Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@16:35:26 GMT

لطفا اهسته برانید

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۸۰۳۶

لطفا اهسته برانید

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اگرچه سهم تقاطع ها در 10هزار و 500 کیلومتر شبکه راه اصلی و فرعی استان مازندران ناچیز است اما آمارها نشان می دهد که سهم قابل توجهی از تصادفات در محدوده تقاطع ها صورت می پذیرد.
بر اساس این گزارش از 219نقطه پر تصادف جاده های مازندران 168نقطه در محورهای اصلی ملی که عمده آن در چهار محور کندوان ، سوادکوه ، هراز و کیاسر ، 23نقطه اصلی استانی بین شهری و کنارگذرها و 28نقطه نیز در نقاط فرعی یعنی جاده های بین بخش ها و روستایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمار پلیس راه 18نقطه پر حادثه در جاده هراز به عنوان یکی از محورهای زیبا و پر تردد استان مازندران شناسایی شده است که در 12نقطه مشکل هندسی قوس ، چهار نقطه تونل قوس ،یک نقطه تقاطع و یک نقطه پل قوس است.
بررسی های پلیس راه نشان می دهد که 22نقطه پر تصادف جاده کندوان حوزه استحفاظی مازندران وجود دارد که در 14نقطه مشکل هندسی قوس ،2 نقطه پل قوس ، چهار نقطه تقاطع قوس و2 نقطه تقاطع است.
محور سوادکوه به عنوان یکی دیگر از محورهای مهم مواصلاتی منتهی به پایتخت در استان مازندران نیز دارای 23نقطه پر تصادف است که در 14نقطه مشکل تقاطع قوس، پنج نقطه قوس ،2نقطه تقاطع و یک نقطه پل قوس وجود دارد.
محور کیاسر که ساری مرکز استان مازندران را به سمنان ارتباط می دهد از دیگر جاده های مهمی است که طبق بررسی های پلیس راه 12نقطه پر تصادف در این محور شناسایی شد که در 11 نقطه مشکل تقاطع قوس و یک نقطه پل تقاطع قوس وجود دارد.
بر اساس آخرین آمار پزشکی قانونی مازندران در 10 ماهه اول امسال تعداد 487 نفر شامل 359 مرد و بقیه زن بر اثر تصادفات رانندگی در استان جان باختند.
در این مدت 366نفر در اثر تصادف در جاده‌های برون شهری و راه روستایی و 121 نفر در محورهای درون شهری جان باختند.
کارشناسان راهنمایی و رانندگی عوامل موثر در بروز حوادث جاده ای از جمله راه، عامل طبیعی، وسیله نقلیه و عامل انسانی تقسیم می کنند، اما یکی از مهمترین آمارها در تصادف ها و آسیب ها از نقش 70 تا 90 درصدی عوامل انسانی در تمامی تصادف ها حکایت دارد.
همچنین اگرچه پلیس راهور ناجا با مشاهده تمامی جاده‌ها و معابر حادثه خیز نقش تعیین‌کننده و بسزایی در کنترل و مدیریت حوادث دارد اما باید نسبت به رفع مشکلات اصطکاک سطح جاده، شعاع قوس ها و تقاطع راه های اصلی و فرعی به عنوان نقاط پر تصادف توجه کرد.
پلیس در تعریف تقاطع به عنوان نقاط پرتصادف می گوید، جریان های مستقیم و گردشی در تقاطع با ایجاد تداخل بین وسایل نقلیه با هم، وسایل نقلیه با عابرین پیاده و یا وسایل نقلیه با دوچرخه، تصادف را ممکن می کند، به همین علت تقاطع ها می توانند یکی از نقاط دارای پتانسیل برای رخ دادن تصادف باشند.
بررسی ها نشان می دهد که با توجه به اینکه تقاطع ها تنها بخش کوچکی از شبکه راه هستند، اما با این وجود بیش از 50 درصد تصادفات در مناطق درون شهری و 30 درصد تصادفات در مناطق برون شهری در تقاطع ها اتفاق می افتد.
کارشناسان معتقدند، تقاطع های بدون چراغ، پتانسیل خطراتی را دارد که در تقاطع های چراغدار وجود ندارد و علت آن حق تقدم حرکت در مسیر اصلی است، از آنجایی که در شبکه راههای مازندران، این تقاطع ها فراوان بوده و نوع خاصی از تصادف در این تقاطع ها رخ می دهد، تقاطع های بدون چراغ به توجه ویژه نیاز دارند.
**بی توجهی به علائم تقاطع ها و قوس ها
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که عمده رانندگان بر اساس علائم رانندگی نمی کنند چراکه اگر به علائم توجه کنند تصادفات در نقاط حادثه ساز و پر تصادف به صفر می رسد.
سرهنگ رحیم باقری با بیان اینکه تقاطع یک نقطه ای است که چند راه را به هم وصل می کند، ادامه داد: اگرچه می توان تقاطع های پرترافیک را با عملیات زیر گذر و یا رو گذر برطرف کرد اما اگر به هر دلیلی از جمله کمبود اعتبارات این مشکل رفع نشد، می توان با رفتار های صحیح رانندگی و توجه به علائم و تابلو ها از بروز تصادفات جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه 9 شکل اخطاری تقاطع در راهنمایی و رانندگی وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه تا 90 درصد رانندگان در کشورمان فقط یک بار که در آزمون کتبی گواهینامه شرکت می کنند ، علائم را فرا می گیرند و پس از دریافت گواهینامه به هیچ یک از علائم و تابلوهای جاده ای در رانندگی توجه نمی کنند.
سرهنگ باقری گفت: بر اساس مقررات، خودرویی که در یک تقاطع از فرعی به اصلی می رود باید ایست کامل داشته باشد و یا خودرویی که در جاده اصلی به تقاطع می رسد باید با توجه به علائم و تابلو سرعت و گردش به راست و یا چپ خود را تنظیم کند.
وی گفت: در سال های اخیر عمده تقاطع های جاده های درون وبرون شهری استان مازندران حداقل دارای تابلو اخطاری است و یا بهسازی شده است.
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران در مورد قوس جاده به عنوان دیگر عامل تصادف گفت: این یک مشکل اساسی در جاده سازی است که متاسفانه مهندسان راه سازی در هنگام طراحی به قوس استاندارد توجه نکردند.
وی ادامه داد: اگرچه تابلو ها و علائم اخطاری قوس جاده نصب است اما اگر مهندسان راهسازی به استاندارد سازی جاده اقدام می کردند، این مشکل که عامل بسیاری از تصادفات است ، از بین می رفت.
باقری هزینه بر طرف کردن نقاط قوس جاده ها را بالا دانست و در عین حال گفت که اگر رفتار رانندگی نسبت به توجه قوس ها بیشتر شود ،تصادفات دراین نقاط هم به صفر می رسد.
وی با اعلام این که آمار تصادف درون شهری در مازندران بسیار زیاد است، از شناسایی نقاط حادثه خیز استان خبر داد و گفت که از ابتدای امسال تا ماه گذشته 888 فقره تصادف در این نقاط رخ داد.
وی با بیان این نکته که امسال بیش از 120 نقطه معادل 75 درصد از 162نقطه حادثه خیز درون شهری استان ایمن سازی شده گفت: 25درصد از نقاط حادثه خیز دیگر به دلیل نبود بودجه و اعتبار با علائم و تابلوها آشکار سازی صورت گرفت.
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران با اعلام این که در این نقاط طی 40 سال گذشته سابقه تصادف وجود داشته است، افزود: در شناسایی این نقاط شهرداران و فرمانداران همکاری خوبی داشته اند.
فرمانده پلیس راه مازندران نیز بدون اشاره به تعداد تصادفات در نقاط پر تصادف تقاطع ها و قوس های جاده های استان توصیه کرد که رانندگان به علت تراکم جمعیتی بالا در حاشیه راه های شمالی به ویژه در مازندران باید بیشتر دقت کنند.
سرهنگ عیلرضا قدمی افزود: به دلیل افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی کمربندی ها و محورهای برون شهری و تقاطع های غیرهم سطح در استان زیاد شده است و یا بیشتر معابر برون شهری معابر فرعی و روستایی هستند.
وی با اشاره به وجود تقاطع های زیاد فرعی و اصلی و بریدگی های غیر ایمن در وسط بزرگراه های برون شهری برای دور زدن وسائل نقلیه به مسیر مخالف که مشکلاتی جدی را ایجاد می کند، بیان داشت: این ویژگی ها، از نقطه نظر ترافیکی و نقاط پر تصادف شرایط خاصی را برای جاده های مازندران بوجود آورده است.
رئیس پلیس راه مازندران عبور بیش از حد عابران پیاده از عرض معابر، تردد ادوات کشاورزی در سطح معابر اصلی، عبور دادن احشام اهلی و یا عبور احشام وحشی از سطح راه ها از دیگر ویژگی های جاده های استان است که توجه به علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی بسیار مهم است.
از آنجاییکه مازندران در تعطیلات نوروز سال 97 با ثبت حدود 15 میلیون نفر شب اقامت ، افزایش بیش از 20 درصدی سفرهای نوروزی را تجربه کرده بود و امسال نیز با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قطعی سفرهای خارجی ،پیش بینی شدکه انجام مسافرت نوروز 98 به مقصد این خطه شمالی دوچندان شود لذا توجه به علائم و تابلوهای نقاط پر تصادف می تواند مانع بروز حوادث تلخ شود.
6990/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 بزرگراه پلیس راهور راهنمایی و رانندگی رئیس پلیس راه کشاورزی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: آمد و شد خودرو‌ها امروز سه شنبه ۲۸ فروردین در جاده‌های هراز، کندوان، سوادکوه و کیاسر مازندران عادی و روان است.

هیچ گونه مداخلات جوی در محور‌های مازندران تاکنون گزارش نشده است.

سایت WWW.۱۴۱.IR و نرم افزار تلفن همراه ۱۴۱ نیز همه اطلاعات لازم را در اختیار کاربران جاده‌ای قرار می‌دهد.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بیش از سه هزار کیلومتر از آن محور‌های مواصلاتی کوهستانی است

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین / بارش باران در بعضی محورهای مواصلاتی
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال
  • ۴ فوتی در تصادف جاده جهرم به قیروکارزین
  • یک کشته و هفت مجروح در تصادف جاده اراک - قم
  • تعمیر و نصب بیش از ۱۱ هزار تابلوی اخطاری و انتظامی در جاده های مازندران
  • نگاهی به بارش باران و تگرگ در جاده مشهد - فریمان
  • بهار برفی در جاده ترانزیتی درگز خراسان رضوی
  • تصادف منجر به فوت در جاده بهشهر - نکا
  • تصادف ۳ خودرو در جاده اراک به بروجرد یک فوتی برجا گذاشت