Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها هنر اصلاح طلبان، «رقیب هراسی»، «آینده هراسی» و «ارائه وعده‌های نجومی» است. اما وقتی به مرحله کار و عمل می‌رسیم، شاهد فرافکنی و فرار از مسئولیت از جانب این طیف سیاسی هستیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** ارگان دولت، توصیه‌های آیت الله نوری همدانی به ظریف را سانسور کرد!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «مهر تأیید مراجع بر کارنامه ظریف» نوشت: «وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته برای زیارت بارگاه حضرت معصومه (س) و دیدار با علما و مراجع تقلید به شهر قم سفر کرده بود، با آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، علوی بروجردی و حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین با شرکت در جلسه شورای اداری استان قم، از انتصاب نماینده وزارت خارجه در قم خبر داد. اگر چه دیدارهای وزیر خارجه بدون حضور خبرنگاران انجام شده اما همان مقدار خبرهایی که از سوی دفاتر مراجع تقلید یا برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده، حکایت از جایگاه ویژه محمدجواد ظریف نزد مراجع عظام تقلید دارد. آن‌ها اگر چه توصیه‌هایی هم برای وزیر خارجه داشتند و بخصوص نسبت به پیگیری روابط با کشورهای همسایه و مسلمان اهتمام داشتند، همزمان عملکرد ظریف را نیز قابل دفاع دانستند. چنان که آیت‌الله صافی گلپایگانی از حسن ظن و اعتماد مردم به ظریف گفت و آیت‌الله نوری همدانی هم از او قدردانی کرد».

آیت الله نوری همدانی در دیدار با ظریف، توصیه‌های پنج گانه‌ای را خطاب به وی مطرح کرده بود.

بی اعتمادی به آمریکا و اروپا، تقلای آل سعود برای ایران هراسی و اسلام هراسی و وظیفه وزارت خارجه در نمایش چهره حقیقی اسلام و تشیع، کنارگذاشتن اختلافات در وزارت خارجه، تاکید بر اینکه اعتماد با ارتباط تفاوت دارد و هیچگاه نباید به دشمن اعتماد کرد و همچنین رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی از جمله توصیه‌های آیت الله نوری همدانی به ظریف بود.

متاسفانه رسانه‌های دولتی توهین، تخریب، فحاشی و سانسور را در مواجهه با انتقادات به عملکرد دولت و به خصوص وزارت خارجه در پیش گرفته‌اند.

** فائزه هاشمی: بخش عمده‌ای از اقتصاد به دولت مربوط است؛ دچار سوءمدیریت هستیم

«فائزه هاشمی» در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «شما اصلاح‌طلب‌ها را نقد کردید؛ اصلاح‌طلب‌ها در واقع چقدر توان تغییر دارند؟ چند وقت پیش، آقای هاشم‌زایی نماینده مجلس، گفت که ایران، ملوک الطوایفی اداره می‌شود. او گفت دولت هیچ نقشی ندارد و ما چند دولت داریم. این حرف درست است؟ و اگر دولت توان داشت و می‌توانست تغییراتی ایجاد کند، چه دلایلی مانع عملکرد موفقیت‌آمیزش شده است؟» گفت: «این حرف کاملاً درست است. به موانع و چالش‌های ناشی از بخش‌هایی خارج از حیطه اختیار رئیس‌جمهور اشاره کردم اما بخشی هم به خود دولت برمی‌گردد؛ بخشی به خود شورای شهر و شهرداری برمی‌گردد؛ بخشی هم به نمایندگان مجلس برمی‌گردد. بخشی هم به وزرا و سایر مدیران، برمی‌گردد. ما می‌دانیم کدام نهادها و چه افرادی چه تاثیری بر اقتصاد دارند اما بخش عمده‌ای از اقتصاد به دولت مربوط است؛ مثلاً صدور بخشنامه‌های مکرر و بعضاً در تضاد با هم و ایجاد سردرگمی به دولت مربوط است؛ یک روز واردات آزاد است؛ یک روز ممنوع است؛ یک روز صادرات آزاد است و روز دیگر ممنوع. من معتقدم که ما دچار سوء مدیریت شده‌ایم. شایسته سالاری و چرخش نخبگان، عنصر فراموش شده در عرصه مدیریتی ماست. برای جایگاه‌های مدیریتی افراد مناسب انتخاب نشده‌اند؛ اما مدیر واقعی در تمام سطوح نداریم که بتواند تصمیم‌گیری درست و هماهنگی داشته باشد. در حال حاضر، منافع باندی و حزبی و قومی و قبیله‌ای هم مزید بر علت شده است. این روش گریبان اصلاح‌طلب‌ها را نیز مثل اصولگراها گرفته؛ هرچند که من معتقدم اصولگراها از اصلاح‌طلب‌ها اجرایی‌تر هم هستند.»

در دولت اول روحانی، برخی دولتمردان در کنار فعالین اصلاح طلب مدعی بودند که تمامی تقصیرها گردن دولت قبل است و دولت روحانی مشغول آواربرداری است و چهارسال دوم روحانی فصل برداشت و چیدن میوه‌های برجام است.

اما در دولت دوم روحانی نیز فرافکنی و شانه خالی کردن از مسئولیت ادامه یافت و تقصیرها به گردن دولت پنهان، دولت سایه، تحریم‌ها و…انداخته شد.

این در حالی است که همین طیف تا پیش از سال ۹۲ تاکید داشت که ۷۰ الی ۹۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دولتمردان و تنها ۱۰ الی ۳۰ درصد از مشکلات ناشی از تحریم‌هاست.

تنها هنر اصلاح طلبان، «رقیب هراسی»، «آینده هراسی» و «ارائه وعده‌های نجومی» است. اما وقتی به مرحله کار و عمل می‌رسیم، شاهد فرافکنی و فرار از مسئولیت از جانب این طیف سیاسی هستیم.

** روحانی با ظریف تحریم‌ها را برگرداند!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: «روحانی در رقابت‌های انتخاباتی ۹۶ گفته بود «با همین دکتر ظریف مابقی تحریم‌ها را هم برخواهیم داشت» …اما...روحانی نه تنها که نتوانست با ظریف وزیر خارجه‌اش همه تحریم‌ها به ویژه تحریم آمریکا را در دولت دوم خود لغو کند بلکه برعکس در دومین سال از دولت تدبیر و امید با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های هسته‌ای این کشور علیه ایران به یکباره بازگشت و به تبع آن برجام با آینده‌ای مبهم روبرو شد».

روزنامه‌های اصلاح طلب در سال ۹۴ و پس از امضا و اجرای برجام با تیترهای درشت نوشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» و «تحریم‌ها رفت» و…این در حالی بود که تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف به هیچ عنوان به الزامات توافقات بین المللی از جمله همزمانی اجرای تعهدات، توازن در اجرای تعهدات، تعیین مکانیسم معتبر برای شکایت و پیش بینی خروج طرفین از توافق توجه نکرده بود.

مقامات آمریکایی صراحتاً اعلام کردند که تیم مذاکره کننده ایرانی پیشاپیش تمامی تعهدات خود را انجام داده است! متاسفانه دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف به دلیل اعتماد به آمریکا و تضمین دانستن امضای وزیر خارجه این کشور، برجام را به توافقی خسارت بار برای ایران بدل کردند.

دولت همچنین در اجرای ۲۸ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: عید کجا برویم گام دوم انقلاب وعده های روحانی ویژه های مشرق ویژه های مشرق ویژه های مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۷۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاور وزیر کشور: معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر کشور در امور فلسطین در بخشی از صحبت های خود در نشست تحلیل و بررسی عملیات «وعده صادق» که روز گذشته در سالن جلسات دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر این‌که «در عملیات وعده صادق ۱۰ کشور در میدان نبرد مقابل ایران بودند»، گفت: دشمن یک ویژگی داشت که در اینجا برای ما مهم بود و ما فاقد آن بودیم؛ آنها در ۶ ماهه نبرد طوفان الاقصی در درگیری با یمنی ها، لبنانی ها و عراقی ها نسبت به سیستم پهپادی و موشکی آشنایی پیدا کرده بودند و تمام ضعف‌ها و قدرت‌های آن‌ها را کشف کرده بودند در حالی که ما تا کنون در هیچ نبردی با رادارهای آن‌ها و همچنین سیستم‌های گنبد آهنی و فلاخن مواجه نشده بودیم و این‌ها موجب شده بود که مادر طرح و عملیات مقداری دچار مشکل باشیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها منطقه درگیری را منطقه بندی کردند و غرب رود اردن و داخل رژیم به به یک منطقه و منطقه شرق رود اردن و عراق را به یک منطقه تقسیم کردند که داخل رژیم صهیونسیتی را بر عهده رژیم صهیونسیتی گذاشتند و سایر مناطق را خودشان قبول کردند. تمام تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا ۳ ماه طول می‌کشد اما تقریباً یک روز بیشتر طول نکشید.

ابطحی اظهار کرد: یکی از شگفتی‌ها این بود که احدی از مسئولان، فرماندهان، اعضای هیأت دولت و کسانی که در شورای امنیت ملی هستند، هیچ کدام نگفتند که نزنید بلکه همه می‌گفتند بزنیم و خودمان هم بزنیم؛ این درحالیست که اگر ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رئیس جمهور بود معلوم نبود که چه بر سر ما می‌آمد.با توجه به این‌که به دنبال گسترش جنگ نبودیم، می‌خواستیم که سریع به نتیجه برسیم و زمان نبرد کوتاه باشد و همچنین بازدارندگی جدی ایجاد کنیم و این‌که همه ابزار در اختیار خودمان باشد، گزینه‌های پاسخ نیابتی کنار رفت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896302

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • مشاور وزیر کشور: معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!
  • حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • درخواست ویژه آیت الله نوری همدانی از جهان اسلام درباره اسرائیل
  • تاکید آیت الله نوری همدانی بر وحدت بیش از پیش علمای جهان اسلام
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید
  • ببینید | شوخی جالب حسن روحانی با یک قاری قرآن؛ زنگنه با سرماخوردگی آمد، ظریف دیر رسید