Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@19:37:30 GMT

بهترین مکان‌ نگهداری دارو در منزل کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۳۶۰۹

یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: محل نگهداری داروها باید خنک، خشک و تاریک بوده و باید در دمای اتاق 25 درجه نگهداری شود اما متاسفانه در فرهنگ اجتماعی شهروندان ایرانی داروها در یخچال نگهداری می‌شوند. آفتاب‌‌نیوز : نجمه برات‌زاده اظهار کرد: در ابتدای موضوع، یک تقسیم‌بندی از داروها داریم که بیشتر مردم بدون توجه به توصیه‌های پزشک و داروساز نسبت به تهیه داروها از داروخانه‌ها و یا حتی سوپرمارکت‌ها اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: داروها به طور روتین به دو دسته داروهای نسخه‌ای و داروهای بدون نسخه تقسیم می‌شوند که داروی نسخه‌ای همان طور که از اسمش پیداست فقط با نسخه پزشک معالج به بیمار داده می‌شود و داروی بدون نسخه را می‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد اما به شرط مشاوره با دکتر داروساز، یعنی داروساز اجازه دارد اگر مطمئن است دارو برای این بیمار مفید است آن را به او تحویل دهد.
این داروساز بیان کرد: نکته مهم دیگر در مورد تهیه دارو از داروخانه یا سوپرمارکت این است که در داروخانه فروشنده مشخص است، شرایط نگهداری دارو رعایت می‌شود و نظارت وزارت بهداشت وجود دارد اما در سوپرمارکت‌ها هیچ نظارت دارویی وجود ندارد و اصلا معلوم نیست که نکات لازم برای نگهداری دارو، رعایت شده یا خیر.
برات‌زاده ادامه داد: محل نگهداری داروها باید خنک، خشک و تاریک بوده و باید در دمای اتاق 25 درجه نگهداری شود اما متاسفانه در فرهنگ اجتماعی شهروندان ایرانی داروها در یخچال نگهداری می‌شوند.
وی افزود: نگهداری داروها در یخچال، کیفیت داروها را کاهش داده و اثربخشی آن را نیز کاهش می ‌دهد بنابراین مصرف این ‌ گونه داروها در درمان تاثیر مناسبی نداشته و دیدگاه بسیاری از مصرف‌کنندگان را نسبت به کیفیت دارو تغییر می‌دهد.
این داروساز با اشاره به نگهداری دارو در کابینت، اظهار کرد: در نگهداری دارو در منزل افراد باید توجه داشته باشند از آنجایی که حرارت، نور و رطوبت بر مواد موثره  دارو اثر می‌گذارد، بهتر است داروها را در کابینت‌های خنک و دور از نور و رطوبت قرار دهند.
برات‌زاده ادامه داد: از نگهداری داروها در کابینت بالای اجاق گازها، سینک ظرفشویی، حمام و سرویس بهداشتی باید خودداری کرد چراکه گرما و مخصوصا رطوبت این محیط‌ها باعث تخریب داروها شده و به این ترتیب ممکن است دارو کارایی مناسب در بدن را نداشته باشد.
وی با اشاره به نگهداری دارو در یخچال، افزود: بسیاری از افراد به تصور اینکه بهترین فضا برای نگهداری دارو در منزل فضاهای خنک است، اقدام به نگهداری دارو در فضاهایی مانند یخچال می‌کنند اما باید توجه داشته باشند که یخچال با وجود خنک بودن به دلیل مرطوب بودن به عنوان محل نگهداری تمام داروها نیست.
این داروساز اظهار کرد: باید تنها داروهایی را که توسط دکتر داروساز بر اساس بروشور دارویی توصیه شده است، در یخچال نگهداری کرد.
برات‌زاده با اشاره به نگهداری دارو در ظروف پلاستیکی، تصریح کرد: می‌توان از ظروف درب‌دار پلاستیکی که به صورت‌های مختلف در بازار وجود دارند برای  نگهداری دارو در منزل استفاده کرد.
وی یادآور شد: نکته قابل توجه و مهم در مورد نگهداری داروها، نگهداری دارو دور از دسترس کودکان است.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دارو نگهداری دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محدوده قلعه شوش، کاخ زمستانی هخامنشیان یا همان کاخ آپادانای شوش خودنمایی می‌کند.

به گزارش دلتامگ، کاخی که در اواخر دوره داریوش، حکومت اردشیر اول و اردشیر دوم در عظمت و شکوه بود. این در زمان شکوهش پر از مجسمه‌های بزرگ شیرهای بالدار بود و البته دیوارهای آجرکاری رنگی سربازان هخامنشی که الان در موزه‌های خارجی نگهداری می‌شوند. 

تاریخچه کاخ آپادانای شوش

آپادانا نوعی تالار ستون‌دار در معماری ایران باستان است که هم در شهر شوش ساخته شده و در هم تخت جمشید. این دو آپادانا از مهم‌ترین تالارهای ستوندار معماری ایران باستان هستند.

این کاخ به دستور داریوش کبیر، بر روی بقایای ساختمانی دوره عیلامی‌ها ساخته شد تا به‌ عنوان کاخ زمستانی این سلسله مورد استفاده قرار بگیرد. سال ساخت این کاخ ۵۲۱ ق.م بود که تا ۵۱۵ ق.م طول کشید.

مساحت کاخ آپادانا ۱۰ هزار و ۴۳۲ متر مربع بود که شامل چند بخش می‌شد: دروازه، حرم‌سرا، ۳ تا حیاط مرکزی، اتاق‌ها و کاخ پذیرایی. با این حال، نسبت به کاخ آپادانا تخت جمشید کوچک‌تر بود.

از مهم‌ترین کتیبه‌های کشف شده در کاخ آپادانا، کتیبه‌ای است که در آن درباره نحوه ساخت و ساز کاخ نوشته شده. براساس این کتیبه، کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول هخامنشی آتش گرفته. این کتیبه هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

راه‌های دسترسی به کاخ آپادانا شوش

این کاخ در شهر شوش خوزستان، حوالی بلوار امام خمینی قرار گرفته است و از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در شش ماه اول سال، ۹ صبح تا ۱۷ عصر شش ماه دوم سال امکان بازدید دارد.

بهترین زمان سفر به کاخ آپادانا شوش

طبق آمار سازمان گردشگری، بیشترین زمان بازدید از کاخ آپادانا شوش تعطیلات نوروز است چون هوا در این زمان مطبوع و مناسب است. علاوه بر آن، نیمه دوم سال نیز برای شهرهای جنوبی چون شوش مناسب است. اما اگر تابستان گذرتان به شوش و دیدن کاخ آپادانای شوش افتاد، هوای بسیار گرمی را تجربه خواهید کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک پرفروش ترین داروها در سال ۱۴۰۲ در ایران
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • کشف محموله دارو در زابل
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ بهترین پرچمدار سامسونگ چند؟
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • ۱۰۰ کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد