Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی با موضوع سرانه مطالعه و راهکارهای افزایش آن در جامعه، با ارتباط تلفنی با محمود آموزگار نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران روی آنتن رادیو گفتگو رفت.

آموزگار در گفتگو با این برنامه گفت: دسترسی شهروندان باید به کتاب‌ها بیشتر شود و در این رابطه کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌ریزی صحیح و دقیق نقش خیلی مهمی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کمال تأسف اهتمام کافی برای ارتقای جایگاه کتابخانه‌های عمومی در کشور ما وجود ندارد. در بسیاری از کشورها مردم حتی قرار ملاقات‌های خود را در کتابخانه‌های عمومی تعیین می‌کنند و به عبارتی، بیشتر اوقات خود را در این مکان به سر می‌برند.

وی افزود: اولین و حداقل مزیتی که کتابخانه دارد این است که افراد برای مطالعه کتاب لازم نیست پولی بپردازند البته بودجه‌ای که برای نهاد کتابخانه‌های عمومی تصویب می‌شود در حدی است که شاید حقوق کتابداران هم به سختی تأمین شود. تهیه کتاب برای کتابخانه‌های موجود و توسعه و تجهیز این کتابخانه‌ها به هزینه زیادی نیاز دارد که با تخصیص بودجه‌های فعلی ممکن نیست.

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی به غیر از بودجه و تجهیز، به مجموعه‌ای از برنامه‌های نرم‌افزاری نیز نیاز دارد تا جاذبه‌های لازم در شهروندان برای مراجعه به کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود. این کار در افزایش سرانه مطالعه نقش بسیار مؤثری خواهد داشت اما جای خالی آن در کشور ما کاملاً احساس می‌شود.

آموزگار در پایان گفت: برای جذابیت کتابخانه‌های عمومی علاوه بر برنامه‌ریزی می‌توان از نیروهای مردمی و اجتماعی نیز کمک گرفت زیرا علاوه بر هزینه کمتر، مشارکت مردم هم در امر کتابخوانی بیشتر خواهد شد.

کد خبر 4572045 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمود آموزگار نهاد کتابخانه های عمومی کشور اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران رادیو گفتگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، بر حمایت از این نهاد تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • تخصیصات فعلی اعتبارات به صورت علی الحساب است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • کتابخانه عمومی بزمان تجهیز می‌شود
  • ارقام پرمحصول برنج جایگزین ارقام فعلی می‌شوند