Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین چهارشنبه سوری در حالی که نماد خردورزی در تاریخ ایران باستان بوده است اما امروز با آتش افروزی های خطرناک و استفاده از مواد محترقه و منفجره از اصالت خود دور شده که نیازمند فرهنگسازی است.

خبرگزاری شبستان – چهارمحال و بختیاری

 

آئین چهارشنبه سوری به عنوان آئینی ایرانی، مجموعه ای است از مناسک، آداب و رسوم فراوانی که در سراسر ایران به صورت های مختلفی در شب چهارشنبه پایانی هر سال برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در هر بخشی از سرزمین کهن ایرانی، شهروندان در چهارشنبه سوری کارهایی را برای دوری از بدی و بلا و همچنین برگزاری شادی و سرور انجام می دهند.

 

صرف آجیل و شیرینی، پخت آش یا سایر غذاهای حاصل از دانه های نباتی، برافروختن آتش، گرفتن فال حافظ یا فال گوش ایستادن، قاشق زنی و شال اندازی، پاشیدن آب و شکستن کوزه های کهنه از جمله سنت هایی است که مردم مناطق مختلف کشور به مناسبت چهارشنبه سوری انجام می دهند و بدین ترتیب می توان آن را به عنوان مقدمه ای برای برگزاری مراسم جشن نوروز دانست.

 

اما این سنت دیرین در سال های اخیر رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.

 

آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی های بی ملاحظه چهارشنبه پایان سال تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی در برپایی این مراسم می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد.

 

سردار غلامعباس غلامزاده با اشاره به چهارشنبه سال آخر و مخاطراتی که در این خصوص وجود دارد، گفت: در همین راستا ۲۳ هزار عدد مواد محترقه در استان کشف و ضبط شده است.

 

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین ۱۳ توزیع کننده مواد محترقه نیز در استان شناسایی و دستگیر شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: مخالف شادی و نشاط مردم نیستیم اما رفتارهای پرخطری که برای مردم خطرآفرین است و منجر به حادثه می شود را تحت کنترل قرار می دهیم تا در چهارشنبه آخر سال شاهد حادثه ناگواری نباشیم.

 

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری با آرزوی سالی توام با امنیت و سلامت برای مردم خاطرنشان کرد: رانندگانی که در شب چهارشنبه سوری با حرکات نمایشی بخواهند آسایش مردم را بگیرند خودروهای آنها توقیف و در تعطیلات عید در پارکینگ نگهداری می شود.

 

بابک زمانی پور با اشاره به آین های خاص چهارشنبه سوری در سال های گذشته گفت: ایرانیان در گذشته سالی یکبار از روی آتش می پریدند تا بدی و نحسی را از خود دور کرده و مهیا برای ورود به سال جدید شوند.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ در چهارمحال و بختیاری افزود: مردم باستان با آتش زدن بوته ها در پشت بام یا حیاط منزل خود تا پاسی از شب بیدار بودند و علاوه بر شادی و سرور به مناجات نیز می پرداختند.

 

وی تصریح کرد: چهارشنبه سوری یک جشن دورهمی است و به ما می گوید که در این شب باید در کنار خانواده به جشن بپردازیم از همین رو توصیه می شود خانواده ها این جشن را در کنار یکدیگر برگزار کنند تا امنیت و سلامتی فرزندان آنها در بیرون از خانه به خطر نیفتد.

 

این پژوهشگر تاریخ، چهارشنبه سوری را نمونه بارز صله رحم یکی از ارزش های دین اسلام عنوان کرد و گفت: در این شب مردم به خانه بزرگترها می روند و با خواندن شعر «زردی من از تو، سرخت تو از من» و پریدن از روی بوته های آتش آرزوی تندرستی و سلامتی برای خود می کنند.

 

زمانی پور افزود: سنت های پسندیده ای در آئین چهارشنبه سوری نهفته است که اگر از سوی افراد آگاه تبیین شود این سنت به اصلات های گذشته خود بازمی گردد و از نفوذ ناهنجاری های اجتماعی در آن جلوگیری می شود.

 

بیش از ۲۰۰ تکنسین اورژانس و ۲۰ تیم آتش نشانی برای خدمات رسانی به مصدومان احتمالی چهارشنبه آخر سال در چهارمحال و بختیاری آماده و تجهیز شده اند.

 

در چهارشنبه سوری سال گذشته در استان ۲ نفر بر اثر استفاده از مواد محترقه مصدوم شدند.

 

سنت های دیرین با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته است و رفتارهای مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم از قبیل استفاده از مواد منفجره و آتش زا که شادی و امنیت دیگران را به خطر می اندازد در هیچ یک از آئین های باستانی دیده نمی شود از همین رو تقاضا می شود مردم ضمن احترام به حقوق دیگران و پایبندی به اصل سنت های دیرین خود از انجام رفتارهای خطرآفرین پرهیز کنند.

 

گزارش از سجاد عباسی

 

پایان پیام/361

منبع: شبستان

کلیدواژه: دیدار با مراجع خبرگزاری شبستان چهارشنبه سوری شبستان مراجع ایام نوروز شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل بازار مراجع و علماء آیین باستانی چهارشنبه سوری عید نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زیرساخت های کشاورزی در حوزه جنوب ایلام یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله چراغی ظهر یکشنبه در آیین برداشت گندم در دشت عباس دهلران اظهار کرد: بی شک کشاورزی از منابع غذایی بشر است وکشاورزان با تلاش نان حلال بر سر سفر خود وخانواده می‌آورند.

وی افزود: مجموعه دولت و نظام و مردم برای توسعه کشاورزی و زیرساخت‌ها که قطب حوزه جنوب است باید توجه و پیگیری ویژه شود.

وی از پیگیری مسئولان قدردانی کرد و افزود: باید بیش از پیش به مشکلات مردم و به ویژه قشر کشاورز توجه شود و از جهاد کشاورزی و فرمانداری که پیگیر مشکلات کشاورزان دشت عباس بودند قدردانی می‌کنم.

وی مردم را سرمایه اجتماعی جامعه دانست و گفت: مردم دین خود را ادا کره‌اند و امروز نوبت مسئولان است که خادم مردم و بیش از گذشته در خدمت مردم باشند، با ورود به مجلس حتماً مشکلات مردم و حوزه انتخابیه را به جد پیگیری و دولت و نظام در کنار مردم است و همراهی وهمکاری مردم روند توسعه را دو چندان می‌کند.

جشن برداشت گندم در دهلران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و فرماندار ویژه دهلران و امام جمعه شهرستان دهلران، منتخب مردم حوزه جنوب در مجلس دوازدهم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای مملح در بخش دشت عباس انجام شد.

کد خبر 6084318

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • انجام ۲ هزار و ۴۴۲ نمونه برداری از فرآورده‌های تولیدی در زنجان
  • مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • روایت بشار اسد از خروجی دیدارهای سوری‌ها با مقامات آمریکایی
  • ضرورت گفتمان‌سازی با مردم با محوریت جوانی جمعیت
  • چگونه ایرپاد های فیک را از اصل تشخیص دهیم؟
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین
  • تقویت زیرساخت های کشاورزی در حوزه جنوب ایلام یک ضرورت است
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ ضرورت گفت‌وگو با سایر علوم