Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@23:14:32 GMT

«مطر» حامی ایران است/ زبان فارسی در ترجمه فقر دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۴۱۴۹

«مطر» حامی ایران است/ زبان فارسی در ترجمه فقر دارد

یک مترجم با اشاره به جهانی شدن ادبیات عرب در جهان، گفت: در این شرایط بابد با افزایش تعاملات فرهنگی بهترین کتابهای عربی به فارسی و برترین ادبیات ما به زبان عربی ترجمه شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب گزیده اشعار «احمد مطر» از شاعران مشهور عراقی با عنوان «مراقب آزادی باشید» به تازگی از سوی انتشارات ایجاز ترجمه و منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد مطر از شاعران معروف عراقی است که از کشورش تبعید شده است و نگاه تحقیر آمیزی به سران کشورهای عربی دارد. به بهانه انتشار «مراقب آزادی باشید» گفتگویی با مترجم آن ، «قاسم ساجدی» که از جوانان فعال فرهنگی استان ایلام است، ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

توضیحی در مورد کتاب «مراقب آزادی باشید« بدهید.

این کتاب متشکل از 50 شعر سپید با موضوع سیاسی و اجتماعی که در نقد حکومت های آل سعود و بعثی سروده شده است. اشعار احمد مطر به عنوان اشعار اعتراضی در جهان شناخته شده است. این کتاب دومین کتابی است که ترجمه کردم.

 

چه برآیندی از مفهوم آزادی از اشعار مطر دارید؟

انسانیت حرف اصلی احمد مطر است. مطر معتقد است که انسان ها با هر نوع تفکر و اندیشه ای که در جامعه زندگی می کنند باید با ظلم مبازره کنند و سلطه را نپذیرند. مطر مخالف جریان سلطه است و معتقد است که شهروندان در هیچ جامعه ای نباید مورد اذیت و آزار قرار گیرند. مطر می گوید شهروندان با هر تفکر و اندیشه چه نجار باشند چه دانشمند باید در جامعه خود آزاد و راحت باشند و مورد ظلم قرار نگیرند. آزادی از نظر احمد مطر به معنای آزادی در ذهن ما نیست. در اشعار مطر آزادی که مبتنی بر مدنیت باشد باید در جامعه وجود داشته باشد و  ملت ها بتوانند راحت تر سرنوشت خود را انتخاب کنند.

 

شعر احمد مطر چه ویژگی هایی دارد؟

یک مساله در مورد آثار احمد مطر وجود دارد و آن این است که مطر خیلی صریح و بی پروا شعر می گوید. زبان شعری او ساده و بی پیرایه است. در کشورمان اگر شاعران و نویسندگان بخواهند اعتراضی در مورد وضعیت و مساله ای داشته باشند باید در لفافه و با پیچیدگی آن را بیان کنند. مطر ساده و بی پیرایه و بدون پیچیدگی شعر می گوید ضمن اینکه خیلی از آرایه های ادبی استفاده نمی کند. این شاعر کلمات را برای برانگیختن احساسات مخاطب کنار هم قرار می دهد.

 

نظر احمد مطر در مورد ایران چیست؟

احمد مطر شاعر مذهبی نیست اما در صفحه اینستاگرام خود عمدتا حمایت عجیب و غریبی از ایران دارد. این برای خودم جالب است که مطر لندن نشین است و حمایت زیادی از ایران دارد و آل سعود را نکوهش می کند .

 

آیا ترجمه شعر از متن سخت تر است؟

بله ترجمه شعر به شدت از ترجمه متن سخت تر است. در شعر با یک سری ویژگی های زبانی خاص، آرایه های ادبی و قالب های شعری متفاوت مواجه هستیم که همین ها ترجمه را سخت می کند. پیچیدگی های خاصی بعضا در شعر هست که در رمان نیست. تصمیم گرفتم دیگر شعر ترجمه نکنم.

 

چرا دیگر نمی خواهید شعر ترجمه کنید؟ در ترجمه به چه سمت و سویی خواهید رفت؟

تصمیم گرفتم که دیگر شعر ترجمه نکنم و به سمت رمان و داستان بروم. زبان فارسی در ترجمه فقیر است. در ترجمه زبان عربی به فارسی باید غنای زبان عربی را حفظ کنیم و مترادف سازی در زبان فارسی سخت است. همین مساله روند ترجمه را به عقب می اندازد. به عنوان مثال کلمه لبنیات عربی است که جمع 5، 6 فرآورده لبنی است اما ما معادلی برای لبنیات نداریم باید تک تک فراوده های شیر اعم از کره و پنیر را نام ببریم. زبان عربی غنی است و برای همین وقتی می خواهیم از عربی به فارسی ترجمه کنیم معادل سازی و ترکیب سازی برای مترجم دشوار است و این مساله کار ترجمه را خلی سخت و زمان بر می کند. خیلی اوقات شکل ترجمه تا حد زیادی حتی در مفهوم تغییر می کند. ما مجبوریم از ترجمه ارتباطی استفاده کنیم . ترجمه دو نوع است؛ارتباطی و لغت به لغت.

 

ترجمه آثار فارسی به عربی و بالعکس را چقدر ضروری می دانید؟

آثار ادبیات عرب اعم از شعر، داستان و رمان در سطح جهانی مطرح شده است. به نظر می رسد که بیشتر باید روح و تعامل فرهنگی ایجاد کنیم  با استان های مرز نشین مثل ایلام. تعامل خور را باید با کشورهای همسایه بیشتر کنیم تا یک رد و بدل فرهنگی داشته باشیم و آثار ایرانی به زبان عربی و آثار کشورهای عربی به زبان فارسی ترجمه شود. خوب است که بهترین آثار ما در زمینه شعر ، داستان و رمان ترجمه و در کشورهایی همچون لبنان، عراق و مصر توزیع شود این بستگی به زمینه سازی و تعامل فرهنگی کشورها دارد و مسئولان فرهنگی باید به فکر تعاملات فرهنگی باشند.

 

آیا خودتان شعر می گویید و کتابی دارید؟

بله . بنده در حوزه شعر کار می کنم اما تاکنون شعرهای خود را منتشر نکردم. به طور تخصصی در حوزه غزل کار می کنم. اغلب آثار خودم عاشقانه است اما فعلا تصمیمی برای چاپ اشعارم ندارم.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری چهارشنبه سوری سال نو امام جواد امام جواد ع ایام نوروز شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل مراقب آزادی باشید مریم داوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار نماهنگ «خاک اجدادی» پس از عملیات «وعده صادق»

نماهنگ «خاک اجدادی» به خوانندگی سید یوسف، پس از انجام موفقِ عملیات «وعده صادق» و در حمایت از مردم فلسطین منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، نماهنگ «خاک اجدادی» به خوانندگی سید یوسف و با تنظیم نیما علامه تهیه شده است. این نماهنگ به دو زبان فارسی و عربی خوانده شده که شعر فارسی را رضا یزدانی و شعر عربی را مرتضی آل کثیر سروده است.

«خاک اجدادی» در در موسسه امام روح الله تولید شده و در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ببینید | انتشار نماهنگ «خاک اجدادی» پس از عملیات وعده صادق
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان
  • تقویت مهارت‌های پزشکی با کتاب‌های لاتین پزشکی
  • انتشار نماهنگ خاک اجدادی پس از عملیات وعده صادق+فیلم
  • ببینید / انتشار نماهنگ «خاک اجدادی» پس از عملیات وعده صادق
  • انتشار نماهنگ «خاک اجدادی» پس از عملیات «وعده صادق»
  • فیلم/ غافگیری شبکه‌های فارسی زبان خارجی از حمله ترکیبی ایران
  • ۲۵ تا از پرکاربردترین زبان های دنیا: از انگلیسی و عربی تا فارسی و کره‌ای
  • خاموشی چراغی دیگر/ شهر کتاب بهشتی تعطیل شد
  • خاموشی یک کتابفروشی دیگر؛ بهشتی تعطیل شد