Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهم‌ترین عامل در پیشرفت احیای دریاچه ارومیه، اراده قوی و هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول و مردم است.

 ‌«محمدرضا پورمحمدی»استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، افزود: برآیندی که از احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته، نشان دهنده بهبود شرایط و قابل قبول بودن اقدامات است و اگر بسترسازی های‌موجود نبود، به یقین امروز افزایش تراز دریاچه را شاهد نبودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، جنبه فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه را بسیار مهم برشمرد و گفت: در احیای دریاچه هم مسئولان و هم مردم، دخیل هستند و باید با هماهنگی و مساعدت یکدیگر، این مهم را به سرانجام برسانند.

پورمحمدی، راه‌اندازی کمپین‌های مختلف از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص احیای دریاچه ارومیه را هم مهم و حرکتی بسیار ارزشمند دانست و گفت: در کنار اینها، شایسته است با تولید مستندی در چندین بخش، مردم را با اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه در استان صورت گرفته آشنا کرد، تا ضمن فرهنگ سازی، از فکر، ایده و هر نوع همکاری مردم بهره گرفت.

«خلیل ساعی»دبیر ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در حالی که حجم آب دریاچه ارومیه پارسال یک میلیارد و 860میلیون مترمکعب بود، اما با توجه به بارندگی های خوب اخیر و ورود بیش از 560 میلیون مترمکعب آب به دریاچه، هم اکنون حجم آن به 2 میلیارد و 420 میلیون مترمکعب رسیده است. تراز دریاچه هم نسبت به پارسال حدود 24 سانتیمتر افزایش یافته، ضمن اینکه وسعت آن هم از دو هزار و 208 کیلومتر مربع به دو هزار و 482 کیلومترمربع رسیده، یعنی 274 کیلومتر مربع به وسعت دریاچه ارومیه افزوده شده است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه ملی احیای دریاچه نمک با مسوولیت استانداری قم تشکیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین بازگیر با بیان اینکه تعیین نیاز آبی محیط زیستی حوزه آبخیز دریاچه نمک و نحوه تأمین آن در سناریوهای مختلف از جمله پروژه‌ها در این طرح جامع است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو تا تکمیل این مطالعات، موظف به تأمین نیاز آبی حوضه دریاچه نمک بر اساس مصوب شورای عالی آب در سال ۹۶ حداقل به میزان ۱۵۴ میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از انجام مطالعات جامع یکپارچه دریاچه نمک به مدت دو سال خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی با اولویت استان‌های قم، اصفهان و سمنان از دیگر پروژه‌هایی است که در این طرح جامع با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی موظف به انجام اقدامات اصلاحی و احیایی جهت مقابله با پدیده گرد و غبار پیرامون دریاچه نمک خواهد بود، اظهار داشت: مدیریت مزارع کشاورزی اطراف دریاچه نمک، پیاده سازی و اصلاح الگوی کشت و توسعه سامانه‌های مدرن کشت و آبیاری، از جمله تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در طرح جامع مدیریت دریاچه نمک خواهد بود.

بازگیر بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از اضافه برداشت در زمان رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه نمک بر اساس این مصوبه تأکید کرد و گفت: هوشمندسازی چاه‌های مجاز و شناسایی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و نیز اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی به منظور جلب مشارکت جوامع بومی در نظارت مصرف آب از دیگر برنامه‌هایی است که طی ۵ سال آینده اجرا خواهد شد.

وی همچنین تسطیح و نوسازی اراضی کشاورزی به منظور افزایش راندمان آبیاری و انجام مطالعه تطبیق الگوی فضای سبز با شرایط آبی استان‌های مرتبط با دریاچه نمک را از دیگر پروژه‌های این طرح دانست و گفت: طرح پایش کمی و کیفی تالاب‌های حوضه آبخیز دریاچه نمک و طراحی شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری و روستایی برای ۱۰ سکونتگاه شهری تأمین کننده آب این دریاچه، طی سه سال آینده انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی برداشت نمک از دریاچه نمک تا پایان سال، تصریح کرد: حد بستر و حریم تالاب‌های حوزه دریاچه نمک تعیین و اجرا خواهد شد ودر صورت تأمین اعتبار حفاظت فیزیکی افزایش و مراکز پایش در منطقه احداث می‌شود.

وی ساماندهی گردشگری بی ضابطه و جلوگیری از آفرودسواری در سطح حوزه آبخیز با اولویت کانون‌های گرد و غبار را از دیگر پروژه‌های این طرح دانست و گفت: برای دریاچه نمک و تالاب‌های اقماری آن، طرح طبیعت گردی ارائه خواهد شد، ضمن اینکه نظارت و مراقبت از دریاچه نمک به عنوان یک میراث طبیعی ملی مطابق با ضوابط و معیارهای مربوطه پیگیری می‌شود.

بازگیر در پایان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلف هستند منابع اعتباری لازم برای اجرای پروژه‌های مصوب را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در بودجه‌های سنواتی خود پیش بینی کنند، گفت: امیدواریم با اجرای این طرح جامع با محوریت استانداری قم، شاهد بهبود وضعیت محیط زیستی دریاچه نمک و کانون‌های فعال گرد و غبار در منطقه باشیم.

کد خبر 6062936

دیگر خبرها

  • فیلم/ واکنش مردم به دریاچه پر آب ارومیه
  • دومین جلسه هماهنگی جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی دریاچه ارومیه
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد
  • حال خوب دریاچه ارومیه عیدانه ای به مسافران
  • مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه
  • کارگروه ملی احیای دریاچه نمک با مسوولیت استانداری قم تشکیل می شود
  • مرحله دوم رهاسازی آب از سد مخزنی مهاباد به پیکره دریاچه ارومیه آغاز شد
  • آغاز رهاسازی آب یک سد بزرگ به سمت دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه