Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-20@02:30:23 GMT

جمع مفرد منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۶۲۴۹

جمع مفرد منتشر شد

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در پاورقی های این کتاب به بیش از ۹۰ عنوان مختلف درباره ابیات اشاراتی شده که عبارتند از؛ آیات کلام الله مجید، روایات وحکایات مختلف از سیره حضرت امیرالمومنین با ذکر سند معتبر و قابل دسترس و شرح و معنی لغات و اصطلاحات دشوار است.

در مقدمه مولف به بیان چند وجه تمایز کتاب پرداخته است که مهم ترین آن ها به شرح ذیل است؛ جنبه ی اول بحث اختصار و رعایت کمبود وقت و حوصله مخاطب است که مهم ترین نمود آن در کتاب انتخاب قالب مفردات یا همان تک بیتی هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله ی دوم بحث در نظر گرفتن تنوع در انتخاب قسمت های مختلف کتاب از جمله‌: ابیات، شاعران، مضامین، آرایه ها، اوزان عروضی و ... است که به طور مثال در مبحث اخیر ابیات انتخاب شده دارای ۲۵ وزن عروضی گوناگون هستند.

ویژگی سوم ساده و عمومی بودن ابیات انتخابی ست که به منظور گسترش تعداد مخاطبان لحاظ شده تا کتاب برای تعداد هرچه بیشتری از دوستداران فرهنگ علوی با سن و سال ها و سطح سواد های مختلف باشد.

مورد چهارم استفاده از چینش های متفاوت با دلایل خاص در کتاب است که مهم ترین آن ها چینش الفبایی ابیات برای استفاده در مشاعره هاست.

پنجمین معیار که با هدف اشاره به نام شاعران بیشتر از دوره های مختلف شعر و ادب فارسی بوده اکتفا کردن به دو یا نهایتا سه بیت از هر شاعر و ذکر عصر زندگی ایشان است.

مبحث ششم نیز شرح لغات و اصطلاحات نسبتا دشوار در کتاب است که در راستای انتقال اطلاعات به مخاطب و کمک به درک معنای تمام و کمال ابیات صورت پذیرفته است.

اشاره به آیات کلام الله مجید و روایات مورد استفاده قرار گرفته در ابیات با ذکر سند معتبر و قابل رجوع نیز هفتمین بارزه ی کتاب جمع مفرد است.

در هشتمین بخش از ویژگی های کتاب - که یکی از مهم ترین ویژگی هاست - به ارتباط مستقیم ابیات منتخب با شخص،شخصیت و سیره حضرت مولی الموحدین تاکید شده است.

مشخصه ی نهم کتاب پرداختن به جنبه های مختلف زندگانی حضرت امیر علیه السلام بوده است که به همین سبب برخی ابیات در ظاهر مختلف اما در معنا واحد کنار گذاشته شده اند.

و در آخر مهم ترین دغدغه مولف و همچنین ناشر بحث قیمت کتاب بوده که الحمدلله با حذف هزینه های اضافی و در نظر گرفتن قدرت خرید همه ی مخاطبین محترم قیمت کتاب به مناسب ترین وجه ممکن انتخاب شده تا برای همه قابل دسترسی باشد.

این کتاب توسط مجتبی خرسندی گردآوری شده که در مراکز معتبر عرضه کتاب ارائه شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ادبیات شعر قم وزن برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رمضانی قایم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

«بخوانیم و بسازیم» شعار محوری فعالیت‌های کتابی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز خواهد بود.

شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فعالیت‌های سال گذشته (۱۴۰۲) «آینده خواندنی است» بود که با استقبال مردم نیز مواجه شد. سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با شعار «با کتاب سلامتیم»‌ برگزار شده بود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 6081137 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد
  • شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • داستان‌هایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد