Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@04:55:22 GMT

گرانی‌ مواد غذایی موجب افزایش سو تغذیه در جامعه می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۴۶۴۸

گرانی‌ مواد غذایی موجب افزایش سو تغذیه در جامعه می‌شود

محمد حسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گران شدن مواد لبنی مثل پنیر، ماست، شیر و کاهش این مواد غذایی در سبد خانوار به مرور سبب کاهش کلسیم در بدن افراد و پوکی استخوان می‌شود.

وی با بیان اینکه ما همواره به خاطر آلودگی هوا مردم را تشویق به مصرف میوه و سبزیجات و صیفی‌جات می‌کردیم که گران شدن این دسته از مواد غذایی باعث می‌شود که مردم اولویت اول خود را به خرید برنج و نان اختصاص دهند تا گرسنه نمانند، ادامه داد: کاهش مصرف میوه، سبزیجات و صیفی‌جات از سبد اصلی خانوار باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و تشدید بیماری‌های عفونی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف گوشت‌های ارزان و بی کیفیت باعث بروز مسمومیت‌هایی غذایی می‌شود

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: به طور قطع مسائل اقتصادی در امور زندگی اثر خواهد گذاشت و اگر مسئولان و دولت نتوانند در درازمدت با کاهش قیمت مواد غذایی اصلی خانوار مثل مواد لبنی و گوشت و مرغ و سبزیجات و صیفی‌جات و میوه‌ها میزان این مواد را در سبد اصلی خانوار افزایش دهند شاهد سو تغذیه در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: روی آوردن مردم به خرید گوشت‌های بسیار ارزان و گوشت‌های چرخ شده بی کیفیت باعث بروز مسمومیت‌هایی غذایی می‌شود و ما با این مسئله در تابستان بیشتر روبرو هستیم.

انتظاری بیان داشت: لازم است دولت برای تأمین مایحتاج اصلی زندگی مردم برای قشر محروم سیستم کوپنی را راه اندازی کند و از این طریق لبنیات و فراورده‌های گوشتی سالم را در اختیار مردم قرار دهد.

مصرف گوشت برای کودکان در حال رشد، زنان باردار و سالمندان الزامی است

وی با اشاره به اینکه هیچگاه مصرف گوشت قرمز در بین خانوارهای ایرانی زیاد نبوده بلکه در کشورهای امریکایی و اروپایی مصرف بالای گوشت را شاهد هستیم، ادامه داد: مصرف گوشت برای گروه‌های خاص مثل کودکان در حال رشد، زنان باردار و سالمندان الزامی است و نمی‌توان هیچ جایگزینی برای آن انتخاب کرد.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از منظر تأمین پروتئین می‌توان تخم مرغ و شیر را جایگزین گوشت کرد اما از منظر تأمین آهن تنها مصرف گوشت را توصیه می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه عدم مصرف گوشت قرمز در درازمدت سبب کم خونی در فرد می‌شود، ادامه داد: اگر مردها گوشت کمتری مصرف کنند با مشکل جسمی چندانی مواجه نمی‌شوند اما گوشت برای بانوان یکی از مواد غذایی اصلی است که نباید حذف شود.

مردم نمی‌توانند تنها گیاه خوار باشند

انتظاری با بیان اینکه مردم نمی‌توانند تنها گیاه خوار شوند و جای دادن گوشت در سبد خانوار برای سلامت جسم یک امر ضروری است، تاکید کرد: مردم اگر قادر به تأمین گوشت نیستند باید استفاده از ویتامین‌ها را تا حد امکان جایگزین مصرف گوشت کنند.

کد خبر 4569993

منبع: مهر

کلیدواژه: تغذیه تغذیه سالم گرانی اقتصاد گرانی موادغذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۴۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی

مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان، امروزه به صورت یک مشکل همگانی در جهان درآمده و به سرعت نیز رو به افزایش است.   به گزارش ایسنا، چاقی جزو مشکلات همگانی دوران کودکی و نوجوانی به حساب می‌آید و به سرعت در حال افزایش است. چاقی در سنین کودکی می‌تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود؛ به طوری که ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکانی که دچار چاقی هستند در بزرگسالی از چاقی رنج می‌برند.   وزن زیاد می‌تواند عوارض متعددی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، بلوغ زودرس در دختران و تاخیر در بلوغ پسران، ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند روده و معده، مشکلات تنفسی و مشکلات روحی مانند افسردگی و کاهش اعتماد به نفس شود.   با توجه به عوارض چاقی، پیشگیری از اضافه وزن کودکان اهمیت دارد و با راهکارهای متفاوت می‌توان از اضافه وزن کودکان و نوجوانان جلوگیری کرد.   تعریف قانون برای وعده‌های غذایی از افزایش وزن کودکان و نوجوانان جلوگیری می‌کند. بهتر است وعده های اصلی و میان وعده‌ها در ساعت مشخصی مصرف شوند.   کودکان باید به موقع بخوابند تا صبح زود از خواب بیدار شوند و فرصت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. صبحانه خوردن باعث می‌شود تا کودکان صبحانه خوردن را از والدین خود بیاموزند.   چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده مقدار زیادی چربی دارند؛ بهتر است بجای سیب‌زمینی پخته از سیب‌زمینی تنوری یا پخته استفاده کرد. همچنین میان‌وعده‌های سالم مانند میوه و سبزی در برنامه روزانه کودکان لحاظ شود. تزیین میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند کودکان را به خوردن این گروه از خوردنی‌ها ترغیب کند.   بجای استفاده از سس مایونز می‌توان با استفاده از ماست و سبزی‌های خشک‌شده معطر، روغن زیتون و لیموی تازه یک سس برای کودکان تهیه کرد.   کاهش مصرف نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی و جایگزین کردن آب، دوغ کم‌نمک و عرقیات سنتی با نوشابه و آبمیوه صنعتی در برنامه‌ غذایی کودکان قرار گیرد.   بستنی جزو خوراکی‌های سرشار از مواد قندی به حساب می‌آید و کالری زیادی دارد. با توجه به ویژگی غذایی بستنی، بهتر است کمتر مصرف شود. برخی از کارشناسان حوزه تغذیه پیشنهاد می‌دهند با استفاده از آبمیوه‌های طبیعی می‌توان برای کودکان بستنی یخی درست کرد.     شیرینی، شکلات و انواع فست‌فودها نباید به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوان استفاده شود؛ چرا که کودکان تصور می‌کنند که خوراکی‌هایی از این دست نسبت به سایر خوراکی‌ها بهتر هستند.   اگر تمایل به خوردن کیک و شیرینی دارید، حتی‌الامکان کیک و شیرینی را به صورت خانگی تهیه کنید. در صورت تهیه کیک و بیسکوئیت غیرخانگی، بهتر است که کیک و بیسکوئیت ساده انتخاب شود؛ چرا که انواع کیک و بیسکوئیت خامه‌ای، کرمدار یا با روکش شکلاتی دارای چربی بسیار زیادی هستند.   کودکان باید درباره میزان قند موجود در مواد غذایی آگاهی داشته باشند؛ کودکان باید به رقابت واداشته شوند که محصولات غذایی با قند کمتر را انتخاب کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند میزان روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی کاهش یابد. سوسیس و کالباس، چربی بالایی دارند و مصرف این مواد غذایی باید محدود شود.   کودکان نباید بیشتر از ۲ ساعت در روز را صرف سرگرمی و فعالیت های نشسته مثل تماشای تلوزیون، کار با کامپیوتر ، تبلت و.... کنند. همچنین میزان مطلوب فعالیت بدنی برای کودکان حداقل یک ساعت در روز است و باید به تدریج مدت زمان فعالیت بدنی روزانه کودک را به یک ساعت رساند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • آیا تغذیه با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارتد؟
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • خوردن یک وعده این غذا ۳۶ دقیقه از طول عمر را کم می‌کند!
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر