Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:57:32 GMT

خسارت بارندگی شدید و طوفان اخیر در گلستان

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۵۸۲۵

خسارت بارندگی شدید و طوفان اخیر در گلستان

گرگان - ایرنا - بارش شدید باران، برف و وزش طوفان که از شامگاه دوشنبه در مناطق گوناگون گلستان آغاز شده و در برخی مناطق همچنان نیز ادامه دارد، خسارت هایی را به بخش های زیربنایی و مسکونی وارد کرد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مطابق پیش بینی هواشناسی، فعالیت سامانه سرد و بارشی علاوه بر کاهش 14 تا 16 درجه ای دما، موجب بارش حدود 100 میلیمتری در مناطق دشت، برف حدود یک یک متری در ارتفاعات و وزش باید با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در برخی مناطق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فعالیت این سامانه در مناطق گوناگون استان، موجب سقوط تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تیرهای انتقال برق، شکسته شدن درختان، آبگرفتگی معابر و جاده های برون شهری و زمین های کشاورزی، شکستن شیشه منازل، وارد شدن آسیب به سقف خانه ها، لغو پرواز فرودگاه گرگان، طغیان رودخانه ها، سرریز شدن سدها و لغو حرکت قطار گردید.
بارش برف شب گذشته و در پی آن بروز پدیده کولاک در منطقه کوهستانی گلستان، جاده شاهرود به آزادشهر از سمت استان سمنان و توسکستان در مسیر گرگان به شاهرود را مسدود کرد و خودروهای حاضر در این جاده ها را زمین گیر کرد.
بر اساس اعلام هروی مدیرعامل هلال احمر گلستان، نیروهای این جمعیت در 2 روز گذشته به بیش از 880 شهروند آسیب دیده و گرفتار در برف و بوران جاده های گلستان امداد رسانی کرده و تعدادی از آن ها را اسکان اضطراری دادند.
به گفته وی در بین این حادثه دیدگان 60 تخته پتو، 400 قوطی انواع کنسرو و 200 قرص نان توزیع شد.
در گرگان وزش باد شدید به سرنگونی 110 اصله درخت، شکستن سرشاخه درختان و سقوط آن ها روی سیم‌های برق و یا بام خانه‌ها، آب‌گرفتگی منازل ، پارگی کابل‌های فشار قوی و ضعیف برق، تخریب دیوار و سقف منازل، خسارت به 5 دستگاه خودرو، آب‌گرفتگی 5 منزل مسکونی و نشست زمین انجامید.
حرکت آب ناشی از این بارش ها در برخی شهرها، تردد را برای مردم دشوار کرده و گروه های امداد رسان را با تعدد تقاضا برای امداد رسانی مواجه کرده است.
همچنین سیلاب و آبگرفتگی زمین های کشاورزی در غرب گلستان، موجب وارد شدن خسارت به محصول کشاورزی این منطقه شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این شرایط اعلام کرد: با توجه به بارش باران شدید در استان و نبود امکانات کافی، کشاورزان برای جلوگیری از خسارت با استفاده از تجهیزات شخصی، آب انباشته شده در کشتزارها را تخلیه کنند.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: که وزش باد و باران شدید دیشب و امروز گلستان تلفان جانی نداشت اما خساراتی بر جای گذاشت.
مجتبی جمالی اظهار داشت: مطابق اطلاعات سازمان هواشناسی تا ظهر امروز، حداکثر بارش در سیمین شهر با 115 میلیمتر و حداکثر باد با 108 کیلومتر بر ساعت در ایستگاه هاشم آباد گرگان ثبت شد.
وی گفت که پیش بینی می شود شدت بارش و وزش باد تا امشب ادامه یابد که در این شرایط همه دستگاههای اجرایی، سازمانها و نهادهای عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان در آماده باش کامل هستند.
وقوع خسارت های ناشی از بارش باران و وزش باد شدید در اکثر شهرهای استان گزارش شده است.
در گالیکش، تداوم بارش باران در این شهرستان باعث رانش زمین در جاده روستای پادلدل به روستای پنو و قطع راه ارتباطی گالیکش با این دو روستا، قطع برق و ارتباط مخابراتی شد.
در گنبد هم طوفان باعث افتادگی تیرهای برق، پارگی سیم برق، کنده شدن سقف انبارها، تخریب یک واحد دامداری، گلخانه بذر گوجه و آبگرفتگی معابر تعدادی روستا شد.
در رامیان هم سقف چند خانه در شهر رامیان و 2 واحد مسکونی دیگر در شهر خان ببین دچار آسیب شد.
همچنین سه روستای تاتار سفلی، نی تپه و ارازگل از بخش فندرسک با آبگرفتی شدید در معابر روبرو هستند که تردد را در آنها با مشکل روبرو کرده است.
در بخش فندرسک وزش طوفان باعث کنده شدن 150 اصله درخت یک باغ در منطقه ارازگل گردیده و 4 درخت نیز در سطح شهر رامیان سقوط کرد.
طغیان رودخانه ها و مسدود کردن جاده های سراسری در نقاط مختلف استان، از دیگر نتایج بارش باران دیشب و امروز گلستان بود.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: سقوط شاخه ها و شکستن درختان در برخی شهرها منجر به وارد شدن آسیب به شبکه انتقال برق و قطعی برخی شد که این مشکل با تلاش شرکت توزیع برق استان در حال برطرف شدن است.
جمالی بیان گفت: هنوز میزان خسارت دقیق این بارش و طوفان در معابر شهر و روستاهای استان مشخص نشده است.
3014/7333/3091

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث باران و برف گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر

مجید محبی با عنوان اینکه بیشترین بارندگی با ۲۷۰ میلی متر در زرآباد سیستان و بلوچستان گزارش شده است گفت: هم اکنون سه هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین آلات در حال کمک رسانی در مناطق درگیر سیلاب استان هستند.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۲۸ مسیر بازگشایی شده است.

مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیر‌های ارتباطی جنوب استان به منظور ارائه خدمات امدادی برقرار شود.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری محلی در این استان خبر داد.

محسن حیدری تاکید کرد: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در سیستان و بلوچستان تشدید می‌شود.

وی عنوان کرد: از بعدازظهر امروز تا شب پنجشنبه، برای شهرستان‌های زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، لاشار، دلگان، ایرانشهر، سرباز، سراوان، گلشن، مهرستان، سیب و سوران، بمپور، راسک، قصرقند، ارتفاعات جنوب غرب به ویژه شهرستان‌های فنوج، نیکشهر و ارتفاعات شمالی سواحل در برخی نقاط رخداد رگبار و رعد و برق شدید و بارش تگرگ و تند باد شدید موقتی به ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه کرد کوهنوردان از فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری کنند.

وی اظهار کرد: کشاورزان در این مدت از محصولات کشاورزی محافظت و دامداران از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کنند. همچنین احتیاط در تردد‌های جاده‌ای و دریایی انجام و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد
  • ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر
  • ۴ کشته و ۱۰ مفقود در طوفان گوانگدونگ چین
  • خسارت۸۵۰ میلیارد ریالی بارندگی اخیر به تاسیسات برق هرمزگان
  • سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • خسارت به بیش از دوهزار واحدمسکونی وشهری سیستان و بلوچستان درسیلاب اخیر