Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصوبه راهبرد‌ها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی از سوی رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد راهبرد‌ها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را برای اجراء به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در متن کامل این مصوبه که در جلسه ۸۰۷ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، آمده است: مصوبه «راهبرد‌ها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی» که در جلسه ۸۰۷ مورخ ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی به تصویب رسیده است، ابلاغ می‌شود.
این مصوبه در بخش فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، شامل موارد تقویت هویت و غرور ملی در اقشار جامعه به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کمک گروه‌های مرجع و جلوگیری از هرگونه اقدام تضعیف‌کننده اتحاد و انسجام ملی با تأکید بر ایجاد انس، علاقه و تعصب به مؤلفه‌های هویت ملی همچون پرچم و سرود ملی و افتخار به ایرانی بودن، تبلیغ حمایت از کالای ایرانی و تولید و مصرف آن به‌عنوان ضرورت، عرق و افتخار ملی و نماد استقلال، خوداتکایی، خودباوری و هویت ملی، نهادینه‌سازی، خوداتکایی و تبدیل آن به باور ملی و تبیین پیامد وابستگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مصرف کالای خارجی، ترویج فرهنگ تحریم مصرف کالای قاچاق است.
همچنین در بخش ترویج فرهنگ رقابت سالم و سازنده میان تولیدکنندگان کالای ایرانی نکاتی مانند تضمین ارتقای کیفیت کالای ایرانی با رویکرد مرغوبیت کالا، براساس رعایت استاندارد‌ها و ارزیابی مستمر آنها، فراوانی، تنوع محصول، قیمت مناسب و افزایش قدرت انتخاب مشتری، فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت انصاف، اخلاق کسب و کار، حقوق و نیاز مصرف‌کننده و گسترش کمی و کیفی خدمات پس از فروش ابلاغ شده است.
این مصوبه در بخش حمایت مادی و معنوی، تبلیغی و ترویجی از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تولید، عرضه و مصرف کالا‌های ایرانی نیز بر اصلاح رویکرد تبلیغات عمومی به حمایت از تبلیغ محصولات استاندارد تولید داخل از رسانه‌های داخلی و فضای شهری و حمایت از تبلیغ محصولات ایرانی در رسانه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی خارجی زبان و تأکید بر لزوم استفاده از نام‌های ایرانی و خط و زبان فارسی در معرفی و تبلیغ کالا، نشان دادن و برجسته‌سازی استفاده از کالا‌های ایرانی توسط بازیگران در فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، هنر‌های نمایشی و تئاتر براساس ضوابط و مقررات و ساخت و پخش سریال‌های نمایشی فاخر، مستند‌های علمی و کاربردی، برنامه‌های آموزشی و کارشناسی نقد و مناظره، جشنواره‌های مرتبط درخصوص حمایت از تولید ملی، کالای ایرانی و کارآفرینان و تولیدکنندگان درجهت آموزش و ترویج کارآفرینی تأکید دارد.
همچنین برنامه‌ریزی برای ایفای نقش زنان در خانواده در راستای مصرف کالای ایرانی و اصلاح الگوی مصرف، ترویج مشارکت عمومی در حمایت از کالای ایرانی با استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی، اصناف، دانشگاهیان، هنرمندان و ورزشکاران، حمایت از شکل‌گیری نمانام (برند)‌های ویژه کالا‌های ایرانی و معرفی آن در سطح کشور‌های اسلامی، منطقه و جهان نیز ابلاغ شده است.

در این مصوبه حمایت از تولید آثار، محصولات و نشان‌های تجاری فرهنگی با رویکرد اسلامی- ایرانی و صادرات آن‌ها نیز با تاکید بر نکات علمی، مهارتی، فناوری و نوآوری، جهت‌دهی طرح‌های پژوهشی کاربردی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به تولید دانش، فناوری، کالا‌ها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها، ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های تحقیق و توسعه، ترویج فرهنگ خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگ‌سازی، ترویج، تقویت و توسعه شاخه‌های کار و دانش در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تاکید دارد.
در تبصره این مصوبه نیز آمده است: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ صنعت، معدن و تجارت؛ اقتصاد و دارایی و ورزش و جوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان ملی استاندارد موظفند براساس وظائف ذاتی و ظرفیت‌ها و امکانات، حسب مورد، برنامه‌های اجرایی بند‌های مرتبط و متناظر با خود را تدوین و اجرا کنند و گزارشی از نتایج اقدامات به‌عمل آمده را سالانه به دبیرخانه شورای عالی ارائه کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی حسن روحانی ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۴۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید

به گزارش جماران؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» بر ضرورت اقناع‌سازی،‌ رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه تاکید کردند.

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که عصر امروز-  سه‌شنبه - به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارش عملکرد یکساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله ۹۹ مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین «واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «واگذاری ماموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» از جمله مصوبات جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در این جلسه مباحث مفصلی نیز درباره موضوع عفاف و حجاب مطرح و بر ضرورت اقناع‌سازی،‌ رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه به‌ویژه در ادارات دولتی و همچنین اجرای وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه عفاف و حجاب تاکید شد.

در همین راستا مقرر شد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب تا هفته آینده برنامه‌های اجرایی،‌ ایجابی و فرهنگی خود را که در حوزه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است،‌ جهت بررسی و تصویب به دبیرخانه این شورا ارائه نمایند.

دیگر خبرها

  • با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»
  • ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای راهبردی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
  • بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟