Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهرود - ایرنا - منطقه های نمونه گردشگری شاهرود سالانه هزاران گردشگر وارد شده به این شهرستان را برای دیدن جاذبه هایشان به سوی خود می کشانند.

به گزارش ایرنا، باستان شناسان بر اساس حفاری های به عمل آمده قدمت شاهرود را به هزارسال قبل از میلاد مسیح تخمین می زنند ، پوشش جنگل های هیرکانی ، پناهگاه ها و زیستگاه های مهم حیات وحش، آب و هوایی دلپذیر این شهرستان محل های مناسبی برای دیدن گردشگران محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این مناطق به دلیل دارا بودن ویژگی هایی منحصر بفرد، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده اند که در این گزارش به صورت مختصر معرفی می شوند.
* ** منطقه نمونه گردشگری جنگل ابر
یکی از مناطق مهم نمونه گردشگری شهرستان شاهرود جنگل ابر است که در فاصله 40 کیلو متری شمال شرقی شاهرود قرار دارد . پوشش این جنگل در ارتفاعات به صورت چمنزار و یا مرتع های دارای درخت و در پایین دست، جنگلی با گونه های متنوع است. در شیب شمالی بلوط و درشیب های جنوبی بیشتر درختان ارزشمند ارس را می توان مشاهده کرد.
قرار گرفتن در میان دو ناحیه آب و هوایی خزری و کویری ، موجب شده که بیشتروقت ها مه سراسر منطقه را فرا گرفته و به همین دلیل است که به جنگل ابر معروف شده است.

***منطقه نمونه گردشگری جنگل اولنگ
عرصه جنگلی اولنگ در 85 کیلومتری شمال شاهرود واقع است و مهم ترین چشم اندازهای منطقه برای جلب گردشگران وجود جنگل هایی با ترکیب درختان جنگلی متفاوت و متنوع است.
درختان مرتفع و امکانات دسترسی آسان به محیط جنگل، تنوع جانوری و تنوع درختان ازجمله ویژگی های مهم گردشگری این منطقه به شمار می رود. اما آنچه که سبب جذب گردشگران به این منطقه می شود، امکان دسترسی آسان به محیط جنگل و تنوع گونه های گیاهی و جانوری است.

*** منطقه نمونه گردشگری خوش ییلاق
پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در شمال شرق شاهرود و جنوب شرق علی آباد در استان گلستان واقع شده و مساحت آن بیش از 150هزار هکتار است. این پناهگاه از سال 64 به عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش معرفی شده است.
حدود 85 درصد از منطقه دارای اقلیم نیمه خشک بود از لحاظ اقلیمی در میان دو اقلیم متفاوت ایرانی- تورانی و منطقه هیرکانی واقع و از تنوع وهیژه و ارزشمندی برخوردار است.
وجود چشم اندازهای متفاوت طبیعی همچون جنگل، کوهستان، کویر و بیابان سبب شده تا این منطقه دارای تنوع زیستی ارزشمندی شود و در جمع بی نظیرترین پناهگاه های حیات وحش کشور قرار گیرد.
***منطقه نمونه گردشگری قطری
منطقه قطری در بخش بسطام واقع شده و از مناطق نمونه نزدیک روستای ابر است. قطری در حاشیه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی سرد و معتدلی دارد و پوشش گیاهی آن بیشتر درختچه ای است.
این منطقه از مناطق به نسبت بکر استان سمنان بوده و چمشه های سارهای متعدد و چشم اندازهای زیبایی دارد.
***مجن و تنگه داستان
منطقه مجن در 35 کیلو متری شمال غرب شاهرود واقع است که به دلیل واقع شدن در میان دو رشته کوه چالویی و شاهکوه دارای آب و هوای کوهستانی است.
دره های اطراف شهر مجن هر کدام زیبایی خاص خود را دارد، پیچ و در پیچ و در برخی نقاط نیازمند طناب و ابزار فنی است .
تنگه داستان در دامنه جنوبی شاهکوه و در دامنه شمالی کوه چالویی واقع است، این تنگه که پیمایش کامل آن نیازمند ابزار و دانش سنگ نوردی است.
طول این تنگه 2 کیلومتر و عرض آن پنج متر است و چهار آبشار بلند در تنگه وجود دارد، پنج تا 10متر ارتفاع دارد .
ارتفاع آبشار اصلی که در ابتدای تنگه قرار دارد 12 متر است و در میان 2 سنگ عظیم قرار دارد، این تصور را در بیننده ایجاد می کند که سنگ ها در حال فرو افتادن است.

*** چشمه هفت رنگ
چشمه هفت رنگ در منطقه فرحزاد و در شمال شهر شاهرود و شمال شرق مجن واقع است.
چشمه هفت رنگ در دامنه جنوبی غربی رشته کوه شاهوار واقع است و پس از عبور از راه دسترسی به کف رودخانه، بوی گوگرد به طورکامل قابل استشمام و رنگ آب آن سبز لجنی است.
برای بازدید از این چشمه و آبشار هفت رنگ مسیر شمالی را باید پیش رفت و در دره چشمه های کوچک در حال جوشش است و به علت همراه داشتن املاح، رنگ های مختلفی بر وی سنگ ها ایجا شده است.
در صورتی که آفتاب به کف دره بتابد تنوع رنگی بیشتری قابل مشاهده است، بعد از مدتی پیاده روی به آبشاری به ارتفاع هفت متر می رسیم که به آبشار هفت رنگ معروف که حاوی گوگرد است.
در اطراف چشمه هایی در حال جوشش است که دارای مواد معدنی حاوی جیوه است و از آن بخار متصاعد می شود .
در ترکیب آب رودخانه اصلی ترکیب های گوگردی و سولفاته وجود دارد که برای بهبودی بیماریهای پوستی می توان از آن بهره برد .
این منطقه از دیرباز به دلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی گرگان و شاهرود و داشتن آب و هوای خنک مورد توجه مسافران و مردم اطراف بوده است .
با وجود عرصه های بیابانی در جنوب، مناطق شمالی شاهرود از نظر پوشش گیاهی غنی است، می توان به گون، درمنه، ممرز، پلت، زبان گنجشک، زرشک، قیچ،گز، تاغ، بادام، ارس، بومادران و نسترن و ... را مشاهده کرد.
از نظر جانوری می توان از خرس قهوه ای، پلنگ، کل، بز، آهو، یوز پلنگ، تشی، خرگوش، سمور، قوچ، میش، گراز، روباه، شوکا، کبک، قرقاول، بلدرچین و شاهین نام برد.
حال در آستانه نوروز، معرفی این چشم اندازهای طبیعی زیبا فرصت خوبی را برای هموطنان فراهم می کند تا با سفر به شهرستان شاهرود و بازدید از این مناطق، خاطره خوشی را برای خود و خانواده هایشان رقم بزنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود با 240 هزار نفر جمعیت در 390 کیلومتری شمال شرق تهران با 1400 متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد، و با داشتن ویژگی های بسیار مهم طبیعی، معدنی و به سبب جای دادن پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده در دل خود به قاره کوچک و سرزمین پنج اقلیم مشهور است.
به سبب تنوع اقلیمی بسیار بالا در شاهرود گردشگران می توانند با طی مسافت کوتاهی در حدود 45 کیلومترازاین شهرستان به سمت شمال به جنگل های هیرکانی ابر با زیباترین چشم اندازها و طی همین مسافت به سمت جنوب به کویروزیبایی های منطقه چاه جام و در نهایت به طرود و نخلستان های آن برسند .
گوناگونی اقلیم درکنارتنوع اقوام و گروه های مختلف قومی و زبانی، ویژگی و قابلیت توسعه گردشگری را در این شهرستان رقم زده است و با قرار گرفتن در بین مسیر تهران- مشهد و نیز همجواری با استان های مرکزی و شمالی کشور یکی از مراکز اکوتوریسم ایران شناخته می شود، وجود فرودگاه فعال، مرکزیت راه آهن شمالشرق و پایانه مسافری در این شهرستان ازجمله ابزار توسعه گردشگری محسوب می شود.
شاهرود در تعطیلات نوروز ظرفیت پذیرش 150 هزار گردشگر را داراست. ظرفیت اقامت در تاسیسات گردشگری شهرستان بیش ازیک هزار و 500 تن در شبانه روز است. در طول سال نیز حدود یک میلیون گردشگر در چهار هتل، سه مهمانپذیر، 36 اقامتگاه بوم گردی، 36 اقامتگاه مسافر و در مجموع بیش از 700 تخت هتلی اقامت می کنند.
7359/6167

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گردشگري جاذبه ها شاهرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اینکه گردشگری روستا پیشران گردشگری در خراسان جنوبی است یک شعار نیست. اگر سری به روستاهایی چون خراشاد که هنر «توبافی» آن ثبت جهانی شده است و یا خور با گنجینه بی بدیل سنگ‌های قیمتی و یا افین با باغ‌های جذاب زرشک در فصل پاییز بزنیم درخواهیم یافت که این روستاها ذخایر بی بدیلی برای جذب گردشگر هستند.

این روزها در حوزه گردشگری روستا یا همان روستا گردی در خراسان جنوبی نام روستای اصفهک بیشتر به گوش می‌رسد. روستایی که آنقدر پتانسیل‌های خود را برجسته کرده است که برای ثبت به عنوان «دهکده جهانی» انتخاب شده است.

اصفهک درست مثل یک ققنوس، از خاکستر ویرانه‌های یک زلزله سربلند کرده، جان گرفته و شده یک روستای گردشگری مثال زدنی؛ آن‌قدر که نامش در جهان مطرح شود و جایزه بهترین منظر گردشگری TO DO ۲۰۲۰ آلمان را به خود اختصاص بدهد.

توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است

احمد کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی پیرامون گردشگری روستا در خراسان جنوبی و ظرفیت‌های استان با تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است، افزود: گردشگری مزرعه در دنیا و برخی استان‌های ایران به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته که از نظر اقتصادی برای کشاورز درآمد جانبی نیز محسوب می‌شود.

کاشانی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم وجود آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و صنایع دستی است که در جوار روستاها و مزارع کشاورزی قرار دارند و در واقع وجود مجموع این جاذبه‌های گردشگری در کنار هم یک بسته کامل برای گردشگران است.

وی با بیان اینکه «روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی است، بیان کرد: روستاهایی مانند افین با مزارع زرشک، دهسلم با نخلستان‌های زیبا و اصفهک با بافت قدیمی ارزشمند فرصت‌هایی برای جذب گردشگر است.

اشاره‌ای به ویژگی‌های روستای اصفهک

محمد عرب، رئیس میراث فرهنگی طبس در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های روستای اصفهک گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک که در بخش شرقی سکونت گاه امروزی قرار گرفته است، مجموعه‌ای از واحدهای همسایگی است که با ساختاری فشرده و درون گرا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: وجود پتانسیل‌های سرزمینی اعم از خاک مرغوب و حاصل خیز و آب فراوان جهت توسعه کشاورزی و باغداری، مهمترین عوامل شکل گیری هسته اولیه روستای اصفهک است. قرارگیری روستا در دشتی هموار در پایین دست کوهی مرتفع با سفره‌های زیرزمینی غنی سبب شده است تا قنات‌های حیات بخش، اب مورد نیاز ساکنان را در گذر زمان فراهم کنند.

رئیس میراث فرهنگی طبس با بیان اینکه روستای اصفهک یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری خراسان جنوبی تعیین شده است، ادامه داد: کارگاه‌های صنایع دستی سبد بافی و حوله بافی در روستای اصفهک توسط زنان روستا تشکیل شده است که به صورت انفرادی و گروهی در روستا فعال است و سالانه تعداد زیادی گردشگر برای آموزش و خرید محصولات به این منطقه سفر می‌کنند.

توسعه گردشگری علمی در اصفهک

عرب ادامه داد: توسعه گردشگری علمی از طریق راه اندازی مدرسه قدیم روستای اصفهک به عنوان پژوهشکده خاک یکی از راه‌های جذب گردشگر به این منطقه است.

وی با بیان اینکه تنها روستای موجود در خراسان جنوبی که احیای آن به صورت مشارکت مردمی بوده و مرمت و بازسازی شده اصفک است، یادآور شد: بافت تاریخی روستا دارای خانه‌های با ارزش، حمام قدیمی، حسینیه و مسجد قدیم، مدرسه قدیم و… اثر هستند که در پرونده بافت تاریخی روستای اصفهک ثبت شده‌اند.

حمید رضا ابراهیمی، رئیس شورای روستای اصفهک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در روستای اصفهک هشت اقامتگاه بوم گردی، یک سالن غذا خوری، دو مرکز خدمات کافی شاپ یا شربتکده و یک رصد خانه داریم.

وی با اشاره به اینکه یک حمام خزینه‌ای و مسجد تاریخی نیز در روستا وجود دارد، بیان کرد: حمام خزینه‌ای در حال حاضر با امکانات بهداشتی قابل استفاده است و می‌تواند یک تجربه متفاوتی را برای گردشگران رقم بزند.

رئیس شورای اصفهک یادآور شد: یکی از ویژگی‌های بافت تاریخی روستای اصفهک مردمی بودن مرمت آن است که با کمک آحاد مردم روستا این اقدام صورت گرفت.

بهار فصل گردشگری در اصفهک

ابراهیمی با بیان کرد: بهترین فصل گردشگری در اصفهک مهرماه تا پایان اردیبهشت و نهایت پایان بهار است ولی از آنجایی که دمای هوا در اصفهک نسبت به طبس چند درجه‌ای خنک‌تر است گاه خود اهالی طبس برای فرار از گرمای هوا به اصفهک می آیند.

هادی شاه وردی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است، بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

شاه وردی ادامه داد: قبل از سال ۱۴۰۳ با توجه به پیگیری‌های انجام شده در خراسان جنوبی هیأتی از وزارت خانه برای ارزیابی روستایی‌هایی که می‌توانند کاندید ثبت به عنوان دهکده جهانی شوند به استان آمدند.

روستاهایی که می‌توانند عنوان روستای گردشگری جهانی را داشته باشند

وی افزود: این هیأت سه روز در خراسان جنوبی بودند و همه این روستاها را ارزیابی کردند و با توجه به ملاک‌های مد نظر بعد از مدتی بیان کردند که روستای اصفهک برای ثبت به عنوان دهکده جهانی پذیرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: البته نظر ما بر این است که در کنار اصفهک روستاهای دیگر خراسان جنوبی چون افین و خور با توجه به ظرفیت‌هایشان می‌توانند کاندیدا در این زمینه شوند.

شاه وردی گفت: مهمترین فایده و ثمره ثبت یک روستا به عنوان دهکده جهانی این است که در سطح جهانی به عنوان ظرفیتی برای گردشگری مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه روستای اصفهک از نظر زیرساخت اقامتی چندین اقامتگاه بوم گردی دارد، بیان کرد: البته باید در بافت قدیمی اصفهک جمعیت ثابتی اسکان داشته باشند تا در رقابت با سایر روستاهای نام آشنای کشور به ایستگاه آخر برسد.

امید آنکه جاذبه‌های روستاگردی در خراسان جنوبی را بیش از قبل به علاقمندان حوزه گردشگری معرفی کنیم و بر این گنج پنهان استان افتخار کنیم.

کد خبر 6083990

دیگر خبرها

  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • ساحل شگفت انگیز «دَستیر»
  • زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری دربند سرعین تامین می‌شود
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد