Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@08:10:07 GMT

چه بر سر ارزش پول ملی آمد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۶۳۵۷

چه بر سر ارزش پول ملی آمد؟

کاهش ارزش پول ملی همگام با تورم در اقتصاد ایران پدیده‌ای است که از اوایل سال ۱۳۹۷ بر اقتصاد ایران سیطره پیدا کرد که به اعتقاد یک اقتصاددان، وابستگی صرف به صادرات نفت برای تأمین ارز کشور باعث افزایش تورم و در نتیجه کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور شده است.

به گزارش ایسنا، در نگاهی کوتاه شاید بتوان گفت "کاهش ارزش پول ملی" پیامد ناخوشایند افزایش قیمت ارز و تورم بالای ۲۳ درصدی است که در سال گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن مسائل خارجی و تحریم‌ها انداخت.

واقعیت این است که اقتصاد ایران برای سال‌ها به آسیب‌های زیادی دچار بوده است که هیچ‌وقت به صورت اساسی مورد توجه قرار نگرفته است. غفلتی که نتیجه‌اش حالا حجم نقدینگی بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی است که خود به عاملی برای بروز تورم و کاهش ارزش پول ملی تبدیل شده است.

کاهش ارزش پول تقصیر نفت است!

درباره علل مختلف کاهش ارزش پول ملی در سال ۱۳۹۷، فرشید سیم‌بر - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های گذشته تا اندازه زیادی به علت سیاست‌های غلط اقتصادی دولت بود، اظهار کرد: وابستگی به نفت سیاست غلطی است که برای مدت‌ها ادامه پیدا کرده است؛ به همین خاطر است که درآمدهای ارزی کشور تنوعی ندارد و صرفاً به نفت وابسته است و این باعث می‌شود تا زمانی که بنا به هر دلیلی قیمت نفت یا صادرات آن کاهش پیدا کند، پول ملی هم تحت تأثیر قرار بگیرد.

این اقتصاددان در ادامه کاهش درآمدهای نفتی را عاملی برای افزایش نرخ ارز توصیف کرد و گفت: زمانی که دریافت ارز به واسطه فروش نفت کاهش پیدا می‌کند طبیعی است که قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. این چرخه در ادامه باعث افزایش تورم در اقتصاد کشور می‌شود که همین مساله باعث کاهش ارزش پول ملی شده است.

او همچنین افزایش تورم در اقتصاد کشور در ماه‌های گذشته را پیامد کسری بودجه‌های پیاپی ارزیابی کرد و علت آن را هم بار عظیم هزینه‌های اضافه بر روی بودجه‌های سالانه توصیف کرد.

دلال‌بازی‌ها تورم را افزایش داد

سیم‌بر به مسائل استراتژیک بین‌المللی هم برای توضیح کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد ایران اشاره کرد و در این باره گفت: اختلافات کشورهای غربی با سیاست‌های ایران باعث شده است آنها به لحاظ ساختاری نیز بر اقتصاد ایران فشار بیاورند. آنها سعی دارند با تحریم‌های خود ایران را از حرکت به سمت توسعه صنعتی بازدارند تا کشور ما فقط به صادرات نفت برای تهیه ارز وابسته باشد.

این اقتصاددان در پایان مسائل مربوط به واسطه‌گری و دلال‌بازی‌های رایج در اقتصاد ایران را نیز عاملی برای افزایش تورم در حوزه‌های مربوط به اقلام خوراکی و در نتیجه کاهش ارزش پول ملی توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، کاهش ارزش پول (Devaluation) یا کاهش ارزش پول ملی، در سیاست پولی مدرن، به معنای کاهش ارزش واحد پول یک کشور، نسبت به قیمت طلا یا سایر پول‌های خارجی است.

این اتفاق می‌تواند باعث افزایش میزان صادرات و دشواری واردات کالا شود؛ همانند سیاستی که چین در پی گرفته است. با این حال در ایران این کاهش ارزش پول ملی به دلیل ضعف بنیادهای صنعتی مولد نتیجه‌ای جز قاچاق مایحتاج خوراکی مردم به خارج از کشور در پی ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارزش پول ملی اقتصاددان چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در جلسه رونمایی از «برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن آذربایجان شرقی» افزود: بخش صنعت با ۵.۲۵ درصد، کشاورزی با ۳.۵۱ درصد و خدمات با ۳.۲۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۷۹ درصد است، ارتقای سهم ارزش افزوده استان از اقتصاد کشور را هدف نهایی برنامه تحولی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این رقم نزدیک به چهار درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی در ارتباط با موضوعات کلان و متوسط رشد اقتصادی فعالیت می‌کنند باید برنامه‌های تحولی خود را به شکلی چارچوب مند ارائه داده و اساس برنامه‌ها خودمحوری دستگاه است.

فتح زاده اضافه کرد: سه مؤلفه جلب مشارکت مردم، بالا بردن میزان مشارکت بخش عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در عملیاتی شدن این برنامه راهبری مهم است.

وی گفت: با اتمام برنامه و اجرای فعالیت‌هایی که تدوین شده باید بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳، سهم هر بخش را در اقتصاد استان محاسبه کرده و به بهره وری، رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده مورد انتظار استان دست یابیم.

کد خبر 6085147

دیگر خبرها

  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و تولید
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • ضربه سنگین طوفان الاقصی به اقتصاد رژیم صهیونیستی
  • آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه