌های مختلف برای ما امتیازات خاصی دارد، مثلاً وقف و ابتدا و نفس بلند یک امتیاز است، ارتفاع صوت یا اینکه بم صدا به کجا می‌رسد و شناخت مقام‌ها مهم است، به عنوان مثال یک قطعه را در مقام بیات و یک قطعه را در مقام حجاز و ... پخش کنیم و از شرکت‌کنندگان در گروه‌های پنج نفری بخواهیم عین همین که خوانده شده را قرائت کنند، مشخص می‌شود که آیا این مقام‌ها را تشخیص می‌دهند یا خیر یا در یک پرده صوتی یک قطعه‌ای را پخش کنند که این پرده صوتی خیلی بالاست بعد بخواهیم که از این پرده صوتی شروع به خواندن کنند و همین آهنگ را بخوانند و یا یک پرده صوتی پخش کنید که خیلی بم است و سؤال کنید که چه شخصی می تواند اجرا کند این گونه مسابقه هیجان‌انگیز و جذاب می‌شود، بنابراین باید 10 تا 15 آیتم اینچنینی درنظر بگیریم و به مسابقه بگذاریم که مسابقه درواقع شکل مسابقه بگیرد. فرایندی که طی آن نفرات اول تا سوم و غیره مشخص می‌شوند در حالیکه به صورت انفرادی برگزار می‌شود، نمی‌توان به عنوان مسابقه تلقی کرد.

ملودی‌های خاصی در قرائت هست که برخی توانمندی اجرای آنها را ندارند و نمی‌توانند اجرا کنند، می توانیم در مسابقه یک ملودی پخش کنیم و از شرکت کنندگان بخواهیم اجرا کنند، ممکن است خیلی‌ها نتوانند اجرا کنند و بدین ترتیب ضعف و قوت افراد مشخص می‌شود، به این ترتیب کسی که رتبه اول را کسب می‌کند حرف و حدیثی در کار نخواهد بود و مسابقه جذاب می‌شود.

بنیانگذاری این روش در ایران انجام شده ما در دنیا به عنوان کشور پیشگام در مسابقه طرحی ارائه کردیم و روشی ایجاد کردیم که ممکن است بسیار جذاب باشد. جوانان می‌دانند که ارزش‌ها در مسابقات قرآن چیست و مردم هم می‌دانند که بر اساس معیارهای خاص داوری انجام می‌شود، لذا جنبه آموزشی و تبلیغی مسابقات کم است.

- چه روشها و مصداق‌هایی را در رشته حفظ قرآن توصیه می‌کنید؟

در خصوص رشته‌ها باید تحولی در مسابقات انجام شود و عده ای کارهای مفهومی انجام می دهند، به اعتقاد من این روش‌ها مسابقه‌ای نیست و حوزه‌ای است که اگر در حوزه این روش را داشته باشند، اشکال ندارد، اما روش‌های مسابقه‌ای نیست. از جمله در مسابقه حفظ باید حفظ موضوعی را در دستور کار قرار دهیم، یعنی موضوعات هم در 100 الی 200 موضوع مشخص شود و در هر موضوع 10 آیه مبنا در نظر گرفته شود یا آزاد اعلام کنند که شامل مفهومی، موضوعی و حفظ مطلق قرآن است و به این ترتیب قدرت حافظ مشخص می‌شود و کسی که در حفظ موضوعی با این روش‌ها آشنایی دارد، پرفسور قرآن است و برای هر موضوعی فرد می‌تواند از قرآن سند ارائه کند. اما در حفظ مطلق فرد نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

در رشته‌ی قرائت هم باید حتماً اختلاف قرائات در نظر گرفته شود، در حال حاضر در برخی کشورها بر اساس جمع القرائات مسابقه برگزار می‌کنند، یعنی فرد باید در 10 رشته قرائت کار کرده باشد تا بتواند نمره بگیرد، اما در ایران تازه این کار شروع شده است که بسیار خوب است. در کنار آن باید رشته دیگری برای پیشرفت و ترقی همه داشته باشیم و آن هم قرائت‌های غیر تقلیدی است، یعنی قرائت‌هایی که فرد خودش صاحب سبک باشد، یعنی کسی که ادعا می‌کند من می‌توانم طوری قرائت کنم که از کسی تقلید نکنم به شرطی که توأم با استانداردهای قرائت قرآن باشد که متأسفانه این کار انجام نشده به جهت قاری پروری لازم است که این کار انجام شود. این سه رشته نیاز زمان ماست و در گذشته باید انجام می‌شد و خیلی از کشورها در این زمینه از ما جلو افتاده‌اند.

و لذا به صلاح نیست تعداد داوران و مخصوصا داوران ایرانی زیاد است و بهتر است یک داور ایرانی بیشتر در جهان نباشد و اینکه مسابقات را به صورت منظومه ای برگزار می کنند مثل مسابقات دانشجویان و طلاب و روشندلان به صورت همزمان کار خوبی است ولی نقایص باید برطرف شود تا منجر به بهبد کار شود فقط داورها هم باید تغییر کند نه اینکه داوران کنار گذاشته شوند و اینطور نباشد که گویی شناسنامه داوری مسابقات بنام این افراد خورده است ما هرسال یک تعداد آدم خاص مسابقات را داوری می کنند و این تصمیم عالمانه نیست. داوران باد هرسال تغییر کنند

با توجه به اینکه چندین دوره داوری مسابقات بین المللی را در ایران و خارج از ایران انجام داده‌اید، نظر شما در رابطه با مجموعه داوری مسابقات چیست؟

به عقیده من در زمینه داوری باید اجازه دهند که نیروهای جدید وارد عمل شوند، البته از تجربیات قبلی‌ها هم استفاده شود تیم داوری باید هوشمندانه انتخاب شوند البته تاکنون از مجموعه داوری و کیفیت مسابقات رضایت خوبی را شاهد بودیم و امیدواریم این روند ادامه یابد.

- مسابقات بین المللی قرآن را از لحاظ ساختاری چگونه ارزیابی می کنید؟

مسابقات را خیلی تجملاتی برگزار می‌کنند، اما از درون و محتوا هیچ پیشرفتی ندارد، چندسال هست که مسابقات خیلی شلوغ شده و تشریفاتی برگزار می‌شود، بدلیل اینکه موارد مختلف را همزمان به این مسابقات آورده‌اند و تقریباً تکرار نمایشگاه قرآن در این مسابقات هم انجام می‌شود. در نمایشگاه قرآن این اشکال وجود دارد که امکان دیدن آخرین دستاوردها یا محصولات و تکنولوژی‌های جدید به صورت سهل و آسان وجود ندارد، آنجا تبدیل به یک فروشگاه بزرگ شده است. مسابقات بین‌المللی قرآن نیز این اواخر بسیار شلوغ است و افرادی که حضور می یابند اذیت می‌شوند البته دست‌اندرکاران بسیار زحمت می‌کشند و باید بررسی و کارشناسی بیشتری صورت پذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مسابقات بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد بین المللی نوروتاک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مقتدایی با اشاره به استقبال دانشجویان از برگزاری این رویداد­ ­گفت: این رویداد را سالیانه برگزار می‌کنیم و امسال رویداد نوروتاک با مشارکت جمعیتی بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی علوم پزشکی و علوم شناختی برگزار شد. دکتر مقتدایی گفت: استفاده از علوم اعصاب در امورات روزمره زندگی و جامعه و استفاده از آن برای پیشبرد فناوری‌های نوین پزشکی باعث می‌شود خدمات بهتری به مردم ارائه شود و در حقیقت کیفیت زندگی مردم را بالا ببرد، رشته‌های علوم اعصاب می‌تواند در استفاده و توسعه فناوری‌های نوین به ما کمک کند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   در دو دهه اخیر در حوزه علوم اعصاب فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است که یکی از نتایج آن توسعه فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی است که می‌تواند موجب افزایش کیفیت زندگی مردم شود. قرار است ­­در رویداد نوروتاک، مسائل بین رشته‌ای که مورد مناقشه است از نظر علمی فلسفی و روانشناسانه به بیان ساده بررسی و نتایج به زبان ساده به عموم مردم بیان شود. ۹ سخنران در همایش امسال نوروتک­ ­به ارائه مباحثی با موضوع صلح و تعارض - تاب آوری - ادراک زمان؛ از نورون تا تجربه ذهنی - فرمانبرداری و همراهی - توهم و خیال - نوروآرت - یک، دو، سه؛ آینده - ملال و جهل - و آگاهی در هوش مصنوعی پرداختند.

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه 
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • آمادگی ایجاد کمپ بین‌المللی کاراته کشور در همدان را داریم
  • رویداد بین المللی نوروتاک