Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@14:05:26 GMT

اقامت دلپذیر در خانه های بومگردی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۵۴۱۶

اقامت دلپذیر در خانه های بومگردی

اینجا هتل ستاره‌داری نیست، اما ستاره‌های آسمانش دیدنی است. اینجا اقامت در چهاردیواری یک هتل خلاصه نمی‌شود و همه چیز رنگ و بوی گذشته و فرهنگ بومی را دارد. کلبه‌هایی که می‌توان بوی طبیعت را در آن حس کرد و از دیدن معماری ساده و دلربای آن لذت برد. اینجا اقامت با تجربه خاطره انگیز استشمام هوای دلپذیر روستا و معماری روح نواز گذشته مازندران همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس مهدوی فعال گردشگری

روستاییان مهربان مازندران

نوروز امسال روستاییان مهربان مازندران، به رقابت با هتل‌های مدرن آمده‌اند و قرار گذاشته‌اند با نان محلی، پیاله‌های عسل، ماست و سرشیر و کره و مربا و... پذیرای گردشگران باشند، سفره‌های رنگین‌شان را پهن کنند و نگران طعم و مزه‌ای نباشند؛ که بی‌تردید «بادمجان قلیه»، «انار دون خورشت»، «آش ترش»، «آش دوغ»، «نازخاتون» و«هلی غورو» خوشمزه است.

آنها «چادر شب»، «چوخا»، «شولا»، «کوشیر»، «جاجیم»، جوراب و کلاه پشمی، شمد و سبدهای چوبی، زنبیل‌های حصیری، نمد، کوزه، ظروف سفالی و لاکی را آماده کرده‌اند تا انتخاب کنید و تردید نکنید.

در اولین سال راه‌اندازی مراکز بومگردی، بالغ بر یک میلیون شب اقامت در این اقامتگاه‌ها حضور یافتند و سال 97 نیز این میزان به 3 میلیون رسید. بومگردی، مهاجرت معکوس شهر به روستاست که دارد استقبال خوبی از آن می‌شود؛ باید کمک کنیم. همه باید پای کار بیایند. هزینه اقامت در این مکان‌ها در مقایسه با هتل‌ها بسیار به صرفه است. همین عامل باعث شده تا طی چند سال اخیر اقبال گردشگران و مسافران برای حضور و اقامت در این مکان‌ها بیشتر شود.

اکنون افرادی هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، اما بوروکراسی اداری مانع تحقق و عملیاتی شدن این امر می‌شود. شاید با افزایش تعداد اقامتگاه‌های بومگردی شاهد کاهش بیشتر هزینه اقامت مسافران در این مکان‌ها باشیم. البته این به معنای تضعیف هتل‌ها و مراکز اقامتی مدرن در شهرها نیست. باید فرصت حضور گردشگران در تمام مناطق را فراهم کنیم.

وقتی سرمایه‌گذار بتواند اهدافش را پیاده کند، اشتغال ایجاد خواهد شد؛ اما اگر سرمایه‌گذار نتواند به اهدافش برسد، نه تنها اشتغال ایجاد نمی‌شود، بلکه برایش دست‌انداز هم ایجاد خواهد شد.

برخی استان‌ها تنها در ایام نوروز مقصد گردشگری‌اند، اما مازندران در تمام فصول سال گردشگرپذیر است و بالطبع، باید تلاش و کوشش‌هایی صورت گیرد، تا بتوانیم این حضور را در تمام مناطق تقسیم کنیم. مازندران را محدود به دریا و ساحل نبینیم. مناطق بکر روستاها و عمق مناطق جنگلی ظرفیت‌های خوبی برای دیده شدن دارند.

جایی برای دور شدن از هیاهوی شهر و هم نشینی با طبیعت

«بهمن آقایی آرایی»، دانشجوی دکترای داروسازی تصمیم می‌گیرد درس را نیمه کاره رها کند و به‌دنبال تحقق آنچه در ذهن دارد برود.

او پای گردشگران را به منطقه رؤیایی لفور سوادکوه باز می‌کند و اقامتگاه‌هایی را در منطقه تعریف و تجهیز می‌کند که ماندن در آن پر از لذت و آرامش است. مجموعه بومگردی منطقه رؤیایی لفور با اقبال گسترده‌ای همراه است و مشتریان بسیاری دارد. حالا اهالی هم پای کار آمده‌اند و یاد گرفته‌اند که می‌توان از راه گردشگری به زندگی رونق بخشید. لفور را باید دید و به آلبوم خاطرات اضافه کرد.

پذیرایی با رنگ گذشته

درهای آبی‌رنگ مجموعه بومگردی روستای «چالکش» تنکابن را که بزنید بوی‌ آش و چای هیزمی، نان محلی و نبات شیری همراه با بوی کاه‌گل این خانه در کنار آوای خوش موسیقی سنتی شما را میخکوب خود می‌کند.

بالشت‌های قرمز، پرده‌های سفید گلدوزی شده، نمد، حصیر همراه با گیوه‌های کاموایی و گلدون‌های سفالی، غذاهای محلی در ظرف‌های گلی، وجود آب دنگ‌ها و کندوج‌ها در مسیر راه، گویی دنیای رنگارنگ گذشته را به زندگی امروز در این مجموعه گره‌ زده و ساختار بومی این خانه زیبا، آدمی را ناخودآگاه به گذشته برده و در کنار پدربزرگ و مادربزرگ می‌نشاند.

«مرجان دیلمی» بانوی جوانی که زادگاهش روستای چالکش تنکابن بوده و با وجود تحصیلات دانشگاهی و چند صباحی زندگی شهری، دوام نیاورده و داشته‌های روستای خویش را به زرق‌ و برق شهری ترجیح داد، متولی احیا و ترمیم خانه آبا و اجدادش است.

او با بیان اینکه در روستای چالکش تنکابن چشم به دنیا گشوده و بزرگ ‌شده، می‌گوید: داشته‌های روستایم همواره برایم ارزشمند بوده و با وجود آنکه به‌دلیل تحصیلات دانشگاهی چند صباحی در شهر زندگی کردم اما همواره خودم را دور از هویت و اصالتم حس می‌کردم.

دیلمی اضافه کرد: با توجه به اینکه به کار در بخش گردشگری علاقه‌مند بودم، با همکاری خانواده و با مشورت کارشناسان میراث فرهنگی تنکابن تصمیم به احیای میراث خانوادگی خود در این روستا در قالب اقامتگاه بومگردی کردم که امروز این خانه به گذشته خویش برگشته و رونقش را از سر گرفته است. روی ایوان، کنار نرده‌ها و ستون‌های چوبی می‌نشینید و صدای پرندگان، کنسرت لحظات‌تان خواهد شد. چه چشم‌اندازی زیباتر از درختان! چه هوایی پاک‌تر از هوای اعماق جنگل! عطر سبزه و طبیعت بلند است و پروانه‌ها به نرمی بال می‌زنند و زنبورها وزوزکنان، می‌روند.

مجمعه کدو پلو و تخم مرغ، آبریشت و نازخاتون. مجمعه بادمجان شکم پُر، دوغ محلی، نان شیرمال و سبزی معطر پونه. این کدبانوهای شمالی چه از سرانگشتان شان، مهربانی می‌ریزد و چه بلدند سفره ایرانی را آبروداری کنند.

اینجا جنگل نشینی و لذت اقامت را در خانه‌های جنگل نشینان هیرکانی احساس می‌کنید. سازه‌های بی‌ریای چوب و کاه و گِل را.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: تلاش می‌شود با لایروبی رودخانه‌های استان از طغیان و وقوع سیلاب در رودهای مازندران جلوگیری شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حیدر داوودیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  سال گذشته 160 کیلومتر از رودخانه‌ها و نهر‌های استان لایروبی شد، گفت: رشد چهار برابری لایروبی رودخانه‌ها و نهر‌های مازندران در سال گذشته نسبت به سال 1401 سبب شده است تا در مهار طغیان رودها موفقتر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه پارسال با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت‌های اعتباری، تجهیزاتی و قانونی 160 کیلومتر از رودخانه‌ها و نهر‌های مازندران لایروبی شد افزود: لایروبی نقش مهم در کاهش خسارات  طغیان رودخانه‌ها دارد.

داوودیان همچنین تصریح کرد: لایروبی انجام شده رودخانه‌های مازندران در سال 1401 حدود 44 کیلومتر بود و این رقم در سال گذشته به 160 کیلومتر رسید که رشد داشته است.

وی به  لایروبی نهر‌ها و رودخانه‌های نیرنگ، کاری رود، خان رود، سردآبرود چالوس، خیره‌سر و کورکورسر نوشهر، بولک رود، کریم‌رود، بابلرود و خوشرود در محدوده روستا‌های آکتیچ، درویش‌خاک، شهیدآباد، پیل، علمدار بابل، نسن و بخش بلده شهرستان نور و کیکاوس‌ رود اشاره کرد و گفت: در کلاک رود، جوله‌رود و سید رود فریدونکنار همچنین در محدوده پاسند، زرد وال بهشهر، زیروان، محدوده لمراسک و تیرتاش گلوگاه و کچپ‌رود این اقدام انجام شد و روستاهای کاری رود آمل، گرمرود، جمشیدرود در سال گذشته انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: برای اجرای این طرح‌های لایروبی بالغ بر 300 میلیارد ریال هزینه شد که در تامین اعتبار از ظرفیت‌های قانونی اعتبارات عمومی، تهاتر مصالح رودخانه‌ای و منابع داخلی شرکت استفاده شده است.

داوودیان لایروبی رودخانه‌ها را یکی از اقدامات اولویت‌دار شرکت آب منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرد و گفت: با اولویت نقاط حادثه‌خیز لایروبی رودها ادامه دارد و تلاش خواهد شد سرعت اجرای طرح نقاط حادثه خیز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو
  • بازگشایی ۸ محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • قیمت هتل وان فوریه 2024
  • کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی
  • افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان
  • تظاهرات شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت «نتانیاهو»