Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریبرز حیدری با تاکید بر این نکته که شکار را خیانتی آشکار در حق حیات وحش می‌دانم، معتقد است برخلاف ادعای مسئولان محیط زیست مبنی بر افزایش جمعیت حیات وحش، جمعیت گونه‌های حیات‌وحش در مناطق مختلف کشورمان به‌شدت کاهش یافته است. ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ اجتماعی محیط زیست نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزاری خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ فریبرز حیدری، عکاس حیات وحش که طی 25 سال گذشته صدها هزار عکس از حیات وحش کشور به ثبت رسانده می‌گوید: علاقه من به عکاسی از حیات وحش با عکاسی از حیوانات شهری آغاز شد، زمانی که عکاسی از حیات وحش در ایران به عنوان یک حرفه شناخته نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزیده مردم در رای‌گیری "جشنواره قهرمان من" در سال 94 در گفت‌وگو با تسنیم ادامه می‌دهد: یکی از نخستین تجربیات موفقت‌آمیزم طی 25 سال گذشته عکاسی از روباه ترکمنی در سال 1393 است چرا که در حالی که تا آن زمان حتی یک تصویر از این گونه زیبای جانوری ثبت نشده بود، توانستم بیش از 300 فریم از آن را ثبت کنم که به عنوان نخستین ثبت رسمی در مجله جانورشناسی خاورمیانه (Zoology in the middle East) به ثبت رسید.

وی در ادامه به تلاشش برای انتشار دانشنامه جانواران ایران اشاره کرده و می‌گوید: این دانشنامه در 4 جلد 500 صفحه‌ای شامل صدها هزار تصویر از دوزیستان، پرندگان، خزندگان و پستانداران ایران است و بیش از 80 کارشناس و دانشمند ایرانی در نوشتار مرتبط به تصاویر مشارکت داشته‌اند.

حیدری، عدم حمایت مالی از عکاسان حیات وحش را یکی از مهم‌ترین دشواری‌های این حرفه عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر در ایران تنها مجله‌ها و نشریات مرتبط با شکار، هستند که از انتشار تصاویر حیات وحش استقبال می‌کنند و از آنجا شکار را خیانتی آشکار در حق حیات وحش می‌دانم تاکنون هرگز حاضر به همکاری با این قبیل نشریات نشده‌ام.

این عکاس حیات وحش درباره علت مخالفتش با شکار می‌گوید: طی ماه‌های گذشته که سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوزهای شکار، اعتراضات بسیاری را رقم زد، شاهد انتقادات تخصصی کارشناسان و متخصصان محیط زیست نسبت به این تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست بوده‌ایم اما مسئولان این سازمان همچنان اصرار دارند مخالفان شکار را احساساتی قلمداد کنند! من به آنها می‌گویم که موضوع کاملا بر عکس است؛ این دوستداران شکار هستند که زیاده خواهی و خواسته‌های غیرمنطقی‌شان آنها را به گرفتن جان موجودات سوق می‌دهد و کار را به جایی می‌رساند که از ریختن خون حیوانات لذت ببرند؛ آنچه با منطق و انسانیت، مغایر است، لذت بردن از کشتار است نه مخالفت با کشتار.

وی ادامه می‌دهد: اگر شکار امروز مانند سال‌های دور با هدف امرار معاش و تامین خوراک انجام می‌شد، می‌توانستیم بگوییم مخالفان شکار احساساتی هستند اما در جایی که شکار، تنها و تنها با هدف تفریح و لذت انجام می‌شود منطق را در اظهارات منتقدان شکار می‌توان یافت نه علاقه‌مندان شکار. همین سبب شده در سراسر جهان، شکار به رفتاری نکوهیده تبدیل شده و انتقادات جامعه جهانی را به همراه داشته باشد اما متاسفانه در ایران شاهد روندی معکوس هستیم که به همراهی سازمان حفاظت محیط زیست با شکارچیان طی سال گذشته انجامیده.

حیدری با انتقاد از اینکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست شکارفروشی را منبعی برای کسب درآمد برای حفاظت از حیات وحش می‌دانند، می‌گوید: متاسفانه باید بگویم در حالی که علاقه به حیات وحش و استقبال از حفظ گونه‌های جانوری در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان روندی رو به رشد داشت، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به جای آنکه از این ظرفیت‌های اجتماعی نهایت بهره را به سود حیات وحش ببرد در پی درآمدزایی از روش‌های غیرانسانی و ناپسند است؛ سازمانی که می‌تواند با همراه ساختن دوستداران حیات وحش در نتیجه جذب حمایت سرمایه‌گذاران درآمد قابل توجهی برای حفاظت از حیات وحش کسب کند در راستای خشنود کردن جمعی معدود از شکارچیان، به کسب درآمد اندک از شکارفروشی کفایت کرده و دوستداران حیات وحش را در برابر خود قرار داده‌ است.

 این عکاس حیات وحش با اشاره به کاهش چشمگیر جمعیت وحوش در زیستگاه‌های طی سال‌های گذشته می‌گوید: بر خلاف ادعای مسئولان محیط زیست مبنی بر افزایش جمعیت حیات وحش و لزوم تعدیل جمعیت با صدور مجوز شکار به عنوان کسی که بیست و پنج سال از عمرش را صرف ثبت تصاویر وحوش کرده باید بگویم سال‌های نخستی که عکاسی از حیات وحش را آغاز کرده بودم در منطقه‌ای مثل دریاچه پریشان یا دریاچه ارومیه می‌توانستم تصاویری متنوع از حیات وحش ثبت کنم اما حالا اینطور نیست؛ پیشتر جمعیت سمندر کردستانی به حدی زیاد بود که، بستر رودهای کاوات و جوانرود را شبیه یک تابلوی زیبای نقاشی کرده بود اما حالا در یک نگاه به ندرت می‌توان یک سمندر مشاهده کرد. کاهش جمعیت پرندگان به ویژه پرندگان مهاجر کاملا محسوس است و شانس مشاهده کل‌ها و قوچ های بالغ و مسن در زیستگاه‌ها به شدت کاهش یافته است.

این عکاس حیات وحش در پایان می‌گوید: قطعا افزایش علاقه جامعه به حیات وحش و حساسیت آنها نسبت به شکار و کشتار وحوش، سازمان حفاظت محیط زیست را به تغییر رویه واخواهد داشت؛ این سازمان نهایتا به خواسته جامعه احترام خواهد گذاشت البته امیدوارم تا آن زمان، چیزی از حیات وحش کشور باقی مانده باشد و نسل‌های بعد هم بتوانند از این میراث طبیعی سهمی داشته باشند.

برخی از تصاویر حیدری از گونه‌های جانوری کشور را در ادامه مشاهده می‌کنید:


گربه پالاس - اطراف سیرجان



کوشکی، یوزپلنگ نر - جاجرم



 گرگ در فاصله چهار متری از دوربین - اطراف قزوین


خفاش میوه خوار - جهرم
 


آخرین تلاش وزغ برای فرار از کروکودیل بلوچی (گاندو) - چابهار


پرواز سارگپه پابلند بر فراز صخره های اطراف رودهن


گور ایرانی - منطقه بهرام گور / استان فارس



گله قوچ و میش البرز مرکزی- اطراف تهران


عقاب طلایی ماده در پارک ملی تندوره - خراسان رضوی


بچه گربه‌های جنگلی در اطراف بهشهر

انتهای پیام/

R7856/P/S2,23/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سازمان محیط زیست

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برای تعمیر و بازسازی این مجموعه ۷ میلیارد ریال و برای تجهیز نیز حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
سلاجقه افزود: قرار است حیوانات وحشی پس از تیمار و درمان مجدد به طبیعت بازگردند.
وی گفت: وجود زیست بوم ویژه، تنوع گیاهی، دره‌های عمیق و جنگل‌های وسیع در چهارمحال و بختیاری شرایط مطلوبی برای زیست گونه‌های جانوری و دیگر جانداران در محدوده تحت حفاظت محیط زیست فراهم کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی
  • افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست