Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در فرهنگ خراسان‌جنوبی چون همه نقاط ایران زمین جشن‌های باشکوهی چون شب یلدا و به عبارتی شب چله تا مناسبت‌ها و جشن‌های مذهبی وجود دارد که شادی را به داخل خانه‌ها می‌آورد.

یکی از سورها و جشن‌هایی که از گذشته در فرهنگ ایرانی وجود داشته است چهارشنبه سوری بوده که بهانه‌ای برای دور هم بودن خانواده و فامیل و دوستان را فراهم می‌کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متأسفانه سال‌هاست استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا در این مراسم آن را از شکل آداب و رسوم قدیمی خارج کرده و آن را تبدیل به شبی دلهره‌آور کرده است.

هر چند سازمان‌هایی چون اورژانس و آتش نشانی آماده هستند ولی بهتر است با آگاه سازی فرزندان و مراعات برخی از نکات شب تلخی را برای خود و خانواده رقم نزنیم.

حسینی، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: به منظور تسریع در اعزام آتش نشانان به محل وقوع حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال، نیروها در ۲۰ نقطه شهر بیرجند مستقر می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین ۲۰ تیم عملیاتی به صورت ناوگان سبک موتوری و خودروهای سنگین در حوزه استحفاظی و متناسب با شرایط در بخش‌های مختلف مستقر خواهند شد.

تمام ۱۱۳ نیروی عملیاتی آتش نشانی آماده باش هستند

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ادامه داد: در شب چهارشنبه سوری سال جاری تمام ۱۱۳ نیروی عملیاتی آتش نشانی آماده در محل خدمت برابر برنامه‌ریزی های انجام شده حضور خواهند داشت.

حسینی افزود: سازمان آتش نشانی همچنین اقدام به آموزش‌های لازم با محوریت پیشگیری و ایمنی در نقاطی چون مدارس با اثر بخشی و خروجی مناسب انجام داده است که این مهم در همه مقاطع مختلف صورت گرفته است.

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه از حوادث در سطح شهر و حاشیه شهر با همکاری حوزه خدمات شهرداری بیرجند صورت پذیرفته و ادامه دارد و اخطاریه لازم در خصوص جمع آوری ضایعات از قبیل لاستیک مستعمل و جعبه‌های خالی میوه بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمان ایمنی شهرداری بیرجند بیان کرد: مکاتبه با ارگان‌های متولی در زمینه انسداد چاه‌های حاشیه شهر انجام پذیرفته است.

حسینی اظهار کرد: از شهروندان در خواست می‌کنیم از ریختن مایعات قابل اشتعال بر روی آتش، از روشن کردن آتش‌های بزرگ که موجب آتش گرفتن درختان می‌شود خودداری کنند و در صورت وقوع حادثه مراتب را سریع به ۱۲۵ اطلاع دهند.

۱۰ دستگاه آمبولانس در مرکز استان برای انتقال مصدومان احتمالی

علیرضا عباسی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در چهارشنبه آخر سال در مرکز استان ۱۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس یک دستگاه خودروی فرماندهی حوادث را پوشش می‌دهند.

وی اظهار کرد: ۴۰ نیرو نیز در این آمبولانس‌ها مستقر بوده و در هر شهرستان که مراسم چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود نیز آمادگی لازم اورژانس وجود دارد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در چهارشنبه آخر سال گذشته ۲۹ نفر مصدوم داشتیم که ۱۷ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و ۱۲ نفر به علت عمق جراحات به مراکز درمانی منتقل شدند.

بیشترین عضو آسیب دیده در چهارشنبه سوری دست و چشم است

عباسی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب دیدگان در سنین ۱۰ تا ۲۰ سال بوده اند، یادآور شد: بیشترین عضو آسیب دیده چشم‌ها و دست‌ها بوده است.

وی گفت: به شهروندان و هم استانی‌ها توصیه می‌کنیم در صورت هر گونه حادثه سوختگی انگشتر، النگو، گردنبند را از بدن فرد خارج کنند چرا که این‌ها اجسام فلزی بوده و گرما به خود جذب می‌کنند.

چند توصیه مهم

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در صورت هرگونه آسیب از زدن خمیر دندان و سیب زمینی در محل‌های سوختگی استفاده نکنند و برای التیام فرد مصدوم تنها از آب استفاده کنند.

عباسی با اشاره به اینکه امشب که در فرهنگ ما به چهارشنبه سوری مشهور است، والدین باید بیش از روزهای دیگر مراقب فرزندان خود باشند، گفت: رعایت نکردن مسائل ایمنی و روشن کردن آتش‌های بزرگ و آتش زدن لاستیک گاه اتفاقات غیر قابل جبرانی را رقم می‌زند.

به بهانه شادی و هیجان تلخی رقم نزنیم

نوروز و روزهای آغازین سال نو همیشه یادآور شادی و نشاط بوده است و همگان با نو شدن طبیعت و همراه با جوانه‌زدن شکوفه‌های بهاری دل را با دیدار دوستان و آشنایان و جشن‌های آغاز سال نو شاد می‌کنند.

اما افسوس که گاه عدم رعایت نکات ایمنی در برپایی جشن‌هایی چون چهارشنبه سوری و رفتارهایی که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارد حوادث تلخی را رقم زده و موجب می‌شود که نه تنها نوروز بلکه عمری را با رنج بگذرانیم.

بی شک هیچ کس با شادی و سرور مردم این سرزمین و به ویژه جوانان مخالف نیست چرا که لازمه توسعه هر کشور مردمانی شاد و پر نشاط است اما نباید این شادی و جشن به قیمت آسیب جسمی به هم استانی‌ها و به ویژه نوجوانان و جوانان منتهی شود.

کد خبر 4571814

منبع: مهر

کلیدواژه: حوادث چهارشنبه سوری خراسان جنوبی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار

محمود ایرانمنش با اشاره به برنامه‌ریزی لازم و هماهنگی با مدیران و نیرو‌های مربوط گفت: تمام نیرو‌های خدمات‌شهری در مناطق مختلف شهر کرمان، در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

وی افزود: همچنین ماشین‌آلات و ادوات موردنیاز برای مقابله با بروز هرگونه مشکل در هنگام بارش‌های احتمالی، پیش‌بینی و تمام محدوده‌هایی که احتمالا دچار آبگرفتگی می‌شود، پاک‌سازی و ساماندهی شده است.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مسدودشدن مسیر روان‌آب‌ها خبر داد و گفت: همچنین در کنار این اقدامات، هماهنگی بین‌بخشی با ارگان‌های خارج از شهرداری و همراهی و همکاری مطلوب با تمام واحد‌های ستادی و اجرایی مشترک در مواجه با بارش‌های پیش رو و مجهزشدن مناطق به تجهیزات، صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: توصیه ما به شهروندان، پرهیز از رهاسازی زباله‌ها در معابر و کانال‌ها، برای جلوگیری از انسداد کانال‌ها و ایجاد مشکل در دفع آب‌های سطحی و نیز تسهیل فرآیند‌های اجرایی مقابله با آبگرفتگی در زمان بارندگی است.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه مشکل در زمان بارندگی‌های آینده با مرکز ارتباط مردمی شهرداری به شماره ۱۳۷ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو به بهانه کمک
  • هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید
  • پیش‌بینی وقوع تندباد لحظه‌ای و گرد و خاک محلی در خوزستان
  • محمدخانی: هیچ هزینه‌ای برای عملیات‌های امداد و نجات دریافت نمی‌شود
  • گسترش بارش‌های بهاری طی امروز در آسمان مازندران
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز/ مدیرآن آماده‌باش شدند
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه
  • رسانه‌ها آماده یک تحول عظیم و حوادث بزرگ در منطقه باشند